Composiet versterker MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Pjotr schreef:
Nja, één geluk heb je denk ik: Je gaat hem vast niet achterstevoren zetten :lol:
Die kans acht ik vrij klein inderdaad 8-[
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Dit weekend bezig geweest met interne zaken van de kast. Eerst een versteviging aangebracht door een aluminium L-profiel (50 x 50 x 2 mm) van voor naar achteren aan te brengen en aan het voor en achterpaneel vast te maken. Aan het voorpaneel moest ik daarvoor in 8 mm aluminium 2 x m3 gaatjes boren en tappen, uiteraard vanaf de achterkant boren en op tijd stoppen, niet erdoorheen boren (spannend...) !!
IMG_20210509_152259.jpg
IMG_20210509_152333.jpg
Daarna 2 plateautjes gemaakt waar de transformatoren op gemonteerd gaan worden. De 2 bouten die de transformatoren vastzetten hoeven dan niet door de bodem maar alleen door de plateaus. En de boutjes die de plateaus vastzetten aan de boden kunnen makkelijk verzonken worden in de bodem, bovendien zetten die het L-profiel weer vast aan de bodem.
IMG_20210509_170752.jpg
IMG_20210509_170809.jpg
Ik denk (hoop dus) dat er tussen de transformatoren en de net entree nog precies genoeg ruimte overblijft om een softstart+ 8) :wink: met trigger/remote-aan-uit op z'n kant kwijt te kunnen...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Barry2001 »

Mooi detail met het trafo plateau, over nagedacht, wordt fraai zo.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door hannesie »

Inderdaad, je doet het nog weer mooier, maar het is wel de moeite waard, en ook als er dan een mooie onderkant is, geen zichtbare bevestigingen.
Mooie verzonken boutjes, smullen in de details.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Leuk, beetje zoals de proto van de V1. Ik had toen een L-profiel van 100mm x 50mm gebruikt en op 8mm afstand van de bodem gemonteerd: viewtopic.php?p=1788989#p1788989 Daar steekt de 230V aansluiting aan de onderkant door een 16mm gast in het profiel. De 230V loopt dan dus onder het profiel door.
maat schreef:
Ik denk (hoop dus) dat er tussen de transformatoren en de net entree nog precies genoeg ruimte overblijft om een softstart+ 8) :wink: met trigger/remote-aan-uit op z'n kant kwijt te kunnen...
Bedoel je hier nu de softstart+ waar ik nog mee bezig ben? Of heb je zelf iets op het oog? Op zich heb je niet per se een softstart nodig hier.
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Pjotr schreef:
Leuk, beetje zoals de proto van de V1. Ik had toen een L-profiel van 100mm x 50mm gebruikt en op 8mm afstand van de bodem gemonteerd: viewtopic.php?p=1788989#p1788989 Daar steekt de 230V aansluiting aan de onderkant door een 16mm gast in het profiel. De 230V loopt dan dus onder het profiel door.
maat schreef:
Ik denk (hoop dus) dat er tussen de transformatoren en de net entree nog precies genoeg ruimte overblijft om een softstart+ 8) :wink: met trigger/remote-aan-uit op z'n kant kwijt te kunnen...
Bedoel je hier nu de softstart+ waar ik nog mee bezig ben? Of heb je zelf iets op het oog? Op zich heb je niet per se een softstart nodig hier.
Jouw proto van de V1 is mijn grote inspiratiebron inderdaad. Die is zo fraai! Dat van die bedrading onder dat profiel is min of meer ook mijn idee, maar dan onder het plateau. Mooi dat je zo'n groot profiel had zeg.

Ik bedoel inderdaad jouw softstart+ (vandaar de 8) :wink: ), waarbij het mij vooral om de + gaat, dus de remote trigger. Ik weet dat ik niet persé een softstart nodig heb, maar het kan geen kwaad lijkt mij (verbeter me als ik het mis heb). In eerste instantie, vanwege ruimtegebrek, had ik de volgende oplossing van audiophonics (zie hier) voor remote trigger in gedachten:
audiophonics-trigger-12v-230v-slave-power-supply-device.jpg
Maar als ik een interne oplossing kan vinden die in de behuizing past is dat natuurlijk veel mooier. Helaas heb ik zo'n remote trigger oplossing niet gevonden, behalve de softstart+.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Dynky »

Getoond modelletje van Audiophonics is naar mijn ervaring niet echt een aanrader.
Na 2 defecte exemplaren (die eerst gewoon werkten, maar na enige tijd af en toe niet meer uit schakelden...tenzij je er een tik op gaf) heb ik m'n geld teruggevraagd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Voor de Softstart+ moet ik nog de software verder in orde maken. Maar door tijdgebrek is dat blijven liggen helaas. Wat ik in het verleden wel gedaan heb is een chassismount relais aangesloten op de voeding van de voorversterker, dat was een Quad33 waarbij de voeding op een pin van de DIN plug voor de radio zit. Ik weet niet of je over die mogelijkheid beschikt. Dan is dat ook een oplossing en erg klein.
42267892.jpg
42267892.jpg (6.89 KiB) 596 keer bekeken
Is er uiteraard ook als insteek relais met voetje.
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Pjotr schreef:
Voor de Softstart+ moet ik nog de software verder in orde maken. Maar door tijdgebrek is dat blijven liggen helaas. Wat ik in het verleden wel gedaan heb is een chassismount relais aangesloten op de voeding van de voorversterker, dat was een Quad33 waarbij de voeding op een pin van de DIN plug voor de radio zit. Ik weet niet of je over die mogelijkheid beschikt. Dan is dat ook een oplossing en erg klein.
42267892.jpg
Is er uiteraard ook als insteek relais met voetje.
Uhmmmm, denk niet dat ik die mogelijkheid heb. Er zit wel een USB aansluit op de achterkant van mijn voorversterker (NAD C658), wellicht dat die 5V schakelt als hij aan gaat. Maar ja, kan ik daarmee een relais schakelen? De 12V trigger uitgang levert denk ik niet genoeg stroom om direct een relais te schakelen. Uiteraard kan ik daarover niks in de specs vinden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Met de USB kun je zeker een relais schakelen dat levert minimaal 500mA Is bedoeld voor een externe HDD. Zou ik wel testen met een USB apparaatje (hdd, lampje o.i.d. enz.). Bij sommige laptops gaat die 5V niet altijd uit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Henkjan »

en lang niet alle USB poorten leveren conform de spec.
ik zou t wel ff met een echt relais testen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ik ben overigens bezig met een klein relaiasprintje van 4cm x 6cm voor een remote trigger. Veel apparaten hebben geen softstart nodig zoals b.v. een phono pre of DAC. Dat kan dan zeker op de trigger van je NAD.
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Pjotr schreef:
Ik ben overigens bezig met een klein relaiasprintje van 4cm x 6cm voor een remote trigger. Veel apparaten hebben geen softstart nodig zoals b.v. een phono pre of DAC. Dat kan dan zeker op de trigger van je NAD.
Dat is mooi, daar houd ik me voor aanbevolen! Om alvast wat uit te proberen heb ik inmiddels 2 relais besteld bij Conrad (Omron G2R-1-E-DC12, en een 'noname' 5 V) die allebei 'zouden' moeten werken met een low power trigger, max 100mA, max 1W (heb ik ergens gelezen). Allebei zijn het print-relais versies, dus hopelijk ook geschikt voor jouw printje [-o< . De versie van jouw plaatje (chassis -mount) was namelijk nergens verkrijgbaar (op voorraad), zelfs bij Mouser niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Klopt is ook al een oud model. Zag hem nog bij Farnell maar alleen in de 24V uitvoering. Printje wat ik nu maak werkt met 230V RT1 relais van Schrack, die bekende oranje. Wordt aangestuurd via een optocoupler en vraagt dan maar een paar mA van de trigger. Daarop komen dan ook gelijk 2 zekeringhouders met 2 aansluitingen voor 2 trafo's
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

En die gebruikt dan zeker de 230V van de CA? Dan werkt (of liever kan werken) de aan/uit knop op de net entree als een soort 'remote aan'/uit schakelaar. Prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ja is 230V in, 230V geschakeld uit. Werkt eigenlijk net zoals het Amphonics doosje maar dan op een klein inbouwprintje. Voor een luxere uitvoering wordt het dan de Softstart+ Kun je later altijd nog doen. Of als je een switch op het front wil een 230V schakelaar parallel.
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Precies. Dat printje is dus eigenlijk precies wat ik zocht. Dus... Als ie klaar is ben ik de 1e die er een van je koopt! :yeah:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Nog 1 onderdeel en dan is alles binnen......
Schiet lekker op vanaf 10 januari! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ja das wel lang. Was er geen alternatief voorhanden?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Niet echt gezocht.
De 150uF condensatoren moeten nog komen,maar die hebben ze ook bij RS zag ik.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door dre »

Verwacht 23 juli. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Nahja, je had geen haast toch :lol:
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Dynky schreef:
Getoond modelletje van Audiophonics is naar mijn ervaring niet echt een aanrader.
Na 2 defecte exemplaren (die eerst gewoon werkten, maar na enige tijd af en toe niet meer uit schakelden...tenzij je er een tik op gaf) heb ik m'n geld teruggevraagd.
Nog bedankt voor de tip/waarschuwing trouwens.
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Vandaag de printen afgemaakt, de chips moesten er nog op. Dacht dat ik de pootjes nog moest buigen zodat de chips precies tegen het koelprofiel zouden komen te zitten, maar dat hoefde helemaal niet, ze zijn al keurig op maat gebogen. Alleen solderen en klaar. Daarna de gaatjes in de bodemplaat geboord voor de afstandbusjes van de printen. Kostte wel veel meer tijd dan ik gedacht had, kast weer gedeeltelijk uit elkaar (ivm ruimte voor de boormachine) en weer in elkaar, en de printen op de busjes geschroefd. Ook nog gaatjes voor de klemmen voor de chips geboord en getapt en alles even vastgezet (nog zonder koelpasta):
IMG_20210515_181453.jpg
IMG_20210515_181501.jpg
Hopelijk is er tussen de net entree en de trafo's nog net genoeg ruimte om een printje (dat van Pjotr) kwijt te kunnen voor de remote aan/uit (ofwel trigger).
IMG_20210515_181541.jpg
Gebruikersavatar
maat
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012, 22:54

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Het wordt trouwens ook tijd om hem eens aan te sluiten en te testen, nu hij zover in elkaar zit. Ik ben daar wel een beetje huiverig voor, wat is een goede strategie/volgorde? Ik heb eigenlijk alleen een mulitimeter om wat simpele metingen te doen, geen oscilloscoop...
Plaats reactie