zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Ah!buis »

Dat versterkertje is nou niet echt vernieuwend te noemen, meer een buizenvertoon.
Met allen die twee stuks UCL82 was het ook klaar, maar ja dan ziet 't er niet uit. :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Henkjan »

Piet had toch ook een (paar?) buizenversterkers met schakelende voeding gemaakt?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door OpaBert »

Ik kan heel dat schema van die voeding niet vinden
Wel dat van die versterker met die ucl82
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Pjotr »

Yup volgens mij issiedat :rock: Misschien niet vernieuwend qua technologie maar beslist wel qua toepassing, inventiviteit en elegantie! :sure:

Nadeel is wel dat het voor de gemiddelde hobby elektronica knutselaar vrijwel niet succesvol is na te bouwen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door ray5150 »

Ja, inderdaad. komt denk ik bij dat de kosten van het geheel die van een HS trafo niet veel ontlopen.
Daar hoef je het dan ook niet voor te doen...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Barry2001 »

Kosten waren ook niet de issue, maar het gewicht. Er zijn tegenwoordig oplossingen waarmee je redelijk eenvoudig vanuit 230V AC naar 350V DC kunt, bv met een flyback controller. Heb er al een aantal gelayout (werk), overigens was niet naar 350V toe maar een lagere spanning, het principe blijft hetzelfde.
Heb wel zin hier eens wat in te gaan proberen, als ik ergens nog eens een kilo tijd vandaan kan halen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Pjotr »

Voor audio heb je eigenlijk soft-switching nodig. Er zijn wel SMPS met die topologie speciaal voor audio te vinden op Ebay. Maar die zijn voor ss eindversterkers. In principe moet je daarmee eenvoudig met een geschikte step-up er achter, naar de 300V+ voor een buizen B+ kunnen komen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Ah!buis »

Er was ooit wel 's een schakelende voeding voor buizen te koop, maar blijkbaar bij gebrek aan belangstelling al jaren geleden gestopt :( .
https://issuu.com/hedong84111/docs/rtp- ... __for_tube
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door ronnydepony »

Benny van Aquablue heeft er één ontwikkeld, heb er ooit eens prijs van gevraagd, en dit kwam op ongeveer 1000 € uit, wegens te weinig interesse.
Zie site : http://www.diyparadiso.com/index4.htm
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door OpaBert »

Er staan nergens prijzen bij
Wel veel moois :kwijl:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door OWC »

Buizen en SMPS?
Ik kan vertellen, something is seriously cookin' ;)
Concrete datum heb ik nog niet.

Hebben mensen nog bepaalde wensen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Leeuwarden »

One World Concepts schreef:

Hebben mensen nog bepaalde wensen?
200 Watt in 8 Ohm klasse A bouwprijs (veel) minder dan € 1000,-.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door ray5150 »

Ik wou zeggen Hypex bouwkwaliteit voor een Ebay prijs. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Pjotr »

One World Concepts schreef:
........
Ik kan vertellen, something is seriously cookin' ;)
Concrete datum heb ik nog niet.

..................
Tijd dat je het gas/inductie etc. wat lager zet dan. Voor je het weet brandt het aan. En verbrande epoxy printplaat wil je echt niet ruiken :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door AatV »

One World Concepts schreef:
Buizen en SMPS?
Ik kan vertellen, something is seriously cookin' ;)
Concrete datum heb ik nog niet.

Hebben mensen nog bepaalde wensen?
430V= , 200 mA :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door OWC »

ray5150 schreef:
Ik wou zeggen Hypex bouwkwaliteit voor een Ebay prijs. :lol:
Dat is nog een ander project ;)
Ebay prijs gaat niet lukken, maar wel gunstig.
AatV schreef:
One World Concepts schreef:
Buizen en SMPS?
Ik kan vertellen, something is seriously cookin' ;)
Concrete datum heb ik nog niet.

Hebben mensen nog bepaalde wensen?
430V= , 200 mA :mrgreen:

groet,
Aat
Dat is wel erg veel lol.
Ik zal eens kijken wat mogelijk is, modulair is misschien nog een optie....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Barry2001 »

In de laatste Elektor staat een zelfbouw DC/DC converter om van 12V naar een buizenspanning te gaan. Voor wie het eens wil proberen.
https://www.elektormagazine.nl/magazine ... -177/59609
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
In de laatste Elektor staat een zelfbouw DC/DC converter om van 12V naar een buizenspanning te gaan. Voor wie het eens wil proberen.
https://www.elektormagazine.nl/magazine ... -177/59609
Dat is Cool in een Moderne Elektrische Auto :D een Buizenradio
Ik heb al wel van Alie een SMPS 230 AC naar voeding 300 volt DC en 6,3v 6 Amp DC wat ik op een van mn EL84 bordjes wil proberen
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Barry2001 »

Met het Elektor ding kan de 230V AC uit de versterker blijven, maar je moet dan nog wel iets doen om van 12V DC naar je gloeispanning te gaan. En dat heb jij met jou Alie ding er al in zitten natuurlijk :bakkie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Met het Elektor ding kan de 230V AC uit de versterker blijven, maar je moet dan nog wel iets doen om van 12V DC naar je gloeispanning te gaan. En dat heb jij met jou Alie ding er al in zitten natuurlijk :bakkie:
Ja en kan het eventueel ook wel buiten de versterker zetten :-k
Ik verwacht eigenlijk niet zoveel problemen , ben misschien te optimistisch :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef:
Dat is Cool in een Moderne Elektrische Auto :D een Buizenradio
Ik heb al wel van Alie een SMPS 230 AC naar voeding 300 volt DC en 6,3v 6 Amp DC wat ik op een van mn EL84 bordjes wil proberen
Geen smps nodig Bert, zit al een fors 600V accupack in. Dus plenty kw anodestroom voor een flinke versterker. Je zult meer een smps voor de gloei nodig hebben.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Shadow »

En de boel goed afzekeren :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
En de boel goed afzekeren :lol:
Daar zou ik niet aan gedacht hebben Joram :D een audiofile zekering moet er natuurlijk ook in
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Bericht door Shadow »

OpaBert schreef:
Shadow schreef:
En de boel goed afzekeren :lol:
Daar zou ik niet aan gedacht hebben Joram :D een audiofile zekering moet er natuurlijk ook in
Meer vanwege het kortsluitvermogen van zo'n EV O:)
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”