EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Splinter226

Re: EL84 SE met phonotrapje naar recept van het instap topiic

Bericht door Splinter226 »

Heb eerder al eens tevergeefs gezocht naar een lijstje met alle benamingen. Engels , Nederlands, . Waarom G1,2 en 3, G3 is Kathode,dus die hoeft niet in het rijtje. Naja... daar zal wel ergens een logische verklaring voor zijn.... Staat de G dus voor Grid ? En zijn dat "the plates"?

Heb de schema 's en de verwijzing naar het instap topic maar even aan de eerste post van dit topic toegevoegd. Voor de volledigheid.

Platenspeler versterkingstrap nog nalopen en aansluiten op de B+. En moet er nog een onderkant in flansen. Een hoek profieltje alu denk ik, aan de binnenkant van de omkisting. De geperforeerde plaat voor de onderkant heb ik al klaarliggen. En dan kan het folie eraf, en dan nog wat picaś van het eindresultaat...

Edit, speelt wel nog via de lamp in serie, dus moet nog een slag om de arm nemen, want heb wel eens meegemaakt dat een versterker via de lamp mooi speelde maar zonder de lamp toch nog gebreken had...

Maar allee, morgen , ehr vandaag is er weer een dag,
En ik ga mijn feestvreugde nu niet bederven hehehe.

Edit tig ; Speelt ook zonder de lamp in serie ertussen. ;-p :rock:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Splinter226 schreef:
Heb eerder al eens tevergeefs gezocht naar een lijstje met alle benamingen. Engels , Nederlands, . Waarom G1,2 en 3, G3 is Kathode,dus die hoeft niet in het rijtje. Naja... daar zal wel ergens een logische verklaring voor zijn.... Staat de G dus voor Grid ? En zijn dat "the plates"?
De roosters worden vaak aangeduid met een kleine g. Krijg je,
g1 = stuurrooster, meestal negatief tov de kathode
g2 = schermrooster, positief
g3 = keerrrooster, zit nogal 's aan de kathode soms een eigen pootje.
Dus g3 is niet de kathode.
En voor de anode staat er meestal a , soms ook p.
Hoe dan ook, gefeliciteerd met het resultaat =D>
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Gefeliciteerd Splinter O:)
Stuurrooster G1 noemen ze ook wel control grid
Splinter226

OpaBert schreef:
In het begin las ik verhaaltjes op fora , maar door al de termen was ik dan al vrij snel het spoor bijster.

Ik wil nu de phono trap aan de B+ koppelen. Maar kan ik hier wel zo maar ergens van de eerste versterker trap tappen ? Ik dacht dat het antwoord in het LA214 topic stond, maar ik wordt er niet wijs uit. Maar daar is sprake van een uitgebreidere voeding. ivm de toonregeling. Wat ik zo ongeveer terug kan vinden is dat ik ergens aan de anode van een versterker trap de lijn heb doorgetrokken met een 100uF en een 15 K, maar aangezien in dit schema daar een 10 uF hangt voor elk kanaal, stuurt dat wellicht de boel in de war ? Moet ik een Aansluiten aan de B+ en dan met een elko en een weerstand het voltage tot 200 verlagen ?

Ff gemeten trouwens,

De B+ is 331V
Op pin 9 van de EL84 Grid 2 staat 294 V
Over de Kathode van de EL84 9.67 V

De El84 verstookt dus 10.52 watt. Da's wel mooi, toch ?
Gloei is 6.75V AC Lijkt een beetje hoog... Zou toch een 230 Volt trafo moeten zijn van Jan Wuesten.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Splinter226 schreef:
OpaBert schreef:
In het begin las ik verhaaltjes op fora , maar door al de termen was ik dan al vrij snel het spoor bijster.

Ik wil nu de phono trap aan de B+ koppelen. Maar kan ik hier wel zo maar ergens van de eerste versterker trap tappen ? Ik dacht dat het antwoord in het LA214 topic stond, maar ik wordt er niet wijs uit. Maar daar is sprake van een uitgebreidere voeding. ivm de toonregeling. Wat ik zo ongeveer terug kan vinden is dat ik ergens aan de anode van een versterker trap de lijn heb doorgetrokken met een 100uF en een 15 K, maar aangezien in dit schema daar een 10 uF hangt voor elk kanaal, stuurt dat wellicht de boel in de war ? Moet ik een Aansluiten aan de B+ en dan met een elko en een weerstand het voltage tot 200 verlagen ?

Ff gemeten trouwens,

De B+ is 331V

Gloei is 6.75V AC Lijkt een beetje hoog... Zou toch een 230 Volt trafo moeten zijn van Jan Wuesten.
Dat de B+ Zit aan pin 7 is de Anode dat is meer is dan op op G2 pin 9 en is normaal in penthode
Als op de Kathode 9.7 volt staat is denk ik wel goed
Beter Anne vragen :D
Bijlagen
Je kan het hier zo aflezen Splinter<br />Je kan het hier zo aflezen .
Je kan het hier zo aflezen Splinter
Je kan het hier zo aflezen .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Splinter226 schreef:
Ff gemeten trouwens,

De B+ is 331V

Zit wel goed en van 6,3 naar 6,75 is ~7% kan er nog wel bij door.Dat 't meer dan 6,3V is komt doordat de trafo niet volledig belast is, bij meer gebruik zakt de spanning nog.
Aansluiten van een voorversterker op de B+ best vanaf de 331V met serieweerstand(en) en elco(s) voor afvlakken en brom voorkomen.
De waardes van dat spul hangen af van wat de voorversterker nodig heeft/gebruikt.
Anne
Splinter226

Ah!buis schreef:
Splinter226 schreef:
Ff gemeten trouwens,

De B+ is 331V

Zit wel goed en van 6,3 naar 6,75 is ~7% kan er nog wel bij door.Dat 't meer dan 6,3V is komt doordat de trafo niet volledig belast is, bij meer gebruik zakt de spanning nog.
Aansluiten van een voorversterker op de B+ best vanaf de 331V met serieweerstand(en) en elco(s) voor afvlakken en brom voorkomen.
De waardes van dat spul hangen af van wat de voorversterker nodig heeft/gebruikt.
Anne
kt7riaach0.jpg
kt7riaach0.jpg (17.82 KiB) 535 keer bekeken
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zou zeggen, doe 't zo bijv.
PDVV.jpg
PDVV.jpg (16.65 KiB) 523 keer bekeken
En mega wordt aangegeven met een hoofdletter dus M, de kleine m is voor milli, scheelt een miljard keer :shock:
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Leuk dat je met de phono verstrekker van Sander aan de gang gaat.
Ik ben benieuwd wat je er van vind.
Heb hem hier ok nog staan, was eigenlijk niets mis mee.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Beetje weinig versterker misschien zo zonder kathode condensatoren? (eventueel diodes kan ook)
Tenzij de volgende trap natuurlijk meer dan voldoende versterking heeft. :wink:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

One World Concepts schreef:
Beetje weinig versterker misschien zo zonder kathode condensatoren? (eventueel diodes kan ook)
Maakt voor het uitgangsniveau niks uit, de hele schakeling zit in een tegenkoppellus.
Anne
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef:
Maakt voor het uitgangsniveau niks uit, de hele schakeling zit in een tegenkoppellus.
Anne
:think:
Dat klopt, maar uiteindelijk zul je met een versterkingselement dat maar 2x kan versterken toch echt niet zo hoog komen dan iets dat 100x versterkt?
Met andere woorden, de open loop versterker is dus zeker wel bepalend, de closed loop is namelijk altijd minder dan deze open loop versterking.

De reden waarom ik het zeg, is omdat ik zelf ook meerdere RIAA pre-ampjes heb gemaakt.
In deze gevallen moest er een standaard uitgangsspanning van 1Vrms @ 1kHz uit met mogelijkheid om 10-20kOhm ingangsimpedantie aan te sturen, daar kom je niet aan zonder voldoende versterking en heb je echt wel die kathode condensatoren nodig.

Echter zie ik al dat deze schakeling enkel hoogimpedantie schakelingen aan kan sturen, dus waarschijnlijk is hij dan ook zo ontworpen dat de vervolgens schakeling voldoende versterking heeft.

Even rekenen;
Stel we willen 1Vrms uit, onze cartridge doet 5mVrms uit @ 1kHz.
Dat is dan 200 x versterking = 46dB (gezien vanaf 1kHz ref)
RIAA curve heeft maximaal 20dB nodig, dus die komt er dus nog bovenop 46 + 20 = 66dB -> 2000 x versterking.

Een 12AX7 doet rond de 50-55x versterking zonder kathode-hulp.
In theorie zou het net moeten kunnen lukken, hoewel er hier en daar nog wel wat verliezen zitten.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ah!buis schreef:
Anne
:think:
Dat klopt, maar uiteindelijk zul je met een versterkingselement dat maar 2x kan versterken toch echt niet zo hoog komen dan iets dat 100x versterkt?
Met andere woorden, de open loop versterker is dus zeker wel bepalend, de closed loop is namelijk altijd minder dan deze open loop versterking.
De uitgang mag idd niet erg belast worden, de versterker erachter liefst minstens 500k.
De openlus versterking zit in de orde van grootte van 1500x, is ook de versterking van het laag.De tegenkoppeling zorgt voor -20dB bij 1kHz is nog 150x. Met een 5mV in dus 450mV uit. Verder hoger steeds meer tegenkoppeling tot -40dB (x15) en verder (is geen kantelpunt meer voorzien) naar versterking 1x.
Als je nu de kathodeweerstand ontkoppeld blijft de 150x bij 1kHz bepaald door de tegenkoppeling maar omdat de openlus nu ruim 3000x is geworden houdt het oplopen van het laag niet meer op bij +20dB maar gaat door tot +26dB.Soort van pro rumble filter :shock:
Omgekeerd, als je dit ding te zwaar belast neemt de openlus vesterking af en daarmee de laagweergave.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nog even dit, Philips datablad stelt,
678.png
Dus bij voorkeur de eerste triode na de ingang die aan pinnen 6 - 7 en 8.
Anne
Splinter226

Ah!buis schreef:
Nog even dit, Philips datablad stelt, 678.png Dus bij voorkeur de eerste triode na de ingang die aan pinnen 6 - 7 en 8.
Anne
Heb t phone trapje eerder ingebouwd. En toen had je dezelfde aanbeveling gedan. Ik had nog een printje liggen waarop dat al was bijgetekent.

De 22 uF heb ik niet liggen dus moeten worden besteld.

Het trapje was ontworpen door forumlid KT88, op Audiofreaks geloof ik destijds. Voor de Kontakt KT7. Een klein jaren '60 Japans EL84 SE versterkertje, onder Nederlandse naam verkocht. Een versterkertjenog wel eens op marktplaats verschijnt.
05a06fa3-ebed-4c50-851a-f75fbb780407.jpg
Kontakt KT7 inside.jpg
Dit is daarvan het originele schema
KT7 origineel.jpg
KT88, had er een ander versterker schema en een aparte riaa versterker voor ontworpen. De originele phono trap was eigenlijk voor een ceramisch element bedoeld . Hoewel er ook mm bijstond.

Dat waren deze twee schetsjes
kontakt7v1cl9.jpg
kontakt7v1cl9.jpg (23.27 KiB) 450 keer bekeken
En voor de Riaa versterker
kt7riaach0.jpg
kt7riaach0.jpg (17.82 KiB) 450 keer bekeken
Splinter226

Ah!buis schreef:
Zou zeggen, doe 't zo bijv. PDVV.jpg En mega wordt aangegeven met een hoofdletter dus M, de kleine m is voor milli, scheelt een miljard keer :shock:
Anne
Het regent, en de herfst dient zich aan, en ik dacht, laat ik dat phono trapje eens aansluiten, is die versterker ook een keer af. ;-)

En om t pruts seizoen te starten dus gelijk ff een super duper dombo vraag , maar twee elko's en weerstandjes per kanaal, toch ? Zo zit ik t op een lipjes ehr dinges plaatje te flansen nl... :roll:
P1060063.JPG
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Zo heeft het weerstandje geen enkel nut. Deze wordt kortgesloten.
Douwe
Splinter226

douwebakker schreef:
Zo heeft het weerstandje geen enkel nut. Deze wordt kortgesloten.
Douwe
Op de pic onder zitten de negatieve polen van de elko's. Boven steken nog component draden uit, was nog niet klaar, moest nog een weerstandje bij voor ik die lip dicht ging solderen. Maar eh, voer ik 't nou per kanaal uit ? ? Ging ik eigenlijk van uit... tot ik me ineens afvroeg of dat wel nodig was...

Is nie nodig nie he. Anderzijds staat er per kanaal een 10 uF in t schema voor de normale versterking en die heb ik dus ook letterlijk zo uitgevoerd. Dus 10 uF per kanaal. :think:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die 39k + 22k met twee 22µF is idd voor één kant.
Kun je twee keer doen of een enkele maken met 39k vervangen door 22k en de 22k naar 10k en dan evt de twee 47µF ipv 22µF condensators voor de twee kanten (hoeft misschien niet).
Gebruik dan wel minstens ½W weerstanden.
Anne
Splinter226

Ah!buis schreef:
Die 39k + 22k met twee 22µF is idd voor één kant.
Kun je twee keer doen of een enkele maken met 39k vervangen door 22k en de 22k naar 10k en dan evt de twee 47µF ipv 22µF condensators voor de twee kanten (hoeft misschien niet).
Gebruik dan wel minstens ½W weerstanden.
Anne
Doe ik t 2 keer. Was daarmee toch al halfweg. Zo zie je maar weer, zonder wijze raad ben ik nergens, Want wat is de Jip en Janneke uitleg ? Gedeeld door twee kanalen verandert de spanning per kanaal ? :hide: Heb 1 watt metal oxide voor de 22k en de 39 k. Ergens opgepikt dat metal oxide in de voeding goed is en tegen een stootje kan. Zien er alsnog onooglijk klein uit. Geef mij maar van die jaren '70 componenten die je nog vast kan houden ;-p :lol: In die Bocama/ Lafayette LA 224B zaten ook 2 watt weerstanden, overkill, maar wel minder warm en minder slijtage wellicht ? had ze bij herbouw voor 2 watt metaalfilm vervangen. super overkill, maar wel de het zelfde formaat. Ga nu weer voor koolfilm... Hoewel het geluid met buizen toch ook niet scherp of metaalachtig wordt met metaalfilm... Maar kool is toch wat zachter en natuurlijker denk ik... Heb nog een doos met uit gesoldeerde koolcomponent , composiet. Heb de zwaar verlopen exemplaren wel weggegooid, maar met die twee of zelfs misschien wel drie watters is misschien nog wel een keer wat leuks te maken.

Was altijd een fantasie om met scoop en toonfiets het repareren van onderhand vintage versterkers op een hoger plan te brengen, een ladder verder dan kijken op component niveau. Maar heb beide apparaten onderhand verkocht. De gast die kwam was een gezellige indo, die uit de meettechniek kwam en scheikunde had gedoceerd. Ontzettend leuk om mee te praten, en stiekum dacht ik er nog wat van op te steken, maar terwijl we de apparaten aan het testen waren en hij uitleg gaf over de verschillende knoppen en instellingen, begon het me al te duizelen. Scoop bleek geen beam meer te geven. Geen lichtbundel, lijn of stip. Toch werkend weg gezet. En in de kast gestaan in behuizing met deksel erop. Zal toch ergens een tik hebben gehad. En ik had hem half open toen de 7 Kilo volt sticker te zien was... Daar zijn we maar gestopt. Toongenerator bleek achteraf wel goed. Hij wilde aanvankelijk niets meenemen, vanwege de spaarzame ruimte thuis en de te verwachte onvrede van zijn vrouw, maar kwam de boel een week later toch halen ;-0) Enfin, heb t dus een beetje opgegeven om echt op een hoger niveau te arriveren. Blijf gewoon al hangen bij de wet van Ohm en simpele berekeningen.

Zonder een forum als dit zou het niet eens een hobby vor mij kunnen wezen. Waarvoor ik dan ook nooit genoeg lof en waardering kan betuigen . ;-) :rock:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Splinter226 schreef:
Doe ik t 2 keer. Was daarmee toch al halfweg. Zo zie je maar weer, zonder wijze raad ben ik nergens, Want wat is de Jip en Janneke uitleg ? Gedeeld door twee kanalen verandert de spanning per kanaal ?
Twee kanalen = twee keer zoveel stroom.Om dan evenveel spanning te verliezen (van 330V naar 240V) de weerstand de helft kleiner,
39 naar 19,5 en 22 naar 11.
Wat rare waardes, afronden, van 19,5 maken we 22 (naar boven) en dan de 11 wordt 10 (naar onder).
Of evt 19,5 naar 18 (naar onder) en de 11 naar 12 (naar boven), komt niet zo persies.
Anne
Splinter226

Zag een dagje later wat Douwe Bakker bedoelde hehe. Wel heel goed gekeken en de pica uitvergroot ;-0). Maar terwijl ik het plaatje met de elkos en weerstandjes voor de buizen platenspeler versterkertrap.. pfft, in de kast aan t flansen was zag ik een sluitzakje met wat ceramische c jes op de topplaat geplakt zitten. Moest weer ff diep graven, en speuren om t in de tekst van t instap topic te vinden, maar t was voor het common mode filter en de ontkoppeling van de 6.3 v wissel voor de buisvoeding. Elke versterkertrap de twee voedingsdraden zo dicht mogelijk op de buisvoet naar aarde met een c tje van enkele pico Farads...Elke buis dus. DE VRAAG. Doe ik dat ivm met het kleine signaal ook bij de vinyl weergevende versterkertrap ? Juist wel of juist niet ? Moet t eerst doen voor ik nog wat extra hoekjes plaats aan de ombouw om de onderkant/ bodemplaat aan te bevestigen. Zit de eerste keer t stevigst... ;-)
P1060091.JPG

plaatje met ellkos voor de phono versterker.
P1060093.JPG
hoekjes voor de bodemplaat, maar er moeten nog wat hoekjes bij voor de stevigheid van t dunne bodemplaatje...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die Ctje kunnen nut hebben, kwaad kan 't niet, dus doe maar.
Anne
Splinter226

Ah!buis schreef:
Die Ctje kunnen nut hebben, kwaad kan 't niet, dus doe maar.
Anne
Ok. S kijken of ik ze er nog tussen kan frummelen ;-)
Splinter226

In plaats van het wachten op de avonduren om eens wat uitvoerende werkzaamheden aan de versterker plegen, dit keer maar de zioveelste middagbui aangegrepen daarvoor. De phonotrap aangesloten, de voeding ervan. De cjes aan de buisvoeten naar aarde geplatst en nog twee hoekjes voor de bodemplaat gemonterd. Wat voetjes aan de bodemplaat vastgezet en de versterker eens omgekeerd. Speakers eraan en aan het lichtnet. Spelen deed 'ie al. Nu nog met phonotrap. Eerst via de lamp in serie, gloeide zacht, dus toen maar in de reguliere prik. En wat picaś gemaakt. De Mazda's 12Ax7 van een forumlid hier gekregen en nu pas uit de verpakking gehaald, bleken Tung Sol's. 3 in plaats van twee. Hup in de phono trap. De boel speelt. Bescherm folie van de top plaat afgetrokken. En ff wat pica's gemaakt. Platenspelert moet nog worden aangesloten. Dat komt later. Moet ik eerst nog wat bureau voor ontruimen om plaats te maken. ;-)

Dus ff wat pica's voor een impressie van t eindresultaat.
Van t bouwwerk, want de platenspeler trap blijft nog even onder beding. Want nog ongetest.

Maar met onconventioneel bouwen, namelijk in de hoogte en gebruik makend van hoogte verschil om bedrading kris kras te trekken, zijn meer opstellingen van trafo's mogelijk, die soms aan de buitenkant wat vriendelijker ogen, maar compact gebouwd aan de binnenkant voor een nachtmerrie zorgen ;-0)
P1060101.JPG
P1060104.JPG
P1060109.JPG
P1060110.JPG
P1060127.JPG
P1060128.JPG
Plaats reactie