Teleskopos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Teleskopos

Bericht door Koen K »

Het is een tijdje geleden dat ik hier mijn neus heb laten zien, maar ik ben weer eens aan het bouwen geslagen. Wellicht vindt een enkeling hier het leuk om mijn bouwsel te zien. :)

De eisen waren:
  • Fullrange gecontroleerd afstraalgedrag
  • Voldoende (in de Rolls-Royce-betekenis van het woord) output tot < 30 Hz
  • Esthetisch acceptabel binnen een enigszins normale woonkamer
  • Gemakkelijk in dagelijks gebruik
Ik besloot om voor het midhoog een weerstandskast en een tweeter met waveguide te gebruiken, en voor het laag een actieve cardioide opstelling met drie subwoofers aan de voorkant en twee achter. Zo kwam ik redelijk vlot tot het ontwerp hieronder. De totale afmetingen zijn ongeveer 125 x 24 x 40 cm. De drivers per speaker:

1x Seas H1212-06 27TBFC/G
1x Seas H1659-08 U22REX/P-SL
5x Wavecor SW223BD02

Deze zijn eigenlijk min of meer gekozen om praktische redenen, een combinatie van dingen die ik had liggen, waar ik goed bekend mee ben, en/of die ik gunstig kon krijgen. Het ontwerp van de baffles voor het midhoog laat eventuele upgrades van drivers toe, mocht ik daar later zin in hebben.

Voor de aansturing koos ik de Hypex Fusion Amps, per speaker een FA502 voor het laag en een FA123 voor het midhoog met twee kanalen in BTL op de midwoofer.
Bijlagen
Rendering van het concept
Rendering van het concept
Een hele stapel materiaal
Een hele stapel materiaal
Laatst gewijzigd door Koen K op vr 23 apr 2021, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

Eerst heb ik met de 3D-printer op mijn werk een waveguide geprint om te testen, wat goed gelukt is.
Bijlagen
Printen
Printen
Testbaffle
Testbaffle
Afstraalgedrag
Afstraalgedrag
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

Daarna heb ik de echte baffles besteld. Deze zijn CNC-gefreesd uit aluminium, gestraald en geanodiseerd. Ik maak ook nog een extra setje speakers (niet voor mezelf), dus vandaar ook nog een setje zwarte exemplaren. De midwoofers zijn enigszins ontkoppeld in de baffle gemonteerd om het doorgeven van trillingen aan de kast zo veel mogelijk te beperken.

Verder nog een paar obligate foto's van het bouwen van de kasten. :D De kasten van het midhoog zijn met textiel bespannen, zodat de poorten van de weerstandskast onzichtbaar zijn.
Bijlagen
IMG_20210311_125459.jpg
IMG_20210311_174448.jpg
IMG_20210405_160909.jpg
IMG_20210206_192447.jpg
Baskasten.jpg
Midkasten.jpg
Binnenkant.jpg
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

Het resultaat tot nu toe. Toen alles af was ben ik gaan meten, maar omdat ik onvoldoende ruimte heb om een gate te krijgen waarmee ik het laag goed kan meten is dat nog niet klaar. Onderstaande meetplaatje ontbeert dan ook elke vorm van resolutie.

In elk geval heb ik de midhoogkast wel goed kunnen instellen. Filter is 48 dB/octaaf op 1100 Hz.

Helaas kwam ik er naderhand achter dat ik een verkeerde kalibratiefile had gebruikt voor het meten. Ik heb dat nu gecorrigeerd (nog altijd met een ongekalibreerde microfoon + op gehoor) voor zover het met metingen in de huiskamer mogelijk is, omdat ik geen zin had om de hele zooi (richting de 60 kg per speaker) weer naar buiten te slepen. Maar dat verdient dus nog wat meer aandacht.

Daarnaast wil ik nog wat puntjes op de "i" zetten: afdekringen voor de schroeven van de subwoofers, de dempende laag tussen de beide delen van de kast goed in orde maken, en iets van voeten / spikes onder de speakers maken.
Bijlagen
Teleskopos.jpg
Midkast.jpg
Afstraalgedrag.png
Listening Window.png
Directivity pattern.png
Cardioide instellen.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Teleskopos

Bericht door Douwe84 »

Goeiemorgen! gaaf project zeg :D
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

Dankjewel! Het is een hoop gedoe maar dan heb je ook wat :)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Teleskopos

Bericht door satefan »

Vet project hoor! Hoe vind je ze klinken?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

Thanks :) Goede vraag die ik momenteel lastig te beantwoorden vind.

Ik vind ze goed klinken, maar vanwege het gedoe met de kalibratie van de microfoon (waardoor ik nu nog steeds niet weet of de voicing 100% is) én het feit dat mijn oren een beetje dicht zitten vanwege verkoudheid (waar ik dan meteen ook een soort tijdelijke hyperacusis bij heb) heb ik nog niet het gevoel dat ik het goed kan beoordelen.

Gelukkig komt degene voor wie de volgende set bestemd is morgen luisteren, dus dan heb ik een second opinion :)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

Oh ja, nog vergeten te vermelden: de speakers zijn via S/PDIF aangesloten op mijn Yamaha WXC-50, zodat alles volledig via de smartphone te bedienen is en de hele set automatisch aan en uit gaat. Positief effect op de WAF ;)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Teleskopos

Bericht door markbakk »

DIY met hoofdletters, petje af! En (domweg) een mooie speaker. Ben je binnen de 25cm breed gebleven?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Teleskopos

Bericht door Barry2001 »

Even los van de klank, ze zien er prachtig uit =D> Die CNC baffles, het bekleden van de midhoog kasten, echt fraai gedaan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Teleskopos

Bericht door Shadow »

Wauw! =D>
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

Dank jullie wel! :)
markbakk schreef:
DIY met hoofdletters, petje af! En (domweg) een mooie speaker. Ben je binnen de 25cm breed gebleven?
Ze zijn uiteindelijk exact 24 cm breed. Alleen de hoogte is nog niet definitief, die zal net iets over de 130 cm gaan als ze helemaal afgewerkt zijn. Afgeronde randen aan de baffle waren technisch natuurlijk beter geweest, maar dan had ik ze een stuk breder moeten maken en dat vond ik esthetisch een te grote concessie. Gelukkig hebben ze dankzij de waveguide sowieso weinig last van diffractie.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Teleskopos

Bericht door timpert »

Wow. Echt heel mooi!
Geabonneerd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Teleskopos

Bericht door Henkjan »

zo, dat is ff terugkomen. mooi hoor
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Teleskopos

Bericht door hannesie »

Tjeempie , wat een snelheid weer ineens.

Gaaf......!!!
Ben wel heel benieuwd hoe dit gaat klinken.
Koen op z'n best volgens mij, en de kat heeft het ook weer naar z'n zin op die hoge kasten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Teleskopos

Bericht door pappaleo »

Mooi hoor ! =D>
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

Dank voor de leuke reacties! :goedzo:
hannesie schreef:
Tjeempie , wat een snelheid weer ineens.
Het lijkt vlot te gaan, maar in feite ben ik al sinds november bezig. :D
Gaaf......!!!
Ben wel heel benieuwd hoe dit gaat klinken.
Koen op z'n best volgens mij, en de kat heeft het ook weer naar z'n zin op die hoge kasten.
Tja, het beest moest natuurlijk direct haar verheven status demonstreren. :roll:

Ik woon niet ver bij je vandaan, dus t.z.t. kun je altijd eens op de fiets springen ;)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Teleskopos

Bericht door hannesie »

:shock: Je wilt toch niet zeggen dat je in Dordrecht woont.? 8)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

Zeker wel :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Teleskopos

Bericht door hannesie »

:lol: :lol: :rock:

Leuk man, we gaan elkaar zien.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Teleskopos

Bericht door Ronkel »

Cool project. Lees ik nu goed dat je cardioïde laag en gesloten mid hebt? Vanaf welke frequentie neemt de mid het over eigenlijk?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

hannesie schreef:
:lol: :lol: :rock:

Leuk man, we gaan elkaar zien.
:goedzo:
Ronkel schreef:
Cool project. Lees ik nu goed dat je cardioïde laag en gesloten mid hebt? Vanaf welke frequentie neemt de mid het over eigenlijk?
Nee, de mid zit in een weerstandsbox, ook een cardioide dus. Anders krijg je off axis c.q. in de power response een bult, en dat wil ik niet. De mid is momenteel met 24 dB/octaaf gefilterd op 150 Hz. Ik wil eventueel nog wel iets hoger filteren, maar daarvoor wil ik eerst beter meten wat de subkast tussen 150 en 200 Hz precies doet.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Teleskopos

Bericht door Ronkel »

Kudo's voor het niveau van constructie en afwerking trouwens. Hoe zijn de baffles eigenlijk bevestigd aan die compleet in doek ingepakte kast?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Teleskopos

Bericht door Koen K »

Dankjewel :) De baffles zitten met 6 draadeinden M6 vast, die kun je nog net naar buiten zien steken op de foto van de binnenkant. Vanuit het versterkercompartiment kunnen die vastgedraaid worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”