3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door wouter »

Prima spul toch, zwart MDF van de Praxis. Ziet er profi mooi uit zo!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

wouter schreef:
Prima spul toch, zwart MDF van de Praxis. Ziet er profi mooi uit zo!
Maar wat een zooi om te bewerken dat zwart, voel me bijna zwarte piet.
IK heb 1 kast gelijmd maar het is best wel een kolossaal geheel geworden, schrik er best wel van, mijn vrouw ook :hide:
Ze moeten straks wel verdomd goed klinken om niet te verdwijnen uit de kamer.
Zijn er mensen die ervaring hebben met beschermroosters maken voor de kast?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Barry2001 »

100x30cm? Mooie maat voor een vloerstaander toch? Heb hier momenteel vrijwel dezelfde maat, vind dat kolossale erg meevallen.
Beschermroosters geen ervaring mee, heb het altijd vermeden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door markbakk »

peterl schreef:
IK heb 1 kast gelijmd maar het is best wel een kolossaal geheel geworden, schrik er best wel van, mijn vrouw ook :hide:
Ze moeten straks wel verdomd goed klinken om niet te verdwijnen uit de kamer.
Ja duh... vertel vrouwlief maar dat je eerst van plan was het grotere broertje te bouwen... maar een afwerking in een lichte kleur doet wonderen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door wouter »

:!: Zeker ervaring met het maken van frontjes, wat wil je weten?

Dat zwarte stof laat je denken over hoeveel troep plaatmateriaal bewerken geeft- nu zie je hoeveel want dat zwarte stof is onvermijdelijk
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

wouter schreef:
:!: Zeker ervaring met het maken van frontjes, wat wil je weten?

Dat zwarte stof laat je denken over hoeveel troep plaatmateriaal bewerken geeft- nu zie je hoeveel want dat zwarte stof is onvermijdelijk
Hoe kan je bij deze speaker een front in form maken, wat voor frame gebruik je en hoe span je het op?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Barry2001 »

Wat wil je ervoor hebben Peter, een rooster of een doek?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef:
Wat wil je ervoor hebben Peter, een rooster of een doek?
Ik denk dat ik er zwart doek voor ga zetten.
Maar zie dat wouter ook al een paar mooie tips gaf :goedzo:
Zit te denken aan magneetjes maar die blijven opvallen als het doek weg is en aan het systeem van B&W waar ze met gaten werken waar je een soort plug in duwt. Moet alleen kijken of zoiets te koop is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door wouter »

Ik heb nog een link toegevoegd, de bovenste. Wat je zoekt heten fixing studs en nippies. Of magneten onder het fineer, dat wordt ook wel gedaan. Kleine neodym schijfjes.

Hoe dan ook: ik zou de kale frontjes doorboren op exact gemeten posities (waar die nippies komen) en dan boren vanaf de zijde die op de box ligt.
En daarna het frontje met wat tape vastzetten (of lijmklemmen) en dan vanaf de voorzijde van de frontjes terug boren, zodat je exact op dezelfde positie in de box boort.

Je kunt ook de kale frontjes op elkaar leggen, om dit te doen - dan zit alles hopelijk zo goed dat je geen frontje A bij box A en B bij B moet markeren. Zeker nippies zijn irritant om exact goed uit te lijnen. Een kolomboor is een groot voordeel, zo boor je exact recht door je frontjes.

Geef frontjes dezelfde aandacht als je kasten, dus schuin bijvoorbeeld af. En komt er veel spanning op omdat je het doek strak wil - zet dan evt een stukje rondhoud horizontaal tussen een grote afstand (anders heb je een zandloper model frontje).

Zwart spuiten voor bekleden lijkt me een goede tip, deed ik altijd wel (action spuitbus Spectral, kun je na 10 minuten weer verder)
Laatst gewijzigd door wouter op zo 28 mar 2021, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

wouter schreef:
Ik heb nog een link toegevoegd, de bovenste. Wat je zoekt heten fixing studs en nippies. Of magneten onder het fineer, dat wordt ook wel gedaan. Kleine neodym schijfjes.
fixing studs en nippies. Die naam zocht ik, bedankt.
De neodym schijfjes ken ik.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Ik ben eens aan het kijken hoe het roosterdoek op de voorzijde er uit moet zien, ik heb 3 voorbeelden gemaakt waarvan de linkse en rechtse met een facet rand zijn uitgevoerd en de middelste natuurlijk zonder en lekker eenvoudig. :wink:
Bijlagen
voorbeel front.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door dre »

Recht boven,ronde onderzijde?
Zoals de middelste maar dan met 45 graden kanten?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door wouter »

Gelet op de facetten op de kast kunnen toch alleen de linker en rechter?

Een rechte onderkant lijkt me niet zo mooi, wat nou als je nog een optie overweegt zoals Avalon het doet? onder een hoek?
Screenshot_20210329-214416_Chrome.jpg
Laatst gewijzigd door wouter op ma 29 mar 2021, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

wouter schreef:
Gelet op de facetten op de kast kunnen toch alleen de linker en rechter?

Een rechte onderkant lijkt me niet zo mooi, wat nou als je nog een optie overweegt zoals Avalon het doet? onder een stompe hoek.
als je die facet er in schaaft of freest, maar wat bedoel je met Avalon? Onder een stompe hoek??
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door dre »

Avalon is een luidspreker merk..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Walt »

Avalon Avatar, Opus etc.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Dank je, ik zie het van opus en Avalon, daar zijn zowel boven als onder facet randen gebruikt.
Ik hoop dat ik wel genoeg materiaal heb met 36mm dikte aan de voorzijde.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door wouter »

Je was me net voor zie ik, de stompe hoeken vond ik lelijk. Heb een ander model in mijn post geplaatst.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Ik heb dit even uitgewerkt naar mijn mogelijkheden en denk dat het zoiets gaat worden, moet ik bij de dunne stukken nog een stuk materiaal er achter zetten, vooral aan de onderzijde?
Voor de onderzijde zou hij ook recht kunnen zijn.
Bijlagen
Naamloos.png
Laatst gewijzigd door peterl op ma 29 mar 2021, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door pappaleo »

peterl schreef:
als je die facet er in schaaft of freest
Doel je hier op het niet aanbrengen van facetten?
Die facetten zijn niet voor de sier !
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

pappaleo schreef:
peterl schreef:
als je die facet er in schaaft of freest
Doel je hier op het niet aanbrengen van facetten?
Die facetten zijn niet voor de sier !
Is dat zo???
Je verteld me iets nieuws, ik dacht dat die er waren om de vorm van de kast te breken, de binnenzijde van de kast veranderd nl niet, alleen de frontplaat.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door pappaleo »

Die facetten bepalen het afstraal gedrag van je luidspreker door "geleiding" van de geluidsgolven.

Als je die kast vierkant laat zal die beslist minder goed klinken.
Zeker niet van het originele ontwerp afwijken!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

pappaleo schreef:
Die facetten bepalen het afstraal gedrag van je luidspreker door "geleiding" van de geluidsgolven.

Als je die kast vierkant laat zal die beslist minder goed klinken.
Zeker niet van het originele ontwerp afwijken!
Ok, maar die facet die ik er evt. bovenop wil maken, heeft die dan ook nog een (nadelig) effect, dat kleine stukje schuin, of moet ik dat zeker ook niet doen.
Ik wist dat niet dat dit een invloed heeft, dank je.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door wouter »

De rand van het opgelegde frame is sowieso geen voordeel. Avalon vulde het met vilt
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”