Paaskuiken
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Henkjan schreef:Laidback En Ontspannen
Ik heb in de hoogsectie nog een paar aanpassingen gedaan; het is nu minder laidback. In your face wil ik nog niet zeggen.
Lijkt dus goed. Ik ga er weer een tijdje naar luisteren.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 06 feb 2022, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Ik hoor net dat het met de Mission CP-104 inderdaad afgelopen is. Niet meer te krijgen.
Zo jammer dit.
Doodgeboren kuiken dus.
Zo jammer dit.
Doodgeboren kuiken dus.
Re: Paaskuiken
Dat is om een fabrieksspeaker te repareren Hans, geen diy bedoeld spul denk ik...hannesie schreef:
Re: Paaskuiken
De Mission CP-104 staat wel nog in de webshop van Rumoh.
Hoe lang dat nog is, en of die daadwerkelijk nog leverbaar is, is maar de vraag...
Hoe lang dat nog is, en of die daadwerkelijk nog leverbaar is, is maar de vraag...
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Moet jij voor de gein eens proberen om er 2 in je winkelmandje te doen.ray5150 schreef:De Mission CP-104 staat wel nog in de webshop van Rumoh.
Hoe lang dat nog is, en of die daadwerkelijk nog leverbaar is, is maar de vraag...
Re: Paaskuiken
Ik zou hem op reserve leggen Leo...pappaleo schreef:Moet jij voor de gein eens proberen om er 2 in je winkelmandje te doen.ray5150 schreef:De Mission CP-104 staat wel nog in de webshop van Rumoh.
Hoe lang dat nog is, en of die daadwerkelijk nog leverbaar is, is maar de vraag...
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
De zaak speelt al weer een weekje naar tevredenheid, tijd om de filters die nog op een plankje achter de speaker op de grond lagen een plekje in de kastjes te geven.
Het resultaat mag niet al te groot worden, het moet tenslotte door een woofergat van 95mm passen.
Met pen en papier een layout gemaakt van 8 bij 10cm en dat op een printje overgebracht: Daarna zijn de aansluitingen vastgezet en het filter aan de onderzijde voorzien van wat stevig tochtband. Het filter past netjes over het schroefdraad van de aansluitingen heen en kan worden vastgedraaid met het tweede setje moertjes dat bij de aansluitingen zit. Het is jammer dat ze niet nagebouwd kunnen worden door de (niet) verkrijgbaarheid van de woofer. Daarom krijgt dit project een vervolg met een woofertje waar ik me van overtuigd heb dat ie wel verkrijgbaar is en voorlopig blijft. Ik hoop daar soortgelijke resultaten mee te kunnen halen.
Met pen en papier een layout gemaakt van 8 bij 10cm en dat op een printje overgebracht: Daarna zijn de aansluitingen vastgezet en het filter aan de onderzijde voorzien van wat stevig tochtband. Het filter past netjes over het schroefdraad van de aansluitingen heen en kan worden vastgedraaid met het tweede setje moertjes dat bij de aansluitingen zit. Het is jammer dat ze niet nagebouwd kunnen worden door de (niet) verkrijgbaarheid van de woofer. Daarom krijgt dit project een vervolg met een woofertje waar ik me van overtuigd heb dat ie wel verkrijgbaar is en voorlopig blijft. Ik hoop daar soortgelijke resultaten mee te kunnen halen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 19 feb 2022, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Leuk ontwerp, en succes met de opvolger Leo
Ohja, die tip is ook met ronde korf verkrijgbaar!
Ohja, die tip is ook met ronde korf verkrijgbaar!
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Dank je.Mtraxx schreef:Leuk ontwerp, en succes met de opvolger Leo![]()
Daar loopt al correspondentie overMtraxx schreef:Ohja, die tip is ook met ronde korf verkrijgbaar!
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Als vervolg woofertje; SB Acoustics SB12PFCR25
Ik zie die voorlopig nog wel even geproduceerd worden.
Voor die prijs, denk ik een van de beste mid-woofertjes op dit moment.
De oude variant (SB12PFC25, zonder R in de naam) past misschien zelfs nog wel direct (die is niet rond).
Maar die wordt standaard niet meer geproduceerd (enkel nog OEM, minimale stuks rond de 500 ofzo).
Kan zijn dat webshops nog wel wat in voorraad zullen hebben.
De SB19ST-C000-4 tweeter is wel een leuke combi (ook goedkoper), maar wordt dan gelijk weer ander design.
Ik zie die voorlopig nog wel even geproduceerd worden.
Voor die prijs, denk ik een van de beste mid-woofertjes op dit moment.
De oude variant (SB12PFC25, zonder R in de naam) past misschien zelfs nog wel direct (die is niet rond).
Maar die wordt standaard niet meer geproduceerd (enkel nog OEM, minimale stuks rond de 500 ofzo).
Kan zijn dat webshops nog wel wat in voorraad zullen hebben.
De SB19ST-C000-4 tweeter is wel een leuke combi (ook goedkoper), maar wordt dan gelijk weer ander design.
Re: Paaskuiken
Dat is een mooi uitgangspunt.pappaleo schreef:
Het is jammer dat ze niet nagebouwd kunnen worden door de (niet) verkrijgbaarheid van de woofer. Daarom krijgt dit project een vervolg met een woofertje waar ik me van overtuigd heb dat ie wel verkrijgbaar is en voorlopig blijft. Ik hoop daar soortgelijke resultaten mee te kunnen halen.
Ga je dan ook een paar nieuwe kastjes maken ?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Dat sowieso, want deze blijven intact. Daar spelen ze veel te goed voor.ray5150 schreef:Dat is een mooi uitgangspunt.pappaleo schreef:
Het is jammer dat ze niet nagebouwd kunnen worden door de (niet) verkrijgbaarheid van de woofer. Daarom krijgt dit project een vervolg met een woofertje waar ik me van overtuigd heb dat ie wel verkrijgbaar is en voorlopig blijft. Ik hoop daar soortgelijke resultaten mee te kunnen halen.![]()
Ga je dan ook een paar nieuwe kastjes maken ?
De specs van het alternatief vereisen ook een wat grotere kast. Wel jammer want deze verbazen echt door hun afmeting.
Maar door wat handig met de verhoudingen te spelen valt het misschien wel mee. En misschien verzin ik ook nog wel een of andere aparte vormgeving.
Re: Paaskuiken
En je wilt liefst ook geen concessies doen aan de prijs. Hoe groot zijn de kastje nu uiteindelijk Leo?
Re: Paaskuiken
Oh, dan heb je in de diepte best nog wel speling voor het volume. Zeker als je er van uit gaat dat ie nog op een boekenplank van 25cm moet passen met snoer en stekkers er aan. Dat neem ik meestal als limiet. Zit er bij Dayton niet wat leuks? Voor een zacht prijsje dan
DS115 of DA115 b,v,? Dayton is i.i.g. erg consistent qua leverprogramma.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
De Daytons doen het beide leuk in het laag, iets beter zelfs nog dan de Mission.
De DS115 kan in een kastje van dezelfde afmetingen als de Mission, alleen iets lager afgestemd. De DA115 doet het zelfs nog een fractie beter, maar heeft een kast van 4,75 liter nodig. Maar er staan (op papier) ook weer nadelen tegenover.
De DS115 begint bij 1,5 kHz al aan de alpenetappe. Zulke karakteristieken maken mij niet enthousiast. De aluminium versie DA115 doet het wat dat betreft beter, maar laat weer punten liggen op de belastbaarheid (20W) De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
De DS115 kan in een kastje van dezelfde afmetingen als de Mission, alleen iets lager afgestemd. De DA115 doet het zelfs nog een fractie beter, maar heeft een kast van 4,75 liter nodig. Maar er staan (op papier) ook weer nadelen tegenover.
De DS115 begint bij 1,5 kHz al aan de alpenetappe. Zulke karakteristieken maken mij niet enthousiast. De aluminium versie DA115 doet het wat dat betreft beter, maar laat weer punten liggen op de belastbaarheid (20W) De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
SB Acoustics en niet kloppende T/S ?pappaleo schreef:De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
Ik heb er best wel wat gemeten, en ze kloppen altijd heel netjes.
Voorkeur bij deze kleine drivertjes is wel 4ohm trouwens.
Die passen vaak beter in kleinere kastjes.
Re: Paaskuiken
Mag ik beleefd vragen over welke SB acoustics 4 inch mid woofer we het hier hebben ?
Ik zie er bij Rumoh een stuk of 5 in dezelfde prijsklasse staan.
Ik zie er bij Rumoh een stuk of 5 in dezelfde prijsklasse staan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Vituixcad gaf een wat rare response, die ook niet leek op winisd. dus toen had Leo aan mij gevraagd even ook er naar te kijken:One World Concepts schreef:SB Acoustics en niet kloppende T/S ?pappaleo schreef:De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
....
- toen ik aan de slag met LspCAD en dat leek eerst ook vreemd, maar dat lag aan een tiebvaudt van mij.
- ook nog met Basta! vergeleken, en daar zat 1 parameter in die niet op t datasheet staat "Le loss (0-1)" *) en toen ik die op 0 zette (wist 'm immers niet, en in LspCAd zet je t dan op 0) toen was t ook al een vreemde response. Toen die parameter zo gezet dat de gesimuleerde impedantie curve klopte met t datasheet, en toen zag de sim er ook weer in overeenstemming met LspCAD en winisd uit. Basta! is overigens bij uitstek geschikt om opgegeven T/S parameters op consistentie te controleren.
- blijft over dat Vituixcad dus iets mafs doet in de simulatie met deze driver
*) weet iemand wat deze is? bij start met een blanco driver staat die op 0.7
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Het gaat over de SB12PFCR25.ray5150 schreef:Mag ik beleefd vragen over welke SB acoustics 4 inch mid woofer we het hier hebben ?
Ik zie er bij Rumoh een stuk of 5 in dezelfde prijsklasse staan.
In Winisd heb ik de parameters in voorgeschreven volgorde ingevuld en de rest wordt berekend. Dat gaf ook een normaal resultaat. De Mission had ik in dezelfde grafiek staan en de vergelijking tussen die twee was heel geloofwaardig.One World Concepts schreef:SB Acoustics en niet kloppende T/S ?pappaleo schreef:De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
Ik heb toen ook Vituixcad ingevuld en daar kreeg ik een heel vreemd resultaat (dikke bult bij 100Hz). Alle parameters gechecked en vergeleken met Winisd, maar ik had geen verschillen. De Mission geeft in Vituixcad wel hetzelfde resultaat als in Winisd.
Toen heb ik Henkjan gevraagd of hij het eens in lspcad wilde proberen. Door de typo gaf dat nog weer andere resultaten. Dat was het moment dat ik postte dat ik twijfels had bij de consistentie van de mij ter beschikking staande T/S.
Het bleek dus allemaal mee te vallen. Alleen het gedrag van Vituixcad begrijp ik niet.
Ik vond het van Vituixcad bijvoorbeeld wel handig dat ik de afstemming gewoon met mijn muiswieltje kan doen. Een minpuntje (lees no-go) is weer dat bij het invoeren van cijfers een decimale punt genegeerd wordt omdat het een komma moet zijn. Handig als je werkt met een numeriek keypad
Re: Paaskuiken
Kimmo was de laatste tijd behoorlijk actief op DIYa. Ik zou dit daar aan hem voorleggen (in de thread).
Le loss: ik moest even spieken, maar in de technische referentie van Basta! is het te vinden. Le loss neemt de verliezen mee die ontstaan door wervelstromen in de poolplaten. 0,6-0,7 is typisch, maar je moet het eigenlijk controleren met een impedntiemeting.
Jammer trouwens dat Svante is gestopt met Tolvan. Ik blijf het briljante programma’s vinden.
Le loss: ik moest even spieken, maar in de technische referentie van Basta! is het te vinden. Le loss neemt de verliezen mee die ontstaan door wervelstromen in de poolplaten. 0,6-0,7 is typisch, maar je moet het eigenlijk controleren met een impedntiemeting.
Jammer trouwens dat Svante is gestopt met Tolvan. Ik blijf het briljante programma’s vinden.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Met VituixCad heb ik altijd problemen met , of . dan wel niet met numpad.pappaleo schreef:Het gaat over de SB12PFCR25.ray5150 schreef:Mag ik beleefd vragen over welke SB acoustics 4 inch mid woofer we het hier hebben ?
Ik zie er bij Rumoh een stuk of 5 in dezelfde prijsklasse staan.
In Winisd heb ik de parameters in voorgeschreven volgorde ingevuld en de rest wordt berekend. Dat gaf ook een normaal resultaat. De Mission had ik in dezelfde grafiek staan en de vergelijking tussen die twee was heel geloofwaardig.One World Concepts schreef:SB Acoustics en niet kloppende T/S ?pappaleo schreef:De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
Ik heb toen ook Vituixcad ingevuld en daar kreeg ik een heel vreemd resultaat (dikke bult bij 100Hz). Alle parameters gechecked en vergeleken met Winisd, maar ik had geen verschillen. De Mission geeft in Vituixcad wel hetzelfde resultaat als in Winisd.
Toen heb ik Henkjan gevraagd of hij het eens in lspcad wilde proberen. Door de typo gaf dat nog weer andere resultaten. Dat was het moment dat ik postte dat ik twijfels had bij de consistentie van de mij ter beschikking staande T/S.
Het bleek dus allemaal mee te vallen. Alleen het gedrag van Vituixcad begrijp ik niet.
Ik vond het van Vituixcad bijvoorbeeld wel handig dat ik de afstemming gewoon met mijn muiswieltje kan doen. Een minpuntje (lees no-go) is weer dat bij het invoeren van cijfers een decimale punt genegeerd wordt omdat het een komma moet zijn. Handig als je werkt met een numeriek keypad
Misschien was dat het?
T/S parameters is kwestie van wat formules inkloppen.
Die van WinISD zijn goed, dus als het daar klopt, moet het ergens anders ook gewoon kloppen.
Je kan het ook even met de hand doen (of excel) wat meer werk.
zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters
