Paaskuiken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Paaskuiken
Kweenie Leo, heb zo het idee dat x-over naar 1,8 - 2 kHz verleggen wel eens beter uit zou kunnen gaan komen. Als tweet dat lust ten minste en niet al te veel gaat vervormen.
Re: Paaskuiken
Dit komt toch wel goed met het spoeltje dat Leo nog moet installeren? Al met al weer een strak plan, respect!
Re: Paaskuiken
Ben benieuwd. Krijg toch meer het idee dat woef en tweet simpelweg slecht matchen. Dat komt wel vaker voor.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Gehoormatige tests vertellen mij iets anders.Pjotr schreef:Ben benieuwd. Krijg toch meer het idee dat woef en tweet simpelweg slecht matchen. Dat komt wel vaker voor.
Maar er is vergelijkingsmateriaal op komst.
Denk ik.
Re: Paaskuiken
Misschien heb je gelijk en is die dip rond de x-over niet zo erg opvallend. Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad met een Decca DK30. Daarvan staat het akoestisch centrum 10cm naar achteren. Gaf ook een scherpe en nog veel diepere dip maar niemand die het opviel.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Vanmorgen de boel eens uit elkaar gehaald. Dit is wat er in zit:
Ik heb met de frees de voorzijden een afronding met een radius van 12mm gegeven:
De bovenzijden vooralsnog niet, anders wordt fineren als afwerkmethode een uitdaging.
Het speelt inmiddels weer: Vanmiddag even kijken wat voor effect deze exercitie op de diffractie heeft.
Het in eerste instantie twee-weken low budgetproject dreigt weer veel te sophisticated te worden.
Het speelt inmiddels weer: Vanmiddag even kijken wat voor effect deze exercitie op de diffractie heeft.
Het in eerste instantie twee-weken low budgetproject dreigt weer veel te sophisticated te worden.
Re: Paaskuiken
Zei toch al: Topsport!
Aan de ander kant gingen de Bébé's min of meer van een leien dakje vergeleken hiermee....
Aan de ander kant gingen de Bébé's min of meer van een leien dakje vergeleken hiermee....
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Maar aan weer de andere kant hoefde ik daar geen rekening met de laagweergave te houden. Dat was voorbehouden aan de subwoofer.Pjotr schreef:Zei toch al: Topsport!![]()
Aan de ander kant gingen de Bébé's min of meer van een leien dakje vergeleken hiermee....
Omdat deze zonder het zonder subwoofer moeten doen en ik toch een beetje een overtuigend geluidsbeeld neer wil zetten kost de klankbalans wat meer moeite.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Je hoort het doordat het geluid wat losser in de ruimte staat. Dat verschil hoor je dan het best bij de zgn audiofiele opnames.
Toen ik bij Jeroen_d aan het luisteren was, zette hij een stukje van het album SaxnBass van Markus Philippe op. Waanzinnige opname. Een heel album is teveel van het goede, dat trek ik echt niet, maar één nummertje (Pink Panther theme) is best leuk.
Je voelt (jawel, voelt) de bassnaren trillen en de Sax staat levensecht los in de lucht. Ik heb wat metingen gemaakt ook, die plaats ik vanavond nog.
Ik kreeg zojuist een pakketje van RumoH binnen. Ik ben benieuwd wat dat spoeltje nog gaat doen. Het kan zijn dat ik nog wat met de condensatoren in de hoog sectie moet spelen als er net boven de scheidingsfrequentie een "deukje" gaat ontstaan.
Toen ik bij Jeroen_d aan het luisteren was, zette hij een stukje van het album SaxnBass van Markus Philippe op. Waanzinnige opname. Een heel album is teveel van het goede, dat trek ik echt niet, maar één nummertje (Pink Panther theme) is best leuk.
Je voelt (jawel, voelt) de bassnaren trillen en de Sax staat levensecht los in de lucht. Ik heb wat metingen gemaakt ook, die plaats ik vanavond nog.
Ik kreeg zojuist een pakketje van RumoH binnen. Ik ben benieuwd wat dat spoeltje nog gaat doen. Het kan zijn dat ik nog wat met de condensatoren in de hoog sectie moet spelen als er net boven de scheidingsfrequentie een "deukje" gaat ontstaan.
Re: Paaskuiken
Ik ook. De dip zat rond de 4000Hz waar de golflengte zo'n 9 cm is, zodat objecten van circa 3 cm of meer de golfvoortplanting beïnvloeden, als ik me niet vergis.Douwe84 schreef:lekker bezig, ik ben benieuwd naar het effect van deze afronding.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Ben ik dus vergeten een pir op te slaan en kan ik dus geen vergelijk laten zien tussen een meting van de tweeter in een kastje met rechte hoeken en in een met afgeronde hoeken.
Ik heb wel een vergelijk van de gefilterde tweeter, waar het verschil wel -maar in mindere mate- naar voren komt. Het verschil is subtiel, maar het is ook maar een subtiele afronding.
Ik heb wel een vergelijk van de gefilterde tweeter, waar het verschil wel -maar in mindere mate- naar voren komt. Het verschil is subtiel, maar het is ook maar een subtiele afronding.
Re: Paaskuiken
Het doet ook alleen wat met de baffle resonantie en resonanties bij de tweet. De nare jongen blijft eigenlijk die resonantiepiek van woef bij 6 kHz. Daar doet afronden niks mee natuurlijk.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Ja, maar die nare piek krijg ik echt helemaal weg, maak je geen zorgen. Dat heeft dan tot gevolg dat de piek in de totaalkarakteristiek op 6,5 kHz verdwijnt en de dip op 7,5 kHz ook, die wordt veroorzaakt door fasedraaiing bij die resonantie.
Gaan we morgen zien (ik moet ook nog wat aan de tuin doen). Dit kleine spoeltje gaat mij daarbij helpen, eventueel met een paar wikkelingen minder:
Gaan we morgen zien (ik moet ook nog wat aan de tuin doen). Dit kleine spoeltje gaat mij daarbij helpen, eventueel met een paar wikkelingen minder:
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 15 apr 2021, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Paaskuiken
Vandaar ook mijn eerder idee om de x-over lager te leggen. Ben heel benieuwd, spannend hoor... 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Het spoeltje doet wat er van hem verwacht wordt.
Metingen moet ik even overnieuw doen, want ik heb weer een onverklaarbaar fenomeen.
Ik heb een bult van jewelste bij 200 Hz. Ik had het filter opnieuw opgebouwd, dus dat was de eerste verdachte. Oude filter erbij gepakt, hetzelfde. Andere kastje erbij gepakt: Geen verschil. Zonder filter ook.
Moe wordt ik van dat soort dingen. Ik heb de impuls even uitvergroot en het wordt veroorzaakt door dat doorhangende stuk binnen het timeframe. Waarschijnlijk brom op de lijn of zo, of een brommende koelkast (eerste reflectievlak).
Zo zag ie er gisteren uit. Meetomstandigheden en -lokatie hetzelfde. Eerst maar even uitzoeken wat er hier stoort.
Metingen moet ik even overnieuw doen, want ik heb weer een onverklaarbaar fenomeen.
Ik heb een bult van jewelste bij 200 Hz. Ik had het filter opnieuw opgebouwd, dus dat was de eerste verdachte. Oude filter erbij gepakt, hetzelfde. Andere kastje erbij gepakt: Geen verschil. Zonder filter ook.
Moe wordt ik van dat soort dingen. Ik heb de impuls even uitvergroot en het wordt veroorzaakt door dat doorhangende stuk binnen het timeframe. Waarschijnlijk brom op de lijn of zo, of een brommende koelkast (eerste reflectievlak).
Zo zag ie er gisteren uit. Meetomstandigheden en -lokatie hetzelfde. Eerst maar even uitzoeken wat er hier stoort.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Gevonden, de stekker die voor terugkoppeling naar de in mijn meetversterker ingebouwde probe (voor 2 kanaals meting) zat er niet goed in 
Even nieuwe metinkjes gemaakt: Het hoog kan misschien nog wel een dB'tje of 2 opgetild worden. Het klinkt in ieder geval al erg goed.
Dat moet ik met luisteren en vergelijken even vaststellen.
Even nieuwe metinkjes gemaakt: Het hoog kan misschien nog wel een dB'tje of 2 opgetild worden. Het klinkt in ieder geval al erg goed.
Dat moet ik met luisteren en vergelijken even vaststellen.
Re: Paaskuiken
Je mist vooral output in het gebied waar het kleine spoeltje zo effectief zijn werk doet.
Re: Paaskuiken
Yup, nieuwe pixels kopen
Wat gebeurt er als je het tweeterfilter tikje omlaag schuift?
Re: Paaskuiken
Ter info: de dip komt inderdaad door de randdiffractie volgt uit simulatie in LspCAD:
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Ik luister nu alweer anderhalve dag naar de kuikens. Ik heb nog geen seconde de behoefte gehad om ze om te ruilen voor andere speakers.
Uiteindelijk wil ik wel weten of het hoog zo kan blijven en heb ik vanmorgen de inimini op die plek neergezet (dat is niet zoveel werk
).
Toegegeven, het hoog klinkt verfijnder uit de AMT. Maar dat is wel zo ongeveer alles. De recentste song van David Gilmour (Yes, I have Ghosts) klinkt uit de inimini alsof er een stuk uit zijn thorax is weggenomen. Er mist daar een half octaafje.
Anyway, ik was er snel klaar mee. De kuikens klinken volwassener en hebben een stevig fundament, dat bovendien strak en gedefinieerd klinkt.
Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om te gaan zitten proberen of ik het hoog nog wat moet "optillen" of "verschuiven". Ik wil gewoon muziek luisteren.
Ik moet even wat moed bij elkaar verzamelen om het toch maar te gaan doen.....
Uiteindelijk wil ik wel weten of het hoog zo kan blijven en heb ik vanmorgen de inimini op die plek neergezet (dat is niet zoveel werk
Toegegeven, het hoog klinkt verfijnder uit de AMT. Maar dat is wel zo ongeveer alles. De recentste song van David Gilmour (Yes, I have Ghosts) klinkt uit de inimini alsof er een stuk uit zijn thorax is weggenomen. Er mist daar een half octaafje.
Anyway, ik was er snel klaar mee. De kuikens klinken volwassener en hebben een stevig fundament, dat bovendien strak en gedefinieerd klinkt.
Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om te gaan zitten proberen of ik het hoog nog wat moet "optillen" of "verschuiven". Ik wil gewoon muziek luisteren.
Ik moet even wat moed bij elkaar verzamelen om het toch maar te gaan doen.....
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paaskuiken
Ik hoor trouwens dat Mission ook gestopt is met het leveren van units voor de DIY markt. Weet iemand daar iets van?
Elke keer als ik iets moois fabriceer lijkt het per omgaande vintage te worden.
Elke keer als ik iets moois fabriceer lijkt het per omgaande vintage te worden.
Re: Paaskuiken
Het is meer dat je rond 4kHz wat energie mist. Door de notch trek je ook het gebied daaronder wat naar beneden bij de mid. Dat kun je compenseren door de tweeter net wat harder te laten werken in dat gebied.pappaleo schreef:Je hebt gelijk, verdomd, dat had ik nog niet gezien
Het zal nu heel prettig klinken, maar ook een beetje pit missen.
