D'appolito Configuraties
Moderator: Beheerdersteam
Re: D'appolito Configuraties
Netjes, al had ik de tweeter nog wat meer 'opgesloten' zodat de speakers dichterbij elkaar komen te zitten.
Bouw eerst maar verder en hoor hoe het klinkt.
Groeten, Jan.
Bouw eerst maar verder en hoor hoe het klinkt.
Groeten, Jan.
Re: D'appolito Configuraties
Aha, okay Jan, ik had de baffle exact overgenomen van het origineel, omdat de speakers evengroot waren als het origineel, en het kleinere volume moest dan komen uit mindere diepte van de kast.De twee steuntjes achter de midbas speakers zijn dan ook verdwenen, en de poorten zijn ook rechttoe rechtaan.
Re: D'appolito Configuraties
Hallo Jochem,
Dat begint er al op te lijken.
Achteraf heb ik gemakkelijk praten, maar dat kleinere volume had je deels uit een iets lagere baffle kunnen halen. Aan de andere kant heeft het aanpassen van de baffle ook weer invloed op het afstraalgedrag, dus laat het maar mooi zo.
Controleer nog wel even op de tekening en bouwbeschrijving, of je de binnenzijde van de poorten ook moet stofferen, want bij mij zijn die vrij van dempingsmateriaal...
Groeten, Jan.
Dat begint er al op te lijken.
Achteraf heb ik gemakkelijk praten, maar dat kleinere volume had je deels uit een iets lagere baffle kunnen halen. Aan de andere kant heeft het aanpassen van de baffle ook weer invloed op het afstraalgedrag, dus laat het maar mooi zo.
Controleer nog wel even op de tekening en bouwbeschrijving, of je de binnenzijde van de poorten ook moet stofferen, want bij mij zijn die vrij van dempingsmateriaal...
Groeten, Jan.
Re: D'appolito Configuraties
Daar hoort eigenlijk een schuimrubber/vilten wig tussen te zitten.pompebled schreef:Netjes, al had ik de tweeter nog wat meer 'opgesloten' zodat de speakers dichterbij elkaar komen te zitten.
Re: D'appolito Configuraties
Eigenlijk wel, maar ik ben daar destijds ook mee aan het pielen geweest.
Je zult het effect ongetwijfeld kunnen meten, maar verschil horen tussen mét vilten driehoek en zonder kon ik niet, dus ik heb ze weggelaten.
Groeten, Jan.
Je zult het effect ongetwijfeld kunnen meten, maar verschil horen tussen mét vilten driehoek en zonder kon ik niet, dus ik heb ze weggelaten.
Groeten, Jan.
Re: D'appolito Configuraties
Ik had de poorten aan een kant bekleed met tapijttegel
( dat spul is zo stug dat ik alles met een niet-tacker heb vastgeschoten)
Ik kan de andere kant van de poort later nog bereiken en dan het stukje tapijttegel erin lijmen, dat vilt onder en boven de tweeter op de baffle, heb ik niet in huis, als Jan het verschil niet hoort, dan ik denk ik ook niet.
Verder heb ik het snoer aan de achterkant eruit laten steken, het scheidingsfilter komt erbuiten achterop, alhoewel ik las dat Tony G het in een doosje vlak bij de verterker had, omdat hij dan kon bi-wiren met weinig snoer..hmm ik weet niet of dat wat is..
( dat spul is zo stug dat ik alles met een niet-tacker heb vastgeschoten)
Ik kan de andere kant van de poort later nog bereiken en dan het stukje tapijttegel erin lijmen, dat vilt onder en boven de tweeter op de baffle, heb ik niet in huis, als Jan het verschil niet hoort, dan ik denk ik ook niet.
Verder heb ik het snoer aan de achterkant eruit laten steken, het scheidingsfilter komt erbuiten achterop, alhoewel ik las dat Tony G het in een doosje vlak bij de verterker had, omdat hij dan kon bi-wiren met weinig snoer..hmm ik weet niet of dat wat is..
Re: D'appolito Configuraties
Dit is er alvast voor de filters, heb het gesorteerd, nu weer kleine studie..
Re: D'appolito Configuraties
Dat is een te stijle leercurve...bestaat er gratis software waar je als newbie iets mee kan?
Re: D'appolito Configuraties
Ik kan toch niet het originele proteus filter-ontwerp overnemen?
Re: D'appolito Configuraties
ik snap het, dat wordt handson te werk gaan, op het forum bestaat geen passende oplossing, ik denk dat ik iemand weet met de benodigde kennis hiervan, in ieder geval dank voor de geboden hulp, en respect voor alle kennis die de leden hebben! groeten. Jochem.
Mocht ik over enige tijd het voor mekaar hebben zal ik dat posten.
Be safe.
Mocht ik over enige tijd het voor mekaar hebben zal ik dat posten.
Be safe.
Re: D'appolito Configuraties
Wat heb je nu gebruikt? Boxsim? Da’s gratis en gebruiken de meeste hier.jochemb schreef:Dat is een te stijle leercurve...bestaat er gratis software waar je als newbie iets mee kan?
Je hebt andere drivers, een ander front, een andere kast - nee ik denk niet dat dat gaat.jochemb schreef:Ik kan toch niet het originele proteus filter-ontwerp overnemen?
Ik heb dit even gemist - ik mijd topics als bepaalde handigerds daarin gaan helpen - ik denk dat ik dan genoeg gezegd heb. Er is idd geen passende oplossing, je zult met een meetsysteem in combinatie met Arta o.i.d. De respons van het systeem op moeten meten en aan de hand daarvan een filter moeten bouwen in boxsim ( of eerst bouwen en dan respons meten ). Dit is niet kant en klaar of ‘even’ gedaan, daar is kennis en ervaring voor nodig, die is hier zeker wel op het forum.jochemb schreef:ik snap het, dat wordt handson te werk gaan, op het forum bestaat geen passende oplossing, ik denk dat ik iemand weet met de benodigde kennis hiervan, in ieder geval dank voor de geboden hulp, en respect voor alle kennis die de leden hebben! groeten. Jochem.
Mocht ik over enige tijd het voor mekaar hebben zal ik dat posten.
Be safe.
Re: D'appolito Configuraties
Bedankt Shadow, ik had ondertussen Boxsim, en Arta gedownload, moet daar nog mee beginnen..wordt vervolgd, Thank you!
Re: D'appolito Configuraties
Hart op hart?Henkjan schreef:staat me iets bij met halve golflengte van de crossover frequentiedre schreef:Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?![]()
maar dat is een advies/richtlijn die niet vaak gehaald wordt
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: D'appolito Configuraties
jaShadow schreef:Hart op hart?Henkjan schreef:staat me iets bij met halve golflengte van de crossover frequentiedre schreef:Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?![]()
maar dat is een advies/richtlijn die niet vaak gehaald wordt
Re: D'appolito Configuraties
Ah mooi, dan kom ik bij 3k en 340m/s op 11,3cm 5,6cm uit, dat is wel een uitdaging 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: D'appolito Configuraties
Zo staat het ook in het luidspreker kookboek, dus je moet dan denken aan een laag inzetbare tweeter met kleine faceplate en kleine midwoofers of middentoners, liefst met een afgeplatte korf. Anders is het vooral een leuke theorieShadow schreef:Hart op hart?Henkjan schreef:staat me iets bij met halve golflengte van de crossover frequentiedre schreef:Zit je eigenlijk nog aan bepaalde maten vast?
Tussen woofer en tweeter bijvoorbeeld?![]()
maar dat is een advies/richtlijn die niet vaak gehaald wordt
Re: D'appolito Configuraties
Ah een Seas T035 kan vrij laag beginnen, dus dat zit wel goedwouter schreef:Zo staat het ook in het luidspreker kookboek, dus je moet dan denken aan een laag inzetbare tweeter met kleine faceplate en kleine midwoofers of middentoners, liefst met een afgeplatte korf. Anders is het vooral een leuke theorieShadow schreef:Hart op hart?Henkjan schreef:staat me iets bij met halve golflengte van de crossover frequentie![]()
maar dat is een advies/richtlijn die niet vaak gehaald wordt
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: D'appolito Configuraties
Met een faceplate van 130mm heb je dat voordeel al weer ingeleverd vrees ik....
Quint Audio heeft mooie ontwerpverslagen en kloppende afstanden tussen tweeter en mid(woofer). Echt interessant om eens te bekijken.
Met een Vifa D26NC wordt het bijvoorbeeld een stuk eenvoudiger.
Quint Audio heeft mooie ontwerpverslagen en kloppende afstanden tussen tweeter en mid(woofer). Echt interessant om eens te bekijken.
Met een Vifa D26NC wordt het bijvoorbeeld een stuk eenvoudiger.
Re: D'appolito Configuraties
De faceplate is 110mm maar idd, het kan kleinerwouter schreef:Met een faceplate van 130mm heb je dat voordeel al weer ingeleverd vrees ik....
Quint Audio heeft mooie ontwerpverslagen en kloppende afstanden tussen tweeter en mid(woofer). Echt interessant om eens te bekijken.
Met een Vifa D26NC wordt het bijvoorbeeld een stuk eenvoudiger.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: D'appolito Configuraties
och, heb niet goed gekeken. Inderdaad, vanaf 1250Hz zou je kunnen overwegen/testen wat het doet. Meestal is het dan toch drukkend op het gehoor... maar het is mooi laag voor 110mm flens. Waarom dan geen 104 denk ik dan, maar goed...
Re: D'appolito Configuraties
Ja die 104-110mm verschil, waaromwouter schreef:och, heb niet goed gekeken. Inderdaad, vanaf 1250Hz zou je kunnen overwegen/testen wat het doet. Meestal is het dan toch drukkend op het gehoor... maar het is mooi laag voor 110mm flens. Waarom dan geen 104 denk ik dan, maar goed...
En 1250 vanaf een dome is...niet fijn lijkt me idd. Dan liever een amt
