CT248XL in antieke kast - advies welkom!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Giraffe

CT248XL in antieke kast - advies welkom!

Bericht door Giraffe »

Ben recent lid geworden van dit forum omdat ik gestart ben met bouwen van een bijzondere set luidsprekers. Hierbij kies ik vanwege de looks niet altijd voor de beste geluidskwaliteit en dat sommige hier vast doen knarsentanden :shock:

Na het ' lurken' van veel nuttige info op dit forum is het nu tijd om mijn bijdrage te leveren en te delen. Een verslag van mijn bouwproject, waarbij jullie (on)gevraagde advies van harte welkom is!

In dit eerste bericht het idee, hoe het er nu voorstaat en mijn eerste hulpvragen.

Het idee: nieuwe techniek in antieke kast
Ik heb 2 lege antieke luidspreker kasten die ik wil voorzien van goede geluid. Met 18mm MDF maak ik een binnenkast die in de antieke kast past, zodat de speakers in een stevige en luchtdichte kast komen. Omdat ik geen ervaren luidspreker bouwer ben (lang geleden wel een set gebouwd) zoek ik een ontwerp dat ik minimaal wil aanpassen.
antieke_kasten.jpg
Het ontwerp: variant op Cheap Trick 248 Excel
Op zoek naar ontwerp van compacte 2 weg met zelfde inhoud als mijn antieke kasten heb ik ook nuttig gebruik gemaakt van de lijst van Hans viewtopic.php?f=3&t=28564. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een ontwerp uit Klang und Ton, de CT248 Excel.

Heb gekozen voor de duurdere Excel variant om later geen spijt te krijgen en omdat ik de woofers redelijk geprijsd kon krijgen.
De kast die ik maak heeft exact dezelfde inhoud als het originele ontwerp, alleen de vorm wijkt af. Ik denk dat ik daarom ook het originele filter ontwerp kan gebruiken. Dat klopt toch? Of in ieder geval als een goede start voor eventuele experimenten :)

Hoe anders dan origineel gaat dit klinken?
Omdat ik de antieke kasten gebruik ga ik concessies doen aan de geluidskwaliteit. Een keuze die ik bewust maak, maar hoeveel invloed heeft het? En hoe kan ik nadelige effecten minimaliseren?

Om hier een beejte achter te komen bouw ik ook de kast volgens het originele CT248 ontwerp. Dan heb ik een referentie luidspreker en kan ik het verschil ervaren.

Ik verwacht dat het aanpassen van de vorm van de kast beperkt effect heeft, omdat de inhoud gelijk blijft. Wat zeker wel effect gaat hebben is de afwijkende voorkant. En dan vooral de zwarte lijst van de antieke kast, zie de foto hierboven. Deze lijst komt om de woofer, tweeter en mogelijk basreflex poort heen, en dat gaat voor reflecties zorgen :shock:
Maar ook dit verschil ga ik straks ervaren, want ik kan de ' binnenkast' met mooie vlakke voorkant ook gebruiken zonder de antieke kast. Genoeg gedacht, tijd om aan de slag te gaan.

Hout gezaagd
Na wat rekenwerk voor aanpassen vorm van de kast heb ik van 18mm MDF alle panelen voor een setje gezaagd; en ook eenmaal voor de originele kast die ik als referentie ga bouwen. Zoiets gaat de kast worden (en nee, ik ben nog niet aan lijmen, eerst de gaten):
hout_gezaagd.jpg
Het ontwerp voor de baffle en plek van de basreflex poort
Door de restricties die de kast mij opleggen, zie ik maar enkele opties voor de positie van de woofer, tweeter en basrelfex poort. In het originele ontwerp zitten woofer en tweeter in lijn boven elkaar en de poort aan de achterkant.
Ik zal voor mijn variant in ieder geval tweeter en woofer naast elkaar moeten plaatsen. Kan eventueel tweeter wat boven de middellijn plaatsen, maar geen idee of dit nuttig is. Voor de basreflex poort zie ik wel meerder opties, maar weet nog niet welke ik (als eerste) ga maken.

Optie 1 : poort aan de voorkant
Om meer flexibiliteit bij het opstellen van de luidsprekers te behouden wil ik de bas poort het liefste aan de voorkant. Daarmee wordt het wel erg vol en ben ik bang dat woofer, tweeter en poort te dicht op elkaar zitten. Ook heb ik een 90 graden bocht in de pijp nodig, omdat de kast niet voldoende diep is. Zou er ongeveer zo uitzien:
baffle_1a.jpg
Optie 2 : poort aan de zijkant
De poort aan de zijkant gaat prima. De kast is breed en de lengte van de poort past zonder 90 graden bochtenwerk. En op de voorkant kunnen woofer en tweeter op zelfde afstand als in originele ontwerp. Nadeel is dat ik dan in zijkant van de antieke kast een gat moet maken voor de poort, en dat doe ik liever niet. En ook deze optie weer als een plaatje, want dat zegt meer dan woorden:
baffle_2a.jpg
Optie 3 : poort aan achterkant
De meest eenvoudig te bouwen variant en net als originele ontwerp de poort aan de achterkant. Ook hier heb ik een 90 graden bocht nodig, omdat de kast onvoldoende diep is. Nadeel van deze variant is dat ik bij het opstellen de achterkant goed vrij moet laten, en ik behoud graag wat meer vrijheid bij het opstellen.

Dit is waar ik nu ben met dit leuke project. Heb zin in de volgende stappen en hou jullie zeker op de hoogte.
En hoor graag jullie tips, adviezen en meningen, voordat ik de frees erbij pak voor de gaten!
Laatst gewijzigd door Giraffe op di 18 mei 2021, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: CT248 in antieke kast - advies welkom!

Bericht door Henkjan »

gaaf project

je kan wat ruimte winnen met de poort door alleen een buis (zonder flens) te nemen. ka gewoon pvc buis van de bouwmarkt zijn.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo bedoel ik dus:

Afbeelding
Giraffe

Bericht door Giraffe »

je kan wat ruimte winnen met de poort door alleen een buis (zonder flens) te nemen. ka gewoon pvc buis van de bouwmarkt zijn.
Goede tip en handig die foto! Dus frees gebruik en ongeveeer de halve dikte MDF infrezen en dan vastlijmen?
John P

Bericht door John P »

Je kan ook twee kleinere buisjes nemen met in totaal het zelfde oppervlak.
tonvandeacker
Contacteer:

Bericht door tonvandeacker »

Mooi project

Ik heb de CT248 met de duurdere excel versie.
Zitten nu in kastvariant 6.....tja blijf maar bouwen...

Mijn topic hierover viewtopic.php?f=3&t=22239&p=1756381&hil ... l#p1756381

Ik heb ze ooit in een 18 liter vloerstaander gehad voor lange tijd in de woonkamer en deze maken echt indruk...ook het laag voor zo'n klein speakertje is indrukwekkend

Nu heb ik ze in de originele kast zitten zoals uitgelegd in K en T kwa volume dan.
Het filter is echter enorm groot (22 cm x 15 cm) dus de kast een stuk groter gemaakt zodat de filterplank achterop de achterkant geschroefd zit (binnenin)
IMG_1146.jpeg
Filter origineel zoals in CT248XL staat omschreven
IMG_2476.jpeg
In deze kast zitten ze nu....maar dan palissander gebeitst met zwarte boven en achterkant.

Zeer prettig geluid...detailrijk en voor mijn kleine serre voldoende laag (geen sub nodig)

Ben benieuwd wat je er van gaat vinden.
Giraffe

Bericht door Giraffe »

Je kan ook twee kleinere buisjes nemen met in totaal het zelfde oppervlak.
Dankjewel John, daar had ik nog niet aan gedacht en schept mogelijkheden, zeker in combinatie met een buis zonder flens heb ik dan extra flexibiliteit bij het ontwerpen.

Vraagje: bij 2 buisjes moet ik de de lengte van de buisjes gelijk houden aan originele ontwerp (160mm) en de oppervlakte verdelen over de 2 buisjes?
Giraffe

Bericht door Giraffe »

Ik heb de CT248 met de duurdere excel versie.
Zitten nu in kastvariant 6.....tja blijf maar bouwen...
:lol: ik begin met 2 varianten....ga zien met welk aantal dit eindigt.

Ton, dank voor je ervaringen en tips: dat geeft mij inspiratie en vertrouwen voor mijn project. En die kasten van jou zien er superstrak uit, knap werk en mooie kleurcombinatie.
Het filter is echter enorm groot (22 cm x 15 cm) dus de kast een stuk groter gemaakt zodat de filterplank achterop de achterkant geschroefd zit (binnenin)
Zeker een enorm filter! Was precies wat ik dacht toen ik de componenten binnen kreeg en op een plankje legde ontdekte. Dat wordt nog een leuke puzzel is om in de kast te krijgen. Denk dat ik het over 2 plankjes verdeel en dan gaat het wel passen. Vroeger veel elektronica gesoldeerd, dus filter in elkaar zetten is geen probleem.
Zeer prettig geluid...detailrijk en voor mijn kleine serre voldoende laag (geen sub nodig)
Ben benieuwd wat je er van gaat vinden.
Ben ook erg benieuwd en door je enthouiasme voelt mijn keuze voor CT248XL als de juiste
John P

Bericht door John P »

Giraffe schreef:
Vraagje: bij 2 buisjes moet ik de de lengte van de buisjes gelijk houden aan originele ontwerp (160mm) en de oppervlakte verdelen over de 2 buisjes?
Correctemundo
Giraffe

Update: CT248XL in antieke kast - advies welkom!

Bericht door Giraffe »

Tijd voor een update! Na mijn vakantie alle onderdelen voor het project in huis en vol enthousiasme de draad weer opgepakt.

Ontwerp gereed van de voorkant en basreflex poort
Na wat gepuzzel en advies van forumleden gekomen tot dit ontwerp voor de voorkant.
baffle_1c.jpg
Ik wil basreflex poort graag aan de voorkant en dat gaat passen door gebruik 50mm pvc buis van de bouwmarkt, zonder flens die ruimte in beslag neemt. Daar komt dan 90 graden bocht achter, omdat de kast niet zo diep wordt. En ik wil de pvc buis schuin monteren (niet haaks op de wand), zodat uiteinde niet te dicht op een wand zit.

Nog tips of advies voor ik de frees pak en het definitief wordt?

Filters bijna klaar
Om de best wel grote filters van de CT248XL in de kast te krijgen heb ik woofer en tweeter deel op aparte plankjes gemaakt.
20210531_214925.jpg
De spoelen en condensatoren vastgeplakt op de plankjes. Nu nog solderen en de weerstanden erbij en dan zijn ze klaar voor gebruik.
tonvandeacker
Contacteer:

Re: CT248XL in antieke kast - advies welkom!

Bericht door tonvandeacker »

slim om dat filter in 2en te delen
Mooie onderdelen
Dat gaat zeker mooi klinken
Chocomel

Re: Update: CT248XL in antieke kast - advies welkom!

Bericht door Chocomel »

Giraffe schreef:
Mooie kasten heb je uitgezocht! :) Had je die al opgeknapt of waren ze nog zo goed?

Plaats de drivers horizontaal zo dicht mogelijk bij elkaar. Ik zie dat je nog een kleine centimeter kan winnen. Daarmee beperk je dat je de middentonen verliest wanneer je niet recht voor de luidspreker zit. Eventueel kan je ze zelfs laten overlappen, als je de woofer iets dieper infreest of als je een hap uit de plastic faceplate van de tweeter freest. Vanwege het luidsprekerdoek moet de woofer waarschijnlijk toch iets dieper komen, om er niet tegenaan te klapperen.

Langs de rand van baffle kan je vilt plaatsen, in een poging om diffractie door het opstaande kader te beperken.
Giraffe

Re: Update: CT248XL in antieke kast - advies welkom!

Bericht door Giraffe »

Chocomel schreef:
Giraffe schreef:
Mooie kasten heb je uitgezocht! :) Had je die al opgeknapt of waren ze nog zo goed?
Dankjewel en de credits voor het opknappen gaan naar de vorige eigenaar van de kastjes
Chocomel schreef:
Plaats de drivers horizontaal zo dicht mogelijk bij elkaar. Ik zie dat je nog een kleine centimeter kan winnen. Daarmee beperk je dat je de middentonen verliest wanneer je niet recht voor de luidspreker zit. Eventueel kan je ze zelfs laten overlappen, als je de woofer iets dieper infreest of als je een hap uit de plastic faceplate van de tweeter freest. Vanwege het luidsprekerdoek moet de woofer waarschijnlijk toch iets dieper komen, om er niet tegenaan te klapperen.

Langs de rand van baffle kan je vilt plaatsen, in een poging om diffractie door het opstaande kader te beperken.
Dat zijn waardevolle tips! =D>

Lees ze alleen pas nadat ik de frees al heb gepakt ](*,)
Misschien toch maar even nieuwe voorkant zagen en opnieuw de frees erbij pakken, om de drivers dichter bij elkaar te plaatsen.

De afstand tussen woofer en luidsprekerdoek is inderdaad een puntje. Zoals de antieke kasten nu in elkaar zitten moet ik baffle naar achteren plaatsen, ruimte laten tussen front van de antieke kast en de inwendige kast. Dat lijkt mij niet ideaal. Andere optie is om luidsprekerdoek naar voren te verplaatsen. Wil beide varianten gaan testen. Experimenteren met vilt is goede tip!
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Om diffractie is het het gunstigst om de baffle zo ver mogelijk naar voren te plaatsen, omdat de opstaande rand dan effectief minder hoog (dik) wordt. Het minst gunstig is het als er afstand bestaat tussen de voorkant van de antieke kast en de inwendige kast, omdat er dan ook een holte ontstaat tussen die twee.
Giraffe

Bericht door Giraffe »

Chocomel schreef:
Om diffractie is het het gunstigst om de baffle zo ver mogelijk naar voren te plaatsen, omdat de opstaande rand dan effectief minder hoog (dik) wordt. Het minst gunstig is het als er afstand bestaat tussen de voorkant van de antieke kast en de inwendige kast, omdat er dan ook een holte ontstaat tussen die twee.
Goed advies en in lijn met waarom ik luidsprekerdoek naar voren wil verplaatsen.

Wat is minimale afstand tussen drivers en luidsprekerdoek? De woofer heeft vast de meeste ruimte nodig, staat dat in specs van de driver?

Nu ik toch een nieuw front ga maken heb ik nog een idee. Om de voorkant van nieuwe binnenkast en antieke kast gelijk te maken kan ik de baffle dikker maken rond de drivers. Door een stuk mdf erop te lijmen dat precies iets in de opstaande randen valt en daarna de gaten gaan maken.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Giraffe schreef:
Wat is minimale afstand tussen drivers en luidsprekerdoek? De woofer heeft vast de meeste ruimte nodig, staat dat in specs van de driver?
Dat staat niet in de specs, het moet gewoon passen zonder dat de bewegende delen tegen het doek komen. Als je een tweeter hebt met beschermrooster, zorgt het roostertje daar al voor. Dat rooster mag tegen het doek. Om te bepalen hoeveel ruimte de woofer nodig heeft, kan je hem laten wapperen en vanaf de zijkant kijken tot hoe ver hij komt.
Giraffe schreef:
Nu ik toch een nieuw front ga maken heb ik nog een idee. Om de voorkant van nieuwe binnenkast en antieke kast gelijk te maken kan ik de baffle dikker maken rond de drivers. Door een stuk mdf erop te lijmen dat precies iets in de opstaande randen valt en daarna de gaten gaan maken.
Slim!
Giraffe

Bericht door Giraffe »

Chocomel schreef:
Giraffe schreef:
Dat staat niet in de specs, het moet gewoon passen zonder dat de bewegende delen tegen het doek komen. Als je een tweeter hebt met beschermrooster, zorgt het roostertje daar al voor. Dat rooster mag tegen het doek. Om te bepalen hoeveel ruimte de woofer nodig heeft, kan je hem laten wapperen en vanaf de zijkant kijken tot hoe ver hij komt.
:goedzo: daar kan ik wat mee!

Ga zo aan de slag met de nieuwe frontjes en freesmachine. Heb aangepast ontwerp waarbij ik klein " hapje" van tweeter frontplaat af moet halen, zodat afstand tot woofer minimaal is.
beijert

Bericht door beijert »

De maximale uitslag zal toch wel gespecificeerd zijn? Harder dan dat zal je niet draaien.
Giraffe

Bericht door Giraffe »

beijert schreef:
De maximale uitslag zal toch wel gespecificeerd zijn? Harder dan dat zal je niet draaien.
In de specs zie ik een 'lineair coil travel (p-p)' van 8 mm en 'maximum coil travel' van 14mm.
Is de maximale uitslag dan de helft van 14 mm, omdat conus zowel naar voren als achteren beweegt? Dat zou dan minimaal 7mm tussen woofer en luidsprekerdoek betekenen.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Giraffe schreef:
Is de maximale uitslag dan de helft van 14 mm, omdat conus zowel naar voren als achteren beweegt?
Klopt. 7 mm is hoe ver de conus naar voren kan komen vanuit zijn rustpositie.

Hoe ver de bewegende delen naar zullen uitsteken, gerekend vanaf de korf, is echter een net andere waarde. De conus bevindt zich in rustpositie namelijk niet precies op dezelfde hoogte als de korf en er zit een rolrand omheen, die tijdens het bewegen vervormt.
Giraffe

Bericht door Giraffe »

Chocomel schreef:
Giraffe schreef:
Is de maximale uitslag dan de helft van 14 mm, omdat conus zowel naar voren als achteren beweegt?
Klopt. 7 mm is hoe ver de conus naar voren kan komen vanuit zijn rustpositie.

Hoe ver de bewegende delen naar zullen uitsteken, gerekend vanaf de korf, is echter een net andere waarde. De conus bevindt zich in rustpositie namelijk niet precies op dezelfde hoogte als de korf en er zit een rolrand omheen, die tijdens het bewegen vervormt.
Duidelijk antwoord, dan ga ik het frontdoek ontwerpen en maken op afstand van circa 12 mm en dat zou dan voldoende afstand moeten zijn.
Giraffe

Update 2: CT248XL in antieke kast - 1e muziekklanken

Bericht door Giraffe »

Dankzij jullie goede advies en de nodige uren werken met plezier schiet het project behoorlijk op en heb ik de 1e muziekklanken gehoord :yeah:
Henkjan schreef:
Dat heb ik gedaan met 50mm pvc buis en bochtstuk en ziet er nu zo uit :
kast_binnen.jpg
Chocomel schreef:
Zoals ik eerder schreef las ik deze tip nadat ik de frees al aan werk had gezet...was nog niet klaar dus toch opnieuw begonnen en ontwerp met kleinere afstand tussen tweeter en woofer gemaakt door stukje uit de tweeter frontplaat te freezen. Zo ziet dit er nu uit:
kast_baffle.jpg
De achterkant nog niet vastgelijmd, maar met lijmklemmen erop gezet voor de eerste luistertest....was heel benieuwd.

Ben onder de indruk van details in geluid, de directe respons en hoe laag dit kleine kastje nog gaat. Vindgeluid wel wat vlak en flets klinken en de bas is een beetje bonkerig. Na vrijer opstellen van de luidspreker is dit al beter. Nu eerst maar de speakers afmaken: dempingsmateriaal erin, achterkant dichtlijmen, drivers beter monteren. Daar kan het alleen maar beter van worden.

Verder heb ik de 'referentie' kast ook bijna klaar:
ref_kast.jpg
Dit is kast volgens originele ontwerp van de CT248 en ga ik gebruiken om te ervaren wat aanpassen van kast afmetingen en basreflex doet met het geluid.

Ook nog genoeg te doen om mooi front te maken met luidsprekerdoek. Iemand nog tips waar ik luidsprekerdoek met 'antieke radio' uitstraling kan kopen? Op ebay een ruim gesorteerde aanbieder in de USA gevonden en zag online ook een Nederlandse aanbieder maar aanbod leek minder.
koenjer

Bericht door koenjer »

Voor luidspreker doek eens bij gitaarversterker bouwers kijken. Die gebruiken "tweet" doek.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Chocomel

Bericht door Chocomel »

Kijk, die is al bijna klaar. ;)

Als je een afrondfreesje hebt, zou je het gat voor de poort een radius kunnen geven. Het zal iets helpen tegen stromingsgeruis.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”