viewtopic.php?f=3&t=20443
Die hebben heel wat jaren dienst gedaan maar zijn inmiddels ontmandeld, en vervangen door een tijdelijk setje 2e hands Cabasse Jersey MT3's.
De reden hiervoor was enerzijds dat ik de omslachtige opstelling met preamp, dsp en 2 x eindversterker en de bijbehorende kabelrotzooi behoorlijk beu was geworden, en anderzijds het 'gemis' van moderne comforten als BT ondersteuning, streaming en CEC functies. Als versterker gebruik ik dan ook tegenwoordig een heel doordeweekse Onkyo tx-nr686.
Resultaat vandaag is dat ik inderdaad erg blij ben met de veel eenvoudigere opstelling die daardoor ook veel meer én door alle leden van het gezin gebruikt word. Echter, de opstelling klinkt behoorlijk wat minder indrukwekkend als m'n eigen oude FAST speakers. Vooral tijdens het kijken van film valt de boel behoorlijk door de mand.
Ik wil dus een set gaan bouwen die wel in staat is om de juiste dynamiek te genereren om een film tot een beleving te maken. En natuurlijk ook gewoon lekker klinkt als er gewoon muziek geluisterd word.
Ik ben daardoor al geruime tijd op zoek naar een gevalideerd design dat ik gewoon kan kopen als kit. Ondertussen ben ik er al aan uit dat ik wil gaan voor een luidspreker met grote drivers en een hoge gevoeligheid, net zoals ook in PA en bioscopen word gebruikt.
De Calpamos van Humble was de eerste speakers waar ik aan bleef haken maar die liggen spijtig genoeg behoorlijk buiten m'n budget
Nog vele extra uren surfen kwam ik uit op de Faital 3WC van Troels Gravesen. Zijn schrijfsels over HES, High Efficiency Speakers bevestigen ook dat ik op het juiste pad zit.
Maar ook deze speakers komen, zelf in hun goedkoopste versie, toch ook nog uit op +/- 1500€
Bij deze wou ik dan ook beroep doen op de ervaring van de forumleden om mij suggesties aan de hand te doen van kits die volgens een gelijkaardige filosofie zijn ontworpen en bij voorkeur nog wat zachten voor de beurs zijn.