Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Moderator: Beheerdersteam
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Hoi,
weer even een gedachtenspinsel van mij, waar ik graag even over spar met wat anderen hier.
Voor mijn homestudio ben ik van plan zelf een subwoofersysteem te gaan bouwen. Daarover heb ik elders een topic lopen. Mogelijk gaat dat een bass-array worden, maar om praktische en financiele redenen beperk ik me in eerste instantie tot twee stuks. Een 2.2 systeem, zeg maar.
Nu is de keten als volgt:
Audio interface SP-DIF --> Benchmark DAC1 --> Audient Nero --> Adam Sub10 mkII (doet analoog 2ch. bass management) --> Adam S2X L+R.
Ik wil die enkele 10" basreflex sub vervangen door twee gesloten subs, met elk eigen DSP en de S2X'en laag-afgefilterd insturen. De keten wordt dan als volgt:
Audio interface SP-DIF --> Bencmark DAC1 --> Audient Nero --> DSP --> subs (LPF) + toppen (HPF)
Mijn overweging is dat ik in de tweede situatie 2 DSP's in serie schakel, waarbij beide DSP's niet op hun volle bitresolutie werken. Het is niet te voorkomen dat de DSP direct na de volumeregeling niet op volle kracht werkt. Maar om verdere degradatie van het signaal te voorkomen zouden de plate-amps in de subwoofers wellicht het beste gewoon klasse A/B of klasse D zonder eigen dsp kunnen worden. Voor de DSP denk ik in eerste instantie aan zo iets.
Wat zijn jullie ideeën hierover? Heeft iemand ervaring met een soortgelijk scenario? Hoe heb je dat opgelost?
weer even een gedachtenspinsel van mij, waar ik graag even over spar met wat anderen hier.
Voor mijn homestudio ben ik van plan zelf een subwoofersysteem te gaan bouwen. Daarover heb ik elders een topic lopen. Mogelijk gaat dat een bass-array worden, maar om praktische en financiele redenen beperk ik me in eerste instantie tot twee stuks. Een 2.2 systeem, zeg maar.
Nu is de keten als volgt:
Audio interface SP-DIF --> Benchmark DAC1 --> Audient Nero --> Adam Sub10 mkII (doet analoog 2ch. bass management) --> Adam S2X L+R.
Ik wil die enkele 10" basreflex sub vervangen door twee gesloten subs, met elk eigen DSP en de S2X'en laag-afgefilterd insturen. De keten wordt dan als volgt:
Audio interface SP-DIF --> Bencmark DAC1 --> Audient Nero --> DSP --> subs (LPF) + toppen (HPF)
Mijn overweging is dat ik in de tweede situatie 2 DSP's in serie schakel, waarbij beide DSP's niet op hun volle bitresolutie werken. Het is niet te voorkomen dat de DSP direct na de volumeregeling niet op volle kracht werkt. Maar om verdere degradatie van het signaal te voorkomen zouden de plate-amps in de subwoofers wellicht het beste gewoon klasse A/B of klasse D zonder eigen dsp kunnen worden. Voor de DSP denk ik in eerste instantie aan zo iets.
Wat zijn jullie ideeën hierover? Heeft iemand ervaring met een soortgelijk scenario? Hoe heb je dat opgelost?
Laatst gewijzigd door Jamesblond op zo 18 apr 2021, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Ga je dan niet eerder naar een DBX Driverack?
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Tsja, je moet kiezen wat je belangrijker vindt. Dat het goed of makkelijk werkt of dat je een stap ADC, DSP, DAC weghaalt.
Een MiniDSP 2x4 heeft niet zo'n groot dynamisch bereik, dus daarbij is het belangrijk om de volumeregeling pas daarna te doen. Dat geldt vooral als je luidsprekers veel harder kunnen dan het volume waarop je meestal luistert.
Een MiniDSP 2x4 heeft niet zo'n groot dynamisch bereik, dus daarbij is het belangrijk om de volumeregeling pas daarna te doen. Dat geldt vooral als je luidsprekers veel harder kunnen dan het volume waarop je meestal luistert.
Laatst gewijzigd door Chocomel op za 17 apr 2021, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
of de digitale volume regeling van de DSP gebruiken....
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Op een ander forum heb ik reeds geïnformeerd of ik een dergelijke klus zou kunnen doen met een BSS Omnidrive of minidrive. Dat werd me sterk afgeraden in verband met de suboptimale kwaliteit van de AD/DA conversie in dat ding. En eveneens zou hij bij low-level insturing niet optimaal klinken.Shadow schreef:Ga je dan niet eerder naar een DBX Driverack?
Daarentegen heb ik een jaar of wat in een studio gewerkt (van een top-producer in Baarn) waar een vergelijkbare klus werd gedaan met de genoemde minidrive. Dat klonk in zijn oren kennelijk goed genoeg. In mijn oren klonk het waanzinnig, met die Avalon mix monitors. Mijn oren zijn inmiddels jaren verder en ik zou eerlijk gezegd niet weten of het apparaat voor mijn huidige oren nog steeds goed genoeg is; die zijn inmiddels ruim tien jaar verder ontwikkeld en mijn referentie is veranderd. Ik weet ook niet of diezelfde studio nog steeds met hetzelfde apparaat werkt. Zou ik eens kunnen navragen. Of het ding opsnorren op internet en gewoon eens proberen...
Overigens zijn die apparaten niet in staat tot Linkwitz Transform filters, die ik wel wil kunnen gebruiken bij het tunen van een gesloten subwoofer. Hoe erg is dat “gebrek”?
Wat bedoel je met "niet zo'n groot dynamisch bereik"?Chocomel schreef:Tsja, je moet kiezen wat je belangrijker vindt. Dat het goed of makkelijk werkt of dat je een stap ADC, DSP, DAC weghaalt.
Een MiniDSP 2x4 heeft niet zo'n groot dynamisch bereik, dus daarbij is het belangrijk om de volumeregeling pas daarna te doen. Dat geldt vooral als je luidsprekers veel harder kunnen dan het volume waarop je meestal luistert.
Het moet uiteraard goed klinken, ook op signalen ver beneden maximale insturing. Over hoeveel dB(fs) we dan praten, geen idee...
Ik kies bewust voor een Monitor controller zoals de Audient Nero, omdat daar meerdere speakersets op aangesloten kunnen worden. Eén van die sets is dan deze sub/top combinatie, waarmee het volume geregeld wordt met die controller. Dus één centraal ding om alle monitoring routing taken mee te regelen (behalve filtering). Dat is het "makkelijk" aspect van de set-up. De rest moet ook gewoon goed klinken, ook op lage volumes.
Zie het punt over de keuze voor een monitorcontroller: één volumeknop voor meerdere speakersets.Henkjan schreef:of de digitale volume regeling van de DSP gebruiken....
Laatst gewijzigd door Jamesblond op zo 18 apr 2021, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Dynamisch bereik vertaalt zich het simpelste naar ruis (of signaalruis).
Een DAC (of DSP) met een slechter dynamisch bereik ruist wat meer.
Voor het laag, dus subwoofer-systemen, is je oor daar vrij ongevoelig voor.
Dus voor het laag kun je best prima een wat mindere DSP gebruiken.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of je dit van plan bent, of dat je de spullen (op de miniDSP na) al in huis hebt?
Dit zou namelijk niet direct mijn aanpak zijn
Een DAC (of DSP) met een slechter dynamisch bereik ruist wat meer.
Voor het laag, dus subwoofer-systemen, is je oor daar vrij ongevoelig voor.
Dus voor het laag kun je best prima een wat mindere DSP gebruiken.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of je dit van plan bent, of dat je de spullen (op de miniDSP na) al in huis hebt?
Dit zou namelijk niet direct mijn aanpak zijn
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Ik heb de spullen al in gebruik, met een subwoofer die me nu niet goed bevalt. De mini-DSP (heb ik nog niet) zou in de setup die ik van plan ben niet alleen de subs aansturen, maar dus ook de monitoren. Vergelijkbaar met wat de eerder genoemde BSS-omnidrive en minidrive (of dBx drive rack) doen.One World Concepts schreef:Dynamisch bereik vertaalt zich het simpelste naar ruis (of signaalruis).
Een DAC (of DSP) met een slechter dynamisch bereik ruist wat meer.
Voor het laag, dus subwoofer-systemen, is je oor daar vrij ongevoelig voor.
Dus voor het laag kun je best prima een wat mindere DSP gebruiken.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of je dit van plan bent, of dat je de spullen (op de miniDSP na) al in huis hebt?
Dit zou namelijk niet direct mijn aanpak zijn
Maar die laatsten zijn volgens mij minder geschikt om gesloten subs te tunen (geen LT).
Als ik bovenstaande reacties lees, krijg ik de indruk dat het geen goed idee is om twee DSP’s in serie te laten werken op kleine signalen. In dat geval kan ik dus beter zoeken naar een recht-toe-recht-aan versterker zonder processing. Of überhaupt iets heel anders overwegen?
Wat is verstandig om te doen?
[Edit]
Hoe is het met de SNR van de mini-DSP 4x10HD? Beter dan de Balanced 2x4? Voor wat het waard is: volgens de specificaties 114dB. En hij kan op 96kHz werken, wat mijn voorkeur heeft.
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Ik zou de grotere minidsp 10x10hd eerder overwegen als alles in één oplossing 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
OK, duidelijk verhaal, als je de spullen al hebt, snap ik ook het dilemma wat beter.Jamesblond schreef:Ik heb de spullen al in gebruik, met een subwoofer die me nu niet goed bevalt. De mini-DSP (heb ik nog niet) zou in de setup die ik van plan ben niet alleen de subs aansturen, maar dus ook de monitoren. Vergelijkbaar met wat de eerder genoemde BSS-omnidrive en minidrive (of dBx drive rack) doen.One World Concepts schreef:Dynamisch bereik vertaalt zich het simpelste naar ruis (of signaalruis).
Een DAC (of DSP) met een slechter dynamisch bereik ruist wat meer.
Voor het laag, dus subwoofer-systemen, is je oor daar vrij ongevoelig voor.
Dus voor het laag kun je best prima een wat mindere DSP gebruiken.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of je dit van plan bent, of dat je de spullen (op de miniDSP na) al in huis hebt?
Dit zou namelijk niet direct mijn aanpak zijn
Maar die laatsten zijn volgens mij minder geschikt om gesloten subs te tunen (geen LT).
Als ik bovenstaande reacties lees, krijg ik de indruk dat het geen goed idee is om twee DSP’s in serie te laten werken op kleine signalen. In dat geval kan ik dus beter zoeken naar een recht-toe-recht-aan versterker zonder processing. Of überhaupt iets heel anders overwegen?
Wat is verstandig om te doen?
[Edit]
Hoe is het met de SNR van de mini-DSP 4x10HD? Beter dan de Balanced 2x4? Voor wat het waard is: volgens de specificaties 114dB. En hij kan op 96kHz werken, wat mijn voorkeur heeft.
Waarom moeten de DSP's in serie?
Je kunt ze toch ook parallel aan elkaar zetten?
Er is niks mis met DSP's in serie, afhankelijk van de situatie is dat altijd nog beter dan helemaal GEEN DSP.
Ik persoonlijk mis alleen nog een hoop context, budget etc etc
Zo zijn er bv ook 8 kanaals DIY bordjes (met ADAU1452 DSP chip), dat wordt veel meer een klus project.
Of anders iets van een Behringer DCX2496LE met toch behoorlijk nette specs en qua prijs gunstiger dan miniDSP.
Voor gesloten subs is een LT trouwens geen must.
Een 2e orde shelving is bv al precies hetzelfde, en je kunt gelijke resultaten halen met een 1e orde shelving icm EQ.
Als ik naar je signaal chain kijk, en je toch S/PDIF tot je beschikking hebt, kan de Bencmark DAC1 er sowieso tussen uit.
Ik snap ook nog niet helemaal waar nu de fusion amp voor gebruikt gaat worden, voor de subs neem ik aan?
Heeft de fusionamp niet nog een line-out uit ofzo (kan met niet meer herinneren)
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Ik zal proberen duidelijk(er) te schetsen wat de situatie is.
SP-DIF uit van de interface gaat naar de Benchmark, omdat de DAC in de interface brandhout is. Die Benchmark DAC1 levert een mooi analoog signaal naar de Audient Nero. Met die Nero regel de input van wat daarna komt: (optioneel meerdere) speakers, al dan niet met subwoofer.
De DSP’s komen in serie, want:
Nero (analoog) —> miniDSP (dsp) —> Fusion amp (dsp).
Die laatste is dus evt te vervangen voor een “normale” versterker.
De miniDSP is mijns inziens nodig om de integratie tussen de subs en monitors te doen, stereo in, 2x laag en 2x mid-hoog uit. De monitors (Adam S2X) hebben eigen versterking.
Een Hypex FusionAmp heeft alleen een “loop through”, geen gefilterde lijn-uitgang, voor zover ik weet.
SP-DIF uit van de interface gaat naar de Benchmark, omdat de DAC in de interface brandhout is. Die Benchmark DAC1 levert een mooi analoog signaal naar de Audient Nero. Met die Nero regel de input van wat daarna komt: (optioneel meerdere) speakers, al dan niet met subwoofer.
De DSP’s komen in serie, want:
Nero (analoog) —> miniDSP (dsp) —> Fusion amp (dsp).
Die laatste is dus evt te vervangen voor een “normale” versterker.
De miniDSP is mijns inziens nodig om de integratie tussen de subs en monitors te doen, stereo in, 2x laag en 2x mid-hoog uit. De monitors (Adam S2X) hebben eigen versterking.
Een Hypex FusionAmp heeft alleen een “loop through”, geen gefilterde lijn-uitgang, voor zover ik weet.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Ah ja, duidelijk.Jamesblond schreef:Ik zal proberen duidelijk(er) te schetsen wat de situatie is.
SP-DIF uit van de interface gaat naar de Benchmark, omdat de DAC in de interface brandhout is. Die Benchmark DAC1 levert een mooi analoog signaal naar de Audient Nero. Met die Nero regel de input van wat daarna komt: (optioneel meerdere) speakers, al dan niet met subwoofer.
De DSP’s komen in serie, want:
Nero (analoog) —> miniDSP (dsp) —> Fusion amp (dsp).
Die laatste is dus evt te vervangen voor een “normale” versterker.
De miniDSP is mijns inziens nodig om de integratie tussen de subs en monitors te doen, stereo in, 2x laag en 2x mid-hoog uit. De monitors (Adam S2X) hebben eigen versterking.
Een Hypex FusionAmp heeft alleen een “loop through”, geen gefilterde lijn-uitgang, voor zover ik weet.
Ik heb even naar die Adams monitors gekeken, maar daar zitten helaas ook geen high-pass filters in.
(vreemde keuze van Adams)
Een DSP is namelijk nogal heel erg overkill in deze situatie, een actief analoog filter zou hier prima werken.
Dat zijn twee opampjes plus wat extra dingen, stelt weinig voor.
Wat evt zou werken is inderdaad digitaal uit op de eerste DSP en dan digitaal in op de Hypex fusion.
Dat scheelt al 1 vertaalslag, hoewel ik persoonlijk voor het laag niet zo'n punt zou vinden.
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Je kunt toch ook de DSP in de Hypex bypassen en analoog de versterkers aansturen.
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Uhm niet zonder aanpassing, de analoog in gaat volgens mij de dsp gewoon in...Kappa7 schreef:Je kunt toch ook de DSP in de Hypex bypassen en analoog de versterkers aansturen.
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Klopt maar daarna wordt het weer analoog en dat gewoon de versterker in.
Kwestie van de multipin connector los halen en de juiste kabeltjes pakken.
Kwestie van de multipin connector los halen en de juiste kabeltjes pakken.
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Ja idd je kunt hem gewoon bypassenKappa7 schreef:Klopt maar daarna wordt het weer analoog en dat gewoon de versterker in.
Kwestie van de multipin connector los halen en de juiste kabeltjes pakken.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Handig! Maar in dat geval zou ik toch liever kiezen voor een DSP-loze versterker. Betalen voor functionaliteit die je niet gebruikt, is zonde. Maar die zijn vrijwel niet te vinden. In ieder geval niet in de vormfactor van een fusionAmp...Shadow schreef:Ja idd je kunt hem gewoon bypassenKappa7 schreef:Klopt maar daarna wordt het weer analoog en dat gewoon de versterker in.
Kwestie van de multipin connector los halen en de juiste kabeltjes pakken.
Re: Mini-DSP i.c.m. Hypex Fusion amp: verstandig?
Ja, die moet je ook gewoon zelf bouwen dan: viewtopic.php?f=7&t=28286&start=125Jamesblond schreef:Handig! Maar in dat geval zou ik toch liever kiezen voor een DSP-loze versterker. Betalen voor functionaliteit die je niet gebruikt, is zonde. Maar die zijn vrijwel niet te vinden. In ieder geval niet in de vormfactor van een fusionAmp...Shadow schreef:Ja idd je kunt hem gewoon bypassenKappa7 schreef:Klopt maar daarna wordt het weer analoog en dat gewoon de versterker in.
Kwestie van de multipin connector los halen en de juiste kabeltjes pakken.
