Nog een setje Calpamos en akoestiek aanpassingen, audio/tv meubel.
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Vandaag de buitenkant verder af gemaakt, vrije dag en het was hier in tukkerland droog met vanmiddag zelfs een zonnetje, voor dit laatste buitenwerk. De overige MDF plaatjes zijn gelijmd en de randjes weggefreesd.
Sluit mooi aan allemaal, ben er tevreden over. Kasten worden nog weer wat massiever, en met de schroeven uit zicht begint het al wat te lijken . De buitenkant is nu klaar om gefineerd te worden, hebben de afgelopen dagen wat fineer uit de calalogus zitten bekijken bij daglicht, en 's avonds bij kunstlicht. Omdat de kasten al fors zijn willen we niet te donker kiezen, te licht wordt al snel weer zo steriel, past hier ook niet. Tot nu toe lijkt Aniegre een goede kanshebber (wat met lakken nog iets donkerder zou kunnen worden).
Ik moet nu denk ik niet meer te lang wachten met fineren, de kasten zijn nu al zo lastig handelbaar. Je wilt met kantelen e.d. straks ook niks beschadigen. Ik zal vd week eens informeren of dit in bv kuiperflex te koop is, ik zie het op de AF website niet staan.
Kan eventueel al wel vast de achterkant erin maken, en alvast gronden e.d. Vandaag bij een bouwmarkt geweest en dat was alweer ff geleden
afkicken. Wat verf/kwasten e.d. gekocht. Kijk wel even hoe het loopt.
Sluit mooi aan allemaal, ben er tevreden over. Kasten worden nog weer wat massiever, en met de schroeven uit zicht begint het al wat te lijken . De buitenkant is nu klaar om gefineerd te worden, hebben de afgelopen dagen wat fineer uit de calalogus zitten bekijken bij daglicht, en 's avonds bij kunstlicht. Omdat de kasten al fors zijn willen we niet te donker kiezen, te licht wordt al snel weer zo steriel, past hier ook niet. Tot nu toe lijkt Aniegre een goede kanshebber (wat met lakken nog iets donkerder zou kunnen worden).
Ik moet nu denk ik niet meer te lang wachten met fineren, de kasten zijn nu al zo lastig handelbaar. Je wilt met kantelen e.d. straks ook niks beschadigen. Ik zal vd week eens informeren of dit in bv kuiperflex te koop is, ik zie het op de AF website niet staan.
Kan eventueel al wel vast de achterkant erin maken, en alvast gronden e.d. Vandaag bij een bouwmarkt geweest en dat was alweer ff geleden
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Dat word heel mooi met dit fineer.
Als de kasten klaar zijn kunnen de drivers erin.
Dan sparen voor een aanhanger om ze mee te nemen naar de luisterdag
Ben zeer benieuwd hoe dit gaat klinken...kijk er al naar uit
Goed bezig...
Als de kasten klaar zijn kunnen de drivers erin.
Dan sparen voor een aanhanger om ze mee te nemen naar de luisterdag
Ben zeer benieuwd hoe dit gaat klinken...kijk er al naar uit
Goed bezig...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Dank, ben er ook tevreden over zo. En het is leuk om te doen, eens wat anders dan een dampende soldeerbout
Goed nieuws, heb gebeld met AF, Aniegre is als flexplaat leverbaar. Moet wel apart worden geproduceerd (is geen standaard voorraad product), dus er zit wat levertijd op.
Goed nieuws, heb gebeld met AF, Aniegre is als flexplaat leverbaar. Moet wel apart worden geproduceerd (is geen standaard voorraad product), dus er zit wat levertijd op.
Re: Nog een setje Calpamos
Ik dacht dat ik wel grote jongens had staan, maar dit zijn ook wel van een pittig formaat.
Maar het grote voordeel is dan dat als het "matched" met de rest van het interieur, is dat ook geen probleem, dan telt alleen maar het resultaat van het geluidsbeeld, en niet het formaat......

Maar het grote voordeel is dan dat als het "matched" met de rest van het interieur, is dat ook geen probleem, dan telt alleen maar het resultaat van het geluidsbeeld, en niet het formaat......
Re: Nog een setje Calpamos
Top!Barry2001 schreef:Dank, ben er ook tevreden over zo. En het is leuk om te doen, eens wat anders dan een dampende soldeerbout![]()
Goed nieuws, heb gebeld met AF, Aniegre is als flexplaat leverbaar. Moet wel apart worden geproduceerd (is geen standaard voorraad product), dus er zit wat levertijd op.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Ja, leuk hè? En het gaat je goed afBarry2001 schreef:Dank, ben er ook tevreden over zo. En het is leuk om te doen, eens wat anders dan een dampende soldeerbout![]()
Mooi fineer wel voor zulke grote bakken. Zebrano zou wat "onrustig" ogen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
hannesie schreef:Ik dacht dat ik wel grote jongens had staan, maar dit zijn ook wel van een pittig formaat.
Maar het grote voordeel is dan dat als het "matched" met de rest van het interieur, is dat ook geen probleem, dan telt alleen maar het resultaat van het geluidsbeeld, en niet het formaat......![]()
De woonkamer is vrij leeg eigenlijk, er staat een tv kast die vervangen gaat worden dus voor iets wat nog gaat komen, daarover later meer, en een kastje waar nu wat audio op staat dat ik ook bij de net genoemde kast in wil hebben, zodat dit kastje ook weg kan. Als iemand het nog snapt
En de nog-te-maken-kast kan ik aanpassen naar de speakers natuurlijk. Dus het is eigenlijk interieur aanpassen naar speakers
Uiteraard zijn er verwachtingen over het geluid, gaan we meemaken. Zoals eerder ook gemeld zal ik ook wat aan akoestiek gaan doen, als het geluid naar een hoger plan gaat..
Dank je. Ja Zebrano is mooi, voor een stel monitor speakers ofzo, op een groter oppervlak wordt het niet Zen denk ik.pappaleo schreef:Ja, leuk hè? En het gaat je goed afBarry2001 schreef:Dank, ben er ook tevreden over zo. En het is leuk om te doen, eens wat anders dan een dampende soldeerbout![]()
Mooi fineer wel voor zulke grote bakken. Zebrano zou wat "onrustig" ogen
Vandaag nog wat kunnen doen, gaten in de achterkant voor de backplate gemaakt, en toch de achterkant erin gemaakt. Kan ik verder vast afwerken, schuren/gronden/schilderen, zodat dit straks niet hoeft als het fineer erop zit. Kan ik gelijk de binnenrandjes aan de voorkant meenemen, zodat ik geen fineer hoef af te plakken straks oid.
Die achterkant kan ik er met een blokje in timmeren volledig verlijmd, dit zit echt muurvast en 100% pas. Is te danken aan het zaagwerk, dat is echt nauwkeurig gebeurd, aanrader voor wie nog een adresje zoekt.
En ik ben de 750gr lijm grens gepassseerd
Heb denk ik morgen nog wat tijd en dan zal er toch ook weer gewerkt moeten worden, hoop ook morgen op een beetje redelijk weer zodat de achterkanten geschuurd en gegrond kunnen worden.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Ik werkte altijd al vrij veel thuis, vind het veel voordelen hebben. M’n vriendin kan er nog steeds moeilijk aan wennen en zal straks weer veel meer op pad gaan als deze ellende voorbij is.
Werken kan altijd. Na 8 dagen achter elkaar is het even mooi geweest. De bedoeling is minder te gaan werken ipv meer
Werken kan altijd. Na 8 dagen achter elkaar is het even mooi geweest. De bedoeling is minder te gaan werken ipv meer
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Vraagje, in afwachting van het bestelde fineer: zoals ik er nu over denk wil ik het fineer overmaats met contactlijm gaan aanbrengen, en daarna de kanten afsnijden. Heb een stalen liniaal van 1 meter lengte waarlangs ik met een mes het fineer zou kunnen wegsnijden, paar mm overhouden en het laatste met een schuurblokje wegschuren. Ik zou dan het werkstuk na het lijmen moet kantelen, zodat het weg te snijden fineer op een vlakke ondergrond ligt en het makkelijk weg te snijden is, met mogelijke kans op beschadigen.
Kwam dit tegen: https://www.baptist.nl/houtbewerkers/fi ... tbv-fineer daarmee kun je door de geleider direct de juiste hoeveelheid wegsnijden.
Heeft iemand hier ervaring mee, werkt dit? Of is er kans op inscheuren doordat je 'direct op de hoek' snijdt? Of is dit afhankelijk van welk type fineer je gebruikt? Of is er een andere betere methode die ik nog even niet zie
Kwam dit tegen: https://www.baptist.nl/houtbewerkers/fi ... tbv-fineer daarmee kun je door de geleider direct de juiste hoeveelheid wegsnijden.
Heeft iemand hier ervaring mee, werkt dit? Of is er kans op inscheuren doordat je 'direct op de hoek' snijdt? Of is dit afhankelijk van welk type fineer je gebruikt? Of is er een andere betere methode die ik nog even niet zie
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Ik snijd altijd voorzichtig tot 1 a 2mm van de kant en schuur de rest met 80 voorzichtig weg.
Als het nog iets te ver oversteekt met een scherp david schaafje voorzichtig bijwerken en het laatste stukje schuren.
Ik ben met dit soort apparaten toch altijd bang dat het via de nerf inscheurt tot over het vastgeplakte deel.
Het type fineer speelt zeker een rol.
Als het nog iets te ver oversteekt met een scherp david schaafje voorzichtig bijwerken en het laatste stukje schuren.
Ik ben met dit soort apparaten toch altijd bang dat het via de nerf inscheurt tot over het vastgeplakte deel.
Het type fineer speelt zeker een rol.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Ja precies, dan inscheuren ben ik ook bang voor... maar het afsnijden, die je dat op een vlakke ondergrond? Of gaat dit van bovenaf goed, langs een blokje of liniaal? Punt is dat ik nu steeds de speaker zou moeten kantelen om op een vlakke ondergrond te kunnen snijden, met mogelijke beschadigingen.
Re: Nog een setje Calpamos
Ik gebruik altijd een afbreek met met 25mm blad.
Het mes kan dan plat op de kast liggen en dan een plankje op de gelijmde kant.
Schuurblokje er langs en klaar.
Het mes kan dan plat op de kast liggen en dan een plankje op de gelijmde kant.
Schuurblokje er langs en klaar.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Dit is de manier die ik gebruik.
Met het snijden met een mes heb ik al een aantal keren meegemaakt dat je het fineer scheurt op de rand...zeker als je tegen de nerf insnijd.
Dus als je een mes gebruikt meerdere malen zachtjes insnijden,,,teveel kracht zorgt voor opentrekken fineer...zeker op het eind van de snijrand
Ik zorg ervoor dat de rand die over het materiaal heen steekt ook voorzien is van lijm.
Dan droogt dit hard op en word het steviger.
Daarna gebruik ik een duvel zaagje met zeer fijne vertanding...deze is buigzaam... en door voorzichten te zagen strak aan de rand onder een flauwe hoek krijg je een strak resultaat...alleen nog naschuren en klaar.
Deze zaag gebruik ik...kun je halen bij baptist...duvelzaag
toevallig een foto...zegt meer als dat verhaal hierboven
Zoals gezegd..mijn manier...er zijn meerdere wegen naar Rome
Met het snijden met een mes heb ik al een aantal keren meegemaakt dat je het fineer scheurt op de rand...zeker als je tegen de nerf insnijd.
Dus als je een mes gebruikt meerdere malen zachtjes insnijden,,,teveel kracht zorgt voor opentrekken fineer...zeker op het eind van de snijrand
Ik zorg ervoor dat de rand die over het materiaal heen steekt ook voorzien is van lijm.
Dan droogt dit hard op en word het steviger.
Daarna gebruik ik een duvel zaagje met zeer fijne vertanding...deze is buigzaam... en door voorzichten te zagen strak aan de rand onder een flauwe hoek krijg je een strak resultaat...alleen nog naschuren en klaar.
Deze zaag gebruik ik...kun je halen bij baptist...duvelzaag
toevallig een foto...zegt meer als dat verhaal hierboven
Zoals gezegd..mijn manier...er zijn meerdere wegen naar Rome
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Ik leg de kast met de gefineerde kant naar beneden op een echt plat oppervlak en snij dan de randen er (bijna helemaaal) af.
Maar ik begrijp dat dat met een calpamos nog wel een "dingetje" wordt.
Maar ik begrijp dat dat met een calpamos nog wel een "dingetje" wordt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
je kan dan met de fineerkant boven een balkje aan de zijkant er tegen klemmen zodat je daarop kan afsnijden, dan hoef je de 75kg niet om te draaien met uitstekend fineer
Re: Nog een setje Calpamos
Ligt een beetje aan het fineer maar ik heb goede ervaring met een schuur blokje en dan een beetje op het overhangende stuk duwen en zachtjes schuren. Dit werkt goed als het fineer zeker 1-2 cm overhangt. Ik snij vaak het fineer ook een klein beetje in zodat er een “breek randje” ontstaat.
Dus, breek randje maken aan de top zijde, met een schuur blokje met enige druk beginnen met schuren op het overhangende stuk.
Snijden en zaken, met beide geen goede ervaring. Als het echt moet dan overmaats afsnijden en dan de rest voorzichtig wegschuren, bijvoorbeeld bij verzonken speakergaten
Dus, breek randje maken aan de top zijde, met een schuur blokje met enige druk beginnen met schuren op het overhangende stuk.
Snijden en zaken, met beide geen goede ervaring. Als het echt moet dan overmaats afsnijden en dan de rest voorzichtig wegschuren, bijvoorbeeld bij verzonken speakergaten
Re: Nog een setje Calpamos
Die flexplaat is ook echt anders als fineer zonder backing, scheurt veel minder snel in.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een setje Calpamos
Okay, goede tips allemaal
de rode draad is controle
die heb ik niet bij het hulpstuk dat ik zelf voorstelde; het snijden gebeurd dan onder dat ding, en dan zie je ook niet wat er gebeurd. Jullie tips:
- Snijden, om de kasten niet te hoeven omdraaien zou ik het fineer naar boven kunnen laten door er een plankje onder te zetten, met een lijmtang. En dan controle, niet in 1 keer willen snijden want dan zet je veel kracht en kun je mogelijk met de nerf mee snijden oid, waardoor het scheef gaat. In een paar keer gaat waarschijnlijk beter.
- Zagen, als dit werkt is het eenvoudig. Geen plankjes klemmen, kasten kunnen direkt na het fineren op de plek blijven liggen, schuren klaar.
- Breken, zou ik gewoon moeten proberen. Denk dat dit vooral afhangt van het soort fineer, of dit een succes wordt
De fineervellen die ik heb besteld zijn geen voorraad bij AF maar worden in een fabriek gewalst. Daardoor zijn de afmetingen vrij fors, 2.5 bij1.51.25 meter. Ik heb aan 1 stuk niet genoeg en 2 is teveel, heb er 2 besteld en dus over. Maw ik maak gewoon een proefplankje waar ik dit fineer net zo aanbreng als op de speaker en probeer daar alle 3 methodes op, zie ik wel hoe het reageert. @ Ton, heb een zaagje besteld: https://www.baptist.nl/houtbewerkers/za ... n-25-4-tpi ook al zou het minder goed werken, altijd handig om te hebben
Dank voor jullie reacties!
- Snijden, om de kasten niet te hoeven omdraaien zou ik het fineer naar boven kunnen laten door er een plankje onder te zetten, met een lijmtang. En dan controle, niet in 1 keer willen snijden want dan zet je veel kracht en kun je mogelijk met de nerf mee snijden oid, waardoor het scheef gaat. In een paar keer gaat waarschijnlijk beter.
- Zagen, als dit werkt is het eenvoudig. Geen plankjes klemmen, kasten kunnen direkt na het fineren op de plek blijven liggen, schuren klaar.
- Breken, zou ik gewoon moeten proberen. Denk dat dit vooral afhangt van het soort fineer, of dit een succes wordt
De fineervellen die ik heb besteld zijn geen voorraad bij AF maar worden in een fabriek gewalst. Daardoor zijn de afmetingen vrij fors, 2.5 bij
Dank voor jullie reacties!
Re: Nog een setje Calpamos
Ook de standaard flexplaten zijn al 244x122 hoor, tis nog iets groter nu idd. Maar ik schrok ook even toen ik die rollen Zebrano uit de doos haalde 
