Wat duidelijker gemaakt. De Raa wordt niet vermeld, vermoedelijk rond 9k. Maar met de spreiding die ze opgeven (3-5,5-7 en 7-15) is die 9k ook niet erg vast.
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Hoi AnneAh!buis schreef:Staat toch een tekening in die HF10 handleiding![]()
Wat duidelijker gemaakt. De Raa wordt niet vermeld, vermoedelijk rond 9k. Maar met de spreiding die ze opgeven (3-5,5-7 en 7-15) is die 9k ook niet erg vast.
Anne
Zou eerder zeggen tussen 1 en 2 want 4Ω zit mooi tussen 3 - 5ΩOpaBert schreef:volgens het plaatje moet ik mn 4Ω dummyload aan de bovenste soldeerlip 1 ( Ground) en soldeerlip 3 solderen
Hoi JeroenJeroen211 schreef:Ok, op de grootste secundaire wikkeling meet je een wikkelverhouding van 32 en dus een impedantieverhouding van 1024. Ik snap niet zo goed waarom je deze met 4 Ohm gaat vermenigvuldigen? Want dan kom je inderdaad uit op een te lage primaire impedantie. Maar daar is die uitgang ook niet voor bedoeld. Hier moet je 7 Ohm aansluiten en dan kom je op ruim 7k primair en dat lijkt redelijk te kloppen. Ik denk dan wel dat die 7 Ohm bedoeld is als minimum waarde, liefst ietsjes hoger. En dat komt dan wel weer overeen met de waarden die Anne noemt: 7-15 Ohm.
Ik had eigenlijk aangenomen dat jouw HF10 UGT dezelfde is die later gebruikt is in de HF304. Daar heet ie 918/01. Kan iemand dat misschien bevestigen danwel weerleggen?
918-01A.JPG
De aansluitingen zien er hetzelfde uit:
910-01B.JPG
Primair zijn 2 en 3 extern doorverbonden en de 1k weerstand zit secundair over 5 - 8. Dat noemen ze dan de 7 Ohm uitgang.
Ik heb ook nog een HF10 UGT liggen met het idee om een stereo versie te maken met de HF304. Tot nu toe heb ik aangenomen dat deze UGT's identiek zijn en dat ik 8 ohm luidsprekers op de totale secundaire wikkeling kon aansluiten. Maar als ik tijd heb zal ik ze eens doormeten.
Hoi Jeroen ik heb vanmorgen een paar draden aan de ugt gesoldeerd en via banaanstekker op mn dummyJeroen211 schreef:Hoi Bert, dan klopt het toch? Als je 4 ohm aansluit op de 7 Ohm uitgang krijg je inderdaad 4096 Ohm. Dat is voor de versterker te weinig maar het klopt wel.
Jeroen
Hee Douwe,douwebakker schreef:Het blijft altijd even lastig met dat transformeren van de impedantie.
Uit jou eerste meting kom naar 3-5 ohm kom je op een wikkelverhouding van 44.8
Je dummieload transformeert dan van 4 ohm naar 4x44,8x44,8=8028 Ohm
Als je van 230V (dat zal het onderhand bij jullie ook wel zijn) uitgaat i.p.v. 220 kom je op een verhouding van 47
De primaire impedantie is dan 4x47x47=9024 Ohm
Dat lijkt mij een prima aanpassing
Ja dat is maar net hoe je dat bekijkt JeroenJeroen211 schreef:Ik heb mijn HF10 UGT gemeten en kom op transformatieverhoudingen van 48, 38 en 33. Met een aanname van Raa = 9k kom ik dan op respectievelijk 4,6 en 8 Ohm output (de getalletjes achter de komma even weggelaten). Dat valt heel mooi binnen de specificatie.
Natuurlijk varieert de effectieve Raa met de aangesloten belasting. Maar wat wil je daarmee zeggen? Als ik 4 ohm aansluit op de 7 Ohm uitgang wordt Raa inderdaad effectief 4356 ohm. Als ik 0 ohm aansluit wordt Raa 0. Ja, lekker belangrijk...
Jeroen
Klopt welOpaBert schreef:Primair op A1-A2 220 volt gezet
Gnd is bovenste soldeerlip UGT
Gemeten tov gnd naar 3-5Ω 4.9 Volt =44.8 kan ik niet controleren met de versterker
Gemeten tov gnd naar 5-7 Ω 5.9 Volt = 37.2 N² 1383 x 4 Ω= 5.5K klopt niet
Is bijna net zo goed als de laatste Ik meet maar een 0.1-0.2 volt minder over 4 Ω
Gemeten tov gnd naar 7-15Ω 6.9 Volt = 31.9 de imp primair is meen ik N²x4Ω= 1024x4Ω=4096 klopt niet
Om de wikkelverhouding te vinden hoeft de trafo toch niet belast te zijnOpaBert schreef:De waarde die ik aansluit secundair aansluit met de wikkelverhouding bepalen de primaire impedantie
Althans zo heb ik het ooit begrepen, ik ga straks een paar stevige draden aan die UGT en naar de Dummyload solderen nu heb ik daar snoertjes met krokodillen bekjes aan zitten
Nee AnneAh!buis schreef:Om de wikkelverhouding te vinden hoeft de trafo toch niet belast te zijnOpaBert schreef:De waarde die ik aansluit secundair aansluit met de wikkelverhouding bepalen de primaire impedantie
Althans zo heb ik het ooit begrepen, ik ga straks een paar stevige draden aan die UGT en naar de Dummyload solderen nu heb ik daar snoertjes met krokodillen bekjes aan zitten![]()
Anne
Ik vind dat best mee vallen Jeroen 3:5 Watt op 20 khzJeroen211 schreef:Wel raar en jammer dat die HF10 trafo's het zo slecht deden in het hoog. Zou je toch niet verwachtenIk moet maar eens vaart maken met mijn eigen projectje met die dingen.
Maar mooi dat dit beter gaat
Ik denk geen van 2-3douwebakker schreef:Ik ben wel tevreden met 15 KHz. Nog afgezien van dat ik het nog wel hoor.
Toch even een vraagje Bert. Wordt het een versterker met de HF10 trafo’s of ga je voor die van amplimo?
Douwe