Klein formaat MKP of MKT

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

VintageHarry

Klein formaat MKP of MKT

Bericht door VintageHarry »

Binnenkort wil ik (o.a.) een filterupgrade doen bij een set Technics SB-M500-2 boxen. Het filter wat daarin zit meet maar 9,5 x 7 x 3 cm maar bevat toch wel aardig wat componenten:
7F01CB4A-B9B4-4B22-99CF-230973525CF3.jpeg
Het is gezien dit formaat niet zo vreemd dat er alleen elco’s zijn gebruikt, geen betere C’s.
Waar het nu om gaat is dat dit filter in het kleine compartiment van de middentoner is gemonteerd en er elders in de box (door de constructie) nauwelijks alternatieve, goed bereikbare ruimte is. En als ik de elco’s wil vervangen door MKT/MKP zijn deze altijd groter, met name ook omdat er twee elco’s van 100 μF voor de middentoner zitten (!). Om die middentoner niet van z’n ruimte beroven ben ik nu op zoek naar de kleinste modellen MKT/MKP. De elco’s zijn gespecificeerd op 50V, meer hoeven de nieuwe exemplaren dan ook niet te kunnen verdragen. Al heb ik zelf nog geen lagere werkspanning gezien dan 63 V bij deze types, maar je weet nooit ;)
Wie kan mij een advies / tip geven over de kleinste uitvoeringen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Klein formaat MKP of MKT

Bericht door Henkjan »

het is niet per definitie zo dat als je elko's vervangt door mkt dat t dan beter klinkt hè

maar kijk eens hier:
https://www.it-tronics.de/en/MFP-Foil-C ... 700nF.html
zeer betaalbaar ook
VintageHarry

Bedankt!
Inderdaad is het niet per definitie zo dat het beter gaat klinken, maar ik wil toch wel eens een poging wagen ;) Oude elco’s worden er meestal niet beter op.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vraag is natuurlijk of de speakers het waard zijn. Nieuwe bipolaire elco's is toch wel veel makkelijker. Mijn ervaring met het lagere en het midden segment van Technics is dat dat nou niet veel resolutie dan wel dynamiek heeft. Maar het valt te proberen O:) MKP (PP) gaat in die waardes sowieso vrij fors worden. Dat gaat niet passen of je moet het buiten de kast opbouwen. MKT (Polyester of Mylar) is wel kleiner maar toch ook nog vrij groot in die waarden. Zeker in vergelijk met bipolaire elco's. Ik zou eens gaan zoeken bij Mouser op "100uF film capacitor" en eens zien wat dat oplevert.
VintageHarry

Inderdaad is het uiteindelijke resultaat nog een vraagteken, ook omdat ik nog op zoek ben naar de originele tweeters (die waren defect). Maar het is leuk om eens te proberen, gewoon als hobby ;)
Bij Mouser kun je alleen als firma (met BTW-nummer) bestellen toch, of is dat veranderd?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Hoe groot zijn de 100uF die er nu inzitten?
(diameter, hoogte en pitch van de pootjes)

Daarnaast kun je natuurlijk ook kleinere waardes nemen en deze verticaal gewoon stacken.
Stuk of 10 x 10uF verticaal ofzo (andere waardes kan ook). Zeker de meer industriële varianten van MKT (of MKP) zijn vrij compact.
VintageHarry

De huidige elco’s zijn maar erg klein, het alternatief wordt sowieso groter. Ik ga het filter dan ook nieuw opbouwen op een pcb.
Er zit 200 μF voor de mids, dus dat wordt in jouw voorbeeld dan al 20 stuks stacken. Twee exemplaren van 100 μF zullen wel kleiner zijn zonder deze 18 tussenliggende omhulsels ;)
beijert

Bericht door beijert »

Motor run condensators zijn nog wel een voorzien van draden. Dan kan je heel betaalbaar een mkp buiten de print plaatsen.

(Edit) never mind, die zijn natuurlijk allemaal 250v+ en behoorlijk groot.
Laatst gewijzigd door beijert op zo 23 mei 2021, 0:17, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

VintageHarry schreef:
De huidige elco’s zijn maar erg klein, het alternatief wordt sowieso groter. Ik ga het filter dan ook nieuw opbouwen op een pcb.
Er zit 200 μF voor de mids, dus dat wordt in jouw voorbeeld dan al 20 stuks stacken. Twee exemplaren van 100 μF zullen wel kleiner zijn zonder deze 18 tussenliggende omhulsels ;)
De hoogte in lijkt me toch geen probleem, daar is ruimte zat?
En je stacked natuurlijk per elco, dus niet alles op elkaar.
Paar WIMA MKS 2 ofzo, ik brainstorm maar even iets.

Anders andere waarde, 47uF, in 2 x 2 rijen, AVX FFB24D0476K oid.
ray5150

Bericht door ray5150 »

VintageHarry schreef:
Bij Mouser kun je alleen als firma (met BTW-nummer) bestellen toch, of is dat veranderd?
Nee, da´s bij Farnell, als ik het juist heb.
Bij Mouser kun je wel als particulier bestellen maarrr, er is een minimaal bestelbedrag. ik dacht 50 euro excl. BTW.
beijert

Bericht door beijert »

Of het filter splitsen. De laag sectie kan je op de bodem kwijt achter beide woofers.

Dit geeft je boven wat ruimte.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

ray5150 schreef:
VintageHarry schreef:
Bij Mouser kun je wel als particulier bestellen maarrr, er is een minimaal bestelbedrag. ik dacht 50 euro excl. BTW.
Volgens mij is dat alweer een tijdje niet meer zo, maar shipping is wel bizar hoog dan.
(boven 50 euro free shipping)

Maar als je toch gaat bestellen, zou ik eerder bij TME of Elpro gaan kijken
Laatst gewijzigd door OWC op zo 23 mei 2021, 0:32, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Overigens, helemaal vergeten, maar je met wel even bij de maximale Vrms vs Freq curve kijken.
Beetje afhankelijk van het filter, maar voor je mids is het dan bv belangrijk om eerst de spoel te doen en dan pas je serie condensatoren.

Hier trouwens schema/service manual van he beestje;

Interessant design met een bandpass systeem met PR's
Die poly switches zou ik persoonlijk gewoon lekker weglaten.
Als we dan toch aan het optimaliseren zijn, die twee spoelen in serie 0.68+0.82 = 1.5mH (wel even de DC weerstand meten)
Dat schaalt ook alweer wat ruimte
beijert schreef:
Of het filter splitsen. De laag sectie kan je op de bodem kwijt achter beide woofers.

Dit geeft je boven wat ruimte.
Laag sectie heeft geen filter zo te zien
Bijlagen
Technics-SBM-500-M-2-Service-Manual.pdf
(4.87 MiB) 203 keer gedownload
technics_schema.png
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Je zou er voor kunnen kiezen om er MKT exemplaren in te zetten, deze hebben een werkspanning van 100 volt, maar niet erg groot.
Het is ook de meest goedkope oplossing. er staan er hier een aantal te koop :

https://link.marktplaats.nl/m1665662976

100uF 100V MKT arcotronics € 3,95
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Die verkoper is wel een aardige gozer Maar tergend langzaam
Heeft ongeveer 2 weken geduurd eer hij het verstuurde :evil:
VintageHarry

OpaBert schreef:
Die verkoper is wel een aardige gozer Maar tergend langzaam
Klopt! Met het verwijderen van z’n advertenties is hij ook tergend langzaam want deze C’s waren eergisteren al allemaal verkocht toen ik ‘m mailde :x

@ Olaf, maar desondanks bedankt voor de tip! :)
Laatst gewijzigd door VintageHarry op zo 23 mei 2021, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
VintageHarry

ray5150 schreef:
Bij Mouser kun je wel als particulier bestellen
Ah, die verwissel ik nog wel eens. Filteronderdelen bestel ik ook meestal bij onze forumsponsor ;)
Wat betreft de minimale verkoopwaarde, daar kom ik wel aan met vier stuks van deze: https://nl.mouser.com/ProductDetail/EPC ... zrwA%3D%3D
VintageHarry

One World Concepts schreef:
Interessant design met een bandpass systeem met PR's
Dat is ook exact wat ik zo aardig aan deze boxen vindt, het is weer eens wat anders :)

De poly switches laat ik uiteraard weg in een nieuw filter en ook aan het samenvoegen van de twee spoelen heb ik gedacht. Mogelijk heeft Technics deze gesplitst ivm de beschikbare hoogte, die is het belangrijkste probleem. Maar mij gaat het ook om de inhoud in cm3 van het filter, het bakje achter de middentoner is toch al niet groot en als je het dan ook nog gaat vullen met grotere onderdelen….

Misschien moet ik voor de eerste tests toch maar een extern filter zien toe te passen met een extra gaatje in de kast, dat zou de opbouw een stuk simpeler maken. Peter is (zie hierboven) ook niet zo optimistisch over de klankkwaliteit van deze boxen, bovendien heb ik de originele tweeters nog niet.
beijert

Bericht door beijert »

Deze units zijn ogenschijnlijk van de kwaliteit die je in de midi systemen aantreft. De enige met mooie units is de 10000, daarna wordt het blik.

Je kan een extra draadje te trekken en het filter alsnog op de bodem leggen. Desnoods een gedeelde min, dan is een geaard netsnoer voldoende.
VintageHarry

Ok, geen topkwaliteit dus, maar vooral de bijzondere constructie sprak me aan. Door dit bandpass + pr systeem is er echter niet de optie om het filter onderin te leggen, die ruimte is niet bereikbaar zonder te gaan zagen.
SARK

Bericht door SARK »

Het is idd een krappe boel in dat compartimentje :-&
technics-sbm500mk2.jpg
Moet je dat bakje waar het filter in zit gemonteerd ook verwijderen om het filter zelf te kunnen servicen? Mogelijk dat je aan de achter- of zijkant van het bakje grotere componenten kwijt kunt zodat ze in het deel van de passieve unit komen te zitten.
Bijlagen
TechnicsSBM500ServiceManual.2519389976.pdf
(4.51 MiB) 43 keer gedownload
VintageHarry

Handige foto, bedankt! :) Dit is van een kleinere box (de 300) maar het principe is hetzelfde.
Het filter zit in dat middentoner-bakje, het bakje zelf is echter ook simpel te verwijderen. Het “luftpolster” gedeelte is maar erg ondiep, de 100 μF Jantzen MKP die ik toevallig heb liggen past er niet in. Bovendien is deze ruimte ook niet fatsoenlijk bereikbaar want geheel door de kast afgedekt. Alleen onder de randen naast het bakje zouden wat componenten passen, platte MKT’s bijvoorbeeld.
SARK

Bericht door SARK »

VintageHarry schreef:
Alleen onder de randen naast het bakje zouden wat componenten passen, platte MKT’s bijvoorbeeld.
Precies dat bedoel ik ... weet alleen niet of je het dan nog makkelijk kunt plaatsen, mischien een beetje schuin insteken.
VintageHarry

Het wordt inderdaad passen en meten…. En geen nette pcb met componenten, die MKT’s zal ik wel aan het hout moeten vastlijmen. Daarom van tevoren eerst rustig een plan maken en goed doordenken, als het resultaat tegenvalt zitten die C’s immers wel vast.
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

4 x 100uF 100v €57,84 (geen verzendkosten.)
https://nl.mouser.com/Cart/
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”