74LS595 of 74LS595N

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

Ik kan alleen op ebay dat IC goedkoopste 16.50€ 10€ verzendkosten kunnen vinden is daar nog een ander IC Anne waar het ook mee kan .
Bijlagen
F1721519-15DB-4DA7-8A95-81E34EDC58CA.jpeg
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door pvanlingen »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door ray5150 »

http://de-onlineshop.nl schreef:
Beschikbaarheid: in bestelling
Dat IC word al 20 jaar niet meer gemaakt. had er tien jaar geleden een nodig en na veel zoeken gevonden bij een zaak in Dordtrecht die inmiddels niet meer bestaat. was toen ook iets van 15 euro.
Zou heel voorzichtig zijn met ebay aanbieders.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door pvanlingen »

Opa bert zou even kunnen bellen of de CA3162 leverbaar is. 0383312493
Ik zou het IC dan eventueel in Kampen kunnen ophalen en in een enveloppe
naar Bert versturen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door ray5150 »

Dat is een mooi gebaar van Paul. :goedzo:

In het kader van het meedenken : is er niet iets mogelijk met een ICL7107 ?
Deze is nog wel verkrijgbaar, https://www.eoo-bv.nl/dac-adc/1195-icl7107.html , en ik heb er ook nog wel een paar liggen waarvan ik er 1 kan missen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door Ah!buis »

't Is duidelijk, ik wordt te oud. Dat die CA3162 ook al zo antiek is had ik niet verwacht :(
Jammer, was een leuk ding, ooit nog gekocht bij Tandy.
Zal dan weer wat anders moeten worden :think:
Is voorlopig niet van belang begrijp ik, sterkte met de werkzaamheden :relax:

Wat betreft die ICL7107, voor zover ik weet is die voor 4 cijfers en 7segment. Moet er een vertaalslag tussen naar 1 tot 9.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door ray5150 »

ICL7107.pdf
(584.31 KiB) 33 keer gedownload
Kun je hier wat mee, Anne ?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OWC »

Ja, je kan ook nog zelf een redelijk nauwkeurige ADC maken, maar uiteindelijk gaat dat meer kosten, niet alleen qua onderdelen, maar ook qua design en tijd. Vandaar dat ik zei dat ik het idee al heel snel heb laten varen.

Tenzij mensen hier helemaal warm worden van "pre-µC oplossingen".
Niks mis mee trouwens, stukje oude techniek omarmen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

pvanlingen schreef:
Opa bert zou even kunnen bellen of de CA3162 leverbaar is. 0383312493
Ik zou het IC dan eventueel in Kampen kunnen ophalen en in een enveloppe
naar Bert versturen.
Paul ontzettend aardig aangeboden ik heb gebeld en hij wist meteen waar het voor was maar heeft hem niet meer
Toch bedankt Paul :goeie:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OWC »

OpaBert schreef:
Zelfs geen muziek , maar dat is maar voor 3 dagen
Maak daar maar een paar jaar van helaas :( :cry:

Ik kan nog wel meten, maar voor de rest zit op dit moment mijn koptelefoon bijna vastgeroest.
Zeker na 22:00
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door pvanlingen »

OpaBert:

Vraag het eens hier op het forum, er is vast nog wel iemand te vinden die een CA3162 in een bakje heeft liggen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

One World Concepts schreef:
OpaBert schreef:
Zelfs geen muziek , maar dat is maar voor 3 dagen
Maak daar maar een paar jaar van helaas :( :cry:

Ik kan nog wel meten, maar voor de rest zit op dit moment mijn koptelefoon bijna vastgeroest.
Zeker na 22:00
Zo dat KXT Bart :( :(
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

Bart als je dit leest en je misschien al printen aan het ontwerpen bent Schrap dat ontwerp van Anne met de CA3162 maar
Het is nergens te verkrijgen in Nederland, en in buitenland moet je maar afwachten wat ze voor 26€ per stuk opsturen
Dat is helaas niet vriendelijk na te maken voor forum leden
Jammer Anne heb je zo je best gedaan en dan gaat het zo het putje in :(
Volgende keer beter O:)
Dus Arduino misschien kan het met de Nano !
Die nano is een pak kleiner Bart en dat is winst als je het moet inbouwen in een bestaande versterker
Grt OpaBert
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OWC »

Ja, snap het, ach er zijn vele wegen naar Rome :)

Als je toch graag een "pre-µC oplossing" wilt hebben.
Misschien weet iemand dit, maar zijn er niet bepaalde frequentie converters die zoiets kunnen?
Anders kun je ook een pot-meter aan een oscilatortje gooien.
De stand van de potmeter is dan recht evenredig met de frequentie.
Een beetje hoe ze dat vroeger deden met joysticks en muizen ed.
Weet alleen niet hoe het zit met overspraak bij stereo potmeters.

Als ik even heel diep in mijn geheugen graaf, staat me ergens van bij dat je ook met een comparator een voltage-to-frequency converter kan maken.

Kijk uiteraard werkt een ucontroller sneller, goedkoper en is beter af te stellen.
Ook makkelijk te maken/programmeren.

Maar goed, misschien is dat wel te modern in een buizenversterker :lol: :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

One World Concepts schreef:
Ja, snap het, ach er zijn vele wegen naar Rome :)

Als je toch graag een "pre-µC oplossing" wilt hebben.
Misschien weet iemand dit, maar zijn er niet bepaalde frequentie converters die zoiets kunnen?
Anders kun je ook een pot-meter aan een oscilatortje gooien.
De stand van de potmeter is dan recht evenredig met de frequentie.
Een beetje hoe ze dat vroeger deden met joysticks en muizen ed.
Weet alleen niet hoe het zit met overspraak bij stereo potmeters.

Als ik even heel diep in mijn geheugen graaf, staat me ergens van bij dat je ook met een comparator een voltage-to-frequency converter kan maken.

Kijk uiteraard werkt een ucontroller sneller, goedkoper en is beter af te stellen.
Ook makkelijk te maken/programmeren.

Maar goed, misschien is dat wel te modern in een buizenversterker :lol: :lol:
Ik zit in buizen en waar je het over hebt kan ik wel opzoeken in google 8-[
Maar betwijfel of ik er dan over mee kan praten :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door Pjotr »

Ja eigenlijk kan een digitaal display überhaupt niet in een buizending. Nixie of geen nixie :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Ja eigenlijk kan een digitaal display überhaupt niet in een buizending. Nixie of geen nixie :D
Ik vind dat toch wel mooi hoor :wink: smaken verschillen gelukkig Beetje op leuken met nixie mag van mij
Een LCD scherm is alleen mooi als je het onder die trafo kappen stopt :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

Pjotr vond een adres waar ze volgens hun webshop nog in voorraad zouden hebben
En ik heb er 4 besteld
Afwachten of ze maandag ook echt in voorraad zijn en niet alleen een Lokker
Webshop is van Frans Bakelaar ik meen in Julianadorp
Daar las ik dat Frans er niet meer is
https://www.hf-electronics.nl/CA3162E
Display heeft alles van Frans overgenomen zo las ik daar
Nu even wachten of ze er echt nog zijn
Ga er maandag voor bellen als ze er zijn en voor ons een paar extra reserveren voor dit ontwerp
Ik heb nog steeds AutoBias printjes mono en stereo
De meeste componenten ook :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door Pjotr »

Nee hoor die websjop is van HF-electronics/Eurosound in Haarlem. Die winkel zit daar al heel lang, vlak achter het station. De nieuwe eigenaar heeft uiteindelijk het restant van Display Elektronica overgenomen wat ook een filiaal in Haarlem had en hij heeft het restant van Frans overgenomen. En nee als ze die CA3162 niet meer hebben is bij hun gewoon het bakje leeg. Is helemaal geen winkel die "lokkertjes" nodig heeft maar gewoon een der laatste der Mohikanen. Kom er regelmatig. Hier wat foto's van het interieur: https://www.hf-electronics.nl/Webwinkel ... matie.html Gewoon een prima winkel Bert!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Nee hoor die websjop is van HF-electronics/Eurosound in Haarlem. Die winkel zit daar al heel lang, vlak achter het station. De nieuwe eigenaar heeft uiteindelijk het restant van Display Elektronica overgenomen wat ook een filiaal in Haarlem had en hij heeft het restant van Frans overgenomen. En nee als ze die CA3162 niet meer hebben is bij hun gewoon het bakje leeg. Is helemaal geen winkel die "lokkertjes" nodig heeft maar gewoon een der laatste der Mohikanen. Kom er regelmatig. Hier wat foto's van het interieur: https://www.hf-electronics.nl/Webwinkel ... matie.html Gewoon een prima winkel Bert!
Ziet er knap Vol uit Peter :lol:
Dan maar duimen draaien en ff wachten op een reactie van dat het verzonden gaat of dat ze het niet meer hebben
Bedankt Weer voor de Update :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

Anne Display had ze nog en netjes geleverd Pjotr had ze gevonden daar :goeie: :goeie: :goeie:
Anne had een schakeling ontworpen
De Ics heb ik nu allemaal De Nixies zijn ook onder weg
Nu nog een paar print ontwerpjes en bestellen bij jlpcb
Dan maken we hier een Nixie uitlezing voor Volumr en ruststroom :wink:
Weer een club prestatie :yeah:
Nou moet ik nog wat gaan doen :oops: maar kan niet in gang komen
s,ochtends en smiddags zit vol in de zon achter het dubbelglas
Maar het zal wel weer een keer afkoelen O:)
Zijn er nog meer die Iets met nixie willen doen om russtroom te meten en of volume indicate met Nixie ?
Kijk ook hier Nixie project
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door Ah!buis »

Als 't er dan toch met de CA3162 gaat worden, de ingang wat beveiligen om de dure en zeldzame IC niet bij een teveel ingang te laten sneuvelen.
Ook een voorbeeld voor hogere ingangsspanning. De 91k aanpassen voor andere ingang, zo dat over de 8k2 één volt komt.
Anne
Bijlagen
MaxIn.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Als 't er dan toch met de CA3162 gaat worden, de ingang wat beveiligen om de dure en zeldzame IC niet bij een teveel ingang te laten sneuvelen.
Ook een voorbeeld voor hogere ingangsspanning. De 91k aanpassen voor andere ingang, zo dat over de 8k2 één volt komt.
Anne
Dankje Anne
Bij Display na de gouden Tip van Pjotr :goeie: , (ik had het al opgegeven ) voor 11€ wat de helft is wat er bij Ebay wordt gevraagd
De goedkoopste 27€ meen ik
Bedankt Anne :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”