3 weg systeem bouwen(type Countach).
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Prima spul toch, zwart MDF van de Praxis. Ziet er profi mooi uit zo!
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Maar wat een zooi om te bewerken dat zwart, voel me bijna zwarte piet.wouter schreef:Prima spul toch, zwart MDF van de Praxis. Ziet er profi mooi uit zo!
IK heb 1 kast gelijmd maar het is best wel een kolossaal geheel geworden, schrik er best wel van, mijn vrouw ook
Ze moeten straks wel verdomd goed klinken om niet te verdwijnen uit de kamer.
Zijn er mensen die ervaring hebben met beschermroosters maken voor de kast?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
100x30cm? Mooie maat voor een vloerstaander toch? Heb hier momenteel vrijwel dezelfde maat, vind dat kolossale erg meevallen.
Beschermroosters geen ervaring mee, heb het altijd vermeden.
Beschermroosters geen ervaring mee, heb het altijd vermeden.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ja duh... vertel vrouwlief maar dat je eerst van plan was het grotere broertje te bouwen... maar een afwerking in een lichte kleur doet wonderen.peterl schreef:IK heb 1 kast gelijmd maar het is best wel een kolossaal geheel geworden, schrik er best wel van, mijn vrouw ook![]()
Ze moeten straks wel verdomd goed klinken om niet te verdwijnen uit de kamer.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Dat zwarte stof laat je denken over hoeveel troep plaatmateriaal bewerken geeft- nu zie je hoeveel want dat zwarte stof is onvermijdelijk
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Hoe kan je bij deze speaker een front in form maken, wat voor frame gebruik je en hoe span je het op?wouter schreef:Zeker ervaring met het maken van frontjes, wat wil je weten?
Dat zwarte stof laat je denken over hoeveel troep plaatmateriaal bewerken geeft- nu zie je hoeveel want dat zwarte stof is onvermijdelijk
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Wat wil je ervoor hebben Peter, een rooster of een doek?
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik denk dat ik er zwart doek voor ga zetten.Barry2001 schreef:Wat wil je ervoor hebben Peter, een rooster of een doek?
Maar zie dat wouter ook al een paar mooie tips gaf
Zit te denken aan magneetjes maar die blijven opvallen als het doek weg is en aan het systeem van B&W waar ze met gaten werken waar je een soort plug in duwt. Moet alleen kijken of zoiets te koop is.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik heb nog een link toegevoegd, de bovenste. Wat je zoekt heten fixing studs en nippies. Of magneten onder het fineer, dat wordt ook wel gedaan. Kleine neodym schijfjes.
Hoe dan ook: ik zou de kale frontjes doorboren op exact gemeten posities (waar die nippies komen) en dan boren vanaf de zijde die op de box ligt.
En daarna het frontje met wat tape vastzetten (of lijmklemmen) en dan vanaf de voorzijde van de frontjes terug boren, zodat je exact op dezelfde positie in de box boort.
Je kunt ook de kale frontjes op elkaar leggen, om dit te doen - dan zit alles hopelijk zo goed dat je geen frontje A bij box A en B bij B moet markeren. Zeker nippies zijn irritant om exact goed uit te lijnen. Een kolomboor is een groot voordeel, zo boor je exact recht door je frontjes.
Geef frontjes dezelfde aandacht als je kasten, dus schuin bijvoorbeeld af. En komt er veel spanning op omdat je het doek strak wil - zet dan evt een stukje rondhoud horizontaal tussen een grote afstand (anders heb je een zandloper model frontje).
Zwart spuiten voor bekleden lijkt me een goede tip, deed ik altijd wel (action spuitbus Spectral, kun je na 10 minuten weer verder)
Hoe dan ook: ik zou de kale frontjes doorboren op exact gemeten posities (waar die nippies komen) en dan boren vanaf de zijde die op de box ligt.
En daarna het frontje met wat tape vastzetten (of lijmklemmen) en dan vanaf de voorzijde van de frontjes terug boren, zodat je exact op dezelfde positie in de box boort.
Je kunt ook de kale frontjes op elkaar leggen, om dit te doen - dan zit alles hopelijk zo goed dat je geen frontje A bij box A en B bij B moet markeren. Zeker nippies zijn irritant om exact goed uit te lijnen. Een kolomboor is een groot voordeel, zo boor je exact recht door je frontjes.
Geef frontjes dezelfde aandacht als je kasten, dus schuin bijvoorbeeld af. En komt er veel spanning op omdat je het doek strak wil - zet dan evt een stukje rondhoud horizontaal tussen een grote afstand (anders heb je een zandloper model frontje).
Zwart spuiten voor bekleden lijkt me een goede tip, deed ik altijd wel (action spuitbus Spectral, kun je na 10 minuten weer verder)
Laatst gewijzigd door wouter op zo 28 mar 2021, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
fixing studs en nippies. Die naam zocht ik, bedankt.wouter schreef:Ik heb nog een link toegevoegd, de bovenste. Wat je zoekt heten fixing studs en nippies. Of magneten onder het fineer, dat wordt ook wel gedaan. Kleine neodym schijfjes.
De neodym schijfjes ken ik.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik ben eens aan het kijken hoe het roosterdoek op de voorzijde er uit moet zien, ik heb 3 voorbeelden gemaakt waarvan de linkse en rechtse met een facet rand zijn uitgevoerd en de middelste natuurlijk zonder en lekker eenvoudig. 
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Recht boven,ronde onderzijde?
Zoals de middelste maar dan met 45 graden kanten?
Zoals de middelste maar dan met 45 graden kanten?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Gelet op de facetten op de kast kunnen toch alleen de linker en rechter?
Een rechte onderkant lijkt me niet zo mooi, wat nou als je nog een optie overweegt zoals Avalon het doet? onder een hoek?
Een rechte onderkant lijkt me niet zo mooi, wat nou als je nog een optie overweegt zoals Avalon het doet? onder een hoek?
Laatst gewijzigd door wouter op ma 29 mar 2021, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
als je die facet er in schaaft of freest, maar wat bedoel je met Avalon? Onder een stompe hoek??wouter schreef:Gelet op de facetten op de kast kunnen toch alleen de linker en rechter?
Een rechte onderkant lijkt me niet zo mooi, wat nou als je nog een optie overweegt zoals Avalon het doet? onder een stompe hoek.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Dank je, ik zie het van opus en Avalon, daar zijn zowel boven als onder facet randen gebruikt.
Ik hoop dat ik wel genoeg materiaal heb met 36mm dikte aan de voorzijde.
Ik hoop dat ik wel genoeg materiaal heb met 36mm dikte aan de voorzijde.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Je was me net voor zie ik, de stompe hoeken vond ik lelijk. Heb een ander model in mijn post geplaatst.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik heb dit even uitgewerkt naar mijn mogelijkheden en denk dat het zoiets gaat worden, moet ik bij de dunne stukken nog een stuk materiaal er achter zetten, vooral aan de onderzijde?
Voor de onderzijde zou hij ook recht kunnen zijn.
Voor de onderzijde zou hij ook recht kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door peterl op ma 29 mar 2021, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Doel je hier op het niet aanbrengen van facetten?peterl schreef:als je die facet er in schaaft of freest
Die facetten zijn niet voor de sier !
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Is dat zo???pappaleo schreef:Doel je hier op het niet aanbrengen van facetten?peterl schreef:als je die facet er in schaaft of freest
Die facetten zijn niet voor de sier !
Je verteld me iets nieuws, ik dacht dat die er waren om de vorm van de kast te breken, de binnenzijde van de kast veranderd nl niet, alleen de frontplaat.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Die facetten bepalen het afstraal gedrag van je luidspreker door "geleiding" van de geluidsgolven.
Als je die kast vierkant laat zal die beslist minder goed klinken.
Zeker niet van het originele ontwerp afwijken!
Als je die kast vierkant laat zal die beslist minder goed klinken.
Zeker niet van het originele ontwerp afwijken!
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ok, maar die facet die ik er evt. bovenop wil maken, heeft die dan ook nog een (nadelig) effect, dat kleine stukje schuin, of moet ik dat zeker ook niet doen.pappaleo schreef:Die facetten bepalen het afstraal gedrag van je luidspreker door "geleiding" van de geluidsgolven.
Als je die kast vierkant laat zal die beslist minder goed klinken.
Zeker niet van het originele ontwerp afwijken!
Ik wist dat niet dat dit een invloed heeft, dank je.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
De rand van het opgelegde frame is sowieso geen voordeel. Avalon vulde het met vilt
