Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Orbit_be
Berichten: 141
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door Orbit_be »

Een 7 tal jaren geleden heb ik m'n eerste 'echte' zelfbouwspeakers gebouwd:

viewtopic.php?f=3&t=20443

Die hebben heel wat jaren dienst gedaan maar zijn inmiddels ontmandeld, en vervangen door een tijdelijk setje 2e hands Cabasse Jersey MT3's.

De reden hiervoor was enerzijds dat ik de omslachtige opstelling met preamp, dsp en 2 x eindversterker en de bijbehorende kabelrotzooi behoorlijk beu was geworden, en anderzijds het 'gemis' van moderne comforten als BT ondersteuning, streaming en CEC functies. Als versterker gebruik ik dan ook tegenwoordig een heel doordeweekse Onkyo tx-nr686.

Resultaat vandaag is dat ik inderdaad erg blij ben met de veel eenvoudigere opstelling die daardoor ook veel meer én door alle leden van het gezin gebruikt word. Echter, de opstelling klinkt behoorlijk wat minder indrukwekkend als m'n eigen oude FAST speakers. Vooral tijdens het kijken van film valt de boel behoorlijk door de mand.

Ik wil dus een set gaan bouwen die wel in staat is om de juiste dynamiek te genereren om een film tot een beleving te maken. En natuurlijk ook gewoon lekker klinkt als er gewoon muziek geluisterd word.

Ik ben daardoor al geruime tijd op zoek naar een gevalideerd design dat ik gewoon kan kopen als kit. Ondertussen ben ik er al aan uit dat ik wil gaan voor een luidspreker met grote drivers en een hoge gevoeligheid, net zoals ook in PA en bioscopen word gebruikt.

De Calpamos van Humble was de eerste speakers waar ik aan bleef haken maar die liggen spijtig genoeg behoorlijk buiten m'n budget :(

Nog vele extra uren surfen kwam ik uit op de Faital 3WC van Troels Gravesen. Zijn schrijfsels over HES, High Efficiency Speakers bevestigen ook dat ik op het juiste pad zit.

Maar ook deze speakers komen, zelf in hun goedkoopste versie, toch ook nog uit op +/- 1500€

Bij deze wou ik dan ook beroep doen op de ervaring van de forumleden om mij suggesties aan de hand te doen van kits die volgens een gelijkaardige filosofie zijn ontworpen en bij voorkeur nog wat zachten voor de beurs zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door Henkjan »

Orbit_be schreef:
.... spijtig genoeg behoorlijk buiten m'n budget :(
wat is dat budget dan?
Orbit_be
Berichten: 141
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door Orbit_be »

Henkjan schreef:
wat is dat budget dan?
Tjah, das een goeie vraag. In extremis ben ik wel bereid de 1500 voor de Faital 3WC op te hoesten, maar als er designs rondslingeren die hiermee kunnen wedijveren voor minder, dan ben ik een en al oor.

Ik ben niet op zoek naar een bodemprijs, 1000€ was ik altijd al van plan hiervoor te moeten spenderen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door Shadow »

Ik denk niet dat de 3wc je op weg gaat helpen, er zijn mooiere monitors...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door OWC »

Ik denk eerder dat je jezelf ook moet afvragen hoe het er allemaal uit moet komen te zien.

Je zegt wat meer beleving in een film te willen.
Betekend dat je vooral laag mist?
Wil je volledig surround gaan?
Een hoorn driver is leuk, maar deze bundelen ook vrij veel.
Ik weet niet of er andere mensen zullen zijn die ook van de geluidskwaliteit willen genieten?

Ook zeg je dat je geen behoefte hebt aan allerlei losse onderdelen.
Zijn dan bv subwoofers ook gelijk een no-go?

Vergeet niet dat je iets kunt bezuinigen door andere filter componenten te nemen.

Persoonlijk vind ik de omschrijving vrij algemeen op dit moment.
Ik ken tig systemen groot, klein actief en passief die allemaal overtuigend maar toch mooi geweld neer kunnen zetten.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door architect »

als je de kosten wilt beperken en wel veel laag wilt, kun je kiezen voor een fullrange met laagondersteuning, volgens mij noemen ze dat een fast - je hebt dan genoeg aan een enkel tweewegfilter

persoonlijk zou ik dan een wat groter laagweergever kiezen in een gesloten behuizing
de fullrange hoeft dan niet al te groot zodat deze in het hoog nog wat beter kan meekomen
dsp + meerdere versterkers is dan weer beter dan passief filteren naar mijn idee

de woofer wordt dan minimaal 8 inch
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door Leeuwarden »

Shadow schreef:
Ik denk niet dat de 3wc je op weg gaat helpen, er zijn mooiere monitors...
Zijn wel heeeeeeeeele grote monitors….
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door Kappa7 »

Is er niet nog wat te maken van je oude speakers?
Daar was je schijnbaar tevreden over maar moest alleen wat simpeler.
Daar zijn nu vast wel goede oplossingen voor die je wel het gemak geven maar dan in combinatie met je oude speakers.
Orbit_be
Berichten: 141
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door Orbit_be »

One World Concepts schreef:
Ik denk eerder dat je jezelf ook moet afvragen hoe het er allemaal uit moet komen te zien.
Je hebt gelijk, ik moet beter omschrijven wat ik bedoel met 'beleving'.

Ik mis idd laag, maar de oplossing daarvoor is al in de maak. Ik ben een subwoofer aan het bouwen op basis van een oude Adire Brahma MK2 12" (beetje een geestelijke voorvader van de SDX12) in combinatie met een Hypex 501. Die moet ergens de komende weken wel klaar raken. Hoewel dit in weze een car audio sub is moet die ruim voldoende zijn om alles onder de 50 hz met authoriteit weer te geven. Zodra die klaar is post ik uiteraard een showcase.

Surround staat niet erg hoog op mijn wensenlijst, ooit mischien wel, maar ik spendeer het beschikbare budget liever aan betere front speakers dan 5 matige speakers. Surround is leuk maar niet per sé hetgeen wat voor mij een leuke film ervaring maakt, ik ben meer op zoek naar de dynamiek en attack die ik associeer met PA en bioscoop.

Mijn oude FAST speakers met 8" subs + 4" FR125 deden dat behoorlijk maar ook nog niet op het niveau dat ik zou verkiezen. Vandaar dat ik voorlopig m'n pijlen gericht heb op speakers met grotere drivers, 10 of 12" die gezien de aanwezige sub niet eens erg diep hoeven te kunnen in combinatie met een mid van 5 of 6 inch om ook in het midgebied reserve te hebben, gezien daar de attack van bv een snaredrum of een kickdrum begint.
architect schreef:
als je de kosten wilt beperken en wel veel laag wilt, kun je kiezen voor een fullrange met laagondersteuning, volgens mij noemen ze dat een fast
Ik kan het niet goed inschatten maar wil je nu op ludieke wijze zeggen dat ik stom geweest ben m'n oude opstelling te vervangen? Want daar ben ik het alvast niet mee eens, de boost in features en gemak zijn nog steeds gewenst en geaprecieerd. Bovendien vond ik die opstelling beter, maar toch nog niet goed genoeg, vermoedelijk omdat een 4" FR het toch wat moeilijk heeft om in het middengebied de dynamiek te leveren die ik graag zou hebben.
Kappa7 schreef:
Is er niet nog wat te maken van je oude speakers?
Daar was je schijnbaar tevreden over maar moest alleen wat simpeler.
Daar zijn nu vast wel goede oplossingen voor die je wel het gemak geven maar dan in combinatie met je oude speakers.
Nee, de kisten zijn ondertussen naar het containerpark (pijnlijk momentje) en bovendien was ik daar best blij mee, maar er was nog voldoende marge voor verbetering.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door architect »

Orbit_be schreef:
architect schreef:
als je de kosten wilt beperken en wel veel laag wilt, kun je kiezen voor een fullrange met laagondersteuning, volgens mij noemen ze dat een fast
Ik kan het niet goed inschatten maar wil je nu op ludieke wijze zeggen dat ik stom geweest ben m'n oude opstelling te vervangen? Want daar ben ik het alvast niet mee eens, de boost in features en gemak zijn nog steeds gewenst en geaprecieerd. Bovendien vond ik die opstelling beter, maar toch nog niet goed genoeg, vermoedelijk omdat een 4" FR het toch wat moeilijk heeft om in het middengebied de dynamiek te leveren die ik graag zou hebben.
excuus, zo goed had ik je startpost niet gelezen - was een snelle reactie
je zou eens naar pa speakers kunnen kijken voor de gewenste dynamiek
is een 3weg een optie? of een compressiedriver?
B&C heeft een coax tweeter die vanaf 400hz kan - of een beyma 150 amt - wellicht kan je het beste met het hoog beginnen en kijken wat daar onder nodig is
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door OWC »

Maar hoe groot mag het bijvoorbeeld allemaal worden?

Voor dit budget zou ik namelijk eerder voor een aantal 15 inch of liever 18 inch corner woofers oid gaan.
Die doen dat het sub tot en met iets van 200-300Hz (dat kan met corner woofers).
Die leveren een stuk schoner laag dan zelfs een Adire Brahma.
Hoewel je die laatste evt ergens random in de ruimte kan zetten.
Fraaiste zou natuurlijk zijn om het laag gelijk even te optimaliseren.
(dat is 1 keer heel veel werk en gedoe, maar dan klinkt het voor de rest ook ongelooflijk goed)

Daarboven pak je dan iets van een mid woofer die de klappen schoon kan leveren, iets van een Eighteen Sound 6ND430 of iets dergelijks.
Misschien zou een 8 inch midwoofer nog wel mooier zijn, met daarboven een nette hoorn.

Vele jaren geleden heb ik ergens eens een 8 in of 10 inch dipool mid gehoord met een hoorn.
Dat klonk ongelooflijk goed, met een super simpele constructie.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door architect »

ik zie dat niet vaak maar zou een pro speaker met een verzwaarde conus ook geschikt zijn?
je hebt dan de sterke pro audio magneet
en de fs wordt veel lager
sommige pro audio woofers hebben een sterk ophanging maar ook een grote xdamage
misschien een gek idee, dat overzie ik niet
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door OWC »

architect schreef:
ik zie dat niet vaak maar zou een pro speaker met een verzwaarde conus ook geschikt zijn?
je hebt dan de sterke pro audio magneet
en de fs wordt veel lager
sommige pro audio woofers hebben een sterk ophanging maar ook een grote xdamage
misschien een gek idee, dat overzie ik niet
Je hebt het over de subs neem ik aan?

In principe maakt het niet zoveel uit, je trekt dat allemaal wel recht met een actieve filtering, linkwitz-transform oid.
Die zijn toch nodig voor de Brahma (wel klassiekertje trouwens 8) )

Dat gezegd hebbende, zijn er genoeg 18 inch pro woofers met een prima lage Fs.
Houd er wel rekening mee dat zoiets minimaal 50-80 liter wordt.

Ik zie in je omschrijving een 18SW115 staan, prima suggestie
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door architect »

die gaat zeker laag zelfs in open baffle gaat dat mooi
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door architect »

maar dat zal ik niet aanraden voor sub laag bij films
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door OWC »

architect schreef:
maar dat zal ik niet aanraden voor sub laag bij films
Vandaar dat ik ook gelijk aan gesloten corner woofers dacht :)

Maar goed, we weten niet wat er allemaal mogelijk is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door wouter »

Ik zou eerder bij dayton kijken, ultimax of zo. Eminence heeft ook wel nieuwe (sub)woofers, en ik heb dit jaar een sub afgeleverd met de FaitalPRO 18XL1800. Passief is dat een vrij goede sub. En als je het normaal wil houden, een CSS 12" doet fors veel. Ik zou geen 200 liter kast wensen, dan liever 2kW.
Orbit_be
Berichten: 141
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door Orbit_be »

Haha, jullie kunnen aardig 'losgehen' moet ik zeggen.

Ik zal jullie moeten teleur stellen maar 15" of 18" drivers gaan het niet worden. Daarvoor zal ik eerst moeten verhuizen, wat niet meteen op de planning staat :D Ik ben al aardig tevreden dat m'n wederhelft groen licht geeft voor 12" drivers. Los daarvan, de plaats is er ook gewoon niet.

De Brahma is ook sowieso een blijver in het concept, niet alleen omdat ik hem toch al heb maar vooral vanwege de enorme sentimentele waarde die het ding heeft. Ik heb er ook vertrouwen in dat met de DSP in de Hypex het mogelijk moet zijn het ding te laten doen wat ik ervan nodig heb. Daarbij komt dan nog dat een losse sub in theorie nog wat verplaatst kan worden voor een optimaal resultaat. Hoewel, met 70 liter zal dat ook beperkt blijven :p

Los van bovenstaande lijkt me ook dat er filosophisch niet zoveel verschil zit in een opstelling met 2 zogenaamde corner subs + een mid-hoog kastje tov een 3 weg met 12" pa driver. Ok, het zal wat minder laag gaan en wat minder hard, maar veel handzamer zijn.

Ik hoop dat deze gedachtegang steek houdt...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door OWC »

Orbit_be schreef:
Haha, jullie kunnen aardig 'losgehen' moet ik zeggen.

Ik zal jullie moeten teleur stellen maar 15" of 18" drivers gaan het niet worden. Daarvoor zal ik eerst moeten verhuizen, wat niet meteen op de planning staat :D Ik ben al aardig tevreden dat m'n wederhelft groen licht geeft voor 12" drivers. Los daarvan, de plaats is er ook gewoon niet.

De Brahma is ook sowieso een blijver in het concept, niet alleen omdat ik hem toch al heb maar vooral vanwege de enorme sentimentele waarde die het ding heeft. Ik heb er ook vertrouwen in dat met de DSP in de Hypex het mogelijk moet zijn het ding te laten doen wat ik ervan nodig heb. Daarbij komt dan nog dat een losse sub in theorie nog wat verplaatst kan worden voor een optimaal resultaat. Hoewel, met 70 liter zal dat ook beperkt blijven :p

Los van bovenstaande lijkt me ook dat er filosophisch niet zoveel verschil zit in een opstelling met 2 zogenaamde corner subs + een mid-hoog kastje tov een 3 weg met 12" pa driver. Ok, het zal wat minder laag gaan en wat minder hard, maar veel handzamer zijn.

Ik hoop dat deze gedachtegang steek houdt...
De reden dat ik even deze kant op ging, was vanwege het formaat van die 3WC.

Als je die kasten kwijt kunt, dan past daar zeg maar ook wel 15 inch in.
Dan denk ik aan een Dayton RSS390HO-4 ofzo
De 3WC zelf is al iets van 70-80 liter oid?
Orbit_be
Berichten: 141
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door Orbit_be »

One World Concepts schreef:
De reden dat ik even deze kant op ging, was vanwege het formaat van die 3WC.

Als je die kasten kwijt kunt, dan past daar zeg maar ook wel 15 inch in.
Dan denk ik aan een Dayton RSS390HO-4 ofzo
De 3WC zelf is al iets van 70-80 liter oid?
Tjah, daar heb je wel een punt, dat baffle formaat zou idd bijna een 15" kunnen slikken, maar goed, is dat nodig vraag ik me dan af, in de wetenschap dat er geen sublaag verwacht word, noch obscene volumes. Ik vind zelf 12" al behoorlijk bij de haren getrokken voor een huiskamerset :D

Ik voel me ook helemaal niet klaar om zelf aan filters te gaan prutsen, vandaar dat ik voorlopig nog op zoek ben naar beproefde ontwerpen die een handige harry gewoon kan overnemen.

Volledig van 0 ontwerpen lijkt me te hoog gegrepen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door wouter »

Deze al gezien?

viewtopic.php?f=3&t=29582&start=250#p2000807

Ben ik trouwens de enige die zich stoort aan gewoon lui de hele post quoten en daardoor grijze lappen tekst die maken dat je door de pagina's heen vliegt in een topic? We kunnen toch gewoon 1 of 2 relevante regels citeren?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door ray5150 »

Eensch met Wouter, nogal irrelevant om de post direct erboven te quoten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door OWC »

Helaas is dat misschien beetje een eigenschap van phpBB, veel andere forums maken de tekst korter die je dan vervolgens kunt expanden.

Maar het citeren zelf vind ik wel prettig, dan weet ik of iemand direct op mijn post heeft gereageerd of niet.
Daar krijg ik dan ook een notificatie van.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door wouter »

laat het alsjeblieft, het is mega irritant en onnodig. Een abo op een topic doet ook e.e.a., en je kunt een citaat beperken tot het nodige. Door dit gedrag raken foto's of metingen verspreid over meerdere pagina's puur door citaten. Zo, dat dus. Ligt niet aan phpBB, gewoon aan het overzichtelijk willen houden. ;-) just my 2cts
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gevraagd: aankoopadvies DIY kit

Bericht door OWC »

Ik heb er een andere mening over, zie het probleem ook echt niet, just my 3 cts
Ieder z'n ding, abo's vind ik dan weer mega irritant.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”