de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OpaBert »

Ff lekker Wokken :rock: :lol:
Ziet er best leuk uit hoor
Gefeliciteerd :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

leonidas schreef:
....

Ik hoop komend weekend een bi-amo opstelling te maken waarbij de Silver10 , in de Liionidas setup , kan spelen zonder iets in de signaalweg.
Hiervoor wordt dan de 2A3 in gezet.
De GM70 monoblokken gaan dan het laag van de W15 verzorgen.

Ben heel verwachtingsvol wat dit gaat opleveren.
....
ja, een full range direct aan de versterker is toch wel "de heilige graal", ben benieuwd
hoe ga je eventueel benodigde volume aanpassing tussen de 2A3 en de GM70 doen?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Dankjewel OpaBart , ben er erg blij mee.
@HenkJan,
Ik heb hier al eerder mee geexperimenteerd maar toen met de Aurex Crystal voor de FR driver.
Echter een EL84 klinkt een beetje 'spits" in mijn oren.
Deze 2A3 buizen hebben een soort van magische toon voor midden en hoog.
Dus verwacht hier heel veel van maar net als veel dingen op audio gebied ; je weet het pas zeker als je het in het echt hebt geprobeerd.

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OpaBert »

leonidas schreef:
Dankjewel OpaBart , ben er erg blij mee.
@HenkJan,
Ik heb hier al eerder mee geexperimenteerd maar toen met de Aurex Crystal voor de FR driver.
Echter een EL84 klinkt een beetje 'spits" in mijn oren.
Deze 2A3 buizen hebben een soort van magische toon voor midden en hoog.
Dus verwacht hier heel veel van maar net als veel dingen op audio gebied ; je weet het pas zeker als je het in het echt hebt geprobeerd.

mvgr. Leon
Ik wil ook nog weleens iets met 2A3 gaan doen in PP O:)
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen Leon,

gaaf ! Een 2A3 kan supertof klinken.
Legt het af tegen bv een 300B om vermogen maar niet om muzikaliteit. Dat de 300B populairder is, is gelegen in die extra wattjes die je er uit kan knijpen en noodzakelijk zijn bij de huidige wat minder efficiënte drivers.
Je hebt gewoon een echt hoog rendement speaker nodig om die 2A3 tot haar recht te laten komen. En die speakers/drivers/projecten heb jij; lucky you ! Terechte buis keuze.
Gelukkig ook geen super-exoot die niet meer verkrijgbaar is. Je hebt nog steeds NOS-keuze maar ook nieuwe productie voor aanvaardbare prijzen.

Als het een keertje mogelijk is graag een fotootje van het binnenwerk van deze Mr Wok-versterker. Voor mij onbekend maar dat zegt niets. Er zijn zelfbouwsels in de (audio-)wereld die de toets der kritiek makkelijk doorstaan. Sterker nog: ik zie wel eens zelfbouwsels die alleen nog maar door echte audioten in elkaar kunnen worden gezet want voor commerciële uitvoering gewoon niet haalbaar (kost te veel tijd; is niet makkelijk op een PCBtje te maken; te dure component-keuze; etc).

Geniet er van.
Met muzikale groet,
Reinout
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door edje »

Buiten de spanning van de gloei voor de 2a3 zijn er wezelijk geen verschillen t o v een 300b tube .Er zijn genoeg 300b buizenversterkers die de mogelijkheid bieden op er een 2a3 in te prikken na omzetten van de gloeispanning
Edje
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Reinout,
Toen ik net de Liionidas OB had ontworpen , heb ik diverse versterkers geprobeerd.
Eerst de Aurexx Crystal (el84 , 2,5 watt) : dat was het echt niet.
Vervolgens Bas (Hardbats) zijn PP el84 , 12 watt , dat bleek het ook niet echt te zijn , kwam in ademnood.
Benny Glas zijn 211 (?) eindbak bleek het prima te doen.
Mijn conclusie was dat 2x20 buizen watts toch echt noodzakelijk was.
Echter , na afgelopen week , moet ik hierop terugkomen.
Ik draai nu met 4,5 watt en de complete controle is er nu wel !!
Ja, het gaat ietsje minder hard dan met de Tsaar mono blokken maar de tonale balans blijft goed en ook de "grip" in de bas.
Zelf heb ik geen idee waar dat nu aan ligt , de buis ? de trafo's , koppelcondensatoren / enz.
Als Ed de Jong weer op bezoek komt dan zal hij zeker even binnen in de 2A3 willen kijken en commentaar willen geven.
Ik zal dan zeker ook wat foto's maken.
Je gebruikt het woord "muzikaliteit" en dat klopt.
Na Ed zijn 300b gehoord te hebben moet ik zeggen dat deze 2A3 er bijna een extra dimensie aan toevoegt op gebied van muzikaliteit.

@Edje : dat zou een interessant experiment zijn om te weten te komen of het aan de klankkleur van de diverse buizen ligt.

Waarom hebben wij op dit forum niet zoiets als een Synergie topic ? Waarbij net de "samenwerking" tussen componenten wordt beschreven ?

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
Ger1212
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 04 jul 2021, 9:40

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Ger1212 »

Nou, en daar ga je dus zitten, om te kunnen en mogen luisteren naar een ingenieuze kast met een kennelijk lastig te configureren filter > dito driver. 6,5 "... onindrukwekkend formaat toch?
En dan laat het hoog rendement geheel van zich horen... en het klinkt? KLinkt alsof engeltjes op je oorlelletjes plassen :-)
Detail, het frequentieperspectief van hoog naar laag, de manifesterende open en volle ademende bastonen, wat een grootsheid in vele facetten. Wat een bijzonder ontwerp wederom, de verwachtingen werden overtroffen. Al in bezit van de Liionidas OB, na deze set gehoord te hebben, ja; geen twijfels; deze komen er bij.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Leeuwarden »

Ger1212 schreef:
KLinkt alsof engeltjes op je oorlelletjes plassen :-)

Jakkie… :-#
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Ger1212 schreef:
KLinkt alsof engeltjes op je oorlelletjes plassen :-)

Jakkie… :-#
Lijkt mij wel wat voor Leon's "Synergie topic". Maar of dat dan nog op dit forum thuis hoort :-&
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Ger,

Fijn dat jij en Floris hebben zitten genieten.
De dag vantevoren heb ik Ed de Jong nog over de vloer gehad.
Ook Ed was laaiend enthousiast over de DM BVR C6.
Ed is vroeger dealer geweest van Ensemble en daar deden ze hem nog het meest aan denken.
Zoals Ed zei : dezelfde dynamiek en transparantie maar nu met echte bas !

Maar ook nieuwsgierig naar de 2A3 versterker die ik had aangeschaft.
Die werd dan ook even opengeschroefd.
Ed zou Ed niet zijn als hij niet iets zou ontdekken.
Hij is special , dezelfde dag , nog op en neer gereden om een buis thuis op te halen.
Toen hij hoorde dat jullie de volgende dag zouden komen luisteren vond hij dat het zo optimaal mogelijk moest klinken.

De dinsdag vooraf ben ik bij Ed geweest om naar zijn tweaks te luisteren.
Ed gebruikt nu de Dayton AMT pro , een dipool en een handgemaakte zilver cap in de signaalweg.
Dit was in Ed zijn sterk reflecterende woonkamer een mega verbetering.

mvgr. Leon
Bijlagen
2a3 2.jpg
ed 2a3 1.jpg
ed 2a3 2.jpg
Gebruikersavatar
Ger1212
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 04 jul 2021, 9:40

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Ger1212 »

Goh, wat leuk. Fijn ook om zulke samenwerkingsverbanden te hebben. Ik ben nog steeds erg blij en dankbaar voor de gelegenheid welke geboden is.


Nog even @ Leeuwarden ; zeg, ken je de uitdrukking van ; 'alsof een engeltje over je tong piest...' niet? Das nog veel meer jakie-achtiger hoor :-) . Dus vermijd dan maar; erg lekkere smaakjes! ;-) Want dan kunnen ze langs gaan komen.. :-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Leeuwarden »

Oh oh… :shock:
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door oorpijn »

Hoe is het bi-amper uitgepakt? Actief gefilterd of hoe doe je dat?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Kappa7 »

Met een dsp of met een analoog filter.
Daar loopt op dit moment een groeps inkoop voor.
viewtopic.php?f=44&t=29835
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Gewoon passief XO.
De Silver 10 zonder iets in de signaal weg.
In mijn ontwerpen liefst geen dsp gebruiken , kun je net zo goed de serie cap laten zitten.

Mvgr. Leon
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Kappa7 »

Maar dat was de vraag toch niet?
Volgens mij was de vraag hoe actief te filteren.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Daar geef ik dus antwoord op : bij voorkeur niet actief filteren .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Akief filteren kan ook via opamps, weerstanden en condensators op line niveau, dus geen digitaal dsp geneuzel.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Kappa7 »

Walt schreef:
Akief filteren kan ook via opamps, weerstanden en condensators op line niveau, dus geen digitaal dsp geneuzel.
Zeker en laat dat nu net de groepsinkoop zijn waar ik eerder naar verwees.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 11 jul 2021, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

en dan kan je passief op line level (dus voor de eindversterker)

maar het hele idee van Leon zn aanpak is zo min mogelijk en het liefst zonder C in de signaalweg
oorpijn
Berichten: 60
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 12:42

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door oorpijn »

leonidas schreef:
Gewoon passief XO.
De Silver 10 zonder iets in de signaal weg.
In mijn ontwerpen liefst geen dsp gebruiken , kun je net zo goed de serie cap laten zitten.

Mvgr. Leon
Tnx Leon, precies antwoord om m’n vraag. Heb een set w15 met baffle en filter via marktplaats gekocht. De s8 speelt hier in een ORIS Hoorn. Nu nog met een actief xo maar straks dus niet meer. Ben heel benieuwd wat dit gaat doen! Ga de w15 dus via dat filter laten lopen en dan de s8 zonder iets ertussen.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Gewoon Leonidas XO op de W15 (weerstanden verwijderen)
S8 op de 2e amp met volume regeling (die vervangt de L-pad).
Je hebt nu wel een voor versterker nodig met 2x pre out.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hannesie »

leonidas schreef:
Gewoon Leonidas XO op de W15 (weerstanden verwijderen)
S8 op de 2e amp met volume regeling (die vervangt de L-pad).
Je hebt nu wel een voor versterker nodig met 2x pre out.
Ik heb nog wel een een mooie Nakamichi CA5 staan. :kwijl:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

China uitvoering van de DM BVR C6.
Ziet er wel lekker uit met die spikes.
Bijlagen
F3E6B901-FA6D-4F20-9214-5825B56B77BE.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”