En toen de drivers van de MDF testspeaker overgezet op deze. Nu eindelijk draaien in symmetrisch stereo!
Stereo.jpg (24.06 KiB) 1134 keer bekeken
De nieuwe speaker klinkt duidelijk beter dan de testversie, dankzij het stijvere materiaal en toegevoegde vleugels...
Dit geeft een betere definitie en kracht. En het stereobeeld is ook een stuk beter gezien dat ik nu eindelijk symmetrisch draai en met tweeters op zelfde diepte.
Ik heb de afgelopen dagen wat geoptimaliseerd kwa filters. Onder andere nog een beetje extra bas er bij gedaan. En de delays opnieuw geconfigureerd omdat de AMT nu meer naar voren staat (dus extra tweeter kanaaldelay). De stapresponse is weer netjes nu. Nog steeds (flink) wat te doen kwa optimaliseren van filters, maar ik ben al erg blij met het geluid nu!
Na vier maanden werd het de hoogste tijd voor een update. Intussen allerlei updates gedaan:
- Een hoop EQ tweaks. AMT is stuk vlakker nu, ook onder horizontale hoek. Mid hoog sluit beter aan.
- Timing tweaks om mooie driehoek stap response te krijgen.
- Serie weerstand op mid om gevoeligheid in lijn met andere drivers te krijgen, SNR te verbeteren en de distortie wat te verminderen (vooral H3 en H5).
- Weer terug van ASIO naar Kernel streaming met speciale bufferinstellingen + allerlei player en OS tweaks om jitter te verminderen.
- Speakers zijn meer naar voren geplaatst, van 80 naar 100-105 cm oid.
En grootste probleem was dat de fase niet klopte van de linker AMT! Productie fout denk ik, fase klopt niet met kleur van draden, folie misschien verkeerd om in behuizing gemonteerd oid. Ik had al lang het idee dat er iets niet klopte, had al 10x de bedrading gecheckt. Stereo beeld was al redelijk ok, maar Q sound kwam niet goed uit de verf en sommige tracks waren wat "verwarrend". Ik meet meestal alleen de rechter speaker, dus probleem laat gevonden. Stereo beeld veel strakker na inversie fase van linker AMT natuurlijk nu...
Intussen al aardig wat fijne luister uren op de teller. Allerlei EQ tweaks geprobeerd in de afgelopen periode. Soms een stap vooruit, soms achteruit. Blijft soms mysterieus waarom iets wel of niet beter klinkt.
De grootste stap voorwaarts heb ik recentelijk denk ik met de player software gemaakt. Na experimenten met XXhighend en Jplay heb ik aardig wat tijd gestopt in mijn eigen player. Ik dacht dat ik al een aardige USB naar spdif convertor met low jitter klok had, maar het is verassend hoe groot de impact is van de player software en OS configuraties op het geluid!
Als volgende stap denk ik aan een upgrade van de bekabeling (Canare 4s11 oid) en serie weerstanden (Mundorf Supreme)...
Heel herkenbaar qua beschrijving, heb zelf ook een open baffle en het is verrassend hoe soms een kleine bijstelling veel effect kan hebben en hoe iets dat goed meet toch veel minder kan klinken.
Hoe stuur je ze nu aan? Is het een actief filter met de gain clones mkII? Ben ook wel benieuwd of je ze nog verder getweakt hebt.
Intussen al weer meer dan een jaar verder! Afgelopen jaar vooral met mijn player bezig geweest. App bediening gemaakt en heel erg veel tweaks er in gestopt om het beter te laten klinken. Heeft veel winst in geluid gegeven.
Ik stuur ze nog steeds aan met Hypex Fusion253 plate amps, klinkt fijn. Jcat Femto USB kaart toegevoegd. JL sounds USB naar SPDIF.
Op EQ gebied niet zo veel gedaan. Af en toe een kleine aanpassing. Recentelijk wat meer bas toegevoegd, dat hielp flink. Moet nog steeds eens goed buiten gaan meten, nog niet van gekomen.
Vandaag een nieuwe tweak gedaan. Ik heb Clarity CSA condensatoren op mijn AMTs gestopt. Vervangen 3x20 uF Arcotronics. Geeft meer definitie en rust / diepte.
Ben nog wel aan het denken aan nieuwe spullen om ze aan te gaan sturen. Maar de componenten moeten wel goed zijn om significant over de Fusion heen te gaan denk ik. Ik denk aan Neurochrome mod86 voor mid / hoog en dan mijn NC400 op laag. En dan ergens een top 6 kanaals DAC vandaan toveren met DSP. Of DSP op PC gaan doen, in mijn player.
Het laatste geeft de meeste keuze "stress". Al allerlei wilde scenarios overwogen, van kant en klare oplossingen als Merging Anubis, MiniDSP flex tot OktoDAC 8 Pro. En hierna zelfbouw met AK4493 of AK4499 tot DSC DSD achtige bouwsels, misschien met AK4137 of FPGA / SHARC processing...
Ben er nog niet uit, maar noodzaak is niet gigantisch, klinkt zo ook erg lekker en er is met EQ ook nog wel wat bij te schaven...
Ik heb eventueel nog een Daudio N1000 eindversterker staan, op basis van de Hypex NC500 met Jeroen zijn eigen voorversterker board ervoor, die eventueel verkocht zou mogen worden. Als je wilt kun je deze ook eerst ophalen (locatie = Delft) en tijdje ermee testen om te kijken of het wat is voor je, staat nu toch maar in de kast niks te doen, best zonde. Ik hoef er zeker niet de hoofdprijs voor, maar geen idee of je dit qua investering waard vind.
Filter tussen mid/hoog zou ik dan passief maken, dan kun je met 4 kanalen aan versterking werken. Jeroen en Hans kwamen hier ook op uit met name omdat het dan beter klinkt dan volledig actief.
(Misschien ga ik op termijn ook Jeroen zijn nieuwe DSD 2 kanaals dac proberen, dan zou mijn Merging Hapi DAC vrijkomen, dat is 8 kanalen, zover ben ik echter nog niet, heb nu te weinig tijd om te luisteren, dus wil ook wat minder geld in de hobby pompen)
Dank je Walt, maar ik zie NC500 toch meer als een zijdelingse verplaatsing. Als ik iets nieuws in klasse D zou kopen zou het Purifi of Nilai zijn. Maar ik zie de Neurochrome meer zitten, zeker voor de AMT. Ik vind hem erg goed klinken. Ik heb ook niet zo veel vermogen nodig.
Vooralsnog wil ik graag zes kanaals houden, ook voor de flexibiliteit en om de Harsch XO voor alle crossovers te kunnen doen. Als ik met analoge componenten zou gaan filteren, zou ik het waarschijnlijk voor de eindversterkers doen.
Zo'n Hapi DAC zou ik potentieel wel interesse in hebben, maar zal flink aan de prijs worden neem ik aan?
Kan je de MiniDSP Flex Eight dan wel aanbevelen. Achtkanaals DAC+DSP. Erg ruis en vervormingsarm. Je kan ook nog naar de achtkanaals Topping DM7 kijken maar die is niet veel goedkoper dan de MiniDSP Flex Eight en dan heb je nog geen DSP.
Zou zelf graag eens een LM3886 versterker met de Purifiversterker vergelijken. Aan de andere kant denk ik dat ik er qua versterkers niet veel meer op vooruit kan gaan.
Ik heb nog gezocht maar kaan geen gemakkelijke uitleg vinden van wat een Harsch crossover is, wel wat het doet. Gebruik je het alleen in de XO van woofer naar Mid?
Kan je de MiniDSP Flex Eight dan wel aanbevelen. Achtkanaals DAC+DSP. Erg ruis en vervormingsarm. Je kan ook nog naar de achtkanaals Topping DM7 kijken maar die is niet veel goedkoper dan de MiniDSP Flex Eight en dan heb je nog geen DSP.
Ik heb het vermoeden dat zo'n Neurochrome wel eens betere resultaten voor mid hoog zou kunnen opleveren. Maar nog niet 1:1 vergeleken, alleen gehoord in complete set.
MiniDSP flex 8 heb ik overwogen. Wel een makkelijke optie, helemaal kant en klaar. Ik heb hem nog niet gehoord, maar denk dat er nog een hoger peil te behalen is met een custom oplossing. Maar gaat significant tijd en geld kosten.
Topping DM7 heb ik hier gehad, maar ik werd er niet blij van dus die is weer weg. Okto DAC is beter en mooier.
Ik zag overigens dat er nog een andere Mini DSP optie aankomt. Flex HT. Lijkt nogal op de Flex Eight, waarschijnlijk zelfde DACs, maar dan met HDMI ipv Bluetooth en met de mogelijkheid tot 8 kanaals input via USB. Vooral het laatste vind ik interessant. Dit laat de optie open om op hoge kwaliteit audio processing in de PC te doen...
Intussen van een zeker forum lid een Merging HAPI aangeschaft met DA8P premium 8 chan DAC. Leuk speledingetje!
Komende maanden projectje om hiermee een actieve filtering setup te maken. PC met custom software voor crossovers en EQ (en misschien resampling) en dan via Ravenna naar Hapi. Amps uit Fusion hergebruiken (NC252) en mijn NC400 mono amps op de woofers...
De Merging met zijn 8 hoogwaardige kanalen komt bij jou zeker beter tot zijn recht, ik gebruikte maar 1/4 van de DA8P kaart wat eigenlijk zonde is. Tevens was voor mij deze DAC eigenlijk te ingewikkeld, je kan er teveel mee zeg maar. Maar dat sluit juist goed aan bij jouw affiniteit met software!
Intussen heeft de HAPI DAC een tijdje op mijn bureau gestaan, al lekker muziek mee geluisterd met de koptelefoon. Ik heb mijn player verbeterd zodat ie beter klinkt met de DAC. En intussen aan de crossover software gewerkt.
Volgende stap was om extra eind versterkers te regelen. Ik heb er voor gekozen om vier kanalen Neurochrome Modulus 286 rev3's te gaan bouwen. Dat zijn 125W/65W composiet chip versterkers, zie: https://neurochrome.com/products/modulus-286. Ik heb ze in een Mini dissipante kast van Modushop gebouwd (met zeer welkome hulp van Rob Dingen). Intussen een stereo versterker helemaal afgebouwd:
Afgelopen vrijdag voor het eerst de hele keten aan gehad:
PC met custom player -> USB naar ethernet dongle -> Merging HAPI -> 2x Modulus286 en 1x NC400 (laag) -> wat passieve componenten (bescherming) -> Chill-baffle3
Ik moet de filters nog fine tunen (heb ze blind overgenomen van mijn plate amps), maar het eerste resultaat is al...
Intussen is de tweede amp ook afgemaakt (wederom met hulp van Rob):
Draadjes wat ingekort, afgeschermde input kabels gebruikt.
Dus nu een paartje stereo amps beschikbaar:
Iedere speaker heeft nu een stereo Modulus 286 versterker voor mid & hoog en een Hypex NC400 voor laag:
Ben nog steeds bezig met inregelen, maar de klankbalans is al aardig in de goede richting en er is een bak meer kleur, detail & ruimte werking in vergelijking met de voorheen gebruikte plateamps...
Verder ook nog wat geinvesteerd in de digitale kant. Cisco netwerkkaart gekocht met Intel i350, voor aansturing van de Hapi. En een Grimm CC2 voor wordclock. Beide een aardige stap vooruit...
Ja, ik ben erg blij met de Hapi! Prima DAC. Lekker dynamisch, ruimtelijk en gedetailleerd. De drivers zijn nog wel voor verbetering vatbaar. Hier en daar wat bugs en sample rate switchen kan niet (automatisch) via kernel streaming. Wel via ASIO, maar dat vind ik nog steeds minder klinken. Sample rate switchen is sowieso lastig met CC2 overigens. Gelukkig luister ik meestal naar 44k materiaal...
En verder is het fine tunen nu een stuk makkelijker (tov Fusion amp) aangezien ik de EQ en crossovers met Android app vanuit luisterplek instantaan kan veranderen, inclusief alle timing berekeningen voor Harsch XO. Ipv op PC intypen en kanaal voor kanaal uploaden via USB...
Uitdaging blijft nog wel om de boel goed in mijn huiskamer te meten en goed in te regelen. Nearfield, 0.5m, 1m, groundplane, luisterplek geven flink andere resultaten. Veel effect van reflecties. AMT valt anders af dan mijn dynamische drivers, etc.
Intussen tot de conclusie gekomen dat de condensator op mijn AMT afbreuk deed aan mijn geluid. Ik had een Clarity cap CSA van 68 uF, in serie met een 4.7 ohm Mresist supreme weerstand. Kreeg een 9 op de humble cap test, maar poetste toch aardig wat detail en openheid weg. Nu ff wat kroko's er over. Stap vooruit kwa ruimtelijkheid, ongeveer even veel als bij de CC2 upgrade.
Verder heb ik in mijn software een Linkwitz correctie gemaakt. Gebruik ik nu voor de woofer. Werkt beter kwa balans. Iets meer diepe bas en minder hoge bas (was te dik daar). Nu maar ff luisteren...