Eerste keer, platte muurspeaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

Goed, met de drivers gaat het wel goed komen.
Eerst eens verder met een behuizing.

Daarvoor ga ik eerst mijn freestafeltje afmaken.
Die lag nog half gereed ivm 3 verhuizingen in 2 maanden. :?

Er is hier vast ervaring met het gebruik van buigtriplex.
Ik lees wat wisselende ervaringen als het gaat over de afwerking van buigtriplex. Dat zou eigenlijk niet geschikt als zichtwerk ivm de open structuur. Hierdoor zou een extra afwerking met epoxy of fineer.
Zou ik dan niet beter een aantal stroken mdf iets schuin kunnen frezen om een grote radius te vormen en dan verder rond schuren?
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door jvenema »

Er is ook buig MDF, dat is MDF wat in een richting ingezaagt is.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door eQuanD »

MDF paneeltjes van 3mm dik zijn relatief gemakkelijk te buigen over de horizontale (dikkere) MDF paneeltjes. Een aantal van deze 3mm paneeltjes op elkaar lijmen is ook mogelijk.
Petertje82
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 20:24

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Petertje82 »

jvenema schreef:
Er is ook buig MDF, dat is MDF wat in een richting ingezaagt is.
Zou dat niet raar uit zien als ik daar vervolgens de uitsparing uitfrees voor de drivers?
Zeker met het idee dat de voorzijde onderdeel uitmaakt van de radius.
eQuanD schreef:
MDF paneeltjes van 3mm dik zijn relatief gemakkelijk te buigen over de horizontale (dikkere) MDF paneeltjes. Een aantal van deze 3mm paneeltjes op elkaar lijmen is ook mogelijk.
Dat zou dan misschien een betere optie zijn, om het bovenstaande te voorkomen.
Maar in beide gevallen zou het wel betekenen dat de voorzijde nog extra afgewerkt dient te worden op een X manier.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Pjotr »

Zelfde behang als er op de muur zit? :hide: :lol:

Dat 3 mm MDF is nog vrij stug. Er is ook 2 mm ik wat alweer een stuk gemakkelijker gaat. Hangt ook een beetje van de radius af. Zelf heb een ronding een keer met 2 mm triplex afgewerkt maar dat is wel vrij duur.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door jvenema »

Je zal een gedeelte redelijk vlak willen hebben, daar waar je de driver monteer. Als je de buig MDF op een vlak stuk MDF lijm op de plek van de drivers, dan kun je de ingezaagde groeven op die plek vullen met Bizon woodmax b.v. Dan is de boel op die plek massief. En nadat vorm klaar is, kun je er altijd nog een dunne laag MDF, triplex of Finneer etc erover heen lijmen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door richard »

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door jvenema »

Leuke video, maar ik vraag me af zou hij echt niet door hebben, dat de frequentie responses niet zomaar opgeteld worden? En dat je interferentie verschijnselen krijg tussen de panelen afhankelijk van de positie. Je wissel het ene soort pieken en dalen in voor een ander. Hij meet wel de panelen afzonderlijk maar niet de gezamenlijke output.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door richard »

Geen idee hoe het in die ruimte klinkt. Ik verwacht een soort wall of sound zonder duidelijke definitie of plaatsing (Bose principe). Maar als concept spreekt me het idee wel aan.
Da Freeze
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 22:41
Locatie: Mijdrecht

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Da Freeze »

Wat dacht je van een set elektrostaten aan de muur?
https://image.coolblue.nl/max/2048x1536 ... ts/1200026

Voor het laag heb je nog wel ondersteuning nodig, maar die kan je wellicht vrouwvriendelijk achter de bank verstoppen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Kappa7 »

Dat zijn geen elektrostaten maar de KEF T series.
Gewoon een tweeweg in erg compact formaat.
Klinken overigens niet gek.
Ik heb ze hier ook bij de TV hangen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Jerommel »

Leuk brainstorm onderwerp.
Als je de muur als achterwand van de luidsprekerbehuizing gebruikt dan kan het net zo (on)diep zijn als de woofer.
Moet je wel een woofer hebben zonder gat in de magneet.
Ja, en de kast moet dan wel met een zooi schroeven strak aan de muur worden gemonteerd, met tochtband om het af te sluiten.
Scheelt dan wel achterwanddikte plus afstandhouders, dat is al gauw 22 mm o.i.d.
Grote platte achterwand hoeft dan ook niet ge-braced te worden.
Frontpaneel in boog vorm.
Ik vond het meebehangen ook wel een leuk idee, of meewitten (of welke kleur je de muur ook maar wilt monodekken.)

De vorm van een boogfront (met flauwe boog) is ook niet gek t.a.v. eventuele staande golven.
Een wat ouderwetsere woofer zonder gat in de magneet werkt toch meer naar buiten toe dan naar achteren, dus dat zit dan ook wel snor.
Hoe flauwer de boog hoe breder de behuizing en hoe groter de kastinhoud.
Als je ze hoog / lang maakt heb je op een gegeven moment genoeg inhoud voor het 'sub laag' en zo geen toestanden met het overgangsgebied van sub naar tops.
Waarom niet meteen van vloer tot plafond?
Dan heb je een soort brede ondiepe pilasters op je muur.
Ja, met wat luidsprekers er in, natuurlijk.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door richard »

Jerommel schreef:
...
Waarom niet meteen van vloer tot plafond?
Dan heb je een soort brede ondiepe pilasters op je muur.
Ja, met wat luidsprekers er in, natuurlijk.
Kun je t.z.t. een Grieks restaurant beginnen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Jerommel »

Ja, inderdaad.
En het hoeft nog geen 10 cm diep te zijn, dus dan kan je weer een extra tafel voor 2 kwijt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door hannesie »

Zolang de muur maar je eigen muur is, en niet die je met de buren deelt, dat hebben we al eens meegemaakt. :boos: :boos:

Andre Hazes werd opgezet als de buurvrouw ging stofzuigen, en dan zette ze de boel lekker hard, anders hoorde ze het niet. :yeah:
De luidsprekers gemonteerd met een beugel aan de betonnen scheidingsmuur van ruim 30 cm dik.
Dat werd een grote irritatie.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef:
Zolang de muur maar je eigen muur is, en niet die je met de buren deelt, dat hebben we al eens meegemaakt. :boos: :boos:

Andre Hazes werd opgezet als de buurvrouw ging stofzuigen, en dan zette ze de boel lekker hard, anders hoorde ze het niet. :yeah:
De luidsprekers gemonteerd met een beugel aan de betonnen scheidingsmuur van ruim 30 cm dik.
Dat werd een grote irritatie.
Je gaat me toch niet vertellen dat je onze André niet mooi vindt, hè? :rofl:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Jerommel »

Ik krijg meer de neiging om de stofzuiger aan te zetten als ik Hazes hoor...

Maar goed punt wat betreft het doorklinken via een muur.
Nu is het wel zo dat een speaker aan een muurbeugel alles via een klein oppervlak op de muur over brengt, dus ik vraag me af wat dan erger zou zijn.
Geen idee.
Laatst gewijzigd door Jerommel op za 10 apr 2021, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door hannesie »

pappaleo schreef:
hannesie schreef:
Zolang de muur maar je eigen muur is, en niet die je met de buren deelt, dat hebben we al eens meegemaakt. :boos: :boos:

Andre Hazes werd opgezet als de buurvrouw ging stofzuigen, en dan zette ze de boel lekker hard, anders hoorde ze het niet. :yeah:
De luidsprekers gemonteerd met een beugel aan de betonnen scheidingsmuur van ruim 30 cm dik.
Dat werd een grote irritatie.
Je gaat me toch niet vertellen dat je onze André niet mooi vindt, hè? :rofl:
Ik heb sowieso moeite met de hele familie Hazes, maar de ouwe kon erg goed blues zingen, maar dat leverde te weinig op om de bierconsumptie voldoende te compenseren. :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door pappaleo »

Jerommel schreef:
Ik krijg meer de neiging om de stofzuiger aan te zetten als ik Hazes hoor...
Ik grijp direct naar de UIT knop. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Bericht door Kappa7 »

Ik krijg dan de nijging om snel nog wat te bestellen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”