3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door ray5150 »

Een tip, voor je in een een luidsprekerskast een cirkel gaat frezen, altijd eerst de instellingen controleren door het frezen van een proefcirkel in een stuk afval. een rekenfout is zo gemaakt.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pvanlingen »

in het hout duwen gaat makkelijker met een groeffrees voorzien van ondersnijder.

b.v. https://www.ecotools.nl/freesbeitels-8m ... dersnijder
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

peterl schreef:
frezen.png
frezen.png (192.92 KiB) 314 keer bekeken
Ook zonde van je vloer :mrgreen:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pvanlingen »

pappaleo schreef:
peterl schreef:
frezen.png
Ook zonde van je vloer :mrgreen:
L=100mm geen 100cm. :hide:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door markbakk »

pappaleo schreef:
Ook zonde van je vloer :mrgreen:
Nee joh, Peter gaat een subwoofer in zijn vloer bouwen :lol:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pvanlingen »

markbakk schreef:
pappaleo schreef:
Ook zonde van je vloer :mrgreen:
Nee joh, Peter gaat een subwoofer in zijn vloer bouwen :lol:
Oh, was het z'n vloer, ik dacht zijn workmate of zo iets.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

pvanlingen schreef:
in het hout duwen gaat makkelijker met een groeffrees voorzien van ondersnijder.

b.v. https://www.ecotools.nl/freesbeitels-8m ... dersnijder
Klopt, die had ik ook gezien :goedzo:
ray5150 schreef:
Een tip, voor je in een een luidsprekerskast een cirkel gaat frezen, altijd eerst de instellingen controleren door het frezen van een proefcirkel in een stuk afval. een rekenfout is zo gemaakt.
Dat lijkt mij ook verstandig, meestal doe ik dat ook wel.
Henkjan schreef:
ik doe meestal in wat meer gangen (5 à 6mm per keer), dan hoef je minder kracht te zetten om de frees rond te krijgen; extra tijd is er amper, t meeste werk zit 'm in t klaarzetten van alles.
en ik ga dus tot <½mm van de dikte zodat ik met t handje (bv mes) het er uit kan halen, en dan ff met de R=10 afrondfrees er overheen.
Ik stond er zo versteld van dat je de frees met bv 2 vingers rond kan laten gaan, niks duwen(is wel multiplex en geen MDF).
Ik heb binnenkort nog wel een kub Bamboe vloer over :lol:
markbakk schreef:
pappaleo schreef:
Ook zonde van je vloer :mrgreen:

Nee joh, Peter gaat een subwoofer in zijn vloer bouwen :lol:


Oh, was het z'n vloer, ik dacht zijn workmate of zo iets.
Was wel op de workmate :lol:

Ik vraag me alleen nog af hoe je dat dan doet met die vierkante gaten :think: Of maak je dan eerst een mal?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Ja, wel altijd ronde hoekjes, afhankelijk van de diameter van je freesje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Henkjan »

voor vierkante gaten heb ik zo'n instelbare mal (voorloper van die Festool) echt brilliant
en voor al t andere vraag ik FreesKees om een mal voor me te maken
John P schreef:
Als alternatief voor de veel te dure Festool freesmal:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... atief.html
Ik heb geen idee van de kwaliteit.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Barry2001 »

peterl schreef:
Het freest erg eenvoudig, alleen om de frees naar beneden te krijgen is lastig, denk dat dat komt doordat deze frees geen goede verticale freesrichting heeft.
Krijg mooie zuivere cirkels, en heb nog even gekeken wat de kleinste is, met 16mm frees is dat 6cm.

Ziet er goed uit, met het nieuwe hulpstuk. Stelt je in staat ook kleine uitsparingen te maken. Hoog tijd dat ik ook eens wat van die dingen maak, een cirkelgeleider ontbreekt hier nog.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Barry2001 schreef:
Hoog tijd dat ik ook eens wat van die dingen maak, een cirkelgeleider ontbreekt hier nog.
viewtopic.php?f=3&t=28205&start=375#p1978505
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Barry2001 »

Rudy, ik bestellen :goedzo: ding wat Peter heeft gemaakt lijkt me ook erg handig voor de kleinere ronde uitsparingen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Had ik ook. Zo tijdrovend om daar een frees op te bouwen dat ik zelfs een tweede frees op de kop getikt had.

Dat ding van Rudy gaat nog kleiner hoor. 44mm meen ik.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

pappaleo schreef:
Had ik ook. Zo tijdrovend om daar een frees op te bouwen dat ik zelfs een tweede frees op de kop getikt had.

Dat ding van Rudy gaat nog kleiner hoor. 44mm meen ik.
Dat ben ik met je eens, als hij er af moet is dat wel even werk, maar hij is wel ongelofelijk stabiel. Ik zou ook kleiner kunnen hoor, maar niet gedaan, ik denk dat met een kleinere frees ook 4 of 5 cm mogelijk is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Barry2001 »

pappaleo schreef:
Had ik ook. Zo tijdrovend om daar een frees op te bouwen dat ik zelfs een tweede frees op de kop getikt had.

Dat ding van Rudy gaat nog kleiner hoor. 44mm meen ik.
https://www.rumoh.eu/accessories/tools/ ... elgeleider
Hier staat zelfs 20mm :shock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

Tis maar hoe dicht je die vinger bij de frees durft te zetten, ik heb hem ook iig en ben er erg blij mee.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Barry2001 »

Met die kleine diameters gaat het met een speedboor ook natuurlijk, als het alleen om het gat gaat. Maar heb de Rumoh cirkelgeleider besteld.
John P schreef:
Als alternatief voor de veel te dure Festool freesmal:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... atief.html
Ik heb geen idee van de kwaliteit.
En deze ook.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Vandaag de 2 platen op maat aan het zagen geweest met de festtool. Over het algemeen goed gelukt, maar kwam in de hoogte van de binnenplaten 5mm tekort, gelukkig kan ik daar een randje van 5mm op verlijmen(al gedaan) en je ziet het gelukkig niet.
Wat een zooi geven die zwarte platen. Worden wel zware jongens, denk wel een kilo of 25 p/st.
Bijlagen
vloer garage.png
onderdelen.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Shadow »

25kg zware jongens? :lagge:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Shadow schreef:
25kg zware jongens? :lagge:
Voor mij iig wel, denk trouwens dat ze met speakers wel 30kg worden, maar ja er zijn heel wat zwaardere.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door dre »

Tja......
Het kan zwaarder. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
25kg zware jongens? :lagge:
Inderdaad, menig forumlid bouwt zwaardere kasten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Shadow »

Ik denk ook echt dat ie er minstens 10kg naast zit...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door peterl »

Ik denk ook echt dat ie er minstens 10kg naast zit...
Dat zit er dik in, maar was zwaar sjouwen.

Op welke plaats achter in de kast kan je het best het connector blok plaatsen, onderin, middenin, heeft dat een speciale plaats?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).

Bericht door Shadow »

De terminals bedoel je?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”