Vandaag maar eens uitgebreid aan het meten geweest.
Eerst alles op 0 graden onder een hoek van 10 graden en op 1M afstand.
Daar nog een keer alles gemeten maar dan onder 15 graden.
Ik heb niet de moeite genomen om alles naar buiten te sjouwen daar was het te rumoerig voor.
Ik heb de speakers zo in elkaar gebouwd dat alle units een eigen kabel naar buiten hebben en alles is dus gemeten zonder filter met de unit op de plek waar deze hoort. ook het demping materiaal is geplaatst volgens de regels.
Als eerste begonnen met de tweeter.
Je ziet hier de Audax met groen de meting op 0 graden en blauw 15 graden.
Beide metingen zijn met het doek er voor.
Ter lering en vermaak ook nog even de meting zonder doek.
Vervolgens de bovenste B110 die wordt alleen op het lagere deel van de mid in gezet.
Dan de onderste B110
En vervolgens de Bas units maar binnen gemeten dus de gate kon niet groot genoeg om de juiste waarde te kunnen krijgen.
Ik heb de bas units eerst stuk voor stuk gemeten en daarna in tegen fase aangestuurd.
In de metingen hier onder zie je eerst de losse B200 units.
Wat op valt is het verschil in output van de beide units.
Maar als deze in tegen fase worden aangesloten klopt het in eens wel.
Je ziet dat de rimpels die op de losse meting keurig worden vlak gestreken.
Ik heb wel bij de laatste meting met beide speakers in tegen fase de gate aangepast waar door deze wat harder staat maar nog steeds niet hard genoeg voor een goede simulatie.
En over simulatie gesproken die er maar eens bij gepakt.
Eerst het filter zo als die het laatst compleet gemeten is met de -2.5dB demping op de tweeter.
Hier onder nog even die meting erbij gepakt voor het vergelijk.
De meting is gemaakt op 1M afstand in de zelfde ruimte met de zelfde opstelling, kan zijn dat deze op tweeter hoogte gemeten was maar weet dat niet precies meer.
Nu eens kijken of dat klopt met de simulatie.
Voor het gemak heb ik de meting van hier boven even in de simulatie gezet met de roze lijn.
Het stukje boven de 10K lijkt wel erg anders maar laat ik even voor wat het is.
Ik vind de overeenkomst goed genoeg en ga nu maar eens spelen met wat waardes van het huidige filter.
Ik maak overigens eerst nog een basis met de 15graden metingen.