Focal 33 k woofer
Moderator: Beheerdersteam
Focal 33 k woofer
Hallo,
Ik ben Jeroen kom uit boxmeer en ben nieuw hier op het forum. Naar een aantal jaar wijnig tot nix aan car audio gedaan te hebben ben ik weer bezig met een mooi setje.
In mijn eerste jaren van mijn rijbewijs de auto vol geladen met audio system spul. Ben nu bezig met een leuke set van focal.
Front, focal ps165
Rear, dls 7x10 worden nog vervangen door focaltjes
Sub, focal 33 k
Amp, audio system twister f4-600. 4x150rms op 4ohm
Amp, signat rom 2. 800rms op 4ohm
Mijn vraag gaat over de sub kist. Het is niet de eerste keer dat ik een kistje maak. Maar wel dat ik een kistje wil die ook echt bij de woofer past. Ofja dat is de goal!
Echter ben ik met verschillende programma's aan het rommelen geweest en kom er niet echt uit... inhoud, lengte en diameter van de reflex pijp.
Ik ben beter met hout als met computer en programma's ha ha
Ik heb op speakerboxlite de specificaties van de wat oudere focal 33 k woofer gevonden. Zijn die gegevens correct?
Ik hoop dat jullie als audio fanaten mij op weg kunnen helpen.
Bedankt alvast
Mvg Jeroen
Ik ben Jeroen kom uit boxmeer en ben nieuw hier op het forum. Naar een aantal jaar wijnig tot nix aan car audio gedaan te hebben ben ik weer bezig met een mooi setje.
In mijn eerste jaren van mijn rijbewijs de auto vol geladen met audio system spul. Ben nu bezig met een leuke set van focal.
Front, focal ps165
Rear, dls 7x10 worden nog vervangen door focaltjes
Sub, focal 33 k
Amp, audio system twister f4-600. 4x150rms op 4ohm
Amp, signat rom 2. 800rms op 4ohm
Mijn vraag gaat over de sub kist. Het is niet de eerste keer dat ik een kistje maak. Maar wel dat ik een kistje wil die ook echt bij de woofer past. Ofja dat is de goal!
Echter ben ik met verschillende programma's aan het rommelen geweest en kom er niet echt uit... inhoud, lengte en diameter van de reflex pijp.
Ik ben beter met hout als met computer en programma's ha ha
Ik heb op speakerboxlite de specificaties van de wat oudere focal 33 k woofer gevonden. Zijn die gegevens correct?
Ik hoop dat jullie als audio fanaten mij op weg kunnen helpen.
Bedankt alvast
Mvg Jeroen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Focal 33 k woofer
hoi Jeroen, welkom hier!
doe eens een foto van die 33k, ook van de achterkant.
dan kunnen de Focal guru's er hopelijk wat van zeggen welke het is
doe eens een foto van die 33k, ook van de achterkant.
dan kunnen de Focal guru's er hopelijk wat van zeggen welke het is
Re: Focal 33 k woofer
Hallo Henkjan
Bedankt voor de welkom. Het is effe een gejatte foto van Google. Woofer ligt in de hobby ruimte daar kom ik morgen weer.
Hoop dat de foto zichtbaar is.
Groeten Jeroen
Bedankt voor de welkom. Het is effe een gejatte foto van Google. Woofer ligt in de hobby ruimte daar kom ik morgen weer.
Hoop dat de foto zichtbaar is.
Groeten Jeroen
Re: Focal 33 k woofer
Ik ben een beetje aan het rommelen geweest met sub box pro. Kwam hier op uit. Is dat iets?
https://subbox.pro/en/design/?bt=2&bw=5 ... 150&pp=100
Het de afmetingen aangepast voor mijn kofferbak.
Heb een paar foto's gemaakt van de 33 k woofer.
Nog een vraag..... mijn signat rom 2 geeft 2 x 200w rms op 4ohm. 2 x 400w rms op 2ohm en 1 x 800/600w rms op 4ohm speeld hij ook gebrugt wel op 2ohm?
Woofer is 4ohm enkel spoels. Gebrugt aangesloten als ik het goed heb dan 2ohm op de signat.....
Groetuh Jeroen
https://subbox.pro/en/design/?bt=2&bw=5 ... 150&pp=100
Het de afmetingen aangepast voor mijn kofferbak.
Heb een paar foto's gemaakt van de 33 k woofer.
Nog een vraag..... mijn signat rom 2 geeft 2 x 200w rms op 4ohm. 2 x 400w rms op 2ohm en 1 x 800/600w rms op 4ohm speeld hij ook gebrugt wel op 2ohm?
Woofer is 4ohm enkel spoels. Gebrugt aangesloten als ik het goed heb dan 2ohm op de signat.....
Groetuh Jeroen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Focal 33 k woofer
als de woofer 4 ohm is, dan ziet de versterker 4 ohm. bruggen is iets "in" de versterker. en ik lees dat de amp 4 ohm lust alstie gebrugd is, zou goed moeten gaan dus
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Focal 33 k woofer
Kan je de T&S parameters hier neer zetten, dan kan ik wel een geschikt kistje voor je ontwerpen.
Re: Focal 33 k woofer
Hallo Bertje,
Fijn dat je me helpt met het ontwerp van de kist.
Ik kan alleen de gegevens op de site van speakerboxlite vinden. Hopelijk heb je daar genoeg aan en kloppen die ook.
Ik heb er printscreens van gemaakt.
Fijn dat je me helpt met het ontwerp van de kist.
Ik kan alleen de gegevens op de site van speakerboxlite vinden. Hopelijk heb je daar genoeg aan en kloppen die ook.
Ik heb er printscreens van gemaakt.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Focal 33 k woofer
Een mooie afstemming is in 50 liter netto met een slotpoort afgestemd op 38Hz. Poort kan 36cm x 3 cm met een lengte van 36,5cm. De woofer zelf is 7 liter, de poort neemt ook liters in, hou daar even rekening me bij het bouwen. Je hebt 50 liter netto lucht nodig, Vb.
Re: Focal 33 k woofer
Oké bedankt.
Je bedoelt dus eigenlijk 50l plus de 7 van de speaker en de inhoud van de reflex slot.
Reflex slot/poort is 3,6x3,65x0,3=3,94l
50+7+3,94=60,1 liter inhoud. Totaal?
Ik ga effe meten en uitrekenen hoe de kist er uit gaat zien.
Ik wil de reflex poort het liefst aan de zijkant en dan van boven naar beneden tegen de achterkant.
Buitenwerk 40 hoog 57.5 breed en 30 diep. Binnen maat 36 hoog 53.9 breed en 26.4 diep. Gebruik 18mm mdf. Genoeg plek voor de reflex slot achter in de zijkant.
Goed plan?
Super bedankt al vast.
Je bedoelt dus eigenlijk 50l plus de 7 van de speaker en de inhoud van de reflex slot.
Reflex slot/poort is 3,6x3,65x0,3=3,94l
50+7+3,94=60,1 liter inhoud. Totaal?
Ik ga effe meten en uitrekenen hoe de kist er uit gaat zien.
Ik wil de reflex poort het liefst aan de zijkant en dan van boven naar beneden tegen de achterkant.
Buitenwerk 40 hoog 57.5 breed en 30 diep. Binnen maat 36 hoog 53.9 breed en 26.4 diep. Gebruik 18mm mdf. Genoeg plek voor de reflex slot achter in de zijkant.
Goed plan?
Super bedankt al vast.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Focal 33 k woofer
klopt. volumes die je berekent zijn altijd netto (beschikbaar) volume dat de woofer "ziet"Floekje schreef:Je bedoelt dus eigenlijk 50l plus de 7 van de speaker en de inhoud van de reflex slot.
Re: Focal 33 k woofer
Okey top. Dan komt het wel goed denk ik. Yeaahh.
Ga er van de week aan beginnen. En hou jullie op de hoogte hoe het er uit gaat zien.
Zin om lekker aan de gang te gaan. Na de kist ga ik de deuren goed isoleren en afwerken. De compo hangt er nu gewoon in. Merk toch wijnig diepgang zo.
Zijn de dynamat daar nog steeds perfect voor? Heb nog een pak liggen van 10 jaar geleden. Ha ha
Nog een vraag. Beter een compo achter of 6x9 in de hoedenplank? Zijn nu die 7x10 van dls. Maar die spelen mooi fullrange goed versterkt. Komen in de auto van de vrouw.
Ga er van de week aan beginnen. En hou jullie op de hoogte hoe het er uit gaat zien.
Zin om lekker aan de gang te gaan. Na de kist ga ik de deuren goed isoleren en afwerken. De compo hangt er nu gewoon in. Merk toch wijnig diepgang zo.
Zijn de dynamat daar nog steeds perfect voor? Heb nog een pak liggen van 10 jaar geleden. Ha ha
Nog een vraag. Beter een compo achter of 6x9 in de hoedenplank? Zijn nu die 7x10 van dls. Maar die spelen mooi fullrange goed versterkt. Komen in de auto van de vrouw.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Focal 33 k woofer
Eigenlijk wil je het geluid van voren horen, niet vanachter. Dus de frontset bouw je zo degelijk mogelijk in, deuren goed dempen (Dynamat kan zeker als het nog goed plakt, even opwarmen met hetelucht verfbrander o.i.d.), en voldoende vermogen er op. Speakers liever niet aan/op/in het deurpaneel schroeven, maar op het metalen deurframe. Dat is een veel stabielere montage dan aan het plastic. Dat scheelt enorm aan de diepgang van een composet woofer.
Achterspeakers kan je doen, de 7x10" van DLS zijn prima speakers.
Achterspeakers kan je doen, de 7x10" van DLS zijn prima speakers.
Laatst gewijzigd door Bertje op zo 14 mar 2021, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Focal 33 k woofer
ik heb in m'n coupé achter alleen de middentoners bij staan (tweeters losgekoppeld)
Re: Focal 33 k woofer
Okey ik heb de woofertjes al op een houten ring tegen het metalen deur frame. Allen niet geïsoleerd en merk dat er veel rammelt in de deur.. het is een seat. Veel plastic haha.
Goeie tip van het warm maken.
Ga met de kist stoeien en dan volgen de deuren.
Vermogen genoeg.. compo en de dls zijn alle bij 80w rms. De 4 kanaals geeft 4 x 150w rms op 4ohm. Dat komt goed.
Ga morgen effe de kist uitwerken en laat het plan nog effe zien.
Super bedankt al vast.
Goeie tip van het warm maken.
Ga met de kist stoeien en dan volgen de deuren.
Vermogen genoeg.. compo en de dls zijn alle bij 80w rms. De 4 kanaals geeft 4 x 150w rms op 4ohm. Dat komt goed.
Ga morgen effe de kist uitwerken en laat het plan nog effe zien.
Super bedankt al vast.
Re: Focal 33 k woofer
Zo het kistje begint vorm te krijgen. Had er niet iets van verstevigen in gemoeten? Hij is dik geschroefd en goed verlijmd.
Re: Focal 33 k woofer
Pot verdorie zeg wat en verschil met het gesloten kistje van nog geen 30l.
De auto rammelt uit elkaar zo wat, en werd er een beetje bang van ha ha. Effe goed alles nalopen en vast maken/kitten ghehehehe.
Heb de crossover op 50hz staan. Op zijn laagst.
Front en rear op 70hz ongeveer?? Effe kijken wat ze fijn vinden op hoog volume.
Nog effe de hoeken mooi rond maken en stof er om. Dan ben ik super tevreden.
Bedankt voor de berekening!! Is echt goed gelukt.
Ik hou jullie op de hoogte van de rest!!!
Volgende klusje worden de deuren.
De auto rammelt uit elkaar zo wat, en werd er een beetje bang van ha ha. Effe goed alles nalopen en vast maken/kitten ghehehehe.
Heb de crossover op 50hz staan. Op zijn laagst.
Front en rear op 70hz ongeveer?? Effe kijken wat ze fijn vinden op hoog volume.
Nog effe de hoeken mooi rond maken en stof er om. Dan ben ik super tevreden.
Bedankt voor de berekening!! Is echt goed gelukt.
Ik hou jullie op de hoogte van de rest!!!
Volgende klusje worden de deuren.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Focal 33 k woofer
Mooi dat ie je bevalt! Versteviging er in is altijd goed, hoe steviger hoe beter, de langere panelen zullen altijd wat resoneren ook al zijn ze heel dik en een versteviging er tussen zetten helpt. Maar kistje is al af, dus dat wordt 'm niet meer.
Filteren mag eventueel wat hoger, lowpass op 70Hz max. en als je dit op de radio doet kan je vaak de steilheid van het filter nog instellen, ik vind 24dB/oct meestal het prettigst klinken. Dat is behoorlijk steil filteren.
Dan kan je de fase tussen de sub en frontset nog goed zetten, eigenlijk moet de sub vóór je klinken en niet helemaal achterin blijven hangen. Maar de meesten zetten 'm zo hard dat dat een lastig verhaal wordt. Bij een goed afgeregelde set sluit ie perfect aan op de frontwoofers en kan je 'm bijna niet lokaliseren.
Filteren mag eventueel wat hoger, lowpass op 70Hz max. en als je dit op de radio doet kan je vaak de steilheid van het filter nog instellen, ik vind 24dB/oct meestal het prettigst klinken. Dat is behoorlijk steil filteren.
Dan kan je de fase tussen de sub en frontset nog goed zetten, eigenlijk moet de sub vóór je klinken en niet helemaal achterin blijven hangen. Maar de meesten zetten 'm zo hard dat dat een lastig verhaal wordt. Bij een goed afgeregelde set sluit ie perfect aan op de frontwoofers en kan je 'm bijna niet lokaliseren.
Re: Focal 33 k woofer
Hmm toch te haastig dicht geschroefd dan. Je bedoelt met verstevigen 1 of meerdere ribben op de grote vlakken? Of dwars door dr kist heen zeg maar??
Dat zal niet meer gaan door het woofer gat denk ik.
Ik heb de crossover op de radio al geprobeerd dat klinkt niet zo prettig. Mischien is de radio niet van beste kwaliteit. Ga er morgen avond nog effe mee rommelen.
Wat doe je meestal met het subsonic filter?
Dat zal niet meer gaan door het woofer gat denk ik.
Ik heb de crossover op de radio al geprobeerd dat klinkt niet zo prettig. Mischien is de radio niet van beste kwaliteit. Ga er morgen avond nog effe mee rommelen.
Wat doe je meestal met het subsonic filter?
-
Vrolijke noot
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
- Locatie: Noordwijkerhout
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Focal 33 k woofer
bij een gepoorte kist is t een goed idee om de subsonic wat onder de afstemming te zetten, daar is de output minder maar gaat de woofer wel uitslaan en dus vervormen. probeer t eens op 30Hz
