Restauratie KEF Reference 104/2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Punt is ook wel dat ik een vullende grondverf / plamuur nodig heb om de nerven van het fineer op te vullen.
De verf die ik daarvoor gevonden heb was op oliebasis dus ook de aflak moet dan op olie basis zijn.
De laatste jaren heb ik veel action verf gebruikt wat even uit mijn blote hoofd water gedragen is.
Dat is inderdaad minder mooi diep zwart en slijtvast.
De verf die ik daarvoor gevonden heb was op oliebasis dus ook de aflak moet dan op olie basis zijn.
De laatste jaren heb ik veel action verf gebruikt wat even uit mijn blote hoofd water gedragen is.
Dat is inderdaad minder mooi diep zwart en slijtvast.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
langer laten drogen lijkt me hier , als de 2 lagen in principe compatibel zijn
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
De action verf is in kwaliteit ook minder hoor, heb het zelf ook wel gebruikt (is de prijs ook naar). Vwb slijtvast, watergedragen verf is de laatste jaren echt veel beter geworden (nogmaals voor binnen). Het heeft de naam waar het moeilijk vanaf komt. Maar goed, je hebt gezien de ondergrond ook geen keus daar.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
De boel was nu goed droog dus vandaag aan het herstellen geslagen.
Eerst de mid hoog unit. Daar was de lak los gekomen bij het los halen van de tape.
Eerst de randen maar weer glad geschuurd zo dat er geen harde overgangen meer zijn.
Daarna de verf uit de spuitbus in de dop gespoten en met een penseel de rand hersteld.
Vervolgens heb ik de rol randen ingesmeerd met vaseline zo dat die weer wat soepeler worden. Ik ben er zelf best tevreden over.
De baskasten heb ik eerst maar eens opgeschuurd en de los gekomen delen weer glad gemaakt.
Met plamuur wat weg gewerkt en de eerste zwarte laag aangebracht.
Na dat die laag er op zat werden de oneffenheden goed zichtbaar.
Dus nog maar weer het plamuurmes ter hand genomen.
Het resultaat staat nu weer te drogen. Morgen de boel maar weer glad schuren en hopelijk de laatste lagen zwart er op.
Vervolgens de blanke lak er gelijk achteraan.
Eerst de mid hoog unit. Daar was de lak los gekomen bij het los halen van de tape.
Eerst de randen maar weer glad geschuurd zo dat er geen harde overgangen meer zijn.
Daarna de verf uit de spuitbus in de dop gespoten en met een penseel de rand hersteld.
Vervolgens heb ik de rol randen ingesmeerd met vaseline zo dat die weer wat soepeler worden. Ik ben er zelf best tevreden over.
De baskasten heb ik eerst maar eens opgeschuurd en de los gekomen delen weer glad gemaakt.
Met plamuur wat weg gewerkt en de eerste zwarte laag aangebracht.
Na dat die laag er op zat werden de oneffenheden goed zichtbaar.
Dus nog maar weer het plamuurmes ter hand genomen.
Het resultaat staat nu weer te drogen. Morgen de boel maar weer glad schuren en hopelijk de laatste lagen zwart er op.
Vervolgens de blanke lak er gelijk achteraan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
doe ff een proefstukje voor zwart met blanke lak..
(ik heb ptst van die vlekken op een sub nadat ik na 6 lagen zwart en blank overheen deed)
(ik heb ptst van die vlekken op een sub nadat ik na 6 lagen zwart en blank overheen deed)
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Dat is misschien wel even verstandig.
mogelijk is het zwart zonder de lak wel al voldoende maar ik wil eigenlijk wat diepte in lak krijgen waardoor ik nog kan gaan poetsen.
mogelijk is het zwart zonder de lak wel al voldoende maar ik wil eigenlijk wat diepte in lak krijgen waardoor ik nog kan gaan poetsen.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Nu even wachten tussen de verf lagen door.
De volgende laag wordt de laatste kleur laag.
Wel gelijk even een proef stukje gemaakt wat ik zo even in de blanke lak ga zetten.
Dan weer ik of ik ook met blanke lak verder ga
De volgende laag wordt de laatste kleur laag.
Wel gelijk even een proef stukje gemaakt wat ik zo even in de blanke lak ga zetten.
Dan weer ik of ik ook met blanke lak verder ga
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Zo de laatste laag zit er op.
De baskast heeft nu 3 lagen zwart gekregen en 2 lagen blanke lak.
Daar moet hij het maar mee doen.
Helaas zijn er toch nog 2 plekjes waar de onderlaag toch nog heeft gereageerd op de verf maar ik hoop dat dit na het drogen wel wat bijtrekt en anders is het gewoon jammer. Nu de boel maar wat rust geven en lekker uit laten harden.
daarna ga ik wel kijken of ik er nog iets aan ga doen.
De baskast heeft nu 3 lagen zwart gekregen en 2 lagen blanke lak.
Daar moet hij het maar mee doen.
Helaas zijn er toch nog 2 plekjes waar de onderlaag toch nog heeft gereageerd op de verf maar ik hoop dat dit na het drogen wel wat bijtrekt en anders is het gewoon jammer. Nu de boel maar wat rust geven en lekker uit laten harden.
daarna ga ik wel kijken of ik er nog iets aan ga doen.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Vandaag begonnen om de spuitnevel weg te schuren met korrel 1000 maar was toch niet tevreden.
Er zaten nog een paar puntjes op die nog niet goed naar mijn zin waren dus de boel maar weer in de plamuur gezet. Pas één speaker gedaan de andere volgt.
Er zaten nog een paar puntjes op die nog niet goed naar mijn zin waren dus de boel maar weer in de plamuur gezet. Pas één speaker gedaan de andere volgt.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
En toen waren ze geel.
Na wat nieuwe lagen bleef de verf teveel werken met de onder laag.
Ik heb de speakers dus verder weer strak gemaakt en deze isolator laag er over gezet.
Deze moet voorkomen dat de onder gelegen verflaag niet meer kan werken op de aflak.
Nu nog een uurtje wachten en dan kunnen de grondlagen er op.
Dat worden 3 lagen grondverf die elk na een 15min na elkaar gespoten kunnen worden.
Daarna is het rustig uitharden en kan zaterdag de boel met 1000 geschuurd worden en kan de aflak er over met aansluitend de blanke lak.
Ik heb de speakers dus verder weer strak gemaakt en deze isolator laag er over gezet.
Deze moet voorkomen dat de onder gelegen verflaag niet meer kan werken op de aflak.
Nu nog een uurtje wachten en dan kunnen de grondlagen er op.
Dat worden 3 lagen grondverf die elk na een 15min na elkaar gespoten kunnen worden.
Daarna is het rustig uitharden en kan zaterdag de boel met 1000 geschuurd worden en kan de aflak er over met aansluitend de blanke lak.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ze zijn alweer zwart
Net 2 grondlagen gedaan en met 10 min ga ik aan de laatste grondlaag beginnen.
Ben wel aardig tevreden over het resultaat zover.
Net 2 grondlagen gedaan en met 10 min ga ik aan de laatste grondlaag beginnen.
Ben wel aardig tevreden over het resultaat zover.
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Wat is de droogtijd dan?
Ik wacht -ondanks de voorschriften- toch altijd een uur of 12 voor ik overschilder. Te snel geeft altijd een lelijk resultaat.
Ik wacht -ondanks de voorschriften- toch altijd een uur of 12 voor ik overschilder. Te snel geeft altijd een lelijk resultaat.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
15 min tussen de lagen is voldoende.
Na 2 uur kan je het schuren en overschilderen. (volgens de bus)
De grondverf die ik met de roller heb aangebracht moet wel 24 uur drogen maar spuitbussen gaat echt veel sneller.
De korte tijd tussen de lagen is juist wel goed naar ik begrepen heb.
Door dat deze dan nog redelijk zacht is vormt het één mooie laag.
Na 2 uur kan je het schuren en overschilderen. (volgens de bus)
De grondverf die ik met de roller heb aangebracht moet wel 24 uur drogen maar spuitbussen gaat echt veel sneller.
De korte tijd tussen de lagen is juist wel goed naar ik begrepen heb.
Door dat deze dan nog redelijk zacht is vormt het één mooie laag.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op do 15 apr 2021, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ah spuiten, dat verandert de zaak, maar dat schuren na 2 uur vind ik heel optimistisch.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Vandaag 2 verf lagen en 3 lagen blanke lak verder.
Je ziet duidelijk de spiegeling van de radiator in de lak dus de hoogglans moet wel voldoende zijn zo.
Nu eerst alles maar een paar dagen laten uitharden en dan met 1000 de nevel weg schuren en dan de boel polijsten.
Ik ben redelijk tevreden met het resultaat al zijn er nog wel een paar plekjes de echt beter hadden gemoeten.
Nu eerst alles maar een paar dagen laten uitharden en dan met 1000 de nevel weg schuren en dan de boel polijsten.
Ik ben redelijk tevreden met het resultaat al zijn er nog wel een paar plekjes de echt beter hadden gemoeten.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Zeker en het begint al ergens op te lijken.
De eerste is gepolijst. en het glimt aardig. Nog een speaker te gaan en dan de boel in de wax zetten.
De eerste is gepolijst. en het glimt aardig. Nog een speaker te gaan en dan de boel in de wax zetten.
