frequentiefilter bouwen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door SARK »

=D> en zoals Walt al schreef ... twee tie-wraps in serie om 'm te verlengen. :idea:
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Leo, ik mag je vast wel op deze plaats heel hartelijk bedanken voor het maken van de filters! Als ik alleen al het patroon zie van het rode tape op de printplat, denk ik al: waarom DIT patroon, en niet iets anders, en: hoe weet je nu welk onderdeel op welke plek in dat patroon terechtkomt.......Enfin, die moeiten zijn me gelukkig bespaard gebleven O:) Heb inmiddels ook hout laten zagen bij de Hubo, is behoorlijk goed gebeurd, sommige plaatjes MDF zijn een kleine mm te breed of te lang, maar daar is doen aan. Ik zal van het bouwproces af en toe wat foto's plaatsen, maar verwacht niet dat e.e.a. in een week achter de rug is....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Graag gedaan.

De layout bepaal ik gewoon met een stukje papier waar ik de onderdelen op teken op ware grootte, rekening houdend met de positie van de spoelen tov elkaar. Dan ga je er een beetje mee schuiven tot je de kortste verbindingen hebt en de meest compacte dan wel logische opstelling. Niet met moeilijke lijntjes, maar met grote brede vlakken; het is tenslotte een filter en geen SMD print.

Het patroon wat je dan hebt breng ik met de tape zo nauwkeurig mogelijk over op de print. Als je ze naast elkaar legt, dan zie je ook dat het handwerk is. Hier en daar zit er een fractie van een millimeter verschil in. Maar dat is voor het filter absoluut niet van belang.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Shadow »

Mooi werk =D>
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Douwe84 »

Mooi hoor! dat wil ik ook wel leren :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
Mooi werk =D>
Dank je.
Douwe84 schreef:
Mooi hoor! dat wil ik ook wel leren :D
Dat maken van een layout, bedoel je?
Of het maken van de print?
Dat laatste is een heel ouderwetse methode en kan je stap voor stap uit de foto's (zie ook TMWW) afleiden.
Daar is niets geheimzinnigs aan.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door SARK »

Zoutaudio schreef:
Heb inmiddels ook hout laten zagen bij de Hubo, is behoorlijk goed gebeurd, sommige plaatjes MDF zijn een kleine mm te breed of te lang
Ik weet niet of het mogelijk is maar probeer om de kleine oppervlaktes te laten uitsteken als de maten niet helemaal 100% zijn, dit kun je namelijk wat makkelijker afschuren.
Geef maar een gil als niet duidelijk is wat ik bedoel en voor de zekerheid ... de tekening is zwaar overdreven wat uitstekende delen.

Dus niet zo:
uitstekend (maar toch niet).jpg
Maar zo:
Instekend (maar dan uitstekend).jpg
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Douwe84 »

pappaleo schreef:
Dat maken van een layout, bedoel je?
Of het maken van de print?
Dat laatste is een heel ouderwetse methode en kan je stap voor stap uit de foto's (zie ook TMWW) afleiden.
Daar is niets geheimzinnigs aan.
Had ik gevonden idd, breek mn hoofd vornamelijk op het maken van de layout...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Pakje staat klaar; nu nog een pakketpost punt vinden dat nog open is. Wij hebben er een in het winkelcentrum bij de Bruna, maar die is voorlopig dicht.

Er zou er een zijn bij de Gamma: open tot 20:00 volgens goochel, maar irl hermetisch gesloten.
Zoek in deze lockdown tijd nog maar eens naar een postkantoor. :relax:

Gevonden: Jumbo in Zoetermeer. Dat wordt morgenochtend.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 18 jan 2021, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Douwe84 schreef:
pappaleo schreef:
Dat maken van een layout, bedoel je?
Of het maken van de print?
Dat laatste is een heel ouderwetse methode en kan je stap voor stap uit de foto's (zie ook TMWW) afleiden.
Daar is niets geheimzinnigs aan.
Had ik gevonden idd, breek mn hoofd vornamelijk op het maken van de layout...
Dat is een kwestie van schuiven en passen. Ik teken het bij een wat complexer filter soms ook wel 10 keer opnieuw voor ik tevreden ben.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Douwe84 »

pappaleo schreef:
Douwe84 schreef:
pappaleo schreef:
Dat maken van een layout, bedoel je?
Of het maken van de print?
Dat laatste is een heel ouderwetse methode en kan je stap voor stap uit de foto's (zie ook TMWW) afleiden.
Daar is niets geheimzinnigs aan.
Had ik gevonden idd, breek mn hoofd vornamelijk op het maken van de layout...
Dat is een kwestie van schuiven en passen. Ik teken het bij een wat complexer filter soms ook wel 10 keer opnieuw voor ik tevreden ben.
Zal eens een poging doen, moet de logica altijd even vinden dan kom ik er wel uit :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Zoek in deze lockdown tijd nog maar eens naar een postkantoor. :relax:
Postkantoren BV is bij mijn weten al een jaar of 10 geleden opgeheven.

Jouw naamgenoot, die is wel gewoon open. van 07:00 tot 17:00, woensdagmiddag en zondag gesloten, en ja, je kunt er ook pakjes verzenden.
https://www.google.nl/maps/place/superm ... 3918?hl=nl
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Jouw naamgenoot, die is wel gewoon open. van 07:00 tot 17:00, woensdagmiddag en zondag gesloten, en ja, je kunt er ook pakjes verzenden.
https://www.google.nl/maps/place/superm ... 3918?hl=nl
Haagse deurbel, man.

Dat is helemaal bij jou :shock:
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

@ SARK: Dank voor deze tip, die pas ik inderdaad ook toe als de maatvoering niet helemaal tof is. Ik heb zelfs nu een stukje MDF ontdekt dat echt te kort is, maar dan lijm ik daar gewoon weer een reepje fineer op, dan is e.e.a. weer geëgaliseerd.

Verder heb ik van pappaleo twee bijzonder strakke filters toegestuurd gekregen, waar ik erg blij mee ben. Ik heb geprobeerd om te ontdekken waarom nu welk onderdeel op de plek zit waar het gemonteerd is, maar dat valt me nog niet mee. Zie de foto van de filters en van het hele luidsprekerbouwpakket, dus buiten het MDF. Ik durf de forumleden niet te belasten met foto's die weergeven hoe de bouw van de speakerkasten verloopt. Zo schroef ik altijd eerst de diverse delen aan elkaar tot ik een kast heb, inclusief het binnenwerk, en als alles dan past ga ik de delen onderling verlijmen . Tijdens het drogen van de lijm houden de schroeven de onderdelen weer strak op elkaar, en als alles droog is worden de schroeven verwijderd, de schroefgaten dicht geplamuurd en de kasten gefineerd. Tijdens het bouwen van de kast ziet het er rommelig en slordig uit, maar meestal valt het resultaat toch nog mee O:) .
Speaker 1.jpg
Speaker 2.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door ray5150 »

Zoutaudio schreef:
. Ik durf de forumleden niet te belasten met foto's die weergeven hoe de bouw van de speakerkasten verloopt.
Wij zijn juist dol op houtbewerkings porno. :mrgreen:
:foto:
Zoutaudio schreef:
en als alles droog is worden de schroeven verwijderd, de schroefgaten dicht geplamuurd en de kasten gefineerd.
Als je gaat fineren, lijkt het me vrij onnodig om de schroeven weer te verwijderen. gewoon de koppen een mm of 5 verzinken, en daarna beetje polyesterplamuur erover. na het fineren zie je er niks meer van.
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Klopt, ray150, zo kan het ook. Ik twijfelde tussen de kasten lakken of fineren, maar het voordeel van fineren is dat het niet ZO strak afgewerkt hoeft te worden met plamuur. IK blijf het lastig vinden om een schroefgat zodanig met plamuur te vullen dat het gat echt perfect gevuld is EN dat de nabije omgeving geen bulten plamuur laat zien. Misschien moet ik vaker luidsprekers bouwen..........
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door SARK »

Zoutaudio schreef:
Tijdens het drogen van de lijm houden de schroeven de onderdelen weer strak op elkaar, en als alles droog is worden de schroeven verwijderd, de schroefgaten dicht geplamuurd en de kasten gefineerd.
Schroeven zijn prima lijmklemmen en ze voorkomen ook het drijven van de platen onderling :rock:

Zoals Ray al schreef .... paatjes plaatjes plaatjes :idea:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door wouter »

SARK schreef:
Zoutaudio schreef:
Tijdens het drogen van de lijm houden de schroeven de onderdelen weer strak op elkaar, en als alles droog is worden de schroeven verwijderd, de schroefgaten dicht geplamuurd en de kasten gefineerd.
Schroeven zijn prima lijmklemmen en ze voorkomen ook het drijven van de platen onderling :rock:

Zoals Ray al schreef .... paatjes plaatjes plaatjes :idea:
Precies, met schroeven kun je de boel netjes uitlijnen en na inlijmen ook redelijk trefzeker weer monteren.
Tegenwoordig werk ik met nagels schieten met een pneumatische tacker maar eigenlijk komt dat op hetzelfde neer - behalve als je een foutje maakt, dan mis je het eenvoudig terugdraaien van de schroef.

Spuiten en lakken ziet er vaak 'gemaakt' uit. Wat je plamuurt die je weer terug, gegarandeerd. Ik denk dat mijn volgende snelle bouw iets is met essen fineer, en dan mat zwart spuiten met een spuitbusje van de action, werkt perfect.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door ray5150 »

Zoutaudio schreef:
IK blijf het lastig vinden om een schroefgat zodanig met plamuur te vullen dat het gat echt perfect gevuld is EN dat de nabije omgeving geen bulten plamuur laat zien. Misschien moet ik vaker luidsprekers bouwen..........
Ik denk dat je ook onderscheid moet maken tussen gewone lakplamuur, en fillers zoals polyesterplamuur.
De eerste is geschikt voor kleine gaatjes en krasjes tot ongeveer zo´n 2 mm maximaal, ga je bijvoorbeeld een gat van een verzonken schroefkop daarmee vullen, dan zal de lakplamuur min of meer ¨inklinken¨ en waarschijnlijk ook scheuren waardoor je twee tot drie keer nieuwe plamuur moet opzetten voordat het een beetje strak is. de structuur van lakplamuur is ook veel fijner dan polyester plamuur.
De kunst is juist om met opzetten van polyesterplamuur een kleine bultje erop te laten zitten, die je vervolgens vlakschuurt, eventueel kan er dan nog een dun laagje lakplamuur over om kleine gaatjes veroorzaakt door luchtbelletjes dicht te zetten.
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Dag allemaal, eindelijk weer eens een reactie van mijn 'boxenbouwfront'. Het heeft de laatste tijd niet meegezeten met van alles en nog wat m.b.t. dit project, helaas. Ik ben nu echter zover dat de kasten nagenoeg klaar zijn, de bedemping is aangebracht, het filter is onderaan de kast geschroefd, en de opening die daaronder nog aanwezig is, wordt nog afgedekt door een plaatje MDF dat als grondplaat dient voor de kast. De schroefgaatjes heb ik nog niet gedicht, ik wil eerst proefdraaien met het spul alvorens ik de kasten definitief dichtmaak. De zwarte gevalletjes vóór de kasten zijn de 'raampjes' waarvoor speakerdoek gespannen zal worden. Deze week hoop ik de speakers dicht te maken en aan te sluiten voor een eerste indruk van de klank, ik ben benieuwd..........Als alles daarna goed blijkt te functioneren, wordt de kast definitief dichtgeschroefd en vervolgens gefineerd.
Bijlagen
Speaker 3 .jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Dat vordert toch wel :goedzo:
Ben benieuwd naar je eerste indruk.
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Nou, hèhè, het zit er eindelijk op, de luidsprekers zijn af...........Waarschijnlijk weet niemand meer waarover ik het heb, maar ik was de gast die geen kans zag om een filter op te bouwen voor een nieuw paar luidsprekers. Dankzij de hulp van een van de forumleden is dat helemaal goedgekomen, en nu is het project eindelijk ten einde. Van het uiterlijk van de speakers ben ik niet zo heel erg onder de indruk, o.m. doordat het hele project enorm lang heeft geduurd, met allerlei tegenslagen, vertragingen, enz. enz., waardoor ik op het laatst haast kreeg om het af te hebben en dat is niet bevorderlijk geweest voor de afwerking. Klankmatig vind ik het lastig om er nu al iets van te zeggen..........ik had een simpel paar breedbandluidsprekers waar ik best tevreden over was, maar om nu te zeggen dat de nieuwe speakers een openbaring zijn, durf ik toch niet aan. Wel meen ik meer openheid op te merken, een meer gedetailleerd geluidsbeeld. Eerst de hele handel maar eens een paar weken permanent muziek toedienen, sommigen zeggen dat dat helpt om de speakers in te laten spelen, maar ik heb geen idee of dat zinvol of werkzaam is. Kwaad kan het in elk geval niet, toch? Verder bedank ik de forumleden die meegedacht hebben, tips hebben gegeven, etc., daardoor is het resultaat toch voor mij de moeite waard, ondank alle gedoe in de loop van de bouw.
Bijlagen
Speakers 1.jpg
Speakers 2.jpg
Speakers 3.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door pappaleo »

Nou, dat ziet er keurig uit. :goedzo:

Als je eens goed wilt beoordelen hoe het geluid kan zijn, dan zou je ze eens wat vrijer op kinnen stellen. Dus niet in dat hoekje naast de kast gefrot. Die kast vormt akoestisch gezien ook een behoorlijk obstakel.

Ik begrijp dat een vrije opstelling niet in iedere huiskamer kan, maar eenmalig, om te horen wat de potentie is zou ik dat toch zeker een keertje proberen.
Zoutaudio
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 11:24

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Zoutaudio »

Dank je wel! Ik ben onmiddellijk met je eens dat die opstelling ronduit waardeloos is, maar, het is net wat je zegt, om een aantal redenen is dit nu eenmaal de opstelling die overblijft gezien inrichting, bekabeling, plaats van de receiver, etc. etc. Het zou inderdaad wel eens leuk zijn om te kijken wat erin zit, maar daar moet ik eens heel lang en ernstig over nadenken hoe ik dat voor elkaar moet krijgen........... O:)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: frequentiefilter bouwen

Bericht door Barry2001 »

Ik weet wel wat: meenemen naar een luisterdag! Kun je uitvoerig plaatsing proberen :mrgreen:
Zijn fraai geworden zo :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”