buizen mengversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

buizen mengversterker

Bericht door democles »

Nieuw projectje.
Ik noem het maar buizen mengversterker.

In het kort.
Een soort mengpaneeltje met 2 phono ingangen een microfoon ingang een raspberry pi aansluiting en een koptelefoon uitgang.

Ik heb gekozen voor 5 ingangen,reserveer er dus 1 voor een extra line ingang.

Ik zal het geheel opbouwen in modules.

Eerst maar eens Anne gevraagd wat te bedenken en daar rolde dit uit.
Een voorversterker met toonregeling en de mengversterker
3toon.png
De voeding.
voeding.jpg
Hoe ik alles in een kast bouw weet ik nog niet precies,maar zal gaande weg wel duidelijk worden :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Waar begin je dan :think:

Eerst maar even het voorversterker gedeelte scheiden in versterker en toonregeling.
regeltrap.jpg
filter.jpg
filter.jpg (29.36 KiB) 879 keer bekeken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

De voorversterker ontworpen.
Stereo op 1 print.
megtafel vv.JPG
Later zijn in dit ontwerp de bipolaire elco,s vervangen door normale elco,s met daar overheen een diode.
aanpassing kathode elco.jpg
voorversterkers.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

En dan het filter gedeelte,wat ik bij de potmeters laag/mid/hoog, ga plaatsen.
Bijlagen
mengtafel fiters pots.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: buizen mengversterker

Bericht door OpaBert »

Heb je al een buizen zender Demo :wink:
Ga het volgen hoor :D maar niet bouwen Mijn microfoon hangt aan de wilgen
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Dan de mengversterker.
Het ontwerp.
Links en rechts,dus 2x.
Hier nog met 6 ingangen,later 5.
Bijlagen
mengversterker.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

OpaBert schreef:
Heb je al een buizen zender Demo :wink:
Ga het volgen hoor :D maar niet bouwen Mijn microfoon hangt aan de wilgen
Nee dat niet,dit wordt gewoon een fun project :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Waar was ik? :-s
O ja de voeding. :D
voeding.jpg
Bijlagen
voeding mengt..JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Dan 2x een phono versterker.

Zou ik die met buizen bouwen dan word de kast wel heel groot :?
We stappen maar over op hybride.................. :mrgreen:

Barry was zo aardig twee printjes te doneren :dank:
Deze zit ook in zijn CA versterker.

Maar even in elkaar priegelen,,
Condensatoren met een 0603 maat wie bedenkt zo iets!!
Maar goed gelukt en getest bij mijn DJ kameraad,die werken.
Bijlagen
DSC08275.JPG
DSC08278.JPG
DSC08282.JPG
IMG-20210403-WA0007.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Dan nog iets extra,s.

Wilde op 1 phono kanaal boven op de toonregeling nog een regeling voor laag/laag en hoog/hoog.
Zoiets als in mijn buizen 78 toeren eq zit.
hoog hoog laag laag.jpg
Ook weer iets met een filter/potmeter gedeelte en buizentrap.
Bijlagen
mengtafel deel3 pots.JPG
mengtafel deel3 buizen.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Wat foto,s van wat ik al klaar heb....... :mrgreen:
DSC08272.JPG
DSC08294.JPG
DSC08296.JPG
Vanmiddag de voedig getest.
De spanningen komen in de buurt.
DSC08301.JPG
DSC08302.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20405
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: buizen mengversterker

Bericht door Shadow »

Mooi hoor =D>
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Shadow schreef:
Mooi hoor =D>
Dat moet nog blijken,voor de rest nog niets getest,we zien wel :hide: :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door Barry2001 »

Wordt leuk zo Demo! Wat ga je doen, schuifpotmeters? IN9 nixie VU meters erop \:D/ Blijf het draadje volgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: buizen mengversterker

Bericht door Pjotr »

Tjonge wat een avontuur weer. Waar gaat het voor gebruikt worden: De Democles Disco? :D

In de jaren '70 ook zoiets gebouwd: Mengen ging door alle anodes DC aan elkaar te knopen met 1 gemeenschappelijke anode weerstand en EAM86 buisjes als VU meter per kanaal. De EAM86 is eigenlijk een EM84 overdwars. Leuke van die buisjes was dat bij oversturing het midden fel oplichtte.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

Leuk, je geeft toch wel een demonstratie als het af is en de luisterdagen weer mogen?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: buizen mengversterker

Bericht door OpaBert »

Zo Peet jij bent hier al een poos in het geniep :wink: mee bezig
Schiet wel op zo :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Dan nog iets extra,s.
Wilde op 1 phono kanaal boven op de toonregeling nog een regeling voor laag/laag en hoog/hoog.
Lijkt me niet zo'n goed idee.
Als je hoog (of laag) bij de toonregeling naar +20dB draait en daar dan die tweede regeling erbij opdraait krijg je tot +40dB.Oversturing tot gevolg en voor het hoog mogelijk niet zo prettig voor een tweeter.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Oke,Anne

Schrap ik dat,,,tweeters opblazen :-k [-X
Laatst gewijzigd door democles op di 20 apr 2021, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Wat mis ik nu nog?

Een ontwerp voor een koptelefoon versterkertje.
Een ontwerp voor een microfoon voorversterker met de mogelijkheid voor een ,,send and return,,
Zodat er mogelijk een gitaar pedaaltje tussen kan. :lol:
Dit alles hoeft niet met buizen,

Ideeën zijn welkom.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

Ga je er ook spraak mee doen?
Dan is een highpass filter wel handig.

Send return kan met buizen, of met bv een LND150.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Bedankt.
Heb even gegoogeld op LND150. FX loop
Dan ga je wel weer de buizen hoogspanning gebruiken :?
Voor een microfoon op laagspanning iets anders denk ik.
Dan is een highpass filter wel handig.
:goedzo: neem ik mee.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

FX loop en hoogspanning?

Output van een gemiddelde fx loop is maar een paar volt. FX pedaaltjes werken maar op 9V

Highpass filter kun je trouwens ook actief doen (Sallen Key) evt met buizen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Dit voorbeeld van tubetown.

https://www.tube-town.net/ttstore/kit-s ... nd150.html

Gebruikt als voeding de HV van de buizen versterker.
FX.jpg
Zat meer aan iets met IC,s te denken.
Schema als willekeurig voorbeeld,niet iets wat uitgeprobeerd is.
Bijlagen
ttk50v2_fx_block.gif
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

democles schreef:
Dit voorbeeld van tubetown.

https://www.tube-town.net/ttstore/kit-s ... nd150.html

Gebruikt als voeding de HV van de buizen versterker.

FX.jpg

Zat meer aan iets met IC,s te denken.
Schema als willekeurig voorbeeld,niet iets wat uitgeprobeerd is.
Klopt, maar die HV voeding heb je toch sowieso al?

Als je opampjes wilt gebruiken, kan ik aanraden om de return stage een common grid/grounded grid versterker te maken, en vervolgens deze op te nemen in de feedback loop van de opamp.
Op die manier kun je veel meer gain maken terwijl je de vervorming heel laag houdt.
Voordeel is ook dat de versterking non-inverting is, dus een hoop minder gedoe met oscillaties enzo.

Uiteraard is het smaak, maar naar mijn mening moet een send-return stage zo transparant mogelijk zijn.
(relatief gezien dan)

Leuk project trouwens! :goedzo:
Plaats reactie