Multisub huiskamerproject

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wasverzachter

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door Wasverzachter »

Volgens de paper die Mark deelde ligt de resonantiefrequentie van de besproken behuizing lager dan ik verwacht had.
Als de subwoofer maar vroeg genoeg afgekapt word dan kunnen een deel van die resonanties misschien vermeden worden?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik weet niet waar je dat leest.
Sowieso buitengewoon slecht geschreven paper.
Er wordt overal vlugjes overheen gegaan en niks wordt goed omschreven.

We weten niks over de dimensies, materialen, diktes etc etc
Belangrijk om te vermelden is dat zulke onderzoeken enkel gelden met die exact DUT.

Op een gegeven moment zie je wel wat van grafiekjesverschijnen, met niveaus onder 100Hz die zo goed als afwezig zijn.
Het was overigens wel zo netjes geweest dat ze die niveaus ook relatief (tov elkaar) hadden weergegeven.

Met daarbij een piek van ergens tussen de 500-1000Hz, die later opschuift met bracing.
Precies wat je zou verwachten, niks nieuws aan de horizon.

Ik begrijp de discussie nog steeds niet (ook niet wat het in dit topic doet)
Wasverzachter

Bericht door Wasverzachter »

Met resonantiefrequentie had ik naar paneelresonanties moeten wijzen.
Ik had het dus niet over de resonerende luchtmassa binnen de luidsprekerbehuizing.
Een subwoofer zou een paneelresonantie van 1000Hz dus niet moeten opwellen.

Wat ik vooral verwarrend vind in de paper is het stuk over 'bracing op symmetrische vlakken' (P24).
Bedoelen ze daar nou parallelle vlakken mee of modale punten op een vlak?
En als ze halverwege een gelijk verdeeld vlak bedoelen, hoe vaak delen ze het dan op?
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik zal nog eens een vrij eenvoudig leesbaar populair geschreven stukje linken… natuurlijk Is het ook en vooral reclame. Ik vind dat deze fabrikant, met een enkele andere, met zulke stukjes wel een beetje inkijk geeft in de R&D van het bedrijf. Ik vond dat nog nooit bij de ‘gerespecteerde highend’ daar hebben ze dat ook niet…
Ik begrijp de discussie nog steeds niet (ook niet wat het in dit topic doet)
Jeroen begon over de voordelen van twee woofers in één kast. Maar wat mij betreft kunnen we wel afsplitsen. @Wasverzachter, er is elders hier, op het beroemde Engelstalige forum en verder op het www best veel te vinden over paneelresonanties en bracing. Lees onder meer maar eens wat Earl Geddes hierover heeft geschreven.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het behelst allemaal wat er komt kijken bij het realiseren van een zo optimaal mogelijke sub, Waarom zouden we dat afsplitsen? Dat is dan aan TS. Het is zijn bouwverslag :sure:
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Ik vind het allemaal interessant maar misschien is het centraal doen in eigen topic voor de vindbaarheid in de toekomst handiger:)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Misschien wel een goed idee dan. Er rijst dan ook de vraag: Als je 2 (dure) mooie speakers voor een sub hebt, wat is dan beter om te kiezen? 2 losse subs als multisub verspreid over de ruimte, of 1 impuls gecompenseerde?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik zie niet hoe je met een enkele (impuls gecompenseerde) sub problemen in het laag aan kunt pakken.
Die problemen zijn toch wel een orde van grootte meer dan wat "trillingen".
Trillingen die er sowieso al amper (tot gewoon helemaal niet) zijn.

Dus twee (of meerdere) subs all day every day.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Ruimte akoestiek aanpakken gaat met meerdere beter lijkt me

-edit- Had de reactie getypt maar nog niet verstuurd dus Bart was voor
Laatst gewijzigd door Douwe84 op ma 21 jun 2021, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt. Dan is het nog de vraag: twee goedkopere woofers per kast of een enkele hele dure, wat levert dat op. Dan gaat mijn voorkeur uit naar twee goedkopere. Het voordeel van twee woofers in een kast wordt door de andere experts helaas onderschat, dat beeld verandert pas op dit forum als net wat meer mensen het gaan proberen dan ikzelf die blijkbaar zo ongeveer de enige ben die zo gek is om het te doen.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Die overweging heb ik nooit gemaakt. Misschien iets voor de toekomst, de wavecor's heb ik voor een zelfde bedrag als de transfer audio kunnen overnemen (ja dat is echt heel weinig :P ) anders waren het nooit deze drivers geworden en had ik om rond dit budget te blijven dus een heel andere gekozen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Oh, voor de duidelijkheid, ik heb uitvoerig getest en ook meer dan genoeg impuls gecompenseerde subs geadviseerd/ontwikkeld.
Zowel studio als het meer grote werk.

Dus je bent zeker niet de enige.
De kosten-baten vallen alleen helemaal weg naar mijn mening, voor de eerder genoemde redenen.
Waar overigens gemakshalve keer op keer niet wordt op ingegaan (net als een hoop andere dingen, maar goed dat terzijde)

Als je echt het onderste uit de kan wilt halen en daar het budget ook voor hebt, dan zou ik inderdaad ook voor impuls gecorrigeerd kiezen.
Anders heb ik voor een kleiner budget liever een enkele woofer per kast en dan een mutlisub.
Sterker nog, ik heb liever nog meerdere goedkopere subs dan 1 dure sub.
(hoewel prijs alles behalve maatstaf is voor performance)

En anders zou ik met de rest van het geld eerder nog de akoestiek in de ruimte of de main speaker verbeteren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het gegeven is al oud. Ik heb het 25 jaar geleden ook al eens met een full range systeem gedaan met de woofers aan beide kanten van de kast. Bij full range heb je ook nog eens het voordeel dat dan de woofers niet de mid gaan moduleren middels de ophanging. Gaf zeker niet allen een rustiger laag maar ook een rustiger totaal plaatje!

Maar of dat nou opweegt? Je moet ten slotte wel twee speakers in een 2x zo groot volume proppen en een LT heeft ook zo zijn beperkingen. Als je puur naar kosten vs baten kijkt lijkt mij een multisub ook de voorkeur hebben.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Qua kosten-baten, zou je dan misschien nog beter een spouw constructie kunnen maken of een sandwich van verschillende materialen.
Dan ben je hogere resonanties ook zo goed als kwijt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En dan de spouw opvullen met staalplaat? :D viewtopic.php?p=1451253#p1451253

Overigens hebben die platen staal een erg heftige resonantie op 4,5 kHz. En die wordt in het geheel niet gedempt door het hout en de epoxy. Gelukkig hoeven ze niet zo hoog en de Q-factor er van is ook erg hoog. Dus aangeslagen wordt het niet :mrgreen:
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Pjotr schreef:
En dan de spouw opvullen met staalplaat? :D viewtopic.php?p=1451253#p1451253

Overigens hebben die platen staal een erg heftige resonantie op 4,5 kHz. En die wordt in het geheel niet gedempt door het hout en de epoxy. Gelukkig hoeven ze niet zo hoog en de Q-factor er van is ook erg hoog. Dus aangeslagen wordt het niet :mrgreen:
Maar is die "al" af? :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ligt al weer een jaartje uit elkaar om met MFB aan de slag te gaan. En met 48 kg in totaal is er i.i.g. niet zo'n noodzaak voor impulscompensatie :D
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

De definitie af is hier ook erg rekbaar...
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Zo even uit het hoofd, Fmax = m · x · (2·π·f)²
Fmax = maximale kracht
m = massa
x = max uitwijking bij frequentie f
f = frequentie bij uitwijking

Dus reken maar uit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Douwe84 schreef:
Yup en daarbij combinatie van teveel dingen tegelijk op de stack en te weinig tijd.

P.s. Bart het is simpeler: Versnelling van de kast en daarmee de SPL tgv de achterkant van de kast verhoudt zich tot de bewegende massa's. SPL even corrigeren voor het verschil in oppervlak tussen cunus en kastachterwand.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Pjotr schreef:
Douwe84 schreef:
Yup en daarbij combinatie van teveel dingen tegelijk op de stack en te weinig tijd.
Ook dit ken ik, rekbaar is het bij mij ook altijd hoor, houdt je van de straat zegmaar...
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Het gegeven is al oud. Ik heb het 25 jaar geleden ook al eens met een full range systeem gedaan met de woofers aan beide kanten van de kast. Bij full range heb je ook nog eens het voordeel dat dan de woofers niet de mid gaan moduleren middels de ophanging. Gaf zeker niet allen een rustiger laag maar ook een rustiger totaal plaatje!

Maar of dat nou opweegt? Je moet ten slotte wel twee speakers in een 2x zo groot volume proppen en een LT heeft ook zo zijn beperkingen. Als je puur naar kosten vs baten kijkt lijkt mij een multisub ook de voorkeur hebben.
Mooi dat je die vraag stelt, nadat je eerst duidelijk aangeeft dat het voordelig is. Het nadeel dat je noemt is niet aanwezig mijns inziens. Tweemaal zo groot volume hoeft helemaal niet, je verdubbelt het oppervlak dus je kan met de halve uitslag toe en in het kader van sub hebben we het ook meteen over actieve aansturing dus is LT geen enkel punt.

Twee goedkope woofers in een verder zeer simpel geconstrueerde kast van zes plankjes en je hoeft verder niks te doen aan verzwaringen of andere toestanden. Staat als een huis (hoeft niet eens op spikes of dempers), is goedkoop te bouwen, grotere lineariteit vanwege dubbel oppervlak.

De discussie is wat mij betreft niet impulsgecorrigeerd vs multisub, ik doe beide en het zijn telkens anderen die het principe van multisub tegenover twee woofers in een kast plaatsen. Best irritant trouwens. Ik post mijn advies notabene in een topic over multisub! Het is dus allesbehalve de bedoeling dat ik douwe adviseer om naar een enkele sub over te gaan! Hou nou op hierover alsjullieblieft!!!!

rant over

verder gaat het wel goed met me hoor..... :yeah:
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik weet niet, maar 4 speakers is nog steeds duurder dan twee?
Ook al zijn dat 4 goedkopere speakers tov 2 goedkopere speakers.
De vraag is waar je het budget aan kwijt wilt?
Dat geld kun je namelijk ook ergens anders in steken.

Ik snap je advies en dat bedoel je vast ook goed.
Maar de TS gaf in het begin aan wat de situatie is en waarom.
Ik kon het hele idee vanaf het begin dus al niet volgen om die reden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Het is dus allesbehalve de bedoeling dat ik douwe adviseer om naar een enkele sub over te gaan! Hou nou op hierover alsjullieblieft!!!!
Ehhh bij mij weten beweert ook niemand dat :think: W.m.b. probeer ik alleen de inns en outs van e.e.a. op een rijtje te krijgen in een wat breder perspectief. Als je fysische zaken in het persoonlijke gaat trekken kun je nergens meer de ins en outs van bespreken.

Wat betreft 2 speakers in een zelfde volume stoppen: Dat heeft tot hevolg dat de F_box flink omhoog gaat. En het is al lastig om die laag te houden in een betrekkelijk klein volume. Zonder extra correctie wordt dat dus lastig. Met het stijgen van F_box kom je sneller in het veer gecontroleerde gebied en daarmee ook sneller in het gebied waar de vervorming snel gaat oplopen. Een LT is leuk maar geeft je ook extra vervorming als je er mee gaat boosten.
markbakk

Bericht door markbakk »

Als je nou een BR bouwt met de pijp aan de achterkant, heb je ook impulscorrectie… ](*,)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”