Composiet versterker MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

maat

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door maat »

Dat gaat inderdaad goed met zo'n pons zeg! :o Maar ja, dan moet je die wel hebben. Na even twijfelen heb ik het toch geprobeerd om het op mijn mannier te doen, dus met een stapboor. En ook dat is eigenlijk best goed gegaan.

De gaten waren al afgetekend op het achterpaneel (ingekrast met een kraspasser) en de centers van de gaten al met een centerpunt ingeponst.
ik heb toen eerst het paneel beplakt met 2 stroken brede schilderstape tegen het krassen als ik ga boren. daarna de gaten nogmaals met een kraspasser aangegeven/ingekrast met gebruikmaking van de centers die eenvoudig te vinden waren. Toen kon ik de tape-rondjes (waar de gaten moeten komen) verwijderen en dan ziet het paneel er dus zo uit:
IMG_20210430_175408.jpg
Nu kan ik perfect zien of ik goed boor. Het paneel nu klemmen aan een tafel met lijmklemmen door het tussen stukjes hout te klemmen. Je hebt dan je handen vrij om de accuboor met stappenboor een beetje te sturen tijdens het boren en op tijd te stoppen. Na 1 groot gat ziet het er dan zo uit:
IMG_20210430_183945.jpg
IMG_20210430_184112.jpg
En de kleine gaten gaan ook:
IMG_20210430_185130.jpg
De laatste millimeter (diameter) dan met de halfronde vijl afwerken. Aangezien aluminium vrij zacht is gaat dat gelukkig vrij makkelijk. Na afwerken van de grote gaten ziet het er dan zo uit. De kleine gaten moeten nog afgewerkt worden met de ronde vijl:
IMG_20210430_200703.jpg
En het past echt heel mooi
IMG_20210430_200832.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

Mooi gedaan! :goeie:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Jawel Maat geen Jan :lol: Goed bezig zo zonder dure Freesbank o.i.d prima uitgevoerd :goeie:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Die Neutrik XLR aan de achter/binnenzijde monteren maakt het net nog een slagje netter/mooier. :kwijl:

Maar zeker een nette opzet met wat hout er achter, goeie truc......... :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Goed gelukt!
maat

Bericht door maat »

Bedankt voor jullie complimenten! Ben zelf ook tevreden met het resultaat tot nu toe.
hannesie schreef:
Die Neutrik XLR aan de achter/binnenzijde monteren maakt het net nog een slagje netter/mooier. :kwijl:

Maar zeker een nette opzet met wat hout er achter, goeie truc......... :mrgreen:
Dat lukt niet voor zover ik nu kan zien, daar is het paneel te dit voor (3mm). Dan werkt het ontgrendelknopje aan de boverkant namelijk niet goed meer.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bovendien krijg je dan een blank alu "sierrandje"... 'Tis ook een kwestie van smaak. Vind juist buiten-op er professioneler uit zien O:)
maat

Bericht door maat »

Misschien is dat wel de reden dat bij deze geen vergrendeling zit op de XLR aansluitingen.
xtz-a2-400.jpg
maat

Bericht door maat »

Pjotr schreef:
Bovendien krijg je dan een blank alu "sierrandje"... 'Tis ook een kwestie van smaak. Vind juist buiten-op er professioneler uit zien O:)
:goeie:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Gebruikelijk is de ingang met een lepeltje in het chassis, en bij de uitgang zit die op de stekker.
Screenshot_20210501-121641.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmm :think: is dat het nieuwe sekse neutraal Hans? :lol: normaal zeggen we dan: Ingangen zijn vrouwtjes en uitgangen zijn mannetjes. Of dat nou aan een snoer zit of op een apparaat maakt niet uit.

XLR == X, Latch, Rubber

Die connector is gebaseerd op de oorspronkelijke Cannon X-connector die veel in studio's gebruikt werd. Van daaruit kwam juist de vraag om een vergrendeling vanwege het ruwe podium gebruik. En later om een rubber insert om de contactruis te verminderen bij microfoons. Dat laatste zie je eigenlijk niet meer. Het rubber was toch na een paar jaar verdroogd en leverde meer ellende op... Je ziet i.d.d. steeds vaker dat die latch achterwege gelaten wordt op prosumer spul. Zijn we eigenlijk weer terug bij de oorspronkelijke X-connector uit de jaren '50 :D
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Het ging over de vergrendeling,
maat

Bericht door maat »

Weer verder met het achterpaneel...

Eerst maar eens de rest van de gaten, de keinere ronde gaten voor speakeraansluitingen en het rechthoekige gat voor de net entree, netje afwerken en de gaatjes voor de boutje boren. De inkepingen in de kleine ronde gaten zijn er om het nokje van het plastic isolatie ringetje in te laten vallen zodat dit ringetje niet ronddraait bij het aandraaien van de bout van de speakeraansluiting. Ik heb 2 inkepingen gemaakt (per aansluiting) om 2 orientaties van deze aansluitingen mogelijk te maken:
IMG_20210502_174332.jpg
Dan de schilderstape eraf en het resultaat eens bekijken. Ziet er best oké uit:
IMG_20210502_175017.jpg
maat schreef:
Bedankt voor jullie complimenten! Ben zelf ook tevreden met het resultaat tot nu toe.
hannesie schreef:

Dat lukt niet voor zover ik nu kan zien, daar is het paneel te dit voor (3mm). Dan werkt het ontgrendelknopje aan de boverkant namelijk niet goed meer.
Nou, dat lukte dus wel. De gaten voor de XLR connectoren waren net iets te krap om de connector van achter te monteren en daarom dacht ik dat het niet zou passen. Dus een heel klein beetje extra vijlen en toen lukte het. Nog even de gevijlde binnenkant van de XLR gaten zwart gemaakt met een zwarte stift:
IMG_20210502_181928.jpg
Tot slot alles monteren. Ik moet eerlijk zeggen, die XLR connectoren van achter/binnen-uit monteren ziet er wel erg mooi uit, met dank aan Hannesie :goedzo:
IMG_20210502_184114.jpg
IMG_20210502_184129.jpg
IMG_20210502_185448.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:rock: :rock: :rock: :rock: :yeah: :yeah:
Mooi.!!!!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Netjes hoor =D> Al lijkt mij de netschakelaar bovenaan handiger, hij zit nu onder het netsnoer straks.
maat

Bericht door maat »

Kan gewoon omgedraaid worden gelukkig. Niet eens bij stilgestaan :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja snaput :mrgreen: Maar als je er achter komt als het al bedraad is... Net zoals je links en rechts voor de aansluitingen het beste vanaf de voorkant kunt bekijken, ook zoiets wat je snel over het hoofd ziet. Wordt lekker compact zo :rock:
maat

Bericht door maat »

Heeft iemand nog tips hoe ik belettering kan aanbrengen? 'input' 'L' - 'R' en dat soort dingen. Ik dacht zelf aan wrijfletters maar die zijn (bijna) niet meer verkrijgbaar. In wit is het helemaal moeilijk te vinden.
maat

Bericht door maat »

Pjotr schreef:
Ja snaput :mrgreen: Maar als je er achter komt als het al bedraad is... Net zoals je links en rechts voor de aansluitingen het beste vanaf de voorkant kunt bekijken, ook zoiets wat je snel over het hoofd ziet. Wordt lekker compact zo :rock:
Dit soort tips worden zeer gewaardeerd!
Compact wordt 'ie inderdaad. Dat was ook de opzet, audio apparatuur mag immers niet te veel ruimte innemen. Al ben ik het daar zelf niet mee eens
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Makkelijkste (en mooiste) is laten (laser)graveren door Kees hier op het forum (Audiomanics). Ikzelf doe het meestal door in negatief te printen op polyester overhead sheet en dan in te kleuren met witte acrylverf aan de achterkant. Opplakken met dubbelzijdige tapijttape/verlegtape. Er is ook tapijttape die al wit van zichzelf is. Ben je gelijk klaar. Alhoewel dat wat doorschijnt misschien met een zwarte ondergrond.
IMG_2716_ZBA.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

LOL, je kunt ook de net entree van de achterkant/binnenzijde monteren, dat is ook wel een leuke om te proberen. :lol:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

+1000 voor het later laseren bij Kees.
maat

Bericht door maat »

hannesie schreef:
LOL, je kunt ook de net entree van de achterkant/binnenzijde monteren, dat is ook wel een leuke om te proberen. :lol:
Hahaha, tja, dat had ik me eerder moeten bedenken. Ik denk dat dat nu niet meer zo mooi zou worden, het gat is namelijk niet zo mooi afwerkt. Om dat alsnog te doen moet er wat (af) gevijld worden, en dan wordt het gat groter. Even 'bij-vijlen' gaat niet lukken :lol:. Gevolg is dat de net entree dan niet meer netjes past en dan ziet het er gewoon niet mooi uit, ik denk minder mooi dan hoe het nu zit.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nja, één geluk heb je denk ik: Je gaat hem vast niet achterstevoren zetten :lol:
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Is mooi strak werk geworden zo. :goedzo:
Plaats reactie