MQA : Master Quality Authenticated

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Hij zegt het wel mooi: "MQA gaat uit van een model van de opnameketen". En daar zit hem ook de crux. Een model is nooit de werkelijkheid zelf maar een afbeelding daarvan. Dat heeft altijd beperkingen t.o.v. het origineel.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Dat is ook wat ik bedoelde, je hebt een systeem om de correcties en afwijkingen/ problemen te tackelen, om dat bij het weergeven weer precies omgekeerd te corrigeren.
Maar als de mensen (opname/editors enz. ) daar van gaan afwijken heb je de boel goed op tilt.
Dat is wat er nu ontbreekt, heb ik het idee.

Voor wat de oude analoge banden die dan om worden gezet naar DSD, goed gedaan lijkt het mij geen punt.
Maar kunnen ze er vanaf blijven, zodat het origineel bewaard blijft, daar merk je vaak dat er toch weer aan gesleuteld is/wordt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Dat laatste is i.d.d. wel een principekwestie: Zet je vinyl om naar digitaal incl ruis, gespetter en tikken of filter je dat weg. Zelfde met taperuis en doordrukken van de tape. Of ga je remasteren en/of aan de dynamiek prutsen? Wat mij betreft is het eerste geoorloofd mits kundig gedaan. De intentie van de maker/artiest blijft dan behouden. Het 2e niet. Dat wordt dan een andere interpretatie van wat de maker oorspronkelijk goed vond.

Is overigens wat anders dan MQA wat louter een overbodige technische bedoeling had.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Screenshot_20210423-145251.png
:sure: :sure: :rock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Leeuwarden »

Hoe zit dat eigenlijk met Qobuz. Ik heb gevonden dat je met 1 account op 3 apparaten kan streamen maar niet tegelijk. Als ik het nu goed heb kan je je playlists ook downloaden en dan afspelen. Kan je dan wel op 2 apparaten tegelijk afspelen?
Het familie abonnement is me net even te duur tenzij gedeeld...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door pappaleo »

Geen idee. Ik heb een eenvoudig abonnement en ook maar één apparaat.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met Qobuz. Ik heb gevonden dat je met 1 account op 3 apparaten kan streamen maar niet tegelijk. Als ik het nu goed heb kan je je playlists ook downloaden en dan afspelen. Kan je dan wel op 2 apparaten tegelijk afspelen?
Het familie abonnement is me net even te duur tenzij gedeeld...
Is dat dan niet afhankelijk van het IP nummer waar er afgespeeld wordt?
Ik begreep van iemand met een familie abo dat ze als collega's dat hadden gedaan, en dan een iets van € 7 euro betaalden.
Dus op een afstand met een andere woning, en ik heb met Roon dan 1 server die dan wel 10 spelers in het huis kan bedienen, ook met Tidal dus.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Leeuwarden »

Een familie abonnement is iets van € 360 per jaar. Waar die € 7 vandaan komt?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Ook dan even zoeken helpt wel. :oops:

https://support.tidal.com/hc/en-us/arti ... 337-Family
of dit kan dan het geval zijn geweest.
stud.jpg
Het onderwijs kan wel eens wat schelen, als je er werkt of les geeft.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Leeuwarden »

Ja klopt, maar dat gaat over Tidal, niet over Qobuz :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

MQA draadje is alleen met Tidal, de Qobuzz opzet heeft geen MQA.
https://www.qobuz.com/nl-nl/music/strea ... isQAvD_BwE
6 Familie leden
42/6=7
Laatst gewijzigd door hannesie op di 27 apr 2021, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Leeuwarden »

Tjeez Hans, wat ben je weer streng...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Screenshot_20210427-150919.png
42/6=7
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Leeuwarden »

Okee, de € 7 is gevonden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Okee, de € 7 is gevonden.
nu nog de 5 mensen om t mee te delen :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Zoiets als, liefhebbers gezocht, er is een penningmeester /voorzitter nu nog leden voor de club musiekverein.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Leeuwarden »

Tja, maar dat was mijn vraag eigenlijk niet...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Separaat met een app van Qobuz, die heb ik wel op de PC staan, en op mijn tablet, maar als ik dan de tablet gebruik om te luisteren naar een liedje, ben ik ook ingelogd met mijn koop ID om eerst de muziek te beoordelen, voor ik eventueel de aankoop doe.
Dan gebruik ik er 1 identiteit voor.

Als er iemand is die dit wel doet, ik ben benieuwd, hier is hoe dat loopt en de opzet met ROON is gebruikmaken van 1 server.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

qobuz.PNG
Zijn er wel mensen die dit doen?
Zoeken en beoordelen of het de moeite waard is, en dan vervolgens aankopen?
qo.PNG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

Wel weer even een duiding, MQA kan ik bij Tidal niet meer terug vinden. behalve dan nog een mogelijke oude reclame uiting.
ti.PNG
en de oude bij Instagram waar MQA nog wel genoemd wordt.
inst.PNG
en dan de Qobuz
qo.PNG
En voor de families in Leeuwarden.
fam..PNG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Leeuwarden »

Ze hebben bij Tidal Hifi en Master (MQA) gescheiden sinds heel kort.
Ik heb trouwens inmiddels een proefabonnementje op Qobuz en dat klinkt echt heel veel beter tot mijn verbazing. Heb een paar jaar terug ook wel eens vergeleken en toen vond ik het verschil stukken kleiner.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

https://support.tidal.com/hc/en-us/arti ... lity-Audio
mas.PNG
Ik heb bij de HIFI.nl kort geleden de koop voor 2 jaar master gedaan, en dat kost dan € 8,33 per maand.
Dat er dan de MQA ook bij zit wist ik toen nog niet, ik hoor het niet zo zeer als een slechte, want veel van die muziek draai ik dan weer niet.

En de ECM opnames moet ik nog maar eens beluisteren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door FR_Aad »

Was deze al voorbij gekomen?

https://youtu.be/NHkqWZ9jzA0
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Henkjan »

btw: Radio Paradise biedt nu ook een MQA stream aan zag ik in de nieuwsbrief
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Walt »

Ik vind MQA op zich niet slecht klinken, maar wel enorm storend dat het dus eigenlijk niet lossless is.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”