breedband vs koax

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: breedband vs koax

Bericht door OWC »

wouter schreef:
2dB verschil is stuk of niet meer dezelfde speaker. We hebben het over reguliere DIY units, niet over weet ik veel welke PA unit of vintage. Zou rare boel worden trouwens, woofer 2dB zachter dan spec, tweeter 2dB luider. 4dB misafstemming... denk dat het de laatste box is die van dat merk verkocht wordt... Wellicht P audio ofzo, maar bij 18sound, Faital, B&C mag ik hopen dat het niet zo is.

Oberton meet vrij constant, faital pro hier ook.

Bart, waarom toch altijd verhalen over dat dingen te duur zijn of productie niet constant is. Nu weer belachelijke spreiding...

Zal ik een lijstje noemen van mijn luidsprekerchassis hier op de plank, mag jij een setje noemen en meet ik ze op... deal?
Geloof je het toch lekker niet.
Ik zeg toch ook niet dat het normaal is, ik zeg alleen dat ik er niet van sta te kijken.

Alsof ik nog nooit speakers gemeten heb.
Veel plezier nog verder heh, lekker gezellig zo weer.
Elkaar blijven respecteren blijkt voor sommigen nog steeds heel erg lastig.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: breedband vs koax

Bericht door wouter »

Tuurlijk, respect kan er ook nog wel achteraan...

Take the challenge. Jouw uitspraak was m.i. erg sterk, heeft niets met gebrek aan respect te maken als ik daar op reageer. Of mag dat niet? :hide:

Ik kan me alleen niet vinden in het deel dat 2dB marge gebruikelijk is. Niemand hier doet een wedstrijd verplassen of record luidsprekers meten... jij hebt een carrière in de pro audio, je weet dat ik dat op waarde schat/acht. Maar mag ik daarom niet zeggen dat ik het flauw vind, en je uitdagen te roepen welk setje ik moet meten?
One World Concepts schreef:
Ronkel schreef:
vrij forse verschillen (ca 2 dB) zien tussen twee units.
2 dB vrij fors? 8) :lol:

Haha, k bedoel het niet lullig, maar ik vind dat nog vrij gangbaar voor iets wat in massaproductie wordt gedaan.
Ik ken speakers met een prijskaartje waarvan de toleranties hoger zijn :shock:

Al helemaal als je met vintage speakers hebt gewerkt, dat is 2dB ongelooflijk goed.
Even praktisch bekeken, heb ik daar nog nooit iemand over zien vallen.
Dus dan is mijn conclusie dat het menselijk brein dat blijkbaar niet zo erg vindt.
Je moest er zelfs om lachen.... :-#
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: breedband vs koax

Bericht door jvenema »

Vraag me af of iemand wel van een poisson verdeling heeft gehoord? Er kunnen extreme gevallen voorkomen en daar hoef je dan niet van op te kijken. Daarmee is niet gezegd dat twee willekeurige samples dan zulke afwijking zullen hebben en dat is ook niet gezegd. Om dan even zo onzinnige challenge op te gooien is een beetje flauw.
Er is een gezegde: "There are lies, damned lies and statistics.", vraag me werkelijk af wat iemand nou zou willen bereiken met zo kleine steekproef. De betrouwbaarheidsintervalval van een steekproef met die omvang zal flink groter zijn dan de 2 dB waar hier over gesteggeld wordt.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: breedband vs koax

Bericht door OWC »

wouter schreef:
Tuurlijk, respect kan er ook nog wel achteraan...

Take the challenge. Jouw uitspraak was m.i. erg sterk, heeft niets met gebrek aan respect te maken als ik daar op reageer. Of mag dat niet? :hide:

Ik kan me alleen niet vinden in het deel dat 2dB marge gebruikelijk is. Niemand hier doet een wedstrijd verplassen of record luidsprekers meten... jij hebt een carrière in de pro audio, je weet dat ik dat op waarde schat/acht. Maar mag ik daarom niet zeggen dat ik het flauw vind, en je uitdagen te roepen welk setje ik moet meten?
One World Concepts schreef:
Ronkel schreef:
vrij forse verschillen (ca 2 dB) zien tussen twee units.
2 dB vrij fors? 8) :lol:

Haha, k bedoel het niet lullig, maar ik vind dat nog vrij gangbaar voor iets wat in massaproductie wordt gedaan.
Ik ken speakers met een prijskaartje waarvan de toleranties hoger zijn :shock:

Al helemaal als je met vintage speakers hebt gewerkt, dat is 2dB ongelooflijk goed.
Even praktisch bekeken, heb ik daar nog nooit iemand over zien vallen.
Dus dan is mijn conclusie dat het menselijk brein dat blijkbaar niet zo erg vindt.
Je moest er zelfs om lachen.... :-#
Ik heb tevens ervaring in de pro-wereld, maar absoluut niet alleen daar.
Sterker nog, dat ik maar een deel ervan. Mensen kunnen meerdere dingen doen.

Goed, het ging mij meer de manier waarop, misschien was ik ook wat te flauw.
Het klonk in elk geval niet als een open discussie, eerder als een verwijt.
Een manier van binnenkomen waar ik niet zo goed tegen kan.

Ik heb nooit gezegd dat het gebruikelijk is, ik heb alleen gezegd dat het voorkomt en dat ik er zeker niet van opkijk.
Simuleer maar eens voor de grap een woofer met een paar kleine grammetjes meer gewicht, een BL die niet helemaal lekker is, een Re die toch net even iets anders is en een ophanging die net wat meer verliezen heeft. Je komt zo aan die 2dB.

Ik heb productie units gezien in de klasse als KEF waar je klodders lijm zo zag zitten, incl scheve montage.
Is het zoals het hoort? Neuh, niet bepaald.
Wordt het verkocht alsof het wereldklasse is? Ja, helaas wel.

Of dit bij KEF aan de hand is? geen idee, verwacht van niet, maar het zou zomaar kunnen.
Zoiets kan ook gewoon een heel erg mechanisch moeilijk te produceren zijn.
Dan krijg je snel al allerlei problemen. Zie bijvoorbeeld Accuton en hoe ongelooflijk kwetsbaar iets kan zijn.

Wat jij op de plank hebt liggen geloof ik graag.
Bedenk wel dat het ten eerste qua sample grote niets bewijst, ten tweede dat massaproductie echt een ander beestje is.
Ik heb in het verleden ook bepaalde merken gehad waarvan de parameters alle kanten op schoten, of gewoon echt niet klopten.
Verschillende methodes getest, meerdere samples, door derden laten meten etc.
Totaal onbruikbaar als je zoiets in kwaliteitsproducten wilt gebruiken.

Om dat nog gekker te maken, eerste batch van 100 stuks, geen enkele fout.
In dit geval ging het om een bekend mensen met vooral blonde haren merk met prijzen waarvan je toch wat meer zou verwachten.

Zeg het maar, ik deel enkel mijn ervaring.
M'n oorspronkelijke bericht moet je dan vooral ook lezen als; ik kijk tegenwoordig nergens meer van op.

Overigens moet ik daar ook bij vermelden dat zoiets niet direct een boze vinger naar de producent is.
Als je eigen bedrijf hebt en vooral productie draait, weet je hoe moeilijk deze dingen kunnen zijn.
Ooit eens 80 stuks versterkers moeten terugroepen omdat er een gare optocoupler in zat (fout van de chip boer, niet eens door solderen)
De meesten begrepen het wel, maar waren er niet heel blij mee, je hebt het over versterkers in producten ter waarde van een zeer royale gezinsauto.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”