Paaskuiken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Kweenie Leo, heb zo het idee dat x-over naar 1,8 - 2 kHz verleggen wel eens beter uit zou kunnen gaan komen. Als tweet dat lust ten minste en niet al te veel gaat vervormen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paaskuiken

Bericht door markbakk »

Dit komt toch wel goed met het spoeltje dat Leo nog moet installeren? Al met al weer een strak plan, respect!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Ben benieuwd. Krijg toch meer het idee dat woef en tweet simpelweg slecht matchen. Dat komt wel vaker voor.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Ben benieuwd. Krijg toch meer het idee dat woef en tweet simpelweg slecht matchen. Dat komt wel vaker voor.
Gehoormatige tests vertellen mij iets anders.
Maar er is vergelijkingsmateriaal op komst.

Denk ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Misschien heb je gelijk en is die dip rond de x-over niet zo erg opvallend. Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad met een Decca DK30. Daarvan staat het akoestisch centrum 10cm naar achteren. Gaf ook een scherpe en nog veel diepere dip maar niemand die het opviel.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Vanmorgen de boel eens uit elkaar gehaald. Dit is wat er in zit:
Aansluit terminal vergeten
Aansluit terminal vergeten
Ik heb met de frees de voorzijden een afronding met een radius van 12mm gegeven:
Netjes afgerond
Netjes afgerond
De bovenzijden vooralsnog niet, anders wordt fineren als afwerkmethode een uitdaging.
Het speelt inmiddels weer:
Pat & Mat vinden het OK
Pat & Mat vinden het OK
Vanmiddag even kijken wat voor effect deze exercitie op de diffractie heeft.

Het in eerste instantie twee-weken low budgetproject dreigt weer veel te sophisticated te worden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Zei toch al: Topsport! :mrgreen:

Aan de ander kant gingen de Bébé's min of meer van een leien dakje vergeleken hiermee....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Zei toch al: Topsport! :mrgreen:

Aan de ander kant gingen de Bébé's min of meer van een leien dakje vergeleken hiermee....
Maar aan weer de andere kant hoefde ik daar geen rekening met de laagweergave te houden. Dat was voorbehouden aan de subwoofer.
Omdat deze zonder het zonder subwoofer moeten doen en ik toch een beetje een overtuigend geluidsbeeld neer wil zetten kost de klankbalans wat meer moeite.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Paaskuiken

Bericht door Douwe84 »

lekker bezig, ik ben benieuwd naar het effect van deze afronding.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Je hoort het doordat het geluid wat losser in de ruimte staat. Dat verschil hoor je dan het best bij de zgn audiofiele opnames.

Toen ik bij Jeroen_d aan het luisteren was, zette hij een stukje van het album SaxnBass van Markus Philippe op. Waanzinnige opname. Een heel album is teveel van het goede, dat trek ik echt niet, maar één nummertje (Pink Panther theme) is best leuk.

Je voelt (jawel, voelt) de bassnaren trillen en de Sax staat levensecht los in de lucht. Ik heb wat metingen gemaakt ook, die plaats ik vanavond nog.

Ik kreeg zojuist een pakketje van RumoH binnen. Ik ben benieuwd wat dat spoeltje nog gaat doen. Het kan zijn dat ik nog wat met de condensatoren in de hoog sectie moet spelen als er net boven de scheidingsfrequentie een "deukje" gaat ontstaan.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Paaskuiken

Bericht door Wieger61 »

Douwe84 schreef:
lekker bezig, ik ben benieuwd naar het effect van deze afronding.
Ik ook. De dip zat rond de 4000Hz waar de golflengte zo'n 9 cm is, zodat objecten van circa 3 cm of meer de golfvoortplanting beïnvloeden, als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Ben ik dus vergeten een pir op te slaan en kan ik dus geen vergelijk laten zien tussen een meting van de tweeter in een kastje met rechte hoeken en in een met afgeronde hoeken.

Ik heb wel een vergelijk van de gefilterde tweeter, waar het verschil wel -maar in mindere mate- naar voren komt.
Met vierkante hoeken
Met vierkante hoeken
Met afgeronde hoeken
Met afgeronde hoeken
Het verschil is subtiel, maar het is ook maar een subtiele afronding.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Het doet ook alleen wat met de baffle resonantie en resonanties bij de tweet. De nare jongen blijft eigenlijk die resonantiepiek van woef bij 6 kHz. Daar doet afronden niks mee natuurlijk.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Ja, maar die nare piek krijg ik echt helemaal weg, maak je geen zorgen. Dat heeft dan tot gevolg dat de piek in de totaalkarakteristiek op 6,5 kHz verdwijnt en de dip op 7,5 kHz ook, die wordt veroorzaakt door fasedraaiing bij die resonantie.

Gaan we morgen zien (ik moet ook nog wat aan de tuin doen). Dit kleine spoeltje gaat mij daarbij helpen, eventueel met een paar wikkelingen minder:
Klein !
Klein !
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 15 apr 2021, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Vandaar ook mijn eerder idee om de x-over lager te leggen. Ben heel benieuwd, spannend hoor... :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Het spoeltje doet wat er van hem verwacht wordt.
Metingen moet ik even overnieuw doen, want ik heb weer een onverklaarbaar fenomeen.
Ik heb een bult van jewelste bij 200 Hz. Ik had het filter opnieuw opgebouwd, dus dat was de eerste verdachte. Oude filter erbij gepakt, hetzelfde. Andere kastje erbij gepakt: Geen verschil. Zonder filter ook.

Moe wordt ik van dat soort dingen. Ik heb de impuls even uitvergroot en het wordt veroorzaakt door dat doorhangende stuk binnen het timeframe.
Vandaag
Vandaag
Waarschijnlijk brom op de lijn of zo, of een brommende koelkast (eerste reflectievlak).
Zo zag ie er gisteren uit. Meetomstandigheden en -lokatie hetzelfde.
Gisteren
Gisteren
Eerst maar even uitzoeken wat er hier stoort.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Gevonden, de stekker die voor terugkoppeling naar de in mijn meetversterker ingebouwde probe (voor 2 kanaals meting) zat er niet goed in :hide:

Even nieuwe metinkjes gemaakt:
zonder 50 µH
zonder 50 µH
met 50 µH
met 50 µH
Het hoog kan misschien nog wel een dB'tje of 2 opgetild worden. Het klinkt in ieder geval al erg goed.
Dat moet ik met luisteren en vergelijken even vaststellen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Paaskuiken

Bericht door Walt »

Je mist vooral output in het gebied waar het kleine spoeltje zo effectief zijn werk doet.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Je hebt gelijk, verdomd, dat had ik nog niet gezien :relax:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Yup, nieuwe pixels kopen :lol: Wat gebeurt er als je het tweeterfilter tikje omlaag schuift?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Paaskuiken

Bericht door Wieger61 »

Ter info: de dip komt inderdaad door de randdiffractie volgt uit simulatie in LspCAD:
Paasei LspCAD simulatie Model.jpg
Paasei LspCAD simulatie frequentierespontie.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Ik luister nu alweer anderhalve dag naar de kuikens. Ik heb nog geen seconde de behoefte gehad om ze om te ruilen voor andere speakers.

Uiteindelijk wil ik wel weten of het hoog zo kan blijven en heb ik vanmorgen de inimini op die plek neergezet (dat is niet zoveel werk :mrgreen: ).

Toegegeven, het hoog klinkt verfijnder uit de AMT. Maar dat is wel zo ongeveer alles. De recentste song van David Gilmour (Yes, I have Ghosts) klinkt uit de inimini alsof er een stuk uit zijn thorax is weggenomen. Er mist daar een half octaafje.

Anyway, ik was er snel klaar mee. De kuikens klinken volwassener en hebben een stevig fundament, dat bovendien strak en gedefinieerd klinkt.

Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om te gaan zitten proberen of ik het hoog nog wat moet "optillen" of "verschuiven". Ik wil gewoon muziek luisteren.

Ik moet even wat moed bij elkaar verzamelen om het toch maar te gaan doen..... :relax:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Ik hoor trouwens dat Mission ook gestopt is met het leveren van units voor de DIY markt. Weet iemand daar iets van?

Elke keer als ik iets moois fabriceer lijkt het per omgaande vintage te worden. :(
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door jeroen_d »

pappaleo schreef:
Je hebt gelijk, verdomd, dat had ik nog niet gezien :relax:
Het is meer dat je rond 4kHz wat energie mist. Door de notch trek je ook het gebied daaronder wat naar beneden bij de mid. Dat kun je compenseren door de tweeter net wat harder te laten werken in dat gebied.
Het zal nu heel prettig klinken, maar ook een beetje pit missen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Misschien al houdt Leo volgens mij wel van wat meer laid back.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”