Restauratie KEF Reference 104/2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Wieger61 schreef:
Ik zou dan stiekem met een verwijderbaar spoeltje (ivm doorverkoop) ergens over een condensator heen, door VituixCAD uitgevonden, die bult wegwerken.
Dat zou nog een optie kunnen zijn.
Maar eens wat gaan stoeien met vitriuxcad om de waarde te bepalen, maar wat doet zo een spoeltje nog meer dan alleen een dip geven op de 7-8K?
En gelijk gedaan.
Bultje wegwerken.JPG
Lijkt me wat drastisch. :(
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Eigenlijk is er voor de rest geen goed alternatief voor de T33, de Lens maakt eigenlijk alle alternatieven onbruikbaar.
Niet zo sip George. Lees toch in de huidige aanpassing veel positiefs en verbetering. De oorspronkelijke T33 had net zo goed last van alle afwijkingen. In die zin ben je denk best wel opgeschoten. Een andere drop-in gaat dat denk ik niet verbeteren.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Wat stel je dan voor peter?
Toch de Audax maar netjes in te frezen?
We weten dat deze met de originele face plate recht is maar wat dan te doen met de aanpassing in tijd?
De tweeter komt dan ongeveer 4mm naar voor.
De lens is 6mm diep maar de faceplate van de audax is 2mm.
Verder zijn dan de Frontjes niet meer te gebruiken, en die doen ook nog wat in het design.
Kef 102-4 Audax 1M 0gr -2.5dB met en zonder gril.jpg
De faceplate van de Audax past er overigens wel mooi tussen. :mrgreen:
Het gekke is alleen als ik naar de bovenstaande meting kijk de piek eigenlijk niet goed zichtbaar is maar wel erg hoorbaar.
Dat zie je ook terug in het spec plaatje van de tablet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik zou het zo even laten en alleen het niveau van de Audax misschien nog wat gehoormatig verlagen naar je zin. Dan een goede betrouwbare mic gaan regelen en ondertussen het even een tijdje laten bezinken O:)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dat is misschien wel verstandig.
Al ben ik dan wel bang dat het nu nog wel wat verder naar beneden mag.
Misschien nog wel 4dB er af als ik zo naar de grafiek hier boven kijk.
Ik heb in ieder geval nu voldoende waardes aan weerstanden in de bestelling staan om -4,-5 en -6 te kunnen maken.
Ik heb ook maar gelijk een aantal condensatoren mee besteld om de kantel frequentie wat naar voor te kunnen halen.
Ik ben bang dat de aansluiting wel heel ver opschuift als ik de boel nog verder naar beneden trek.

Voor wat betreft de Mic,
Was er niet iemand die wat microfoons wilden verzamelen om die gezamenlijk op te sturen?
Daar heb ik wel oren naar.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Vandaag begonnen met het vervangen van het doek.
Deze zit vast met ongeveer 1000 nietjes en het is onbegonnen werk om die stuk voor stuk los te halen.
Dus eerst het doek zo ver mogelijk weg gesneden en het laatste stukje met de flex weg geslepen.
De pootjes van de nietjes zitten nog in het hout maar de brugjes zijn er af.
IMG_20210607_195303.jpg
IMG_20210607_195244.jpg
Daarna een laagje zwart over het frame zo dat het frame niet zichtbaar is door het zwarte doek.
IMG_20210607_195957.jpg
Nu maar even laten drogen en dan aan frame 2 beginnen.
Nu nog een manier verzinnen om tussen de balkjes te nieten.
Ik denk dat ik daar een latje in leg wat ik met een paar dunnen spijkers of nieten vast zet.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef:
Voor wat betreft de Mic,
Was er niet iemand die wat microfoons wilden verzamelen om die gezamenlijk op te sturen?
Deze firma lijkt het niet meer te doen, was dacht ik 1 van de betere.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik heb nu hier een kalibratie bestelt.
https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... ibrierung/
Ik heb nog geen reactie van ze gehad maar zal vast goed komen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef:
Voor wat betreft de Mic,
Deze firma lijkt het niet meer te doen, https://isemcon.net/en/#1, was dacht ik 1 van de betere.

Een correctie van de vorige. :hide:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, dat was eerst IBF-Akustik. Daar heb ik mijn mic ook vandaan. Denk dat George deze eerder genoemde bedoelt: https://www.hifi-selbstbau.de/grundlage ... uebersicht

Maar ook al zou je er een groepsgebeuren van maken, dan zit je nog met de individuele verzendkosten binnen Nederland.
John P

Bericht door John P »

Ik denk niet dat ze op een groep zitten te wachten met allemaal andere adressen. Bovendien kun je bij deze semi-hobby prijzen geen grote korting verwachten. Ik denk dat de postbode nog het meest verdient aan het hele verhaal.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Ja, dat was eerst IBF-Akustik. Daar heb ik mijn mic ook vandaan. Denk dat George deze eerder genoemde bedoelt: https://www.hifi-selbstbau.de/grundlage ... uebersicht

Maar ook al zou je er een groepsgebeuren van maken, dan zit je nog met de individuele verzendkosten binnen Nederland.
Vandaag is de microfoon aangekomen bij Icy-Medien en hij is inmiddels al weer op de terug weg, die gasten zijn echt snel. :goeie:
Ik het het correctie bestand nog niet ontvangen maar ik ben erg benieuwd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb je hem ook gelijk op 90gr. laten kalibreren? Als je toch bezig bent... :D
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

nee eigenlijk niet.
Dat is wel handig voor ruimte metingen maar had ik nu eigenlijk niet nodig.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Vandaag het correctie bestand binnen gekregen. :shock:
ECM-999 (0°).jpg
Dat lijkt me wel duidelijk.
Nu nog even op DHL wachten
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Jeetje dat is heftig. Welke microfoon heb je?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

De superlux ecm999
We hadden mijn superlux ecm999 vergeleken met de superlux ecm999 van Leo, die was minder erg maar ze hebben allemaal wel een piekje in het hoog.
https://www.hifi-selbstbau.de/images/st ... 999_30.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je die link naar hifi-selbstbau.de bekijkt zie je dat dit helemaal niet zo uitzonderlijk is.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Toch 4db meer dan die van de link toch?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

In een begeleidend schrijven wordt het volgende aangegeven.
Het bestand toont de frequentierespons van de microfoon met geluid van voren in het vrije veld (* 00d.sen). Deze kalibratie kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor metingen aan luidsprekers op meetafstanden <= 50 cm. De microfoon moet op de geluidsbron gericht zijn.

Bij metingen op de luisterpositie (= diffuus veld) resulteert de gerichtheid van de microfoon al in een dalende frequentierespons boven 10 kHz, zelfs als de spreker perfect rondom zou stralen. Omdat het dit echter niet doet en het absorptievermogen van de kamergrensvlakken toeneemt naar hoge frequenties, is er, afhankelijk van de combinatie, een frequentierespons op de luisterpositie die iets daalt van 3-5 kHz en steiler van 10-12 kHz - dit is heel normaal.

Hier werd op een IMG STAGELINE ECM40 een frequentierespons onder 0 ° (vrij veld, geluid van voren) en onder 90 ° (benadering voor een diffuus veld) gemaakt
: http://www.hifi-selbstbau.de/images/stories /grundlagen/ hallraum2 / MicCalDeg.png
Als ik dan buiten meet is het dan verstandig om de microfoon op 50 cm te houden of kan ik dan rustig naar een wat grotere afstand?
Laatst gewijzigd door Kappa7 op za 12 jun 2021, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Douwe84 schreef:
Precies, hij zou er met kop en schouders bovenuit steken.
Maar dat verklaart ook gelijk wel waarom mijn meet resultaten deze piek vertoonden.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Ok, Dan zag ik t goed :)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik heb de grafiek nu maar even in het zelfde formaat gezet. Kan je het beter vergelijken.
ECM-999 (0°)+-20.jpg
markbakk

Bericht door markbakk »

Kappa7 schreef:
Als ik dan buiten meet is het dan verstandig om de microfoon op 50 cm te houden of kan ik dan rustig naar een wat grotere afstand?
Je moet je realiseren dat je, als je de luidspreker zélf wilt meten, alleen het directe geluid van de luidspreker wilt meten. Reflecties van ‘grensvlakken’ (wanden, vloeren e.d.) haal je met het meetvenster, ‘gating’, uit je resultaat. Die reflecties vallen ook vooral in uit andere richtingen dan die van de luidspreker.

Daarnaast wil je eigenlijk achterhalen wat de luidspreker op vrij grote afstand doet (quasi puntbron), in elk geval op de luisterafstand. Daarom wil je in beginsel altijd op grotere afstand meten, bij de 104 is 1,5 tot 2m een mooi streven. Dichterbij meten levert andere resultaten omdat de akoestische som nogal afhankelijk is van de verschillende afstanden van elke conus, dome of BR-pijp tot de microfoon.

Moraal van het verhaal: je moet een optimum vinden tussen een zo lang mogelijk meetvenster (rond de 8ms is mooi genoeg, resolutie van 125Hz) en een zo groot mogelijke afstand tot de speaker. Helaas zijn die twee omgekeerd evenredig.

Edit: nu je een betrouwbare correctiecurve voor 0 graden hebt, zou je ook meteen eentje zelf kunnen maken voor 90 graden, door twee metingen te vergelijken, waarbij je bij de laatste de microfoon gekanteld houdt. Goeie kans dat hij dan veel ‘rechter’ meet. Maar dan heb je ook een goede indicatie voor de weergave bij diffuse inval, dat is weer handig bij room EQ.
Laatst gewijzigd door markbakk op za 12 jun 2021, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Douwe84 schreef:
Precies, hij zou er met kop en schouders bovenuit steken.
Maar dat verklaart ook gelijk wel waarom mijn meet resultaten deze piek vertoonden.
Ja steekt i.d.d. een 4 dB boven het gemiddelde uit. Wat ik frappanter vind is dat dat oplopen al bij 5 kHz in zet :shock:

Buiten meten op 1m kan prima! Binnen trouwens ook, waarom niet. Meestal heb je daarvoor wel de ruimte. Enige wat je op grotere afstand hebt is een lager meetsignaal t.o.v. de omgevingsruis. Dat moet dus niet te hoog zijn. Ik heb toen ik nog in A'dam woonde, wel 's-zondags 's-morgens om 5 uur buiten zitten meten: Op 2-hoog, speaker in de vensterbank naar buiten en mic aan een bamboe stok er voor, niks reflecties :mrgreen: Als je veel last van omgevingsstoring hebt: Veel metingen middelen helpt dan wel. Al is hoe minder storing des te beter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”