Wayne’s BA2018 pre met Muses volume en andere prangende vragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Die printjes die Peter postte zien er wel goed en compact uit. Wat is nu de reden dat die in een 0dB en 6dB gain verkrijgbaar zijn? Mijn eigen gedachtengang zou zijn dat de voorversterker al de nodige gain geeft en dat je daardoor echt niet nog eens 6dB extra nodig hebt. Maar klopt die gedachtengang ook?

Het is in ieder geval wel zo dat als zo'n printje de kwaliteit van de weergave van de pre intact laat, het een beduidend simpelere oplossing is dat twee voorversterkers te bouwen en zodoende het geheel gebalanceerd te maken...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Omdat er niet een vaste norm is voor het signaalniveau. Cinch/RCA was in den beginne 0,5V_rms. Dat werd later steeds meer 1V en tegenwoordige DAC's zijn meestal 2V. Voor de CA heb ik vraag naar versies voor 6,15V (+18dBu) studio level. 'Tis dus maar wat in jouw geval de behoefte is.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door OWC »

Qua professionele audio (in PA en studio) zijn er wel vaste niveaus overigens.
Maar voor consumenten is het nog steeds af en toe nogal wisselend.
Dus jou gedachten gang klopt ook prima.
De ontwerper heeft blijkbaar ook gedacht; "Ach als men die extra gain nodig heeft, dan is het beschikbaar"

Ik weet niet precies welke trap er aan komt te hangen (de receiver kant)?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben bezig met Wayne’s BA2018 pre en als eindtrap een HPA NXV500r2.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door OWC »

Ik ken ze beiden niet, ik neem aan de die pre direct voor de eindtrap komt?

Wat normaal gesproken het hele idee van gebalanceerd uit is, is om juist extra gain te geven aan de line driver kant (dus waar het de kabel in gaat).
Om dan vervolgens naar juist niveau te verzwakken aan de receiver kant.
Tegenwoordig gaat dat heel vaak een ADC en een DSP in, dus die niveaus zijn wel heel laag.

Om die manier druk je ruis en troep die op beiden kabels voorkomt echt helemaal weg, maar dan moet wel je receiver kant goed zijn ontworpen.
Voor thuisgebruik zal het denk ik allemaal wel meevallen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Stap 1 genomen. Leds branden, geen rook, geen dc op de uitgang. Stap 2 moed verzamelen en aansluiten...
EB433965-5BE4-4543-AB0C-7C1F8182D9F7.jpeg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Moed verzameld en alles aangesloten en ingeschakeld…
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door hannesie »

En... .. ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Niets! Dat heb ik nu altijd :? Dus eindversterker aangezet en het ding doet het!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Nu eerst maar eens een paar uurtjes laten draaien…
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Ah!buis »

Leeuwarden schreef:
Nu eerst maar eens een paar uurtjes laten draaien…
En de klok doet 't ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Huh?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door dre »

Goed bezig Jan! 8)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

dre schreef:
Goed bezig Jan! 8)
Dank je. Op dit moment klinkt ie nog wat 'donker' hoop dat dat nog verbeterd na een paar uurtjes.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door dre »

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
dre schreef:
Goed bezig Jan! 8)
Dank je. Op dit moment klinkt ie nog wat 'donker' hoop dat dat nog verbeterd na een paar uurtjes.
Da's wat voor Walt dan, gezien de foto's van zijn spullen :sure:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Zou kunnen maar deze is zonder Bybee's, kabelinternet en Kemp filters… ik denk niet dat Walt hem dan nog wil…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Maar bij jou is de tafel op de foto weer erg scheef...........
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Noodgreep om alles op de foto te krijgen… heb je soms… Mijn voet staat er ook op. Probeer ik meestal te vermijden, mislukt dus…
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door hannesie »

Je had pas nog gezegd dat het nabewerken het leukste is met foto's, je bakt er geen hout van. :rofl: :sure: :sure: :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Nou met die geweldige en prachtige foto's met vliegdingen er op van je staat nooit je voet er op... :sure: En toch staat zo'n toestel er meestal helemaal op.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Peter, nu je er toch bent. Ik vond in een lade nog een zwaar overbemeten trafo met het juiste secundaire voltage. Ik stuur nu de voorversterker aan met een enkele voeding waarvan ik nog een tweede heb. Normaliter zou je per voeding een trafo gebruiken. Maakt het verschil als je echt dual mono gaat met twee trafo’s en twee voedingen of kan je net zo goed van één overbemeten trafo de secundaire rails splitsen om zodoende 1 trafo met twee voedingen te gebruiken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Is vrij simpel: Dual mono voeden heeft zin als er grote stromen lopen. Dus bij eindversterkers! Bij dingen die relatief weinig stroom trekken, zoals hier, heeft het doorgaans weinig nut. Die voeding op de foto lijkt mij al vrij fors en ruim voldoende. Het heeft soms wel weer nut om digitale en analoge circuits gescheiden te voeden om digitale overspraak te voorkomen. Maar ook weer niet altijd.

Bij dit soort zaken hangt het helemaal van ontwerp en implementatie af. Er zijn doorgaans geen algemeen geldende regels te geven. Ieder ontwerp moet je eigenlijk op zijn eigen merites beoordelen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Duidelijk. Het is trouwens deze voeding https://www.audiophonics.fr/en/linear-r ... 12112.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Ja, is een prima voeding volgens klassiek oma's recept. Eenvoudig en weinig gekruid maar wel erg doeltreffend/fijn :mrgreen: Moet je zondemeer 2 kanalen mee aan kunnen sturen. Pas als je je vingens brandt aan de heatsinks is het oppassen.
Plaats reactie