Multisub huiskamerproject

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Multisub huiskamerproject

Bericht door OWC »

Douwe84 schreef:
Ah thx, ik zie al priegelwerk :P

Die versterkers zitten in de subs die ik nu heb, die gaan er uit zodra dit project speelt dus noodzakelijk is het niet :)
Ik denk dat het wel mee zou vallen, maar ik moet even weten hoe het schema precies zit.
Ik kom namelijk niet uit met de waardes die zij opgeven.

Als je een keertje zou kunnen kijken hoe groot de waardes van de condensatoren zijn, dan ben ik al een heel eind 8)
Ik krijg een vermoeden dat er ergens nog een weerstandje serie of parallel staat.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

One World Concepts schreef:
Douwe84 schreef:
Ah thx, ik zie al priegelwerk :P

Die versterkers zitten in de subs die ik nu heb, die gaan er uit zodra dit project speelt dus noodzakelijk is het niet :)
Ik denk dat het wel mee zou vallen, maar ik moet even weten hoe het schema precies zit.
Ik kom namelijk niet uit met de waardes die zij opgeven.

Als je een keertje zou kunnen kijken hoe groot de waardes van de condensatoren zijn, dan ben ik al een heel eind 8)
Ik krijg een vermoeden dat er ergens nog een weerstandje serie of parallel staat.
Oh ik wil ze prima open schroeven en wat foto's maken/ dingen opschrijven als je wil hoor!
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Douwe84 schreef:
Oh ik wil ze prima open schroeven en wat foto's maken/ dingen opschrijven als je wil hoor!
Ja, dan kan ik voor je kijken hoe die lelijke boost er netjes uit kan.

Het gaat om het circuitje binnen de cirkeltje.
De waarde van de blauwe condensatoren en waar het onderste pootje van R28 naartoe gaat.
Aangenomen dat die blauwe condensatoren onderdeel van het filter zijn (maar dat zie je snel genoeg als je de baantjes volgt)
Oh en of pootje 3 of pootje 12 van opamp IC aan ground hangen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
True, maar dan moet je wel de magneten aan elkaar schroeven. Kasttrillingen bij zulke kleine kasten zitten trouwens in frequentiegebieden die de sub niet hoeft te doen. Wel stop je het dansen van de sub. Maar ook daarbij geldt: als je ze tegen een muur zet of ophangt, loopt dat ook niet zo'n vaart. Tegenargument: "Schat, ik bestel even ACHT woofers voor de nieuwe installatie, OK?..."
Nee je hoeft de magneten helemaal niet aan elkaar te schroeven. Heb je het wel eens geprobeerd en daadwerkelijk ervaren hoe goed dit werkt, op alle vlakken. En ja, ook onder 100Hz is dit relevant, ook voor zo'n kleine kast. Zullen de buren leuk vinden, strak tegen de muur schroeven of ophangen :). Het mooie van de dubbele woofer is juist dat door het absoluut ontbreken van kasttrillingen, inderdaad ook geen dansen van de sub, je alle contactgeluiden elimineert en alleen het zuivere geluid van de driver overhoudt (behalve dan de compressie als gevolg van kleine kast, maar a la dat is bij het halve oppervlak en dubbel benodigde uitslag hetzelfde).
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Allemaal leuk en aardig, maar als er een beperkt budget is, heb ik toch 1x10³ maal liever een mutlisub opstelling dan impuls gecorrigeerde subs.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Douwe84 schreef:
Ja, dan kan ik voor je kijken hoe die lelijke boost er netjes uit kan.

Het gaat om het circuitje binnen de cirkeltje.
De waarde van de blauwe condensatoren en waar het onderste pootje van R28 naartoe gaat.
Aangenomen dat die blauwe condensatoren onderdeel van het filter zijn (maar dat zie je snel genoeg als je de baantjes volgt)
Oh en of pootje 3 of pootje 12 van opamp IC aan ground hangen.
Ah ja zo, wil ik maar moet ff tijd vinden.

Ennuh, ik wil zeker nog wel een keer wat mooiers bouwen maar dan op zolder. Huiskamer moet gewoon compact en betaalbaar en vooral in dat laatst passen 8 wavecors niet. Dat past tevens niet in t meubel :p
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Allemaal leuk en aardig, maar als er een beperkt budget is, heb ik toch 1x10³ maal liever een mutlisub opstelling dan impuls gecorrigeerde subs.
Alsof het een het ander uitsluit? De driver hoeft niet heel duur te zijn en als de plateamp 1 driver kan aansturen dan lukt het ook met 2. Het gaat hier om kwaliteit niet om kwantiteit. Zoals ik in een speciaal topic hier heb laten zien en heb laten horen aan een aantal forum leden, kan je met een enkele sub voor en eentje achter je een fantastisch resultaat bereiken. viewtopic.php?f=92&t=29453&hilit=dba
Dus bij een slimme opstelling is meer dan twee subs niet nodig, zodat de kosten laag kunnen blijven.
markbakk

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Nee je hoeft de magneten helemaal niet aan elkaar te schroeven. Heb je het wel eens geprobeerd en daadwerkelijk ervaren hoe goed dit werkt, op alle vlakken. En ja, ook onder 100Hz is dit relevant, ook voor zo'n kleine kast. Zullen de buren leuk vinden, strak tegen de muur schroeven of ophangen :)..
Ja, als je de units niet aan elkaar hoeft te schroeven, zijn de kastwandtrillingen dus inderdaad niet relevant, zoals ik al zei. Alle onderzoeken wijzen ook uit dat paneelresonanties op hogere frequenties optreden, vanuit die blik is impulscompensatie overbodig.

De buren bij mij vinden het pas overlast als ik een breekhamer met 8J slagenergie op het beton zet. Maar niemand verbiedt een ontkoppelde bevestiging.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

jeroen_d schreef:
Alsof het een het ander uitsluit? De driver hoeft niet heel duur te zijn en als de plateamp 1 driver kan aansturen dan lukt het ook met 2. Het gaat hier om kwaliteit niet om kwantiteit. Zoals ik in een speciaal topic hier heb laten zien en heb laten horen aan een aantal forum leden, kan je met een enkele sub voor en eentje achter je een fantastisch resultaat bereiken. viewtopic.php?f=92&t=29453&hilit=dba
Dus bij een slimme opstelling is meer dan twee subs niet nodig, zodat de kosten laag kunnen blijven.
Ik heb je topic gelezen, interessant! Wel zal een slimme plaatsing in een huiskamer niet altijd kunnen. Zo staat de opstelling bij ons vast, gaat niks aan veranderen. Wat VS wensen :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Ja, als je de units niet aan elkaar hoeft te schroeven, zijn de kastwandtrillingen dus inderdaad niet relevant, zoals ik al zei. Alle onderzoeken wijzen ook uit dat paneelresonanties op hogere frequenties optreden, vanuit die blik is impulscompensatie overbodig.
Impulscompensatie heeft niks met kastwandtrillingen te maken. Nou ja, je hebt 1 wand minder om te trillen... :roll: Het voorkomt dat de hele kast staat te schudden als gevolg van de reactiekracht van de speaker op de kast. En ja, daardoor gaat de achterwand ook niet meer heen en weer en straalt als zodanig geen geluid meer uit. Maar het voorkomt geenszins dat de kastwanden buigen door de variërende interne drukvariaties. Overigens hebben de meeste woofers een ventilatiegat in de middenpool. Dus magneten aan elkaar gaan schroeven is dan sowieso geen optie.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik snap niet helemaal waarom we steeds vrij basis akoestiek keer op keer aan het herkauwen zijn?

Wanneer de kast stijf genoeg zijn, zijn er simpelweg geen kast trillingen.
Buiten dat nodig ik uit om eens de geluidsdrukniveaus uit te rekenen van het (kleine) stukje wand dat hooguit een
[fractie van een millimeter / 2 ] coherent zou kunnen meetrillen.
Zet die dan vervolgens af tegen de totale SPL die de subwoofer produceert op dat moment.

Hoe dat moet verwijs ik naar dictaat basis akoestiek eerste semester.
Zoek dan ook even in de appendix het achtergrondruisniveau op van een gemiddelde woonkamer.

Bij voorbaat serieus welgemeende excuses voor mijn knorrige reactie.
markbakk

Bericht door markbakk »

Je bent niet oud genoeg om een ouwe knorrepot te zijn. We kunnen als je dat wil samen wel in een hoekje het coïncidentie-effect gaan zitten bediscussiëren :lol:
Maar de basics: kastwanden die trillen, doen dat vooral op hun resonantiefrequentie. Bij deze paneeltjes gok ik zo rond de 800-1000Hz. Voornaamste oorzaak: de reactiekracht van de motor en ophanging op de korf. Allemaal al uitgezocht 50 jaar geleden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

over de fineer methode: zelf testen wat je fijn vind werken en wat goed gaat met t fineer dat je hebt. ymmv geldt echt hier.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

markbakk schreef:
Je bent niet oud genoeg om een ouwe knorrepot te zijn. We kunnen als je dat wil samen wel in een hoekje het coïncidentie-effect gaan zitten bediscussiëren :lol:
Dat onderwerp komt pas volgende keer aanbod.
Niet buiten de pas gaan lopen heh, stel je voor [-X :wink: :lol:

Henkjan schreef:
over de fineer methode: zelf testen wat je fijn vind werken en wat goed gaat met t fineer dat je hebt. ymmv geldt echt hier.
Ja dat is altijd ook mijn advies.
Soms kan iets wel "beter" zijn, maar als het gewoon totaal niet jou ding is schiet het ook weinig op.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
jeroen_d schreef:
Nee je hoeft de magneten helemaal niet aan elkaar te schroeven. Heb je het wel eens geprobeerd en daadwerkelijk ervaren hoe goed dit werkt, op alle vlakken. En ja, ook onder 100Hz is dit relevant, ook voor zo'n kleine kast. Zullen de buren leuk vinden, strak tegen de muur schroeven of ophangen :)..

De buren bij mij vinden het pas overlast als ik een breekhamer met 8J slagenergie op het beton zet. Maar niemand verbiedt een ontkoppelde bevestiging.
Klopt, het dominante effect dat je opheft is het trillen van de kast als geheel. Zeker bij een kleine kast is stijfheid van de wanden geen issue, blijkbaar heb ik het niet goed opgeschreven en leek het zo dat ik dat wel zo vond gezien de reacties.

Maar met twee woofers in een lichte stijve kast staat hij als een huis en juist voor een kleine sub die licht is en relatief grote uitslagen moet maken is dat gunstig. Het is heel eenvoudig te implementeren, ik doe nooit meer anders, de winst in strakheid van het laag is substantieel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Blijft natuurlijk wel dat er weinig 8" - 10" woofers zijn die zich met zijn tweeën lekker voelen is zeg een 30-40 L, oftewel 15L/stuk en dan ook nog eens sublaag gaan. Dat gaat dan niet zonder extra signaalprocessing en inleveren van rendement.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Douwe heeft met de gekozen wavecor woofers echt een heel goede keuze gemaakt, dit zijn super dingen, met een K3 die ook bij grote uitslagen nog onder K2 blijft, en die kunnen ook nog eens prima in een kleine kast. Het laatste geldt ook voor de gekozen Transfer Audio.

Ik moet wel zeggen, geen goedkope jongens die Wavecors, dus wat dat betreft kan ik de budget overweging van OneWorldConcepts goed plaatsen in dit topic.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is er natuurlijk wel en de nieuwe Dayton UM8/10-22 Ultimax 8" of 10" zijn ook niet misselijk. Maar je zit dan i.d.d. niet meer in de budget klasse.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

correct, ik heb 4 stuks Wavecor SW223BD in gebruik maar die Dayton UM8 is voor sublaag wellicht nog beter. Alleen fysiek zo diep dat rug aan rug nergens meer over gaat.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Valt mee Wouter. Een kubus van 30L is inwendig 33cm. De UM8-22 is 14,5 cm diep. Moet dus wel passen uitgaande van een wanddikte van 25mm.
Wasverzachter

Bericht door Wasverzachter »

markbakk schreef:
Maar de basics: kastwanden die trillen, doen dat vooral op hun resonantiefrequentie. Bij deze paneeltjes gok ik zo rond de 800-1000Hz. Voornaamste oorzaak: de reactiekracht van de motor en ophanging op de korf. Allemaal al uitgezocht 50 jaar geleden.
Zijn het de wanden zelf die trillen? Dan trilt alles wat ik daar aan vast lijm dus ook mee?
markbakk

Bericht door markbakk »

Ja. Al heeft alles wat de elasticiteit, de massa of de demping verandert, invloed op de f en/of Q van de resonantie. Leuk leesvoer is de whitepaper van de LS50.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Dit gaat echt veel te ver voor mij :p

Fineer is besteld, zou uit een vel moeten kunnen..
Wasverzachter

Bericht door Wasverzachter »

Staan leuke weetjes in, bedankt!
En TS: ik zie het niet in de openingspost staan, maar ik ga uit van mono? Die drivers kunnen waarschijnlijk ook redelijk hoog komen. Ga je daar gebruik van maken?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Volgens mij worden het gewoon meerdere subs, zoals de titel ook aangeeft?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”