Restauratie KEF Reference 104/2
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Zou het veroorzaakt kunnen worden door de hoeveelheid ferro fluid? Het filter heeft George dacht ik niks aan gewijzigd. Of het was ervoor al niet goed.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ja, dat kan. Maar dat moet je even met de beschreven metingen vaststellen.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Zoals Leo al aangaf sec de losse tweeter meten. Dat kun je doen op 50 cm afstand. Zorg dan dat je zowel om de tweeter als rondom de mic ca. 1m refelectievrije ruimte hebt. Dat is voldoende. Om de tweeter te beschermen zet er beslist een seriecondensator voor! Ik neem meestal een 22uF - 50uF, en voor beide tweeters, L en R, dezelfde. Meten dan met pink noise om het hf vermogen te beperken.Kappa7 schreef:Op wat voor manier zou ik de prestaties van de tweeter zelf goed kunnen meten?
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Dat is prima. Meeste tweeters gaan roken bij meer dan 3 - 5 watt continue sinus. Met een pink noise meting op ca. 2V kom je daar bij lange na niet aan. Belangrijk is dat je een voldoende ruisvrije impulsresponsie krijgt. Heb je ook de EMU usb kaart van Hans er bij?
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ok dat is dezelfde als van Hans
Uitstekende kaart. Let op bij die kaart, boven een mic gain van 40 dB gaat ie afvallen in het hoog. Zet de versterkingsregelaar daarom niet verder dan ca "1 uur".
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik heb hem 2 min voor 12 staan en dan zit hij op 92dB.
Ik had al uitgevonden dat de vervorming op dat punt het laagst was.
Ik had al uitgevonden dat de vervorming op dat punt het laagst was.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Kan je impedantiegrafieken maken? Heb je zo'n kabeltje of kastje met referentieweerstand?
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Dat ga ik wel proberen te maken.
Ik was al aan het zoeken wat ik daar voor nodig heb en hoe dat uit te voeren.
De spullen zal ik nog wel moeten maken.
Ik was al aan het zoeken wat ik daar voor nodig heb en hoe dat uit te voeren.
De spullen zal ik nog wel moeten maken.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik zie in de hanleiding van limp geen gebruik wordt gemaakt van de condensator die je nodig hebt om de tweeter te beschermen.
Maar ik kan me voorstellen dat een c in serie wel een ander plaatje laat zien als zonder.
Hoe doen jullie dat?
Maar ik kan me voorstellen dat een c in serie wel een ander plaatje laat zien als zonder.
Hoe doen jullie dat?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik gebruik meestal geen C. Is nog nooit verkeerd gegaan. Je hoeft met een pink noise meting natuurlijk ook geen stadion vol te blazen.
Maar in jouw geval is het (nog) niet voor filterontwikkeling of -aanpassing, maar voor diagnostiek. Dan speelt de fasedraaiing die zo'n C veroorzaakt geen rol van betekenis en als ie voldoende groot is heeft ie pas invloed ver buiten het inzetbereik van je tweeter.
Maar in jouw geval is het (nog) niet voor filterontwikkeling of -aanpassing, maar voor diagnostiek. Dan speelt de fasedraaiing die zo'n C veroorzaakt geen rol van betekenis en als ie voldoende groot is heeft ie pas invloed ver buiten het inzetbereik van je tweeter.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Als je beide tweeters wilt vergelijken om verschillen op te sporen, dan is het natuurlijk wel verstandig om maar één en hetzelfde exemplaar van de C te gebruiken bij de meting van beide tweeters.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Bij Limp heb je geen C nodig, daar heb je al een serieweerstand van ca. 25 ohm die redelijk beschermt. Het is ook meer bij responsiemetingen tegen eventuele DC en eventuele in/uit schakelploppen. De minste geringste DC doet een dome al uit het midden zetten. Maar als je voorzichtig bent kan het ook prima zonder C. Bij sommige ribbons moet je wel met een C meten omdat daarbij de transformator een kortsluiting voor de versterker vormt bij lage frequenties.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Oké duidelijk
Ik ga eens op zoek of ik een weerstand heb liggen die te gebruiken is.
Ik ga eens op zoek of ik een weerstand heb liggen die te gebruiken is.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik zie dat ik nog een 27 ohm weerstand in het bak je heb liggen.
dat moet dus lukken om wat van te bouwen.
dat moet dus lukken om wat van te bouwen.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik ga waarschijnlijk donderdag verder, ik ga eerst moederdag dingen doen en maandag een paar dagen naar Duitsland voor m'n werk.
Hopelijk donderdag weer thuis.
Hopelijk donderdag weer thuis.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Zo de impedantie meting afgerond en het resultaat staat hier onder.
Wat mij opvalt is dat A mooi geleidelijk loopt en B de hobbel heeft.
Een voorzichtige eerste conclusie zou zijn dat B meer ferro fluid nodig heeft.
Nog eens zien wat de frequentie meting met de micro zegt.
Een voorzichtige eerste conclusie zou zijn dat B meer ferro fluid nodig heeft.
Nog eens zien wat de frequentie meting met de micro zegt.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Gelijk ook maar even de mid units gemeten.
die zien er allemaal het zelfde uit
die zien er allemaal het zelfde uit
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Wat mij opvalt is dat ik geen resonantiepiek zie. Dat is bij een tweeter meestal niet zo uitgesproken als bij de midranges, maat toch wel duidelijk zichtbaar. Alleen AMT's hebben normaal gesproken geen resonantiepiek.Kappa7 schreef:Zo de impedantie meting afgerond en het resultaat staat hier onder.
impedantie meting.jpg
Wat mij opvalt is dat A mooi geleidelijk loopt en B de hobbel heeft.
Een voorzichtige eerste conclusie zou zijn dat B meer ferro fluid nodig heeft.
Nog eens zien wat de frequentie meting met de micro zegt.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Daar zat ik ook al naar te kijken en twijfelde aan de meetmethode.
Maar kijk ik naar de mid dan klopt het wel.
Ik was begonnen met een meting van af 500HZ.
Maar toen ik de piek niet zag ben ik lager gegaan maar onder de 200HZ vond ik het te spannend worden.
Maar kijk ik naar de mid dan klopt het wel.
Ik was begonnen met een meting van af 500HZ.
Maar toen ik de piek niet zag ben ik lager gegaan maar onder de 200HZ vond ik het te spannend worden.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op za 15 mei 2021, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
De mid is helemaal ok, dus je meetmethode is goed.
Ik vond eerst de resonantie wat hoog in frequentie, maar dat is natuurlijk in de kast gemeten.
Ik vond eerst de resonantie wat hoog in frequentie, maar dat is natuurlijk in de kast gemeten.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 15 mei 2021, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik heb eens een tweeter met een vastgesmolten spreekspoel gemeten en dat zag er ook zo uit.
Dus ik vermoed dat er toch nog wat obstructie in je tweeters aanwezig is.
Dus ik vermoed dat er toch nog wat obstructie in je tweeters aanwezig is.
