Paaskuiken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door Henkjan »

Laidback En Ontspannen :bakkie:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
Laidback En Ontspannen :bakkie:
:sure: :dank:

Ik heb in de hoogsectie nog een paar aanpassingen gedaan; het is nu minder laidback. In your face wil ik nog niet zeggen.

Lijkt dus goed. Ik ga er weer een tijdje naar luisteren.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 06 feb 2022, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Ik hoor net dat het met de Mission CP-104 inderdaad afgelopen is. Niet meer te krijgen.

Zo jammer dit.

Doodgeboren kuiken dus. :(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paaskuiken

Bericht door Shadow »

Dat is om een fabrieksspeaker te repareren Hans, geen diy bedoeld spul denk ik...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paaskuiken

Bericht door ray5150 »

De Mission CP-104 staat wel nog in de webshop van Rumoh.
Hoe lang dat nog is, en of die daadwerkelijk nog leverbaar is, is maar de vraag...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
De Mission CP-104 staat wel nog in de webshop van Rumoh.
Hoe lang dat nog is, en of die daadwerkelijk nog leverbaar is, is maar de vraag...
Moet jij voor de gein eens proberen om er 2 in je winkelmandje te doen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paaskuiken

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
De Mission CP-104 staat wel nog in de webshop van Rumoh.
Hoe lang dat nog is, en of die daadwerkelijk nog leverbaar is, is maar de vraag...
Moet jij voor de gein eens proberen om er 2 in je winkelmandje te doen.
Ik zou hem op reserve leggen Leo...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

De zaak speelt al weer een weekje naar tevredenheid, tijd om de filters die nog op een plankje achter de speaker op de grond lagen een plekje in de kastjes te geven.
Plankjesfilter
Plankjesfilter
Het resultaat mag niet al te groot worden, het moet tenslotte door een woofergat van 95mm passen.
Met pen en papier een layout gemaakt van 8 bij 10cm en dat op een printje overgebracht:
met 5mm tape de baantjes plakken
met 5mm tape de baantjes plakken
zwarte verf er op spuiten
zwarte verf er op spuiten
klaar om te etsen
klaar om te etsen
gaatjes geboord en half gemonteeerd
gaatjes geboord en half gemonteeerd
2 stuks gesoldeerd
2 stuks gesoldeerd
Daarna zijn de aansluitingen vastgezet en het filter aan de onderzijde voorzien van wat stevig tochtband. Het filter past netjes over het schroefdraad van de aansluitingen heen en kan worden vastgedraaid met het tweede setje moertjes dat bij de aansluitingen zit.
rammelvrij vastzetten
rammelvrij vastzetten
past perfect
past perfect
demping er in
demping er in
uiteindelijk resultaat
uiteindelijk resultaat
Het is jammer dat ze niet nagebouwd kunnen worden door de (niet) verkrijgbaarheid van de woofer. Daarom krijgt dit project een vervolg met een woofertje waar ik me van overtuigd heb dat ie wel verkrijgbaar is en voorlopig blijft. Ik hoop daar soortgelijke resultaten mee te kunnen halen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 19 feb 2022, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door Mtraxx »

Leuk ontwerp, en succes met de opvolger Leo =D>

Ohja, die tip is ook met ronde korf verkrijgbaar!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Mtraxx schreef:
Leuk ontwerp, en succes met de opvolger Leo =D>
Dank je.
Mtraxx schreef:
Ohja, die tip is ook met ronde korf verkrijgbaar!
Daar loopt al correspondentie over :goedzo:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door OWC »

Als vervolg woofertje; SB Acoustics SB12PFCR25
Ik zie die voorlopig nog wel even geproduceerd worden.
Voor die prijs, denk ik een van de beste mid-woofertjes op dit moment.

De oude variant (SB12PFC25, zonder R in de naam) past misschien zelfs nog wel direct (die is niet rond).
Maar die wordt standaard niet meer geproduceerd (enkel nog OEM, minimale stuks rond de 500 ofzo).
Kan zijn dat webshops nog wel wat in voorraad zullen hebben.

De SB19ST-C000-4 tweeter is wel een leuke combi (ook goedkoper), maar wordt dan gelijk weer ander design.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paaskuiken

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:

Het is jammer dat ze niet nagebouwd kunnen worden door de (niet) verkrijgbaarheid van de woofer. Daarom krijgt dit project een vervolg met een woofertje waar ik me van overtuigd heb dat ie wel verkrijgbaar is en voorlopig blijft. Ik hoop daar soortgelijke resultaten mee te kunnen halen.
Dat is een mooi uitgangspunt. :goedzo:
Ga je dan ook een paar nieuwe kastjes maken ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
pappaleo schreef:

Het is jammer dat ze niet nagebouwd kunnen worden door de (niet) verkrijgbaarheid van de woofer. Daarom krijgt dit project een vervolg met een woofertje waar ik me van overtuigd heb dat ie wel verkrijgbaar is en voorlopig blijft. Ik hoop daar soortgelijke resultaten mee te kunnen halen.
Dat is een mooi uitgangspunt. :goedzo:
Ga je dan ook een paar nieuwe kastjes maken ?
Dat sowieso, want deze blijven intact. Daar spelen ze veel te goed voor.
De specs van het alternatief vereisen ook een wat grotere kast. Wel jammer want deze verbazen echt door hun afmeting.

Maar door wat handig met de verhoudingen te spelen valt het misschien wel mee. En misschien verzin ik ook nog wel een of andere aparte vormgeving.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

En je wilt liefst ook geen concessies doen aan de prijs. Hoe groot zijn de kastje nu uiteindelijk Leo?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

HBD: 24 * 13 * 16,5
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Oh, dan heb je in de diepte best nog wel speling voor het volume. Zeker als je er van uit gaat dat ie nog op een boekenplank van 25cm moet passen met snoer en stekkers er aan. Dat neem ik meestal als limiet. Zit er bij Dayton niet wat leuks? Voor een zacht prijsje dan :D DS115 of DA115 b,v,? Dayton is i.i.g. erg consistent qua leverprogramma.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

De Daytons doen het beide leuk in het laag, iets beter zelfs nog dan de Mission.
De DS115 kan in een kastje van dezelfde afmetingen als de Mission, alleen iets lager afgestemd. De DA115 doet het zelfs nog een fractie beter, maar heeft een kast van 4,75 liter nodig. Maar er staan (op papier) ook weer nadelen tegenover.

De DS115 begint bij 1,5 kHz al aan de alpenetappe. Zulke karakteristieken maken mij niet enthousiast.
Dayton DS115-8
Dayton DS115-8
De aluminium versie DA115 doet het wat dat betreft beter, maar laat weer punten liggen op de belastbaarheid (20W)
Dayton DA115-8
Dayton DA115-8
De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door OWC »

pappaleo schreef:
De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
SB Acoustics en niet kloppende T/S ?

Ik heb er best wel wat gemeten, en ze kloppen altijd heel netjes.
Voorkeur bij deze kleine drivertjes is wel 4ohm trouwens.
Die passen vaak beter in kleinere kastjes.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paaskuiken

Bericht door ray5150 »

Mag ik beleefd vragen over welke SB acoustics 4 inch mid woofer we het hier hebben ?
Ik zie er bij Rumoh een stuk of 5 in dezelfde prijsklasse staan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door Henkjan »

One World Concepts schreef:
pappaleo schreef:
De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
SB Acoustics en niet kloppende T/S ?
....
Vituixcad gaf een wat rare response, die ook niet leek op winisd. dus toen had Leo aan mij gevraagd even ook er naar te kijken:
  • toen ik aan de slag met LspCAD en dat leek eerst ook vreemd, maar dat lag aan een tiebvaudt van mij.
  • ook nog met Basta! vergeleken, en daar zat 1 parameter in die niet op t datasheet staat "Le loss (0-1)" *) en toen ik die op 0 zette (wist 'm immers niet, en in LspCAd zet je t dan op 0) toen was t ook al een vreemde response. Toen die parameter zo gezet dat de gesimuleerde impedantie curve klopte met t datasheet, en toen zag de sim er ook weer in overeenstemming met LspCAD en winisd uit. Basta! is overigens bij uitstek geschikt om opgegeven T/S parameters op consistentie te controleren.
  • blijft over dat Vituixcad dus iets mafs doet in de simulatie met deze driver

*) weet iemand wat deze is? bij start met een blanco driver staat die op 0.7
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Mag ik beleefd vragen over welke SB acoustics 4 inch mid woofer we het hier hebben ?
Ik zie er bij Rumoh een stuk of 5 in dezelfde prijsklasse staan.
Het gaat over de SB12PFCR25.

One World Concepts schreef:
pappaleo schreef:
De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
SB Acoustics en niet kloppende T/S ?
In Winisd heb ik de parameters in voorgeschreven volgorde ingevuld en de rest wordt berekend. Dat gaf ook een normaal resultaat. De Mission had ik in dezelfde grafiek staan en de vergelijking tussen die twee was heel geloofwaardig.

Ik heb toen ook Vituixcad ingevuld en daar kreeg ik een heel vreemd resultaat (dikke bult bij 100Hz). Alle parameters gechecked en vergeleken met Winisd, maar ik had geen verschillen. De Mission geeft in Vituixcad wel hetzelfde resultaat als in Winisd.

Toen heb ik Henkjan gevraagd of hij het eens in lspcad wilde proberen. Door de typo gaf dat nog weer andere resultaten. Dat was het moment dat ik postte dat ik twijfels had bij de consistentie van de mij ter beschikking staande T/S.

Het bleek dus allemaal mee te vallen. Alleen het gedrag van Vituixcad begrijp ik niet.

Ik vond het van Vituixcad bijvoorbeeld wel handig dat ik de afstemming gewoon met mijn muiswieltje kan doen. Een minpuntje (lees no-go) is weer dat bij het invoeren van cijfers een decimale punt genegeerd wordt omdat het een komma moet zijn. Handig als je werkt met een numeriek keypad :-&
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paaskuiken

Bericht door markbakk »

Kimmo was de laatste tijd behoorlijk actief op DIYa. Ik zou dit daar aan hem voorleggen (in de thread).
Le loss: ik moest even spieken, maar in de technische referentie van Basta! is het te vinden. Le loss neemt de verliezen mee die ontstaan door wervelstromen in de poolplaten. 0,6-0,7 is typisch, maar je moet het eigenlijk controleren met een impedntiemeting.

Jammer trouwens dat Svante is gestopt met Tolvan. Ik blijf het briljante programma’s vinden.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door OWC »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
Mag ik beleefd vragen over welke SB acoustics 4 inch mid woofer we het hier hebben ?
Ik zie er bij Rumoh een stuk of 5 in dezelfde prijsklasse staan.
Het gaat over de SB12PFCR25.

One World Concepts schreef:
pappaleo schreef:
De SB acoustics is nog in onderzoek. De T/S parameters op de datasheet kloppen waarschijnlijk niet.
SB Acoustics en niet kloppende T/S ?
In Winisd heb ik de parameters in voorgeschreven volgorde ingevuld en de rest wordt berekend. Dat gaf ook een normaal resultaat. De Mission had ik in dezelfde grafiek staan en de vergelijking tussen die twee was heel geloofwaardig.

Ik heb toen ook Vituixcad ingevuld en daar kreeg ik een heel vreemd resultaat (dikke bult bij 100Hz). Alle parameters gechecked en vergeleken met Winisd, maar ik had geen verschillen. De Mission geeft in Vituixcad wel hetzelfde resultaat als in Winisd.

Toen heb ik Henkjan gevraagd of hij het eens in lspcad wilde proberen. Door de typo gaf dat nog weer andere resultaten. Dat was het moment dat ik postte dat ik twijfels had bij de consistentie van de mij ter beschikking staande T/S.

Het bleek dus allemaal mee te vallen. Alleen het gedrag van Vituixcad begrijp ik niet.

Ik vond het van Vituixcad bijvoorbeeld wel handig dat ik de afstemming gewoon met mijn muiswieltje kan doen. Een minpuntje (lees no-go) is weer dat bij het invoeren van cijfers een decimale punt genegeerd wordt omdat het een komma moet zijn. Handig als je werkt met een numeriek keypad :-&
Met VituixCad heb ik altijd problemen met , of . dan wel niet met numpad.
Misschien was dat het?
T/S parameters is kwestie van wat formules inkloppen.
Die van WinISD zijn goed, dus als het daar klopt, moet het ergens anders ook gewoon kloppen.
Je kan het ook even met de hand doen (of excel) wat meer werk.
zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Paaskuiken

Bericht door Douwe84 »

Dat . / , gedoe herken ik wel, mega irritant...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”