frequentiefilter bouwen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door OpaBert »

Complimenten Zoutaudio
Mooi man :D we hebben hier een echt goede houtbewerkings club
Of eigenlijk ze kunnen alles Buizen versterkers bouwen en met Torren enzo Digitaal Printen maken
Kolere :goeie:
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Dank je wel, Barry! Aan de klank moet ik wel wennen, ik had hiervoor een paar breedbandspeakers, en dat is toch weer wat anders qua klank........
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door SARK »

Zoutaudio schreef:
Dank je wel, Barry! Aan de klank moet ik wel wennen, ik had hiervoor een paar breedbandspeakers, en dat is toch weer wat anders qua klank........
Kun je beschrijven wat voor verschillen je hoort?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door wouter »

En ben je er zeker van dat je de 4 midwoofers met elkaar in fase spelen, en de tweeters beide ook op de goede manier aangesloten zijn? Als 1 of beide tweeters qua polen verkeerdom zit kun je lang zoeken naar waarom het vreemd klinkt. Ik heb zeker meer dan 100 speakers gebouwd, maar onlangs had ik het ook weer eens... lang leve een meetsysteem, anders kan het zijn dat het nooit ontdekt wordt.
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Ook opaBert bedankt!

SARK: erg lastig voor mij, zo'n vraag, want ik ben ook maar een gelegenheidsbouwer. Ik ga een poging doen: het laag is wat bonkeriger dan bij de breedbanders, en ik hoef er ook geen subwoofer bij te gebruiken, want dan gaat het veel te veel dreunen. Ik had die subwoofer naast de breedbanders echt nodig om nog wat laag te horen O:) Qua midden en laag kunnen de nieuwe speakers dus prima zonder subwoofer. Verder: de nieuwe speakers zijn van 15 mm dik MDF, maar of dat nu toch te dun is weet ik niet, maar het geluid lijkt af en toe, bij sommige muziek, enigszins uit een schoenendoos te komen, een beetje dun, ijl, vlak, zoiets. Het is niet storend, maar ik had misschien toch wat meer kwaliteit van het geluid verwacht. Voorafgaand aan de bouw van de nieuwe speakers had ik nog het idee om een paar fabrieksspeakers van ca. 2000 euro per paar te gaan kopen. Ter vergelijking heb ik toen de breedbanders meegenomen naar een luistersessie in een hifiwinkel. De eigenaar vond mijn speakers 'licht vermoeiend', in die zin dat hij ze te scherp vond klinken. De breedbanders waren inderdaad ongefilterd, maar ik heb me er enorm over verbaasd dat die gekke dingen van mij voor mij, als leek, nou niet enorm veel verschil opleverden qua geluidskwaliteit t.o.v. die fabrieksspeakers. Dus heb ik toen maar een bouwpakket gekocht, haha.
Maar goed, ik ben verder tevreden over de nieuwe speakers, mijn vrouw beweert dat ze een enorm verschil hoort (mogelijk om mij niet te kwetsen, O:) O:)), dus ik ga maar een lange periode luisteren naar de nieuwelingen.

En Wouter: daar heb ik ook aan gedacht, maar voordat ik de speakers definitief dichtmaakte, heb ik de verbindingen e.d. gecontroleerd, daar zaten geen fouten in.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”