wouter schreef:Tuurlijk, respect kan er ook nog wel achteraan...
Take the challenge. Jouw uitspraak was m.i. erg sterk, heeft niets met gebrek aan respect te maken als ik daar op reageer. Of mag dat niet?
Ik kan me alleen niet vinden in het deel dat 2dB marge gebruikelijk is. Niemand hier doet een wedstrijd verplassen of record luidsprekers meten... jij hebt een carrière in de pro audio, je weet dat ik dat op waarde schat/acht. Maar mag ik daarom niet zeggen dat ik het flauw vind, en je uitdagen te roepen welk setje ik moet meten?
One World Concepts schreef:Ronkel schreef: vrij forse verschillen (ca 2 dB) zien tussen twee units.
2 dB vrij fors?
Haha, k bedoel het niet lullig, maar ik vind dat nog vrij gangbaar voor iets wat in massaproductie wordt gedaan.
Ik ken speakers met een prijskaartje waarvan de toleranties hoger zijn
Al helemaal als je met vintage speakers hebt gewerkt, dat is 2dB ongelooflijk goed.
Even praktisch bekeken, heb ik daar nog nooit iemand over zien vallen.
Dus dan is mijn conclusie dat het menselijk brein dat blijkbaar niet zo erg vindt.
Je moest er zelfs om lachen....

Ik heb tevens ervaring in de pro-wereld, maar absoluut niet alleen daar.
Sterker nog, dat ik maar een deel ervan. Mensen kunnen meerdere dingen doen.
Goed, het ging mij meer de manier waarop, misschien was ik ook wat te flauw.
Het klonk in elk geval niet als een open discussie, eerder als een verwijt.
Een manier van binnenkomen waar ik niet zo goed tegen kan.
Ik heb nooit gezegd dat het gebruikelijk is, ik heb alleen gezegd dat het voorkomt en dat ik er zeker niet van opkijk.
Simuleer maar eens voor de grap een woofer met een paar kleine grammetjes meer gewicht, een BL die niet helemaal lekker is, een Re die toch net even iets anders is en een ophanging die net wat meer verliezen heeft. Je komt zo aan die 2dB.
Ik heb productie units gezien in de klasse als KEF waar je klodders lijm zo zag zitten, incl scheve montage.
Is het zoals het hoort? Neuh, niet bepaald.
Wordt het verkocht alsof het wereldklasse is? Ja, helaas wel.
Of dit bij KEF aan de hand is? geen idee, verwacht van niet, maar het zou zomaar kunnen.
Zoiets kan ook gewoon een heel erg mechanisch moeilijk te produceren zijn.
Dan krijg je snel al allerlei problemen. Zie bijvoorbeeld Accuton en hoe ongelooflijk kwetsbaar iets kan zijn.
Wat jij op de plank hebt liggen geloof ik graag.
Bedenk wel dat het ten eerste qua sample grote niets bewijst, ten tweede dat massaproductie echt een ander beestje is.
Ik heb in het verleden ook bepaalde merken gehad waarvan de parameters alle kanten op schoten, of gewoon echt niet klopten.
Verschillende methodes getest, meerdere samples, door derden laten meten etc.
Totaal onbruikbaar als je zoiets in kwaliteitsproducten wilt gebruiken.
Om dat nog gekker te maken, eerste batch van 100 stuks, geen enkele fout.
In dit geval ging het om een bekend mensen met vooral blonde haren merk met prijzen waarvan je toch wat meer zou verwachten.
Zeg het maar, ik deel enkel mijn ervaring.
M'n oorspronkelijke bericht moet je dan vooral ook lezen als; ik kijk tegenwoordig nergens meer van op.
Overigens moet ik daar ook bij vermelden dat zoiets niet direct een boze vinger naar de producent is.
Als je eigen bedrijf hebt en vooral productie draait, weet je hoe moeilijk deze dingen kunnen zijn.
Ooit eens 80 stuks versterkers moeten terugroepen omdat er een gare optocoupler in zat (fout van de chip boer, niet eens door solderen)
De meesten begrepen het wel, maar waren er niet heel blij mee, je hebt het over versterkers in producten ter waarde van een zeer royale gezinsauto.