Brugcel

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Beste mede Forum leden,
Bedankt voor alle adviezen, ik ga een aantal MBR1645 bestellen en het daar nog maar een keer mee uitproberen.

https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/mbr1635-d.pdf

Lukt dat niet dan zet ik er een trafo bij van 11 volt 1,8 A, denk dan aan een ringkern omdat de brom dan gering zal zijn.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

Zit dat middelste pootje in de weg Pim van die Diode die ik opgezocht heb ?
Je wint er spanning mee na gelijkrichting , als je daar geen gebruik van wil maken kun je de Elco kleiner nemen
Afijn het is jouw versterker O:)
Maar vroeg me af wat je overwegingen waren :D
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,
Die heb ik ook gebruikt, alleen een ander type nummer.
MBR 1545 CT.
Het stukje staat er niet, dus nu komt het.

Toch even een spanning verdubbelende schakeling er in gezet een Villard schakeling.
En dat werkt heb nu 13 volt.
ScreenShot5942.bmp
ScreenShot5942.bmp (261.24 KiB) 456 keer bekeken

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef:
Dag Bert,
Die heb ik ook gebruikt, alleen een ander type nummer.
MBR 1545 CT.
Het stukje staat er niet, dus nu komt het.

Toch even een spanning verdubbelende schakeling er in gezet een Villard schakeling.
En dat werkt heb nu 13 volt.
ScreenShot5942.bmp
Groet,
Pim
Aha op die fiets En je realiseert je Waarschijnlijk wel Dat je nu inplaats van 1,4 x de stroom er nu 2,7x keer de stroom uit de wikkeling trekt ,
In de hoogspanning van m’n zender eindtrappen werd dit ook gebruikt, was leuk toen de 220uF 385- nadien 400- 450 volt elco,s waren die ik van sloop printen mocht mee meenemen naar huis
De Capaciteit in die Kleuren monitoren werd ook groter tot 330 uF heb er 100derden mee genomen naar huis en heel wat amateurs gratis mee geholpen
Idem de 1N5408 4 op een print En dat was eigenlijk verkeerd die sneuvelden wel eens dus ik nam nieuwe mee Maar dat compenseerde ik met de administratie :hide:
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,
Er kan toch niet meer stroom lopen dan de belasting die er aan hangt.
Gebruik nu 1N4007 maar die worden te heet zonder koeling, moet diode in TO220 behuizing gaan gebruiken.
Over Villard staat: P sec = 1,8 × U=× Ib

Het gaat goed even zien hoe het gaat met hele grote diodes, heb nog liggen DSI 17 12A Diode.

Maar dat is voor morgen.
Zet jij die Schottky diode parallel aan elkaar?
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef:
Dag Bert,
Er kan toch niet meer stroom lopen dan de belasting die er aan hangt.
Gebruik nu 1N4007 maar die worden te heet zonder koeling, moet diode in TO220 behuizing gaan gebruiken.
Over Villard staat: P sec = 1,8 × U=× Ib

Het gaat goed even zien hoe het gaat met hele grote diodes, heb nog liggen DSI 17 12A Diode.

Maar dat is voor morgen.
Zet jij die Schottky diode parallel aan elkaar?
Groet,
Pim
Als er aan de ingang van de Spanningsregelaar meer spanning komt dan nodig wordt dit omgezet in warmte Pim
Dat komt dus uit je trafo
Ja die schottky parallel dat reduceert de Fwd V over de diode
De 1N4007 zou weleens te zwaar belast zijn nu Kun je dat niet simuleren met tina ?
Je probeert immers in dezelfde tijd meer lading in die elco,s uit de trafo te trekken bijna 2x zoveel voornamelijk begrenst door RI trafo
Spanning in de trafo wordt niet hoger , wel de totale spanning Dus moet het in dezelfde tijd meer stroom leveren
Er is niks gratis Ook niet de winst over de Schottky diodes maar betekent ook weer meer stroom naar de elco
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

De Bert,
Heb jij met Schottky diodes die parallel stonden, weleens uit een 6,3 volt wisselspanning een ruime spanning kunnen halen om b.v. een LM33K te stabiliseren voor gloeispanning?.
Heb jij dat weleens gedaan?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Brugcel

Bericht door timpert »

Maar even nog die superbelangrijke vraag die nog altijd niet gesteld is: Waarom?

Ik zie 2x EL84 en 1x ECC81. Dat lijkt me geen bromgevoelige schakeling. Dat zou toch netjes met gloei op AC moeten functioneren?
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Dag Timpert,
Toen ik een Lafayette opnieuw heb opgebouwd op Corian Kunststof marmer was er een brom, ik heb toen een ringkerntrafo bijgeplaatst om de gloeispanning te stabiliseren met een LM338K TO3 behuizing, en weg was de brom.
Aangezien dat behoorlijk ingrijpend was om dat in te bouwen in een versterker die net afgebouwd was, wil ik dat risico niet opnieuw nemen dus de gloeispanning wordt voor alle zekerheid DC gestabiliseerd.

Groet,
Pim
ScreenShot128.jpg
ScreenShot129.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Brugcel

Bericht door timpert »

Zoiets achteraf plaatsen is inderdaad een flink klusje. Had een stukje zelfklevend koperfolie aan de binnenkant van het chassis je probleem niet ook opgelost?
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Dag Timpert,

Dat is toen niet bij me opgekomen.

Wat denk jij van de spanning verdubbelende schakeling van Villard, de diode die er nu in zitten worden zeer heet, dus moeten er diode in die in eenTO220 behuizing zitten.
ScreenShot5945.bmp
ScreenShot5945.bmp (274.54 KiB) 406 keer bekeken
Er staat nu 12 volt op de uitgang van de Villard schakeling dat lijkt me wel mooi toch?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Brugcel

Bericht door timpert »

Het zal wel werken, maar het geeft wel veel verlies en dus ook warmteontwikkeling. Je kan de waarde van C1 een beetje tunen, terwijl je C2 flink groot maakt. Op de ingang van de spanningsregelaar zou ik mikken op een volt of 10.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef:
De Bert,
Heb jij met Schottky diodes die parallel stonden, weleens uit een 6,3 volt wisselspanning een ruime spanning kunnen halen om b.v. een LM33K te stabiliseren voor gloeispanning?.
Heb jij dat weleens gedaan?.
Groet,
Pim
Jawel en dan kan kantje boord met de goede Over gedimensioneerde Schottky Diode,s
Dat heb ik met lowdrop lt1084 gedaan 3x 8200 uF voor de regulator dan meen ik nog een tiende of 2 teveel had
Als je die hebt liggen is dat zo gepiept
Het is mij opgevallen dat er in alle Diodes en Regelaars een serieweerstand zit
Een 1N508 meet met een paar mA 0,7 volt , stuur je er een paar ampere door dan is dat 1 volt
Dat is met die Schottky dingen ook Dus parallel zetten helpt
Maar hoe dan ook je trafo moet flink stroom leveren in korte tijd om die elko op te laden
De Elco heeft ook een serie weerstand ESR dus ook daar helpt parallel zetten
Inwendig van de lowdrop regelaar zit ook iets wat zich gedraagt als weerstand
Wat zich als een serie weerstand LT1084 gedraagt is kleiner dan van de LT1083
Afijn in de trafo idem een 3Amp wikkeling heeft meer weerstand als een 6 amp wikkeling
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

timpert schreef:
Het zal wel werken, maar het geeft wel veel verlies en dus ook warmteontwikkeling. Je kan de waarde van C1 een beetje tunen, terwijl je C2 flink groot maakt. Op de ingang van de spanningsregelaar zou ik mikken op een volt of 10.
Die Lowdrop dingen zijn met minder ook al tevreden hoor :D weet het niet uit mn hoofd ik meen 1,5 Volt meer op de ingang
Dus 6,3 + 1,5 = 7,8 volt DC maar beter even de Datasheet opzoeken als ongeveer :lol:
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

timpert schreef:
Het zal wel werken, maar het geeft wel veel verlies en dus ook warmteontwikkeling. Je kan de waarde van C1 een beetje tunen, terwijl je C2 flink groot maakt. Op de ingang van de spanningsregelaar zou ik mikken op een volt of 10.
Dag Timbert,
Als ik het boekje moet geloven van Reinhard Schulz netvoedingen, dan moet C1 2 × zo groot zijn als C2, bij mij C1 10.000 uF C2 4700 uF.
Op de ingang van de LM338K staat dan 11 volt, dus dat valt wel mee.
Laat het binnenkort gewoon een tijd aanstaan om te zien hoe het met de warmte ontwikkeling gaat, en dan de temperatuur van de diode even opmeten en van de trafo, dan zien wat het resultaat is.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

OpaBert schreef:
timpert schreef:
Het zal wel werken, maar het geeft wel veel verlies en dus ook warmteontwikkeling. Je kan de waarde van C1 een beetje tunen, terwijl je C2 flink groot maakt. Op de ingang van de spanningsregelaar zou ik mikken op een volt of 10.
Die Lowdrop dingen zijn met minder ook al tevreden hoor :D weet het niet uit mn hoofd ik meen 1,5 Volt meer op de ingang
Dus 6,3 + 1,5 = 7,8 volt DC maar beter even de Datasheet opzoeken als ongeveer :lol:
Dag Bert,

Alleen heb ik al een LM338K TO3 in behuizing die ik wil gebruiken, die kan het ruim aan 5A.
Een trafo bijplaatsen kan altijd nog maar 7,5 volt ringkern is altijd € 38,00.
Maar er zijn ook print trafo`s die 2 A kunnen leveren bij 12 volt, en die zijn rond de € 18,00, er is nog van alles mogelijk.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef:
timpert schreef:
Het zal wel werken, maar het geeft wel veel verlies en dus ook warmteontwikkeling. Je kan de waarde van C1 een beetje tunen, terwijl je C2 flink groot maakt. Op de ingang van de spanningsregelaar zou ik mikken op een volt of 10.
Dag Timbert,
Als ik het boekje moet geloven van Reinhard Schulz netvoedingen, dan moet C1 2 × zo groot zijn als C2, bij mij C1 10.000 uF C2 4700 uF.
Op de ingang van de LM338K staat dan 11 volt, dus dat valt wel mee.
Laat het binnenkort gewoon een tijd aanstaan om te zien hoe het met de warmte ontwikkeling gaat, en dan de temperatuur van de diode even opmeten en van de trafo, dan zien wat het resultaat is.
Groet,
Pim
Er zit nog al wat verschil in een LM337 en een LT1084Pim O:)
Datasheet t1084
Begrepen dat je erg graag een lm337 wilt gebruiken omdat je die hebt
Maar de prijs van een lt1084 is best wel hoog 7-10€ maar die doet ook 5Amp
Snap de overwegeging wel :D
Bijlagen
LM337
LM337
LT1084
LT1084
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Brugcel

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Als ik het boekje moet geloven van Reinhard Schulz netvoedingen, dan moet C1 2 × zo groot zijn als C2, bij mij C1 10.000 uF C2 4700 uF.
Meestal wordt C1 = C2 gedaan.
Als C1 groter is dan C2 is er geen man over boord, maar met C1 kleiner dan C2 dreigt C1 omgekeerd geladen te worden, dus dan voor C1 niet- of bi-polair.Ofwel over C1 een diode (pijltje naar rechts) die omkeren voorkomt.Die diode heeft nog als bijwerking dat de uitgang iets vlugger op peil is.
Dan stroomgebruik met een verdubbeling.Bij gewoon gelijkrichten heb je al bijna 1,5x de gelijkstroom als wisselstroom uit de trafo nodig.Bij verdubbeling ook dubbel.Voor je 1,8A gloei heb je dan een 6,3V trafowikkeling van meer dan 5A nodig.Lijkt me wat veel voor de P141N.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Dag Anne,

Dat is een duidelijke berekening, nu is het wel zo dat de P141N 3,15-0-3,15 Volt levert bij 4,5 A, maar dat is niet genoeg.
Het was mooi geweest als het met deze spanningen was gelukt, dan maar een trafo erbij.
Nu heb ik een paar exemplaren gevonden, alleen waar speel je mee op zeker dat de trafo geen mechanische brom heeft, zelf zou de voorkeur dan uitgaan naar een ringkern, wie heeft er een idee voor een veilige non mechanische brom trafo.
Hier een paar voorbeelden.
Groet,
Pim
ScreenShot279.jpg
ScreenShot279.jpg (8.51 KiB) 374 keer bekeken
ScreenShot273.jpg
ScreenShot280.jpg
ScreenShot281.jpg
ScreenShot282.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Brugcel

Bericht door timpert »

Bij het opstarten is er sowieso 50% kans dat C1 kortstondig omgekeerd geladen wordt, dus een diode parallel die daar tegen beschermt is wel aan te raden. Als je dat doet kan je C1 en C2 willekeurig kiezen. C2 bepaalt dan de rimpel, en C1 de spanningsval onder belasting. Leuke bijkomstigheid is dat als je C1 wat kleiner kiest, de piekbelasting van de trafo ook wat minder wordt.

Maar hoe dan ook, ik zou er toch voor gaan om de oorzaak van je brom bij de bron aan te pakken en je gloei met AC te stoken. Als je de gloei netjes bedraadt, symmetrisch ten opzichte van massa aansluit, dan zou je een eindversterker ook met een kunststof chassis niet mogen horen brommen. Als er toch nog brom of storing door de gloei komt, dan is er meestal iets anders aan de hand als een oscillatie of inkoppeling van herrie van de gelijkrichter.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

Er zijn 7 volt ringkern trafootjes Pim mooi om gelijk te richten voor 6,3 volt DC
Op de Trafoos van de Bill werd er ook de 7 volt voor gebruikt MBR Diodes met een LT1084 of 85
Barry heeft er een printje voor ontworpen als ik weer niet wat door de war gooit met Raspberry Pi :think:
met de LM337 zal het niet gaan
Met deze wel 7,5x1,3=9,75 Volt maar is een stevige trafo voor wat buisjes :-k
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... -30va.html

Torroidy
https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TSTA-0 ... -tubes/632

Tme
1x 8 Volt
https://www.tme.eu/nl/details/tst20w_8v ... st-20-001/

https://www.tme.eu/nl/details/tst20w_2x ... st-20-002/
2x 9 V 35VA
Dit lijkt me een leuk trafootje Pim ik weet alleen niet meer wat er precies mee gevoed moest worden een EF86 of ECC83
Maar daar kan je die LM337 goed bij gebruiken

https://www.tme.eu/nl/details/6501k-p1s ... en/talema/
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,
Bedankt daar staan een paar leuke ringkern trafo`s bij.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

Graag gedaan Pim
Als er veel verzendkosten op zitten bij een of ander kunnen we misschien gezamelijk er een bestelling doen
Kleinspul kan in een enveloppe van jou naar mij bijvoorbeeld
Grt
Bert
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,
Deze heb ik maar gelijk besteld 2 ×.
https://www.tme.eu/nl/details/tst20w_8v ... st-20-001/
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef:
Dag Bert,
Deze heb ik maar gelijk besteld 2 ×.
https://www.tme.eu/nl/details/tst20w_8v ... st-20-001/
Groet,
Pim
Gefeliciteerd Pim :D
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”