Brugcel

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Beste forum leden,

Omdat er niets anders voorhanden is probeer ik om van 3 MBR 1545 CT diodes een brugcel te maken, maar als er 300 mA wordt getrokken wordt het koelplaatje waar ze opzitten al zeer heet.
Is het misschien niet mogelijk om dit met deze Schottky diode te doen?.
Groet,
Pim
ScreenShot5908.bmp
ScreenShot259.jpg
ScreenShot260.jpg
ScreenShot261.jpg
ScreenShot262.jpg
ScreenShot262.jpg (16.52 KiB) 513 keer bekeken
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Brugcel

Bericht door timpert »

Dat zou prima moeten kunnen met deze diodes. Maar kijk eens naar je tweede plaatje, vierde diode vanaf links geteld, die zit tussen beide AC aansluitingen en vormt dus 50% van de tijd een kortsluiting...

Onderste plaatje lijkt wel te kloppen.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Dag Timbert,

Ach ja nu zie ik het, stom van mij.

Bedankt we gaan voor de herkansing.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Brugcel

Bericht door ray5150 »

Ik volg ook niet helemaal waarom dat met 3 x dubbeldiodes zou moeten ?
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

ray5150 schreef:
Ik volg ook niet helemaal waarom dat met 3 x dubbeldiodes zou moeten ?
Dag Ray,
Er zitten 2 diode in een behuizing, dus heb je er drie nodig om een brugcel te maken.

En wat ik al schreef er is even niets ander voorhanden voor dit experiment om te zien of er uit 6,3 volt AC een stabiele gestabiliseerde spanning voor de gloei kan worden gemaakt.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

timpert schreef:
Dat zou prima moeten kunnen met deze diodes. Maar kijk eens naar je tweede plaatje, vierde diode vanaf links geteld, die zit tussen beide AC aansluitingen en vormt dus 50% van de tijd een kortsluiting...

Onderste plaatje lijkt wel te kloppen.
Zo zou het moeten kloppen.
ScreenShot5936.bmp
ScreenShot5936.bmp (406.3 KiB) 493 keer bekeken
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Brugcel

Bericht door OWC »

Zet dan gewoon twee diodes parallel

Wel vreemd dat ze al bij 300mA warm worden.
Je verstookt dan ongeveer 150mW ofzo.
Bijlagen
brugcel.png
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Dag One World Concepts,

Dit lijkt me niet te kloppen.
Je kan die diode toch niet parallel zetten?.



Groet,
Pim
ScreenShot5937.bmp
ScreenShot5937.bmp (323.86 KiB) 486 keer bekeken
ScreenShot5938.bmp
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Brugcel

Bericht door OWC »

PimDriessen schreef:
Dag One World Concepts,

Dit lijkt me niet te kloppen.
Je kan die diode toch niet parallel zetten?.



Groet,
Pim
ScreenShot5937.bmp
ScreenShot5938.bmp
Je kunt toch pootje 1 en 3 aan elkaar knopen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Brugcel

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Zo zou het moeten kloppen.
Ja hoor, teken 't zo, zie je het beter.
Anne
Bijlagen
Brug.png
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Dag One World Concepts,
Maar daar schiet je toch niets mee op, het ging er mij om om te zien of er vanuit 6,3 volt AC voor gloeispanning met Schottky diode wel een gestabiliseerde spanning kan worden gemaakt, en ik had een fout gemaakt daarom liep er zoveel stroom, Timpert wees me op de verkeerde aansluiting die ik had gemaakt.
Maar het is gelukt, er staat 6,3 Volt DC.
Groet,
Pim

Wat me wel verbaasd is dat er maar 8,2 volt de LM338 slow start in gaat maar dat er wel 6,3 volt uit komt?.
Moet er niet 3 volt verschil zijn?.
ScreenShot263.jpg
Laatst gewijzigd door PimDriessen op di 15 jun 2021, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef:
PimDriessen schreef:
Zo zou het moeten kloppen.
Ja hoor, teken 't zo, zie je het beter.
Anne
Dag Anne,


Als je druk bezig bent dan wil je snel resultaat, en dan doe je niet wat jij wel doet, maar ik sla het plaatje op.

Er zit nu een elco van 10000 uF achter de diodebrug, zou het zin hebben om die elco nog te vergroten om misschien nog een klein beetje spanning er bij te krijgen?.
Maar er staat 6,3 Volt met de LM338 Slow start uitvoering.
Groet,
Pim
Wat me wel verbaasd is dat er maar 8,2 volt de LM338 slow start in gaat maar dat er wel 6,3 volt uit komt?.
Moet er niet 3 volt verschil zijn?.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Brugcel

Bericht door Olaf Analogue »

PimDriessen schreef:
Dag One World Concepts,
Maar daar schiet je toch niets mee op,
Wat je er mee op schiet is dat je dan vier exemplaren kunt gebruiken die je dan kunt beschouwen als enkele diodes wat het interpreteren wat makkelijker maakt, bovendien kunnen ze dan een dubbele hoeveelheid stroom aan waardoor ze minder snel stuk gaan. (in hoeverre dat laatste van belang is hangt af van hoeveel stroom er überhaupt getrokken gaat worden)
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Brugcel

Bericht door timpert »

PimDriessen schreef:
...

Wat me wel verbaasd is dat er maar 8,2 volt de LM338 slow start in gaat maar dat er wel 6,3 volt uit komt?.
Moet er niet 3 volt verschil zijn?.

ScreenShot263.jpg
Bij 3 volt tussen in- en uitgang garandeert TI dat de regelaar aan de specificaties voldoet, maar als je (veel) minder stroom trekt dan de 5A waar de LM338 voor gemaakt is, is minder spanningsval ook al genoeg. Er staat vast wel een grafiekje hierover in de datasheet.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

Olaf Markus schreef:
PimDriessen schreef:
Dag One World Concepts,
Maar daar schiet je toch niets mee op,
Wat je er mee op schiet is dat je dan vier exemplaren kunt gebruiken die je dan kunt beschouwen als enkele diodes wat het interpreteren wat makkelijker maakt, bovendien kunnen ze dan een dubbele hoeveelheid stroom aan waardoor ze minder snel stuk gaan. (in hoeverre dat laatste van belang is hangt af van hoeveel stroom er überhaupt getrokken gaat worden)
Dag Olaf,
De opmerking (Maar daar schiet je toch niets mee op,), sloeg op het feit dat er gesproken werd over diode parallel plaatsen, maar is verder niet belangrijk.
Dat deze diode werden gebruikt was omdat deze voorhanden waren, ga nu dat blijkt dat het werkt Schottky diode gebruiken met gewoon 2 aansluitingen.
Er wordt 1,8 A stroom getrokken de gloei van 2 × EL84 en 1 × ECC81.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Brugcel

Bericht door PimDriessen »

timpert schreef:
PimDriessen schreef:
...

Wat me wel verbaasd is dat er maar 8,2 volt de LM338 slow start in gaat maar dat er wel 6,3 volt uit komt?.
Moet er niet 3 volt verschil zijn?.

ScreenShot263.jpg
Bij 3 volt tussen in- en uitgang garandeert TI dat de regelaar aan de specificaties voldoet, maar als je (veel) minder stroom trekt dan de 5A waar de LM338 voor gemaakt is, is minder spanningsval ook al genoeg. Er staat vast wel een grafiekje hierover in de datasheet.
Dag Timpert,
Er wordt 1,8 A stroom getrokken 2 × EL84 1 × EEC81 gloeispanning met LM338K.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Brugcel

Bericht door Ah!buis »

Zven wat benaderend rekenen met 10mF en 1,8A met dubbelfasige gelijkrichting = elke 1/100sec een laadpuls.
Spanningsdaling over de C tussen laadpulsen, It/C ofwel 1,8A.0,01s/0,01F = 1,8V.
In 't echt iets minder, van die 0,01s moet nog de laadtijd af.
Dat laden begint pas als de 6,3V sinus (8,9V top) een hoger spanning bereikt dan die van de C.
Is dan ong 8,9-1,8= 7,1V, niet ver van de top dus. In die korte tijd moet er veel stroom gelevert om het verlies gedurende 0,01s aan 1,8A goed te maken.
Stel 0,0085s ontladen en 0,0015 laden is 85/15= ~5,7 x korter ofwel 5,7x1,8 = ruim 10A puls.
Bij zo'n stroom verlies je over de diode 0,6V en dat twee keer (brugschakeling), komt de spanning over de C tot 8,9 - 1,2 = 7,7V en het minimum 7,7 - 1,8 = 5,9V.
De spanning over de C gaat op en neer tussen 7,7V en 5,9V, iets meer dan 6,3V effektief.
Besluit, is bruikbaar om de gloei te voeden maar niet genoeg over om er een stabilisatie tussen te zetten.
Een dikkere elco ontlaad wel minder tussen de laadpulsen maar die puksen worden zwaarder en daarmee weer meer verlies over de diodes (en dan is er nog de verliesweerstand van de trafo).
Anne
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Brugcel

Bericht door OWC »

Wat je zou kunnen doen, is een spanningsverdubbelaar maken en daar een buck converter achter zetten.

Of anders de EL84 op wissel gloei zetten en enkel de ECC81 voorzien van gelijkspanning.
Ook kun je de buizen best op een iets lagere gloeispanning zetten, 95% kan zeker, dat is 6V, win je toch weer een beetje mee.
Veel buizen vinden 90% ook nog prima, dat is 5.7V


Als ik trouwens gewoon de voeding simuleer, kom ik op een dip van 6.36V met een condensator van 10mF na de brugcel.

@Ah!buis
Vergeet niet dat spannignsval van Schottky diodes een stuk lager is!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Brugcel

Bericht door Ah!buis »

One World Concepts schreef:
@Ah!buis
Vergeet niet dat spannignsval van Schottky diodes een stuk lager is!
Kijk 's wat er gebeurt bij stroompieken van 10A :(
Anne
Bijlagen
Idrop.png
Idrop.png (33.02 KiB) 403 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

Ja precies Je moet echt veel te grote Diodes kiezen 20-30 Amp type om echt voordeel te hebben dat het shotkey diodes zijn
En dan heb je diodes welke 0,15-0,2 Volt verlies hebben

SBR10U40CTFP Deze leek mij wel bruikbaar

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Dio ... hqZQ%3D%3D

Waar je ook nog een beetje gebruik van kan maken is de temperatuur als het ding warmer wordt daalt de spanning over de diode
( mits ik het goed begrijp)

De datasheet

Dus een beetje warm laten worden helpt :lol:
Bijlagen
5C6EB4DD-4802-47B9-8308-3ACBC240A148.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Brugcel

Bericht door Ah!buis »

Met een hele dikke win je wel een paar tienden van een volt, nog lang niet genoeg voor stabiliatie.
En als 't net wat zakt ben je dat ook zo weer kwijt.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Met een hele dikke win je wel een paar tienden van een volt, nog lang niet genoeg voor stabiliatie.
En als 't net wat zakt ben je dat ook zo weer kwijt.
Anne
Ja klopt Anne
Ik kan de goede nie vindeb daar zat ik mee op 0.25 0,3 volt met 2Amp uit
Ook de max keer spanning moet laag zijn
Dat is ook van belang
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

Zoekt en gij zult vinden :D
Deze heb ik een proefschakeling mee gebouwd 3x 8200uF gebruikt met een LT1084/LT1083 de 5Amp versie
https://www.st.com/resource/en/datasheet/stps40l15c.pdf
TME verkoopt ze https://www.tme.eu/nl/details/stps40l15 ... ectronics/
Ik weet dat bij Pim er meer dan 6,3 Volt ik meen zelfs bij Vollast 6,5 Volt met 225 volt op de primaire van de P141Als er 230 op staat is het gunstiger Anne :D
Bijlagen
Kan je met deze stabiliseren Anne ?
Kan je met deze stabiliseren Anne ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Brugcel

Bericht door Ah!buis »

Met 2x8m2F en een LT1084 is het misschien net te doen als 't net niet zakt.
Maar het zijn wel dubbeldiodes, niet zo handig met een brug, of er 4 gebruiken.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Brugcel

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Met 2x8m2F en een LT1084 is het misschien net te doen als 't net niet zakt.
Maar het zijn wel dubbeldiodes, niet zo handig met een brug, of er 4 gebruiken.
Anne
Als je ze parallel zet daalt FwD Voltage met een 0,1 volt Alles is mee genomen Toch :D
En inderdaad 4 gebruiken Anne O:)
Is 4x0,74 cent
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”