Calimero

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Hoe bepaal je de poortlengte, is dat de theoretische lengte en dan 1/3 eraf als kast correctie of iets dergelijks? Inkorten of langer maken naderhand is geen optie lijkt me?
Gewoon met Basta!
Ik heb de poortlengte voor de Mission bij het paaskuiken bepaald met vituixcad. Dat pakte goed uit. Als ik de Mission in Basta! invoer krijg ik dezelfde poortlengte. Dus ik ga ervan uit dat de berekening van Basta! goed is, ook voor de SB. Ik denk overigens dat het bij dit kast/poorttype niet zo héél kritisch is.

Mocht het dramatisch verkeerd uitpakken, dan maak ik het kastje opnieuw. Het is toch maar een test- en pretproject.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Henkjan »

t tempo zit er goed in hoor
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
t tempo zit er goed in hoor
Ja, de opbouw is -op de maatvoering na- hetzelfde als het paaskuiken. Het gaat gewoon makkelijker dan.

En een vrije week helpt natuurlijk ook. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Kappa7 »

Dat gaat lekker Leo.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Vandaag een paar andere leuke dingen gedaan.

Tussendoor toch even de kastjes uit de lijmklemmen gehaald...
Eindelijk vrij !
Eindelijk vrij !
...en met de frees er langs gegaan.
Glad en strak
Glad en strak
Morgen ga ik de flensgaten in triplex frezen.
Die worden op de voorkant gelijmd en dan wordt met de gatenzaag het gat voor de tweeter gemaakt.
Dat is zo klein dat het niet goed te doen is met de frees.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door hannesie »

Ik ben zachtjesaan wel heel nieuwsgierig aan het worden, gave klus is dit dan.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Vandaag de baffles aangepakt.

Begonnen met een malletje te maken:
in spiegelbeeld bruikbaar
in spiegelbeeld bruikbaar
En de gaten netjes uitgefreesd
hardhouten triplex
hardhouten triplex
gespiegeld
gespiegeld
even passen
even passen
Om te voorkomen dat het plaatje triplex over de lijm wegglijdt sla ik er een paar kleine spijkertjes in en knip die op 1 mm af.
De overgebleven puntjes worden in het hout gedrukt door de lijmklemmen en het plaatje blijft perfect op zijn plaats liggen.
afknippen
afknippen
Na de lijm aangebracht te hebben word een in folie gewikkelde unit gebruikt om de plaat te positioneren:
in folie
in folie
plaatje er op
plaatje er op
Als de klemmen aan de bovenzijde aangebracht zijn kan de unit er uit getild worden aan de folie en de rest van de klemmen worden aangebracht:
nummer één
nummer één
en nummer twee
en nummer twee
Straks na het eten gaan de klemmen er weer af en kan ik de nog niet geheel uitgeharde lijm uit de flensgaten verwijderen.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door tonvandeacker »

Strak werk Leo

Doe je het wel een beetje rustig aan...ik maak me zorgen om het tempo :sure:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Calimero

Bericht door John P »

Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen. :-"
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Straks na het eten gaan de klemmen er weer af en kan ik de nog niet geheel uitgeharde lijm uit de flensgaten verwijderen.
uitgelopen lijm
uitgelopen lijm
en schoon
en schoon
morgen verder
morgen verder
tonvandeacker schreef:
Strak werk Leo
Dank je.
tonvandeacker schreef:
Doe je het wel een beetje rustig aan...ik maak me zorgen om het tempo :sure:
Jij hebt in die tussentijd zeker nog 2 paar speakers afgemaakt? :rofl: :rofl:

Maar maak je geen zorgen, ik had een week vrij.
Maandag ziet de grafische voorstelling van mijn bouwactiviteiten er weer uit als een 24dB low pass filter. :mrgreen:
activiteitscurve
activiteitscurve
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Netjes met die voorzet van triplex! Al wordt het met dat priegelwerk misschien wel eens tijd voor een freestafeltje...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Netjes met die voorzet van triplex! Al wordt het met dat priegelwerk misschien wel eens tijd voor een freestafeltje...
Ik had het met de cirkelgeleider kunnen doen, maar de opbouw heb ik identiek gehouden aan het paaskuiken. Daar was de cirkelgeleiding niet mogelijk vanwege de vorm van de mission. Het binnenste tweetergat is trouwens ook wat te klein voor de cirkelgeleider.

Ik heb ook met opzet hardhout triplex genomen, dan is bij het bij het fineren makkelijker om de randen rond de units af te werken zonder gelijk de helft van de opstaande rand weg te schuren.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 15 mei 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Wat voor soort hardhouten multiplex is dat trouwens?
Of is dat gewoon meranti?
Het ziet er namelijk wel mooier uit dan meranti.

Petje af voor de snelheid idd
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

One World Concepts schreef:
Wat voor soort hardhouten multiplex is dat trouwens?
Of is dat gewoon meranti?
Het ziet er namelijk wel mooier uit dan meranti.

Petje af voor de snelheid idd
Geen idee eigenlijk. Gewoon bij de Gamma hier om de hoek gehaald. Het staat er niet op:
IMG_20210515_205236_1280x640.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

pappaleo schreef:
One World Concepts schreef:
Wat voor soort hardhouten multiplex is dat trouwens?
Of is dat gewoon meranti?
Het ziet er namelijk wel mooier uit dan meranti.

Petje af voor de snelheid idd
Geen idee eigenlijk. Gewoon bij de Gamma hier om de hoek gehaald. Het staat er niet op:
IMG_20210515_205236_1280x640.jpg
Dan zal het wel de verkleuring in de foto zijn :lol:
Volgens mij is dat altijd meranti of anders okoume

In het verleden ook wat fineer klusjes mee/op gedaan (met de strijkbout), dat zit er na 7 jaar nog steeds perfect op.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Hardhout is een soortnaam en zegt weinig, Is eigenlijk loofhout. Balsahout is ook hardhout :D Belangrijk lijkt mij dat het zo min mogelijk splintert. In de jachtbouw wordt veel mahonie triplex en multiplex gebruikt. Als je een mooi gevlamde plaat hebt is het zelfs zonde om dat nog te fineren.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Het ging er mij gewoon om dat als je een zachte triplex plaat hebt en het overstekende fineer wegschuurt dat het resultaat niet rond meer is. Met een hardere triplexsoort is die kans kleiner.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

pappaleo schreef:
Het ging er mij gewoon om dat als je een zachte triplex plaat hebt en het overstekende fineer wegschuurt dat het resultaat niet rond meer is. Met een hardere triplexsoort is die kans kleiner.
Met HDF gaat dit ook goed.
Persoonlijk nooit problemen gehad met MDF, met een goed schep mesje wegsnijden en dan langzaam schuren.

Maar goed, dit werkt ook mooi toch! :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
Het ging er mij gewoon om dat als je een zachte triplex plaat hebt en het overstekende fineer wegschuurt dat het resultaat niet rond meer is. Met een hardere triplexsoort is die kans kleiner.
Ja snap ik. Zelf werk dan het liefste met hechthout maar is ook niet erg courant. Als dat Gammaspul goed voldoet, waarom niet? Ook al is de soort onbekend.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 15 mei 2021, 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door jeroen_d »

Tegenwoordig werk ik toch liever met MDF V313. Is goed hard en materiaal vast, het lijkt op HDF hoewel dat nog harder en zwaarder is. In de kopse kant van het Gamma multiplex zitten hier en daar gaten doordat de lagen niet volledig gesloten zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Soms zit er inderdaad een baggerplaat tussen. Ik zoek in het rek altijd een paar goede platen uit. Ik heb de laatste tijd nog geen plaat gehad met een loze ruimte er in.

Het MDF van gamma is echt niks, het multiplex gaat wel. Voor mij is het voordeel dat ik het -indien nodig- in een kwartier in huis heb.

Ik had laatst Arno op bezoek en die vond de kwaliteit goed. Nou, als er eentje kritisch is....
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Calimero

Bericht door wouter »

Ondanks dat ik voor Acoustic Alignment speakerkasten berken in diverse formaten en diktes heb staan/overhoud, ga ik toch liever voor het zwarte MDF van de Praxis. Ben daar echt wijs mee. Heb wel eens 15mm HDF gezaagd, dat is wel ander spul maar zo hard hoeft een plaat ook niet te zijn.

Voor platte frontjes is berken multiplex wel veel geschikter dan MDF, want dat heeft vlees nodig of verband om vormvast te zijn/blijven.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Calimero

Bericht door dre »

Zwart MDF is toch V313........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Als ik jullie in dit materialentopic irriteer met mijn gelul over luidsprekers, dan moet je het even zeggen. Dan begin ik wel een eigen topic. :hide:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Calimero

Bericht door dre »

.
Laatst gewijzigd door dre op zo 16 mei 2021, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”