AB1 subwoofer voor Audio Dandy LS3/5a

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: AB1 subwoofer voor Audio Dandy LS3/5a

Bericht door wouter »

Ik zie ook weinig voordelen, maar de combinatie werd echt heel mooi gefilterd als 3-weg met lage overgangsfrequentie. Verder niet relevant voor hier, wel tof dat er nog wat rondom de LS 3/5a gedaan wordt, commercieel en ook door Hobby Hifi.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik ben ook een beetje de connectie met de LS3/5a wel kwijt om heel eerlijk te bekennen (zeker van HH), behalve dat het ook een 2-weg gesloten speaker was.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Ik ben wel benieuwd naar de verschillen tussen mijn Little/One Mk2 en een setje LS3/5a, wie o wie heeft een setje staan ?
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Ik kan misschien wel organiseren met de Harbeth P3ESR.
Dat is wel in de omgeving van Eindhoven bij mij thuis.

Rob
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Interessante ontwikkeling :rock:
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

motoindo schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen tussen mijn Little/One Mk2 en een setje LS3/5a, wie o wie heeft een setje staan ?
Bedoel je dan een origineel met B110 en T27 ?
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Rob Dingen schreef:
Ik kan misschien wel organiseren met de Harbeth P3ESR. Dat is wel in de omgeving van Eindhoven bij mij thuis. Rob
Dat is een mooi aanbod Rob, een kleine LS3/5a zba meetup 8) heb jij een voorkeur qua datum ?
hannesie schreef:
Naast dat ik het een erg mooi project vind :goeie: ben ik ook erg benieuwd naar hoe de Audio Dandy LS3/5a zich verhoudt tot mijn Little/One Mk2 en dan met name in het mid/hoog. De Stirling waar de TS aan refereerde heb ik net als hij ook bij Rik Stoet gehoord en was onder de indruk van de gehoorsmatige prestaties van deze kastjes. Mijn doel is om tot een vergelijkbaar "geluid" te komen alleen dan vanaf 30hz en zonder noodzaak van een aparte bas unit. Dat laatste lukt al goed, aan het eerste wordt gewerkt middels toepassing van betere drivers.
One World Concepts schreef:
Niet perse, het mag zeker al gaat mijn voorkeur / interesse meer uit naar de nieuwere varianten zoals de Dandy & Stirling. En de Harbeth van Rob.
Rob Dingen
Contacteer:

Geef maar een voorstel voor een paar datums en dan is het beste om dat via PM te regelen.
Rob Dingen
Contacteer:

Geef maar een voorstel voor een paar datums en dan is het beste om dat verder via PM te regelen.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Rob Dingen schreef:
Geef maar een voorstel voor een paar datums en dan is het beste om dat verder via PM te regelen.
Je hebt een PM
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

motoindo schreef:
Rob Dingen schreef:
Ik kan misschien wel organiseren met de Harbeth P3ESR. Dat is wel in de omgeving van Eindhoven bij mij thuis. Rob
Dat is een mooi aanbod Rob, een kleine LS3/5a zba meetup 8) heb jij een voorkeur qua datum ?
hannesie schreef:
Naast dat ik het een erg mooi project vind :goeie: ben ik ook erg benieuwd naar hoe de Audio Dandy LS3/5a zich verhoudt tot mijn Little/One Mk2 en dan met name in het mid/hoog. De Stirling waar de TS aan refereerde heb ik net als hij ook bij Rik Stoet gehoord en was onder de indruk van de gehoorsmatige prestaties van deze kastjes. Mijn doel is om tot een vergelijkbaar "geluid" te komen alleen dan vanaf 30hz en zonder noodzaak van een aparte bas unit. Dat laatste lukt al goed, aan het eerste wordt gewerkt middels toepassing van betere drivers.
Niet perse, het mag zeker al gaat mijn voorkeur / interesse meer uit naar de nieuwere varianten zoals de Dandy & Stirling. En de Harbeth van Rob.
Ok, hoewel die Dandy & Stirling er mooi uitziet, begrijp ik persoonlijk niet helemaal wat het raakvlak is met de LS3/5a ?

Naar mijn idee is dat gewoon een mooie 2-weg speakers in een gesloten kast?
Speakers zijn anders, filter is anders.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Ok, hoewel die Dandy & Stirling er mooi uitziet, begrijp ik persoonlijk niet helemaal wat het raakvlak is met de LS3/5a ?
Naar mijn idee is dat gewoon een mooie 2-weg speakers in een gesloten kast? Speakers zijn anders, filter is anders.
Het raakvlak is dat het allemaal LS3/5a klonen zijn met ieder een eigen interpretatie qua drivers en filtering ? Of bedoel je wat anders ?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

motoindo schreef:
Het raakvlak is dat het allemaal LS3/5a klonen zijn met ieder een eigen interpretatie qua drivers en filtering ? Of bedoel je wat anders ?
Dat begrijp ik, maar dan is het behalve de vorm en looks van de kast toch niet meer echt dezelfde speaker/kloon te noemen?

Maar misschien mis ik iets hoor
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

5,25" met exact dezelfde afmetingen, bult voor suggestie van laag, kleine tweeter ipv 1" om zo dezelfde beleving va n lucht je krijgen ...

Verder natuurlijk geen echte overeenkomsten zoals gelijk conus- en/of dome materiaal maar wel dezelfde restricties in liters en formaat. 5 liter is meestal 4" basreflex.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

De Sterlings bij Rik Stoet die TS en ik gehoord hebben klonken gewoon niet verkeerd, blijkbaar doen ze iets goed wat ook tot uiting komt in de diverse sociale media groupies rond deze kastjes en het navenant aantal kloontjes. Het B110 /T27 origineel is inmiddels 46 jaar oud en het is niet meer dan logisch dat er met moderne drivers & tech updates op het oude ontwerp verschijnen, beetje zoals met de Golf en Kadett.

Mijn interesse werd vooral getrokken door het feit dat alle klonen een ding gemeen lijken te hebben : een gebrek aan natuurgetrouwe bas weergave. En om dan meteen weer ontopic te komen, ik denk dat met toepassing van MFB je helegaar geen AB1 subwoofer nodig hebt maar gewoon toekan met het originele ontwerp plus wat slimme elektronica. Dan blijf je het origineel - een kleine gesloten kast - trouw wat volgens mij toch een aanzienlijke rol heeft gespeeld in het succes van deze legendarische boxjes. Vandaar mijn wens de diverse klonen naast elkaar te zetten om te zien of MFB hier inderdaad een toegevoegde rol kan spelen. Dat is ook de reden Rob waarom ik even wil wachten met het organiseren van een meetup tot zich geïnteresseerde Sterling, Falcon, Linn, Harbeth en Spendor eigenaren hebben gemeld zodat er daadwerkelijk vergeleken kan worden.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

wouter schreef:
5,25" met exact dezelfde afmetingen, bult voor suggestie van laag, kleine tweeter ipv 1" om zo dezelfde beleving va n lucht je krijgen ...

Verder natuurlijk geen echte overeenkomsten zoals gelijk conus- en/of dome materiaal maar wel dezelfde restricties in liters en formaat. 5 liter is meestal 4" basreflex.
Dus ineens zijn alle speakers hetzelfde? Dan vallen er ineens een hele hoop onder de noemer LS3/5a

Ik zie eindeloos veel topics over wat nu de beste speaker is en hoe anders die klinken?
Ik snap er nu nog minder van... :think: 8-[ :( :cry:
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

wouter schreef:
Alles klopt wel, maar een AB1 of AB3 is gewoon een verhaal apart. Daarom wil ik hem commercieel ook uitbrengen. Maar eerst eens een gooi doen naar een LS3/5a iteratie uit eigen hand.
Passief of actief ?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:

Dus ineens zijn alle speakers hetzelfde? Dan vallen er ineens een hele hoop onder de noemer LS3/5a

Ik zie eindeloos veel topics over wat nu de beste speaker is en hoe anders die klinken?
Ik snap er nu nog minder van... :think: 8-[ :( :cry:
Snappen of willen snappen? Ik licht eea toe, is het weer niet goed... Snap je het toch gewoon niet.

LS3/5a exact nabouwen is wat anders dan een 5 liter BR met een ander formaat kast, woofer en 1" tweeter.

Ik wil de Purifi 6,5" in het kastformaat proppen, werkt in 5 liter goed en is met dsp vervolgens zonder sub ook bruikbaar. MFB kan ook, maar ik krijg niet eens een hypex stabiel spelend dus ben alles verder dan een passieve speaker en een losse (geïntegreerde) versterker al weer aardig zat. Waarom is elke versterker goed, en heb ik met diy amp binnen een te korte tijd gezeik. Plate amps halen de 8 jaar ook maar zelden...

Maar goed, ander verhaal. Ik legde iets uit over waarom Hobby HIFI kun kastje LS3/5B noemt, een aantal eigenschappen is overgenomen van de LS3/5a.
En een aantal eigenschappen niet...
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Nou, ik snap er oprecht nog minder van :lol:

Ik vraag oprecht en uit interesse gewoon waarom iets nog een LS3/5a (of b) genoemd wordt terwijl alle speakers plus filter anders zijn?

Krijg ik een uiteenzetting hoe vervelend actieve versterking en filtering is? :-k

Ik snap het gewoon oprecht niet? En nog steeds niet trouwens.
Dat heeft niks met niet willen snappen te maken? :-s
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nu mis je dus 2x de opsomming van criteria of randvoorwaarden die maken dat het een iteratie van de LS3/5a genoemd wordt.

Over het KISS principe, gewoon simpel passief houden had ik het vanwege de MFB suggestie, en ook omdat ik zelf een potente 6,5" wil gebruiken. Actief kun je dan kwalitatief laag krijgen, dus verdwijnt de truc en noodzaak of behoefte de bult als compensatie te moeten nabouwen.

Ik overwoog na het lezen van het artikel te kijken naar een kleinere tweeter dan de DXT met 1"

Maar ik ga tzt eerst wel eens luisteren, voordat er 1" tweeters exit gaan.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

wouter schreef:
Nu mis je dus 2x de opsomming van criteria of randvoorwaarden die maken dat het een iteratie van de LS3/5a genoemd wordt.
Vertel? Ik heb een originele LS3/5a staan (al heel veel jaren, ligt momenteel helaas in onderdelen in dozen)

Of doel je dan op de "5,25" met exact dezelfde afmetingen, bult voor suggestie van laag" ?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Om mezelf maar even te citeren:

Waarom ik schreef dat het door Hobby HIFI met enige reden wel een LS3/5 iteratie genoemd kon worden:

-5,25" met exact dezelfde afmetingen (baffle, breedte, hoogte, positie en kastranden die uitsteken etc.)
-Gesloten kastprincipe van 5 liter. Meestal is een kastje met 5 liter basreflex, vaker 4" dan 5,25". Gesloten 5 liter is wel meer 'typisch' voor een LS3/5a kloon
-Bult voor suggestie van laag - is ook meegenomen in het ontwerp. Dus geen MFB of GHP oid.
-Geen 1" maar een kleine (ca 3/4") tweeter om zo dezelfde beleving/luchtigheid te krijgen ...

Andere iteraties die hieraan ook voldoen, werden bijvoorbeeld gemaakt met Monacor en Seas units.
Het concept zit niet vast aan KEF, maar wel aan thin-wall en wellicht het loosy screw principe.
En dat heeft Hobby HIFI inderdaad niet over genomen.
Verder natuurlijk geen echte overeenkomsten zoals gelijk conus- en/of dome materiaal maar wel dezelfde restricties in liters en formaat, type laag
Ik legde iets uit over waarom Hobby HIFI kun kastje LS3/5B noemt, een aantal eigenschappen is overgenomen van de LS3/5a.
En een aantal eigenschappen niet...

Heb zelf een LS3/5a gehad, en 1 nagemaakt. Die klonk anders dan het origineel, dus hoe ze dit allemaal matchen weet ik niet, maar de LS3/5a - oude of nieuwe - hebben wel iets muzikaals wat ze geliefd maakt. En tegelijk geloof ik dat een aantal dingen beter kan, want de kastvorm en baffle met uitstekende kastranden alleen al is een draak.
richard

Bericht door richard »

want de kastvorm en baffle met uitstekende kastranden alleen al is een draak.
Valt toch wel mee?
De vilten rand om de tweeter zal de hoge tonen verstrooien/dempen zodat ze weinig last van de harde rand hebben en ik denk dat de midwoofer er ook niet veel van 'ziet'.

Daarnaast was het natuurlijk het design van destijds.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

wouter schreef:
Ik wil de Purifi 6,5" in het kastformaat proppen, werkt in 5 liter goed en is met dsp vervolgens zonder sub ook bruikbaar. MFB kan ook, maar ik krijg niet eens een hypex stabiel spelend dus ben alles verder dan een passieve speaker en een losse (geïntegreerde) versterker al weer aardig zat. Waarom is elke versterker goed, en heb ik met diy amp binnen een te korte tijd gezeik. Plate amps halen de 8 jaar ook maar zelden...
Dat is wel een puntje, denk dat dat te wijten is aan het feit dat DSP nog redelijk nieuw is, als in kinderziektes. Plus de wens om zo goedkoop mogelijk te produceren om concurrerend te kunnen blijven. Het is een van de redenen waarom ik nog even analoog voortborduur, DIY D is volwassen, DIY DSP heeft naar mijn mening nog wel wat hobbels te nemen.

Toevallig net de nieuwe corona prijzen van losse caps bekeken, de afstand in kosten tussen passief en actief worden rap kleiner. Helemaal als je bedenkt dat er ook nog een amp voor moet.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Je kunt anders altijd nog analoog actief gaan?
Zeker als je toch al een extra versterker gaan nemen, is dat niet alleen een veel goedkopere oplossing, meer presteert ook een stuk beter.

Ik snap niet helemaal waarom je zegt dat DSP redelijk nieuw is?
Zeker al minstens 10 jaar toegankelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”