Die LT zou ik vergeten, dit is prima zo.Shadow schreef:Dat doe ik, Q=0,577 hier en 70 liter, wat je ziet zijn 2 woofers in de sim. Zonder LT zit je aan de 50Hz F3 volgens die sim.SSassen schreef:Pas op met dit soort simulaties Joram, room gain doet namelijk ook heel veel en twee stuks 20cm geeft een heel andere ervaring dan een enkele. Ik zou rond de Q=0.6 gaan zitten en een F3 rond de 60Hz. Netto zit je dan op 30 á 35 liter per woofer.
Vloerstaander met Scan Speak drivers
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: Nieuw ontwerp met de JA-8008
satefan schreef:Het gaat meer om m'n allergie voor baspoorten. Maar daar mag ik niets meer over zeggen.
Ah zo. Er zijn ergere allergieën
Niet, die had ik er zo maar opgezet om het grafiekje op het oog mooi te krijgen tot 20Hz, maar dan vliegt de boel qua uitslag snel uit de bocht...ds23man schreef:Hoe ga je de LT implementeren Joram? En vergeet niet dat een LT vermogen vreet.
Eensch!SSassen schreef:Die LT zou ik vergeten, dit is prima zo.Shadow schreef:Dat doe ik, Q=0,577 hier en 70 liter, wat je ziet zijn 2 woofers in de sim. Zonder LT zit je aan de 50Hz F3 volgens die sim.SSassen schreef:Pas op met dit soort simulaties Joram, room gain doet namelijk ook heel veel en twee stuks 20cm geeft een heel andere ervaring dan een enkele. Ik zou rond de Q=0.6 gaan zitten en een F3 rond de 60Hz. Netto zit je dan op 30 á 35 liter per woofer.
Dat is bekend, ik begrijp ook steeds beter waaromsatefan schreef:Het gaat meer om m'n allergie voor baspoortenShadow schreef:Oh hij wil vermijden voor wc-eend uitgemaakt te worden misschien? Nou jou als je ergens voor staat omdat je vind dat dat goed is mag je daar voor uitkomen.Douwe84 schreef:volgens mij doet de cilinderspeaker van satefan niet anders wat dat betreft.. Maar daar mag ik niets meer over zeggen.
satefan schreef:Ik vind dat je het helemaal goed doetShadow schreef:Waarom niet? Doe ik iets verkeerd?satefan schreef:Lekker hoor. Gesloten ontwerp met een LT doet het hier ook prima! (meer ga ik er niet over zeggen)
De Visaton ook even in de sim gegooid;
die doet het qua response hetzelfde als de Scan Speak echter;
Hij kan wel 2x zo veel vermogen verstouwen voor ie aan z'n Xmax zit...(180W vs 90W) rendement is wel lager dus uiteindelijk zal max spl elkaar niet veel ontlopen?
die doet het qua response hetzelfde als de Scan Speak echter;
Hij kan wel 2x zo veel vermogen verstouwen voor ie aan z'n Xmax zit...(180W vs 90W) rendement is wel lager dus uiteindelijk zal max spl elkaar niet veel ontlopen?
Als diameter en Xmax gelijk zijn, dan zal SPL gelijk uitvallen en is er dus alleen verschil in rendement.
Dan kun je weer een beetje boosten met de LTShadow schreef:Xmax is iets hoger van de Visaton idd.
Ja die TIW200XS was m'n eerste ingeving omdat die tegen een stootje kan en qua specs / prijs onverslaanbaar is...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
je bent niet alleen:satefan schreef:Het gaat meer om m'n allergie voor baspoortenShadow schreef:Oh hij wil vermijden voor wc-eend uitgemaakt te worden misschien? Nou jou als je ergens voor staat omdat je vind dat dat goed is mag je daar voor uitkomen.Douwe84 schreef:volgens mij doet de cilinderspeaker van satefan niet anders wat dat betreft.. Maar daar mag ik niets meer over zeggen.
https://rmsacoustics.nl/papers/whitepaperbassreflex.pdf
De specs zijn wat anders gesteld.Shadow schreef:Xmax is iets hoger van de Visaton idd.
Sd is 206 cm2 voor de Visaton en 220 cm2 voor de Scan-Speak.
Visaton heeft het over "Excursion limit" van ±12.5 mm
Scan-Speak over "Linear excursion" van ±9 mm
en "Max mech. excursion" van ±14 mm
Denk dat "Excursion limit" en "Max mech, excursion" vergelijkbare dingen zijn en dan lijkt de Scan-Speak het te winnen.
Maar er is wel natuurlijk een duidelijk prijsverschil in voordeel van de Visaton en met twee ervan in een behuizing en dus vier in totaal verplaats je best wel wat lucht.
Dat lijkt mij ook maar een mening.Henkjan schreef:je bent niet alleen:
https://rmsacoustics.nl/papers/whitepaperbassreflex.pdf
Ik heb met Sander afgesproken de Scan Speaks over te nemenjvenema schreef:De specs zijn wat anders gesteld.Shadow schreef:Xmax is iets hoger van de Visaton idd.
Sd is 206 cm2 voor de Visaton en 220 cm2 voor de Scan-Speak.
Visaton heeft het over "Excursion limit" van ±12.5 mm
Scan-Speak over "Linear excursion" van ±9 mm
en "Max mech. excursion" van ±14 mm
Denk dat "Excursion limit" en "Max mech, excursion" vergelijkbare dingen zijn en dan lijkt de Scan-Speak het te winnen.
Maar er is wel natuurlijk een duidelijk prijsverschil in voordeel van de Visaton en met twee ervan in een behuizing en dus vier in totaal verplaats je best wel wat lucht.
Als het prijsverschil kleiner dan wel weg is, dan is de keuze duidelijk lijkt meShadow schreef:Ik heb met Sander afgesproken de Scan Speaks over te nemen
Zal vast wat moois worden, dat voldoende lucht in beweging kan brengen
Ben zelf bezig met een vijfhoekige zuil en heb uit een stuk berken multiplex een proef iets gemaakt. Het verstek zagen en zo met invalzaag en de lamello's etc. is allemaal goed gegaan. Maar vind het toch behoorlijk lomp. De baffle is 26 cm breed, maar door de vijfhoek is het totaal iets van bijna 40 cm breed en komt het lomp over. Kan ze nog iets kleiner maken minimaal 23,5cm wil de woofer nog passen. Zal dat doen en dan kijken hoe dat optisch uitpakt.
De strook berken was 305x33 cm en 27 mm dik, en koste 9 euro, dus dan kan je wat proberen hoe het eruit ziet en meet.
De strook berken was 305x33 cm en 27 mm dik, en koste 9 euro, dus dan kan je wat proberen hoe het eruit ziet en meet.
Nee dat is bepaald niet weg, maar dat komt goed.jvenema schreef:Als het prijsverschil kleiner dan wel weg is, dan is de keuze duidelijk lijkt me![]()
Zal vast wat moois worden, dat voldoende lucht in beweging kan brengen
Kijk eens bij Tony G. In de cad library en zoek de 'Speranza' eens op, want dat is wat ik qua kast wil.jvenema schreef:Ben zelf bezig met een vijfhoekige zuil en heb uit een stuk berken multiplex een proef iets gemaakt. Het verstek zagen en zo met invalzaag en de lamello's etc. is allemaal goed gegaan. Maar vind het toch behoorlijk lomp. De baffle is 26 cm breed, maar door de vijfhoek is het totaal iets van bijna 40 cm breed en komt het lomp over. Kan ze nog iets kleiner maken minimaal 23,5cm wil de woofer nog passen. Zal dat doen en dan kijken hoe dat optisch uitpakt.
de ronde of de vierkante?Shadow schreef:
Kijk eens bij Tony G. In de cad library en zoek de 'Speranza' eens op, want dat is wat ik qua kast wil.
Rond is altijd beter. Er zijn maar weinig vierkante muziek-instrumenten.
Ik snap wat Stefan bedoeld, het gaat om afstraling, niet om de resonantie van de kast in dit geval Leo 
Ik maakte geen geintje.pappaleo schreef:Ja, dat snap ik ook.
Hij geintje, ik geintje.....