Little/One MFB

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Little/One MFB

Bericht door Rene_Nhz »

Dit kan evt ook:
https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... mr-driver/

Is maar 10 euro :!: en vanaf 500hz inzetbaar.

Zie ook:
viewtopic.php?f=4&t=28510&start=25#p1952947

Het is wel een vraag of ze goed blijven want het 20 watt model schijnt een dip bij 9-10khz te krijgen na een tijdje, hier al te zien:
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... m46c20n-4b
Een vergelijkbaar model zit waarschijnlijk ook in Cambridge Minx, als je hier op zoekt zie je soms ook die dip.

Desalniettemin zeer interessant die BMR's
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

Testkastje voor de Scanspeak woofer en SB tweeter is klaar :
IMG_20200518_003438.jpg
Lamp experimentje =P~ 1.2mm fr4 PCB met een ledje erachter \:D/
IMG_20200514_175102_01.jpg
Beetje minder stroom ...
IMG_20200514_175100_02_01.jpg
Verder lekker ouderwets aan het hobby-en met een symmetrisch b eindtrapje:
IMG_20200517_200510.jpg
IMG_20200517_140706.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door hannesie »

Mooi man!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Little/One MFB

Bericht door Pjotr »

Mooi! Ja het is lente! Hoeveel verschillende Kleine/Eentjes zijn er nu inmiddels? Stuk of 30? :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door pappaleo »

Hoe is die tweeter?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Little/One MFB

Bericht door Pjotr »

Moet zeggen dat die tweet erg netjes in het front zit zo Chris! B.t.w. met wat heb je deze kasten nu afgewerkt?
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

Dank mannen, het zijn slechts test kastjes om een indruk te kunnen krijgen van de combinatie van de nieuwe woofer en tweeter en dus niet echt netjes afgewerkt, tis gewoon 18mm mdf met twee lagen matzwart van de gamma er overheen. Dat ziet er als je het rechtstreeks zonder grondlaag aanbrengt net zo uit als Warnex alleen zonder spetter effect. En wordt op den duur ook behoorlijk hard, prima om mee te testen dus zonder dat ik bang hoef te zijn dat er krassen op de kastjes komen.

Het lampje is eenzelfde verhaal, vooral bedoeld om te zien hoe het eruit ziet en ik moet zeggen dat mij dat 100% meevalt. Er zit een breedbeeld ledje achter wat het printje van achteren aanlicht, de truc was om een led met een brede openingshoek te vinden omdat je anders tegen een duidelijke focus zit aan te kijken. Ben nog een beetje aan het experimenteren met de afwerking want het moet er natuurlijk straks wel gelikt uitzien.

De baffle heb ik getekend in CamBam waarna ik de gcode aan mijn CNC gevoerd heb, tis even wat puzzelwerk om alle instellingen goed te krijgen maar als het dan eenmaal loopt is het bijna orgastisch om te zien hoe snel en nauwkeurig de resultaten zijn. Andere tweetertje ? Even een diameter aanpassen, save en go. Heel wat beter dat het geëtter met malletjes en sjabloontjes etc. Van de Little/One staan er nu 13 setjes in NL, 1 in Duitsland, 1 in Japan en 2 in Taiwan, samen 17 setjes dus. Ik hoop deze week de tijd te vinden om de nieuwe kastjes aan te sluiten, er zit een hoop ClingOn werk tussendoor :-)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door Barry2001 »

Goed bezig :goedzo: Hoe heb je dat printje gemaakt of laten maken, is het koper met openingen waar het ledlicht doorheen valt? En op het koper soldeermasker?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Little/One MFB

Bericht door toetertje »

Wauw, schroefloze driver montage. :wink:

Mooi hoor dat logo. :goedzo:
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

Barry2001 schreef:
Goed bezig :goedzo: Hoe heb je dat printje gemaakt of laten maken, is het koper met openingen waar het ledlicht doorheen valt? En op het koper soldeermasker?
Ja, precies zoals je beschrijft. Ik merk nu wel dat het zaak is om aan de voorzijde het koper tot de randjes van het pcb te laten lopen om te voorkomen dat er via de zijkanten licht langs lekt. Er zit nu ook nog geen koper aan de achterzijde dus het kan nog strakker :
lamp.edge.png
Lampje kan dus wat kleiner zonder het randje eromheen, volgende gerber gaat ook een radius op de hoekjes hebben zodat ze zonder meerwerk in de gefreesde opneming vallen. Denk ook dat ik voor de volgende 'glaasjes' geen masker laat plaatsen zodat er een bi-color zoals die ook in de Grown/Up zit achter kan. Ik was in eerste instantie bang dat die te weinig lumen zou hebben om de boel mooi aan te lichten maar als ik zie hoeveel ik die leds nu al moet dimmen gaat dat misschien wel lukken.
toetertje schreef:
Wauw, schroefloze driver montage. :wink:
Ja, ben ongeduldig 8) Ben nog aan het zoeken naar mooie schroefjes om een en ander vast te zetten, iets met torx ofzo.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door Barry2001 »

motoindo schreef:
Barry2001 schreef:
Goed bezig :goedzo: Hoe heb je dat printje gemaakt of laten maken, is het koper met openingen waar het ledlicht doorheen valt? En op het koper soldeermasker?
Ja, precies zoals je beschrijft. Ik merk nu wel dat het zaak is om aan de voorzijde het koper tot de randjes van het pcb te laten lopen om te voorkomen dat er via de zijkanten licht langs lekt. Er zit nu ook nog geen koper aan de achterzijde dus het kan nog strakker :

lamp.edge.png
Lampje kan dus wat kleiner zonder het randje eromheen, volgende gerber gaat ook een radius op de hoekjes hebben zodat ze zonder meerwerk in de gefreesde opneming vallen. Denk ook dat ik voor de volgende 'glaasjes' geen masker laat plaatsen zodat er een bi-color zoals die ook in de Grown/Up zit achter kan. Ik was in eerste instantie bang dat die te weinig lumen zou hebben om de boel mooi aan te lichten maar als ik zie hoeveel ik die leds nu al moet dimmen gaat dat misschien wel lukken.
Ok, dacht dat je al geen masker had toegepast, alleen op het koper (ivm corroderen). Zal idd even proberen zijn. Zat zelf ook al voor een aanduiding in een front in die hoek te denken, je hebt juist kans dat zonder masker je teveel de hotspot van de led ziet denk ik? Misschien is juist wat dempen wel mooi voor het effect. Leuk gevonden!
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

pappaleo schreef:
Hoe is die tweeter?
Ik vind hem wat fijner van karakter dan de ND28, zal ze zodra we weer open mogen - zijn er al plannen voor een gevaccineerde zba luisterdag - naast elkaar zetten met een A/B/C switch ertussen dan kunnen jullie zelf een oordeel vellen. Nu vooral bezig met de ontwikkeling van een kitje op basis van de little/one.


Kant en klare module:
IMG_20210515_182247.jpg
Optioneel houtpakket:
little.one.skykit.enclosure.png
admins : Mag dit topic hier naartoe ?

dank !!!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door Barry2001 »

En verplaatst.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door Barry2001 »

motoindo schreef:
zijn er al plannen voor een gevaccineerde zba luisterdag -
Plannen wel, concreet nog even niet :D het is denk ik ook nog eventjes afwachten hoe de pandemie verloopt, lijkt nu allemaal de goede kant op te gaan.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door pappaleo »

motoindo schreef:
pappaleo schreef:
Hoe is die tweeter?
Ik vind hem wat fijner van karakter dan de ND28, zal ze zodra we weer open mogen - zijn er al plannen voor een gevaccineerde zba luisterdag - naast elkaar zetten met een A/B/C switch ertussen dan kunnen jullie zelf een oordeel vellen.
Ik heb hem inmiddels in het paaskuiken verwerkt en daar speelt ie de sterren van de hemel. Voor die prijs !
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Little/One MFB

Bericht door satefan »

pappaleo schreef:
motoindo schreef:
pappaleo schreef:
Hoe is die tweeter?
Ik vind hem wat fijner van karakter dan de ND28, zal ze zodra we weer open mogen - zijn er al plannen voor een gevaccineerde zba luisterdag - naast elkaar zetten met een A/B/C switch ertussen dan kunnen jullie zelf een oordeel vellen.
Ik heb hem inmiddels in het paaskuiken verwerkt en daar speelt ie de sterren van de hemel. Voor die prijs !
Is ook een geniale tweeter. lin. Xmax van 1.2mm. De metingen onder hoeken zijn erg goed. Pracht van een tweeter.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Little/One MFB

Bericht door democles »

motoindo schreef:
pappaleo schreef:
Hoe is die tweeter?
Ik vind hem wat fijner van karakter dan de ND28, zal ze zodra we weer open mogen - zijn er al plannen voor een gevaccineerde zba luisterdag - naast elkaar zetten met een A/B/C switch ertussen dan kunnen jullie zelf een oordeel vellen. Nu vooral bezig met de ontwikkeling van een kitje op basis van de little/one.


Kant en klare module:

IMG_20210515_182247.jpg

Optioneel houtpakket:

little.one.skykit.enclosure.png

admins : Mag dit topic hier naartoe ?

dank !!!
Ik dacht dat we niet aan politiek deden op dit forum.
Kan iemand van de moderators dit weghalen!
zijn er al plannen voor een gevaccineerde zba luisterdag
Dank U.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Little/One MFB

Bericht door ray5150 »

Geen nood. voor de ongevaccineerden onder ons organiseren we wel een aparte luisterdag. :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door Henkjan »

:lol: flauw....

maaruh serieus: is toch niets politieks aan? als er genoeg mensen gevaccineerd zijn, en het vaccin doet wat we verwachten (lijkt t wel op tot nu toe) dan kunnen de beperkingen er gewoon af en kunnen wij weer gewoon kletsdagen organiseren?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door hannesie »

Wij gaan waarschijnlijk ook op 24 juni al weer los met de AVMN.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Little/One MFB

Bericht door wouter »

motoindo schreef:
toetertje schreef:
Wauw, schroefloze driver montage. :wink:
Ja, ben ongeduldig 8) Ben nog aan het zoeken naar mooie schroefjes om een en ander vast te zetten, iets met torx ofzo.
https://www.schroeven-online.nl/nl/merk ... JcQAvD_BwE

Ben hierover erg tevreden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Little/One MFB

Bericht door Pjotr »

Zou die tweeter, en ook woef, gewoon met M3 of M4 zwarte verzonken inbus vast zetten, Rampa moertje met wat epoxy en klaar
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

Achterkantje van de nieuwe Little/One MK2, omdat de printjes tegenwoordig zo mooi zijn kan je ze eigenlijk ook gewoon als faceplate gebruiken. Hier ingefreesd in 18mm zwart MDF.

frontpanel.cnc.0.jpg
Net echt 8-)
frontpanel.cnc.1.jpg
Van achteren
frontpanel.cnc.2.jpg
En van opzij, komt nog een afsluitend plaatje MDF tegenaan om de boel luchtdicht te maken.
frontpanel.cnc.3.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door Kappa7 »

Dar ziet er keurig uit zo =D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Little/One MFB

Bericht door motoindo »

Kappa7 schreef:
Dar ziet er keurig uit zo =D> =D> =D> =D>
Dankje ! druk bezig er kastjes omheen te bouwen nu.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”