Wayne’s BA2018 pre met Muses volume en andere prangende vragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door SSassen »

Probleem met die 4-deks potmeters is de gelijkloop, als die niet exact is (zeg binnen 0.5dB) gooi je al je voordelen van gebalanceerd werken overboord, immers je CMRR help je door de gebrekkige gelijkloop om zeep, dit nadeel heb je niet bij een DACT of vergelijkbaar omdat hier in de regel 1% of zelfs 0.1% weerstanden worden gebruikt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Dat sowieso. Je moet ook gebalanceerd niet direct willen verzwakken met potmeters. Werd in oude systemen wel gedaan maar dat waren 600 ohm systemen en dan via lijntrafo's.

Volgens mij zijn er geen RK27 van 4 kanalen met ook motorsturing. Althans ik heb ze nooit gezien. De RK16 wel.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Snap ik, indien de pre goed bevonden wordt en een blijvertje is, dan is het een optie om er een betere variant in te zetten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

[quote="Pjotr\]

Volgens mij zijn er geen RK27 van 4 kanalen met ook motorsturing. Althans ik heb ze nooit gezien. De RK16 wel.[/quote]


https://www.ebay.com/itm/ALPS-RK27114MC ... 5247ae42f5
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Ok. Dan zou ik wel een 10K log nemen in jouw geval. 50K is meer voor buizen. En dat gebalanceerd aansturen van je eindbakken kun je beter doen met aparte ongebalanceerd --> gebalanceerd driverprintjes. Heeft i.d.d. alleen nut bij lange interlinks. Staan er zat op Ebay en bij Audiophonics.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Die driverprintjes die jij noemt, hebben die geen invloed op de signatuur van de pre?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Waarom? Zit gewoon een Thats chip op meestal. Maar je weet het pas als je het probeert :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Waarom nou een voorbeeld waarvan we het net over eens waren dat dat niet werkt? Lekker verwarrend... :-"
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door SSassen »

Ja, da's nu net hoe het niet moet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Kappa7 »

k heb die RK168 als eens los gehaald maar de ring waar de loper over loopt zijn niet allemaal het zelfde waardoor de gelijkloop beduidend minder is.
Ik zou daar zeken niet voor gaan een RK27 is echt wel mooier opgebouwd met 4 gelijke decks die in elk geval qua afmetingen het zelfde zijn waardoor de gelijkloop beter te waarborgen is.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Thanks,het experiment wordt nog een hele klus:
Ongebalanceerd proberen
Gebalanceerd proberen
Omgebalanceerd met een balancer op de uitgang

Ik vond trouwens nog 2 10K stappenschakelaars die ik ooit voor weinig heb gekocht. Ik denk dat ik die eerst ga gebruiken. Uiteindelijk, als de pre een blijvertje is, dan is een oplossing met AB toch wel fijn.

Ik las trouwens dat een PGA2310/11 een drop in replacement is voor een CS3310. Die laatste worden door Audiophonics verkocht. Of gewoon bij Ali.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
...............................
Ik las trouwens dat een PGA2310/11 een drop in replacement is voor een CS3310. Die laatste worden door Audiophonics verkocht. Of gewoon bij Ali.
Is geen drop in replacement maar pin compatible en veel betere specs :D De CS3310 wordt bij mijn weten niet meer gemaakt door Crystal Semi. De PGA2310 verkoopt Audiophonics ook.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Ik kwam een of andere site tegen waar dat zo gesteld werd, gelukkig is jouw kennis logaritmisch, kwadratisch tot de 10e macht oneindig veel groter dan de mijne. Op zich dan wel weer jammer dat het geen drop in replacement is. Die CS3310 implementaties zijn in allerlei varianten te koop.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Ja Jan, een dag zonder teleurstellingen is een dag niet geleefd... :P
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Ik leef weer volop: bestel 2 voedingen bij Audiophonics en krijg maar één geleverd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Had zoiets laatst ook. Kreeg doodleuk het antwoord van hij/zij/het administratie dat ik dan het bestelformulier verkeerd had ingevuld. Gaat veel te goed met de toko als antwoorden niet meer van personen komen maar van instanties.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Was bij mij 2x zelfde artikel, staat ook op de bon. Was dat bij jou ook het geval?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Weet ik niet meer. I.i.g. Niet op de pakbon. Ging om een aantal cinch kabels en heb het gelaten. Teveel gedoe. Hun service is sowieso erg teruggelopen, zijn echt dozenschuivers geworden. Zal ook wel met Covid te maken hebben. Veel van hun spul heeft geen handleiding. Als je er naar vraagt krijg je gewoon geen antwoord. Maarrrrrrrr......... ze blijven goedkoper overall dan Alibahbah..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Jammer...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Ik kwam een of andere site tegen waar dat zo gesteld werd, gelukkig is jouw kennis logaritmisch, kwadratisch tot de 10e macht oneindig veel groter dan de mijne. Op zich dan wel weer jammer dat het geen drop in replacement is. Die CS3310 implementaties zijn in allerlei varianten te koop.
Ja klopt maar blijf er toch maar weg van de CS3310. Afgelopen maanden toevallig een voorversterkertje voor de studeerkamer geklust op basis van een PGA en de diverse chips bekeken op prestatie. De CS3310 op een Chinees prntje mat een vervorming van 0,004%. Dat lijkt laag maar het harmonischen profiel heeft veel weg van cross-over vervorming met harmonische tot ver over de 20 kHz. Klinkt niet slecht maar ook niet echt lekker. Beetje zoals een doorsnee jaren '70 ss versterker met zijn typische "transistor" hardheid. De PGA2310 klinkt een stuk beter met een gemeten vervorming van 0,0003%. Harmonischen lopen keurig vrij snel af. Klink gewoon prima zoals het behoort. De PGA2320 klinkt nog een tandje beter en vloeiender en mat een vervorming van 0,00013%. Dat is dus 30x lager dan de CD3310! Is gewoon top en klinkt schoon zonder enige artefacten. Het zit op de rand van wat ik meten kan. Wil je nog beter dan moet je naar een DACT of Relexed. Maar of je kwalitatief nog veel wint is de vraag.

Vervorming PGA2320:
PGA2320_0dB_Dac0dB.png
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Thanks Peter. Toch best lastig om, als leek, iets goeds te vinden. Met Relaxed (Relaixed) bedoel je naar ik aanneem een relais gestuurde volumeregeling? Daar is in China ook nog wel wat keuze in. Ik heb overigens ooit in een pre een relais gestuurde volume van Dantimax gehad. Deed het in het begin prima maar kreeg later kuren. Geen idee wat er mee was. Ook te lastig voor mij om te onderzoeken. Maar toen ie gewoon werkte voldeed het meer dan prima! De Relaixed van Jos v Eindhoven idem.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Leeuwarden »

Trouwens, klopt het dat die PGA versies behalve verzwakken ook iets versterken?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx

Bericht door Jan Geert »

De PGA 2310/11 heeft een maximale versterking van 31.5db
Plaats reactie