de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

:roll: Ik ga er zo mee aan de slag, de directrice is net de deur uit ;-)

moet namelijk de hoekbank uit elkaar trekken en de kameropstelling een kwartslag draaien.

Ik reken op een tijd van inspelen, en intussen alvast R1 bepalen. Ik kwam rond 2 ohm uit zonder echt luisteren, maar heb alles in huis.

Heb er zin in, wilde eerst alles netjes maken en met respect voor het origineel ontwerpdetails nog wat aanpassen.

Met die woofer... tja, moet maar gewoon goed komen - heb mijn hoofd maar in het zand gestoken. Met het verkopend forumlid is het niet gelukt, ondanks duidelijke vragen en voorwaarden vooraf gooit hij het op risico van koper. Hij bevestigt dat ik had gesteld dat het alleen om een gebroken korf zou gaan en er van af zou zien als er mechanische problemen waren. Hij vond het afdoende dat hij niet wist dat die er waren, hij was immers geen kenner. Mijn redelijke voorstel 1/3 terug te storten, prijs dus conform mijn eerste bod werd als dringend ervaren en de communicatie werd eenzijdig beëindigd.

Dus... met die woofer... ik wilde de zooi wegflikkeren na zo behandeld te zijn want de F8 kocht ik ook om verder te kunnen. Maar goed... Heb zelfden opgegeven.

Het wordt vast mooi, de woofers zijn gelukkig ook per stuk te koop.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 14 mar 2021, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door pappaleo »

Stopwatch erbij, hoeveel tijd heb je?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

R1 van 2 ohm ?
Das wel erg laag , hou je geen bas meer over.
Kom zelf altijd op 6,8 of 5,6 uit en soms daartussen in.

mvgr. Leon
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Oké, bedankt!

Ik heb 2 uurtjes gespeeld met de Leonidas in een redelijk goede opstelling, met de units vers uit de doos.

Er leek een verschil in links/rechts te zitten, later heb ik de speakers doorgemeten en ik verwacht dat de hevel lasklem de spoel niet goed verbonden was met de input. Met een serie filter werkt alles dan wel, dus het valt niet direct op. Ook snap ik nu waarom alleen de rechter OB-speaker voorwaarde schoof op de bas bij hoger volume. Ik dacht nog dat het aan verschil in gladheid van vloer of onderzijde OB was waardoor 1 schoof en de ander niet.

Ik merk dat ongefilterd met beide units in fase er leuke potentie hoorbaar is, helaas kwam dat er niet uit maar met meten ontdekte ik dus dat de verwisselbare weerstand nu voor onbetrouwbare resultaten heeft gezorgd.

Vraag aan Leon: hoeveel dB verwacht je dat een correct fikter afsnoept van de gevoeligheid van de F8? Heb je daar een idee bij?

Ik weet niet waarom, maar ik had weinig filtering verwacht, maar dat was toch effectiever en ingrijpender dan verwacht bleek tijdens de meetsessie.

En ondanks dat Leon het niet meer zo nodig vindt, ik vind stiekem die dingen er zo mooi op staan:

plaatjes van de meetbrigade ;-)

gewoon omdat het leerzaam is om te zien op welke afstand wat gebeurt, dit geheel kan op grotere afstand nog bijzonder netjes meten maar eerst wil ik dat het goed klinkt. Dus meten puur om er gevoel bij te krijgen.
20210315_213922.jpg
20210315_213907.jpg
IMG-20210315-WA0017.jpeg
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Beste Wouter,

Ik heb net even naar je foto's gekeken.
Je behuizing wijkt dusdanig af van mijn ontwerp dat het niet meer hetzelfde is.
Mijn elektrische componenten zullen voor jouw ontwerp niet werken.
Dit verhaal heeft niets met de Liionidas OB te maken.
Eigenlijk ben je , je eigen ontwerp aan het maken.

Bij conventionele speakers zou je toch ook niet een XO van het ene ontwerp , in een nieuw / ander ontwerp stoppen ?
Dat je toevallig dezelfde drivers gebruikt wil nog niet zeggen dat het een Liionidas Open Baffle is !

Misschien is het handiger als je zelf een draadje start en daar de dingen verder uitwerkt.

Op dit moment , in jouw behuizing :
Je verandert het rendement van de bas (L-pad werkt niet meer optimaal0
Je verschuift het akoustisch XO punt naar boven. (Hierdoor zou de cap waarde moeten worden aangepast)
Het verschil in breedte van het bas v.s. top paneel is te klein. (je krijgt een "opdikking " in het hoge/midden gebied en de woofer wordt nu werkzaam in een gebied waar hij niet lekker meer klinkt)

mvgr. Leon
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door toetertje »

Dat zo'n klein verschil in baffle, al zo'n enorme invloed kan hebben. Dat had ik echt niet verwacht. :shock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Dit is geen klein verschil hoor. Het toppaneel wordt effectief breder gemaakt door de vleugels, terwijl de vleugels voor het laag een stuk minder diep zijn dan het origineel.
Dit geeft zoals ik al eerder schreef niet heel veel verschil in rendement voor het laag (het echte laag dan), maar in de overgang van midlaag naar midden verandert er nogal wat.

Als je een normale monitor van 20cm naar 25cm breedte brengt in de baffle heb je ook een ander filter nodig. Het laag midden wordt dikker en de overgang naar tweeter moet ook anders.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door toetertje »

Deze "leek" ziet natuurlijk alleen maar een plank met speakers. :hide:
Bedankt voor de uitleg Jeroen. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

wat leuke nevenvangst is, is dat we zo wat meer inzicht van Leon krijgen in wat en hoe hij tot dit gekomen is en hoe t allemaal samenwerkt :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
wat leuke nevenvangst is, is dat we zo wat meer inzicht van Leon krijgen in wat en hoe hij tot dit gekomen is en hoe t allemaal samenwerkt :goedzo:
Tegen wil en dank :lol:
Gewoon nabouwen en dan komt er wel commentaar dus :-k
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Inspanning wordt beloond, zo hoort het ook.

Als ik Leon zo inschat als schoolmeester; je leert niet hoe het moet, maar hoe je moet ontdekken hoe het moet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Inspanning wordt beloond, zo hoort het ook.

Als ik Leon zo inschat als schoolmeester; je leert niet hoe het moet, maar hoe je moet ontdekken hoe het moet.
En dat is al wat! Meestal komt het niet veel verder dan leren waar je het zoeken moet.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Screenshot_20210318-234409_Gallery.jpg
Dit is een "schuine" vergelijking tussen de linker kant met originele opbouw, en rechts die van mij. Zit nog een klein beetje perspectief in. Gelukkig kan ik het met elkaar vergelijken, zie nieuwe versie:

IMG-20210318-WA0047.jpeg
20210318_232535.jpg
Zit ik hopelijk nu weer aan tafel :hide:
42,00 x 42,00 mm balken, 300,0mm diepe schotten... :mrgreen:

Blijf ik verder wel benieuwd naar antwoord op mijn vraag:

Hoeveel dB verwacht je dat het filter ingrijpt Leon?

Ik had close range gemeten, met en zonder filtering. Dus al had ik ze in de Chinese muur gezet, dat had voor de meting in filtereffect 0,0 uitgemaakt op 5mm voor de fullrange
jeroen_d schreef:
Dit is geen klein verschil hoor. Het toppaneel wordt effectief breder gemaakt door de vleugels, terwijl de vleugels voor het laag een stuk minder diep zijn dan het origineel.
Dit geeft zoals ik al eerder schreef niet heel veel verschil in rendement voor het laag (het echte laag dan), maar in de overgang van midlaag naar midden verandert er nogal wat.
En ik maar denken dat ik heel nauwkeurig gewerkt heb door een wigvorm bij 40mm te laten starten omdat op die plek er balken van tussen 40 en 45mm zijn voorgeschreven...

Bij een filter, dat grofmazig filtert rond 1kHz, gemaakt voor een 10" die bij drop-in van een 8" ook goed klinkt (spelen met L-pad voor smaak) en die dan nu als Leonidas variant niet meer kan... Ik geloof dat dingen gevoelig zijn, maar ik sta hier toch wel van te kijken...

Trouwens, om een beeld te krijgen van wat R1 in 5,6 of 6,8 ohm doet heb ik dit even mee genomen in de close range meting:
IMG-20210315-WA0066.jpeg
Mooi duidelijk, over de hele linie een effect, maar in midhoog de minste aanpassing - zien wat je doet...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Voor de breedbander zal het inderdaad niet veel uitmaken Wouter, verschil is te verwaarlozen in het zij aanzicht. Dat had ik niet zo gezien. Wel lijkt de baffle hoger, dat maakt dan weer wel wat uit.

Die R1 is gewoon iets wat je op gehoor moet doen, het is wel aardig om te zien wat er close range gebeurt, maar zegt verder weinig.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

jeroen_d schreef:
Voor de breedbander zal het inderdaad niet veel uitmaken Wouter, verschil is te verwaarlozen in het zij aanzicht. Dat had ik niet zo gezien. Wel lijkt de baffle hoger, dat maakt dan weer wel wat uit.

Die R1 is gewoon iets wat je op gehoor moet doen, het is wel aardig om te zien wat er close range gebeurt, maar zegt verder weinig.
Dat weet ik, het voicen op gehoor kan prima binnen dit concept. Heb hele speakers vroeger ontworpen zonder meetsysteem, bleek later nog heel prima te functioneren. Maar wel een lange weg, en weinig units waarmee dat ook echt kon.

En die baffle is op de millimeter wat het moet zijn hoor, 550x410mm. Er kan ook gevraagd worden wat ik heb gedaan, ik probeer het verdikkie zo netjes en nauwkeurig te doen... De tussenruimte heb ik zelfs exact 5mm gehouden. De schuine zaagresten heb ik bewaard dus als het voor de gemoedsrust nodig is kan ik zelfs de baffle weer 90 graden getrapt maken.
Laatst gewijzigd door wouter op vr 19 mar 2021, 0:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Dat laatste werd me niet duidelijk uit jouw zijaanzicht, omdat je de balken niet tot bovenaan getekend laat doorlopen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door toetertje »

Ben je er nog mee verder gegaan wouter? Was wel benieuwd of je nu ook een verschil terug ziet
in de metingen, nu het een liionidas original is. :goedzo:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

ijk word ik hier triest en moedeloos van.

Voor de zoveelste keer wordt mij de meet en regel techniek door de strot geduwd.
Op mijn verzoek aan Wouter om een eigen draadje hiervoor te starten wordt niet gereageerd.
Er wordt zelfs , van mij verwacht , dat ik meewerk en getallen ga geven (afsnoepen?).
Jeroen , ook jij gooit olie op het vuur.
Jij zou als geen ander moeten weten , hoe hoog mij dit zit.
Kun jij je herinneren dat ik onze afspraak wilde annuleren , toen jij je meetsysteem wilde meenemen ?

Ik ontwerp systemen die ervaren en beluisterd moeten worden en NIET gemeten.
Ik vind deze vorm van hacken beledigend en respectloos ten aanzien van mijn manier van aanpak.

Het lijkt mij het beste om weer een tijdje niet in mijn eigen draadje te posten.
Hopen dat het overwaait.
Anders , als ik iets heftiger reageer , wordt mijn draadje weer gesloten ?

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Misschien niet zo'n gek idee Liinonidas, om dit draadje te laten rusten en het af te splitsen. Kan de discussie verder te gaan in "de Wouter open baffle".
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Leeuwarden »

Goh Leon, volgens mijn interpretatie is Wouter meer dan geïnteresseerd in jouw open baffles. Hij benaderd het op eenzelfde manier als jij dat doet maar met een andere werkwijze. Hij brandt het concept nergens af. Hij respecteert wat jij doet. Zou toch andersom ook fijn zijn...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door toetertje »

Oei, dat is wel een heel andere reactie dan ik had verwacht van Leon.
Het is mede door het enthousiasme en de toegankelijkheid rond zijn ontwerp,
dat ik mij ook eens in de wereld van de breedbander / open baffle begeef.
Ik heb in ieder geval niet de intentie om het ontwerp onderuit te halen, in
tegendeel zelfs. En volgens mij wouter ook niet. Sterker nog, als ik de topics
lees, en alle plaatjes bekijk, heeft wouter 1 van de mooiste sets Liionidas die er is.
Kan mij voorstellen dat zo'n reactie voor wouter ook terleurstellend is, na alle moeite
die er in gestoken is. :?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Ik ben ook enorm verbaasd, ik neem geen besluit lichtvaardig. En als we het hebben over leren, ben zelf ook docent. De eerste stap in hogere orde denken is analyseren, de laatste stap in de Taxonomie van Bloom is creëren. Dat doe ik al jaren, maar door terug te gaan naar analyseren en outside the box denken kom je verder. Ik speelde de afgelopen 20 jaar met meerdere band live, ik probeer het beste uit je zelf en uit een ontwerp te halen. Daarnaast wil ik op het forum verbindend en respectvol zijn en bijdragen. Op mijn werk heet dat een PLG. In een professionele leergemeenschap leer je van elkaar, door open te staan, en te bevragen. We zitten ook hier niet op school, we zijn de school.

Als er dan zo gereageerd wordt op een foto met een meetmicrofoon zonder kabel er aan, en geen enkele meting... blijkbaar mag ik het dan niet op mijn manier leerzaam maken. En als dan gesteld wordt dat het te veel afwijkt van het concept wat gewoon heel basaal filtert en voor 8" 10" en groter gewoon klopt vind ik dat een rookgordijn. Ik stelde een heel terechte vraag. Hoeveel verwacht Leon dat het filter ingrijpt, want close range zie ik een groter effect (gemeten ja) dan wat je op basis van filtersimulatie zou verwachten. Uiteraard zegt dat iets over de software kant, want de oren hebben het laatste woord. Waarom denk je dat mijn bedrijf de naam Acoustic Alignment heeft? Physic alignment is geen doel. Noch is Simulation Alignment dat.


Vervolgens bouw ik nauwkeuriger dan op de millimeter het Liionidas in 3 avond uren om, krijg ik te horen dat ik een verzoek negeer. Terwijl ik deze moeite nam, als reactie op zijn verzoek af te spitsen want het wijkt af.

Ik weet niet waar dit op slaat maar ik bezin me even op mijn acties. Kan Leon hier zijn eigen draadje en houden. Maar een beetje waardering had ik best tof gevonden, de bijval Leon zijn eerste bericht vond ik trouwens ook gewoon raar.

Docent zijn is een vak, een vaardigheid, maar vooral interesse en verbinding met de doelgroep. De kennis van de docent heeft zeer weinig effect op leren, sla John Hattie er maar op na.

Als in dit draadje geen on topic onderzoek naar de diepere ontwerpenvragen wenselijk zijn, vraag ik me af of Leon zich voorneemt het wel in de separaat topic te beantwoorden. Dat lijkt me zinloos, terwijl ik juist de sterke kanten van de Liionidas had kunnen en willen concretiseren.

Ik wacht de reactie van Leon af, want als dit gebeurt na hoe ik te werk ga dan vraag ik me af of ik wel op het forum wil zitten.
Laatst gewijzigd door wouter op wo 15 sep 2021, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door beijert »

Die laatste vraag moet jij je niet stellen. Sommige mensen kunnen er beter een showcase topic naast houden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Misschien niet zo'n gek idee Liinonidas, om dit draadje te laten rusten en het af te splitsen. Kan de discussie verder te gaan in "de Wouter open baffle".
Ik heb al een eigen Design Open Baffle topic. Ik probeer juist e.e.a. bij te leren door exact te volgen wat Leon doet. Sterker nog, als mijn vrouw zo stellen, kies je laatste project zou ik de C10 & W15 bouwen op basis van luisterervaringen en haar vragen waar ze de troep uit de woonkamer zou willen ;-)

Ik wil niet de C1 verbeteren, noch de Liionidas. Maar beide komen er hier gewoon NIET in. Dus ik wil een OB toegankelijker maken, daarom leer ik over OB en wil dat combineren met een goed productontwerp. Daarbij gaat het over toepassing, niet over de prestatie. Een OB die bij luistersessie 70cm naar voren komt, en ook goed speelt als hij ingeklapt is, en afgewerkt, mooi maar onopvallend. Dat wil ik bereiken, de weg voor iedereen die ZBA kent is 2 toppers horen, ervaren en als lering mee nemen. Dus Daudio En Liionidas.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Ik begrijp het Wouter en je hebt ook een punt. Maar Leon kan er duidelijk niet tegen. Jij wel :mrgreen: Hoewel OB niet mijn stiel is, vind ik het wel erg leuk om te volgen wat anderen op dat vlak doen en ontdekken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”