twijfels ! c-core, i-core, corobar, toroidal...

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: twijfels ! c-core, i-core, corobar, toroidal...

Bericht door wouter »

Ik begrijp niet wat je zegt, zonder een correctie functioneert de laagdoorlaat van de woofer soms gewoon niet. De laagdoorlaat zit te dicht bij de impedantiepiek, bij een lage overgangsfrequentie. Wat een versterker ziet maakt een simulatieprogramma niet uit, die voorspelt het en mijn mic meet het. Mijn oren horen het, dus moet je er soms wat mee. Een 8 ohm woofer kan op die manier zelfs dalen naar 3 ohm, en dat hoeft een versterker niet uit te maken maar het slingert wel gewoon op.

Heb geen elektronica achtergrond, maar dit is volgens mij waarover het gesprek ging.

Of praten we nu langs elkaar heen?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Merkwaardig om dicht bij je Fb de x_over frequentie te leggen. Geeft die speaker dan nog wel wat weer? En wat versta je dan onder een lage overgangsfrequentie? Iets met een sub onder de de 100Hz? Dat ga je dan toch niet meer passief filteren :think:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

In de openingspost lees ik een 3-weg met 390 Hz, maar ik zie vooral 5,6mH in de laagdoorlaat. En dan gaat wel een belletje rinkelen.

Dat maakt een ontwerp hooguit ietwat complexer, maar zo spannend is een LCR ook weer niet, mede omdat de Rdc hoog mag zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nah het zal wel. Maar met een laag-mid x-over op 390 Hz nog nooit een zobel voor het laag nodig gehad.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nee, zou wel zonder moeten kunnen inderdaad. Maar boven 3,9mH kijk ik er vaak wel even naar, bij 8 ohm.
markbakk

Bericht door markbakk »

+1. Je kunt je geld dan beter in die LCR stoppen dan in een extreem dure seriespoel.
gelly

Bericht door gelly »

Een update,
De filteronderdelen zijn bij deze allemaal besteld.
Het platmeppen van de 2de imp. piek is mee opgenomen, dankzij jullie input.
Het valt nog af te wachten of ik die al dan niet ga afkoppelen na de eerste impressies.(valt te proberen)

Elektrisch gezien, die impedantiepiek betekent dat de woofer in resonantie komt met het systeem waarop de minste stroom gaat vloeien, en die ga je dan met een rlc "kortsluiten".
Is het mogelijk dat net daardoor minder "slam" zou worden ervaren, ...minder opslingering?

Ik dacht aan het volgend effect:
Als je in een br kast op de woofer met je vingertoppen 'tapt' met en zonder de aansluitterminals kort te sluiten maakt een totaal ander geluid, droog, kort. De resonantie wordt sterk gedempt door de opgewekte energie/resonantie kort te sluiten.

Mss een losstaande ervaring:
Ooit in een hifi zaak in Duitsland een dynaudio confidence beluisterd met in die ruimte een ander speakerpaar die 2 m verwijderd was van de spelende weergevers.
De niet gebruikte speakerpaar's aansluitklemmen heeft die man kortgesloten. Slim gezien.
gelly

Bericht door gelly »

wouter schreef:
In de openingspost lees ik een 3-weg met 390 Hz, maar ik zie vooral 5,6mH in de laagdoorlaat. En dan gaat wel een belletje rinkelen.

Dat maakt een ontwerp hooguit ietwat complexer, maar zo spannend is een LCR ook weer niet, mede omdat de Rdc hoog mag zijn.
Hoezo?
Sommige versterker fabrikanten doen hun best om een hoge dempingsfactor te bekomen wat teniet wordt gedaan door een hogere rdc spoel te gebruiken.
De qts van het systeem wordt hoger enz...
Dit was mijn motivatie om een spoel te kiezen met een lage rdc.
Speakerkabels tss versterker en speaker worden in het algemeen alsook bij voorkeur 'voldoende dik' genomen.

Ik mis hier wss iets...
Wss iets te maken met de impedantie van de spoel in die regio bij wisselstroom... ?
Laatst gewijzigd door gelly op za 03 apr 2021, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Jij hebt het volgens mij niet over het opslingeren door de laagdoorlaat die reageert door sterk veranderende impedantie. Iets wat je krijgt als de laagdoorlaat dicht tegen de impendatiepieken aan werkt qua frequentie.

Sec heb jij het terecht over een spoel met lage Rdc

Maar bij een seriespoel van 5,6mH komt natuurlijk nog een andere invalshoek kijken, filters werken immers niet volgens het boekje (tenzij de luidspreker een vlakke impedantie heeft).
gelly

Bericht door gelly »

wouter schreef:
Jij hebt het volgens mij niet over het opslingeren door de laagdoorlaat die reageert door sterk veranderende impedantie. Iets wat je krijgt als de laagdoorlaat dicht tegen de impendatiepieken aan werkt qua frequentie.

Sec heb jij het terecht over een spoel met lage Rdc

Maar bij een seriespoel van 5,6mH komt natuurlijk nog een andere invalshoek kijken, filters werken immers niet volgens het boekje (tenzij de luidspreker een vlakke impedantie heeft).
Nu je het zegt...
Die opslingering komt hoofdzakelijk door de filterafstemming denk ik. het is te zien in de transfer function v d woofer. (Wat met die rlc op de 2de piek de transfer function rond de 100hz verlaagt)
threshold

Bericht door threshold »

gelly schreef:
wouter schreef:

Hoezo?
Sommige versterker fabrikanten doen hun best om een hoge dempingsfactor te bekomen wat teniet wordt gedaan door een hogere rdc spoel te gebruiken.
De qts van het systeem wordt hoger enz...
Dit was mijn motivatie om een spoel te kiezen met een lage rdc.
Speakerkabels tss versterker en speaker worden in het algemeen alsook bij voorkeur 'voldoende dik' genomen.

Ik mis hier wss iets...
Wss iets te maken met de impedantie van de spoel in die regio bij wisselstroom... ?
De spoel in de LCR mag zelfs de interne weerstand van de R hebben, want deze zit niet in serie met de driver. Liefst wat lager, een lagere R dan volgens het boekje kan de resonantie piek bij 100 Hz wellicht nog verder dempen. Die piek komt zelfs voor in mijn speakers die bij 500Hz wisselen (Yamaha NS1000). De grote 4,7 mH voor de woofer is hierin ook nodig om de oplopende curve te compenseren en de baffle step.
Ik heb een schakelaar tussen de LCR gezet. Zonder LCR klinkt het wat ‘ dreuneriger’, met LCR strakker. Precies wat je verwacht. Deze resonantie bij 100 Hz is op zich niet zo schadelijk voor het klankbeeld. Het rechttrekken van een dip in de curve rond 400 Hz bij de woofer met een extra orde (extra spoel, van tweede orde laagdoorlaat naar derde orde laagdoorlaat zoals Troels Gravesen voorstelt bij deze speakers zorgde voor minder hoorbaar oplossend vermogen in dat gebied. Dat kwam, denk ik, door meer resonantie in het circuit door die extra spoel. Ook al zie je dat niet als een piek (maar wordt de curve wat rechter getrokken), toch is er sprake van opgeslagen energie, dat is dus bij 400 Hz al schadelijk, ook al wordt deze energie gedempt.
Dat pleit dan voor “ lage Q” filters met zo weinig mogelijk demping en zonder pieken door resonanties.
Bij de dempingsfactor van de versterker kijkt men normaal alleen naar de resonantiefrequentie van de woofer. Ik vraag me af of er wel eens onderzocht is wat de demping door de lage interne weerstand van de versterker doet voor andere resonanties, of de controle van de drivers bij luid spelen. Je zegt terecht dat fabrikanten van versterkers er veel aan doen om de interne weerstand zo klein mogel8jk te houden. Dat zou inderdaad kunnen pleiten voor zo laag mogelijke Rdc’s bij spoelen in serie en helemaal geen weerstanden in serie ook bij middentoners en tweeters niet, zoals bij een actief systeem.
gelly

Bericht door gelly »

Het filter is klaar !

De metingen zijn uitgevoerd en deze komen best overeen met de simulaties, alsook de overnamepunten/optel en looptijden kloppen best.
vandaag een 2 tal uurtjes beluisterd op allerlei materiaal.

1ste impressie: (t.o.v. mijn vorige '3wegbolspeakers')
Het laag is verbeterd, dit vooral merkbaar op de luchtverplaatsing bij percussie.
Het middengebied is ietsje neutraler geworden, doch ik had (iets meer) transparantie verwacht van de seas m15ch002, (tov de tb 655) mss moeten de drivers nog wat inspeelperiode ondergaan?
Het hoog (ss 6600) is ongewijzigd gebleven, mooi, nooit storend, zoals mijn vorige speaker, met een ss 913, nog geen luistermoeheid na 2 uurtjes...
al bij al, best tevreden totnutoe.

wat fotos:
Let wel, de metingen zijn far field opgenomen aan 3.5 meter en op luisterhoogte, gated. (luisterpositie)
de gecombineerde foto heeft de overlays van linker én rechter speaker, zowel 'normaal' als invers.

Deze keer dacht ik het filter wat netter te maken door de 2 centrale + en - geleiders te plaatsen met een vob 2.5mm maar is niet zo best/mooi gelukt...

Hebben jullie een idee of die transparantie beteren zal na inspelen v d drivers?
Bijlagen
meting in room gated at 350cm luisterhoogte.jpg
filterachterwand en vorzijde.jpg
csd at 350cm in room gated.jpg
burst decay at 350cm in room gated.jpg
step at 350cm 90cm h.jpg
richard

Bericht door richard »

Walt schreef:
Beste is denk ik een trafokern 130 type. Wel prijzig:...
Ook wel handig om je van te voren te realiseren of hij door het gat van de woofer past. Ik spreek uit ervaring.
markbakk

Bericht door markbakk »

gelly schreef:
Deze keer dacht ik het filter wat netter te maken door de 2 centrale + en - geleiders te plaatsen met een vob 2.5mm maar is niet zo best/mooi gelukt...
Dat valt toch wel mee? Het is vooral een uitgebreid filter. Misschien dat je de ingangen een volgende keer beter helemaal aan de buitenkant kunt plaatsen, daarna de spoelen en grote onderdelen ‘optimaliseert’ en dan de rest invult. Ik vermoed dat veel ervaren bouwers dat hier doen, leuk voor een apart topic...

Wat ik in de vloerstaanders die ik heb gemaakt trouwens deed was een demontabele voet met daarop het filter. Bijvoorbeeld door een plaatje rechtop op de voet te maken. B&W had daarvan ook een handje. Bij jou is dat niet echt een optie, twee kasten.
gelly

Bericht door gelly »

Er was nog een werkpunt aan de overname mid/laag kwa 'sommering' daar de fases niet helemaal (naar mijn zin) overeen kwamen.
heb het inverse 'dal' wat dieper gemaakt door de condensator aan te passen in de 2de orde laagdoorlaat woofer.
(elektrisch) is de woofer iets naar achter verschoven en heb de midkast fysiek naar voren gebracht (2cm).
Daardoor is de crossoverpunt gestegen van zo'n 380 naar 450Hz en sommeren ze beter.
wat een duidelijkere verbetering bracht kwa 'transparantie' was niet deze genoemde aanpassing,
maar (wellicht het samenspel) van het schuiven met de speakers. (handig die wieltjes).
luisterafstand blijft 3.5m.
2,7m staan ze nu van elkaar,
70cm van de achterwand,
recht naar de luisterpositie gericht.
resultaat is een betere stage, klank komt nog losser v d speakers, instrumenten beter van elkaar gescheiden, echter, de stage lijkt mij iets minder diep.
oja, de impedantie komt niet lager dan 5,5 ohm en de fase is minimaal -25 graden bij 50 hz. (best een 'makkelijke' belasting)
Laatst gewijzigd door gelly op za 17 apr 2021, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
gelly

Bericht door gelly »

markbakk schreef:
gelly schreef:
Dat valt toch wel mee? Het is vooral een uitgebreid filter. Misschien dat je de ingangen een volgende keer beter helemaal aan de buitenkant kunt plaatsen, daarna de spoelen en grote onderdelen ‘optimaliseert’ en dan de rest invult. Ik vermoed dat veel ervaren bouwers dat hier doen, leuk voor een apart topic...

Wat ik in de vloerstaanders die ik heb gemaakt trouwens deed was een demontabele voet met daarop het filter. Bijvoorbeeld door een plaatje rechtop op de voet te maken. B&W had daarvan ook een handje. Bij jou is dat niet echt een optie, twee kasten.
volgende keer zou ik het idd beter op jouw manier proberen,
nu is het filter op een plank van 20 op 42 gemontreerd, op 4 plaatsen 'bevestigd' door 4 rubberen ophangingingen (binnendraad-rubber-buitendraad type, draad M4).

bij gelegenheid wat plaatjes... (is plezanter :) )
gelly

Bericht door gelly »

Even een opmerking, een weetje...
Heb de gewoonte om componenten na te meten, zoals spoelen en condensators vooraleer ze te gebruiken.

Heb deze week mijn componenten binnen gekregen en merkte op dat er 2 zaken niet klopten.
2 jantzen spoelen, 12 mH 3.2 ohm met deelnummer 000-2251 meette 8.3 mH ipv 12.
Mijn meter in twijfel gebracht en allerlei spoelen nagemeten wat allemaal wel klopten.
Gelukkig had ik nog dezelfde 12mH gemonteerd in mijn vorig project, uitgesoldeerd en nagemeten, die klopten wel !
let wel, identiek dezelfde jantzen deelnummers (stickers) 000-2251.
fisiek zijn de doormeters van de 8.3 mh spoelen duidelijk kleiner opgewikkeld.
dit is dus een misverstand bij jantzen zelve.

dezelfde afwijking had ik met de 2 bipolaite elco's van jantzen.
560 uF bleken 710 uF.
(weer meter in twijfel getrokken en vergeleken met allerlei condensators)
voor de rest waren de toleranties van alle andere onderdelen écht top !
gelly

Bericht door gelly »

Een plaatje...

Iets minder "ragged" door de mic compensation file niet te gebruiken en de daarbij horende hoog oploop wat 2 db hoger aangeeft dan real meting...
Bijlagen
20210417_174646.jpg
gelly

Bericht door gelly »

Ziet er iemand wat mis in deze csd plot?
Zoja, graag jullie input aub.
Ik kan dat zowaar niet echt ontrafelen.
Iemand onder jullie?
Bijlagen
20210417_175932.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

Nou die bergrug op 500Hz lijkt me niet goed :lol:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Een csd is een ramp. Maak eens een burst decay op basis van een meting kort op de driver(s).

In een burst decay of csd op een afstand zie je voormamelijk ruimtereflecties
markbakk

Bericht door markbakk »

Die bergrug in je meting is niet zo gek. Je tijdvenster is 1,5ms (1 golflengte bij ongeveer 650Hz) en je gate ruim 3.
gelly

Bericht door gelly »

pappaleo schreef:
Een csd is een ramp. Maak eens een burst decay op basis van een meting kort op de driver(s).

In een burst decay of csd op een afstand zie je voormamelijk ruimtereflecties
Hoe kortbij?
Idem voor de 3 drivers apart?
Hebben bepaalde settings in arta voor de BD een voorkeur?

Mark, dat zou kunnen kloppen van die bergrug op 500.
Idealiter zou die op 2 ms moeten uitgestorven zijn...

De bd in vorige post was op afstand (3.5m) met gating, vermoedelijk vandaar niet direkt een ruimtereflectie te zien?
gelly

Bericht door gelly »

Ik vroeg mij af welke nummers julie gebruiken als referentie voor luistertesten/impressies/beoordeling?

En welk medium...
Cd's, streamen van tidal, spitify enz...

Welke streamers/params /combi's zijn in jullie ogen/oren van de hoogte plank?
Shadow

Bericht door Shadow »

gelly schreef:
Ik vroeg mij af welke nummers julie gebruiken als referentie voor luistertesten/impressies/beoordeling?

En welk medium...
Cd's, streamen van tidal, spitify enz...

Welke streamers/params /combi's zijn in jullie ogen/oren van de hoogte plank?
Oei da's geen makkelijke vraag, maar in mijn ogen moet vanaf cd kwaliteit het gewoon goed zijn, nu komt Spotify daar nog niet aan en da's toch waar ik het meeste naar luister. Eigenlijk kun je met een Raspberry en Hifiberry dac al de sterren van de hemel spelen. Ik gebruik een Yamaha WXC50 streaming DAC, en er zijn nog veel meer apparaten te koop.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”