3 weg systeem bouwen(type Countach).
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3 weg systeem bouwen
Een tip, voor je in een een luidsprekerskast een cirkel gaat frezen, altijd eerst de instellingen controleren door het frezen van een proefcirkel in een stuk afval. een rekenfout is zo gemaakt.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: 3 weg systeem bouwen
in het hout duwen gaat makkelijker met een groeffrees voorzien van ondersnijder.
b.v. https://www.ecotools.nl/freesbeitels-8m ... dersnijder
b.v. https://www.ecotools.nl/freesbeitels-8m ... dersnijder
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: 3 weg systeem bouwen
L=100mm geen 100cm.pappaleo schreef:Ook zonde van je vloerpeterl schreef:frezen.png
Re: 3 weg systeem bouwen
Nee joh, Peter gaat een subwoofer in zijn vloer bouwenpappaleo schreef:Ook zonde van je vloer
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: 3 weg systeem bouwen
Oh, was het z'n vloer, ik dacht zijn workmate of zo iets.markbakk schreef:Nee joh, Peter gaat een subwoofer in zijn vloer bouwenpappaleo schreef:Ook zonde van je vloer
Re: 3 weg systeem bouwen
Klopt, die had ik ook gezienpvanlingen schreef:in het hout duwen gaat makkelijker met een groeffrees voorzien van ondersnijder.
b.v. https://www.ecotools.nl/freesbeitels-8m ... dersnijder
Dat lijkt mij ook verstandig, meestal doe ik dat ook wel.ray5150 schreef:Een tip, voor je in een een luidsprekerskast een cirkel gaat frezen, altijd eerst de instellingen controleren door het frezen van een proefcirkel in een stuk afval. een rekenfout is zo gemaakt.
Ik stond er zo versteld van dat je de frees met bv 2 vingers rond kan laten gaan, niks duwen(is wel multiplex en geen MDF).Henkjan schreef:ik doe meestal in wat meer gangen (5 à 6mm per keer), dan hoef je minder kracht te zetten om de frees rond te krijgen; extra tijd is er amper, t meeste werk zit 'm in t klaarzetten van alles.
en ik ga dus tot <½mm van de dikte zodat ik met t handje (bv mes) het er uit kan halen, en dan ff met de R=10 afrondfrees er overheen.
Ik heb binnenkort nog wel een kub Bamboe vloer over
Was wel op de workmatemarkbakk schreef:
pappaleo schreef:
Ook zonde van je vloer
Nee joh, Peter gaat een subwoofer in zijn vloer bouwen
Oh, was het z'n vloer, ik dacht zijn workmate of zo iets.
Ik vraag me alleen nog af hoe je dat dan doet met die vierkante gaten
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Ja, wel altijd ronde hoekjes, afhankelijk van de diameter van je freesje.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
voor vierkante gaten heb ik zo'n instelbare mal (voorloper van die Festool) echt brilliant
en voor al t andere vraag ik FreesKees om een mal voor me te maken
en voor al t andere vraag ik FreesKees om een mal voor me te maken
John P schreef:Als alternatief voor de veel te dure Festool freesmal:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... atief.html
Ik heb geen idee van de kwaliteit.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
peterl schreef:Het freest erg eenvoudig, alleen om de frees naar beneden te krijgen is lastig, denk dat dat komt doordat deze frees geen goede verticale freesrichting heeft.
Krijg mooie zuivere cirkels, en heb nog even gekeken wat de kleinste is, met 16mm frees is dat 6cm.
Ziet er goed uit, met het nieuwe hulpstuk. Stelt je in staat ook kleine uitsparingen te maken. Hoog tijd dat ik ook eens wat van die dingen maak, een cirkelgeleider ontbreekt hier nog.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
viewtopic.php?f=3&t=28205&start=375#p1978505Barry2001 schreef:Hoog tijd dat ik ook eens wat van die dingen maak, een cirkelgeleider ontbreekt hier nog.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Rudy, ik bestellen
ding wat Peter heeft gemaakt lijkt me ook erg handig voor de kleinere ronde uitsparingen.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Had ik ook. Zo tijdrovend om daar een frees op te bouwen dat ik zelfs een tweede frees op de kop getikt had.
Dat ding van Rudy gaat nog kleiner hoor. 44mm meen ik.
Dat ding van Rudy gaat nog kleiner hoor. 44mm meen ik.
Re: 3 weg systeem bouwen
Dat ben ik met je eens, als hij er af moet is dat wel even werk, maar hij is wel ongelofelijk stabiel. Ik zou ook kleiner kunnen hoor, maar niet gedaan, ik denk dat met een kleinere frees ook 4 of 5 cm mogelijk is.pappaleo schreef:Had ik ook. Zo tijdrovend om daar een frees op te bouwen dat ik zelfs een tweede frees op de kop getikt had.
Dat ding van Rudy gaat nog kleiner hoor. 44mm meen ik.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
https://www.rumoh.eu/accessories/tools/ ... elgeleiderpappaleo schreef:Had ik ook. Zo tijdrovend om daar een frees op te bouwen dat ik zelfs een tweede frees op de kop getikt had.
Dat ding van Rudy gaat nog kleiner hoor. 44mm meen ik.
Hier staat zelfs 20mm
Re: 3 weg systeem bouwen
Tis maar hoe dicht je die vinger bij de frees durft te zetten, ik heb hem ook iig en ben er erg blij mee.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Met die kleine diameters gaat het met een speedboor ook natuurlijk, als het alleen om het gat gaat. Maar heb de Rumoh cirkelgeleider besteld.
En deze ook.John P schreef:Als alternatief voor de veel te dure Festool freesmal:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... atief.html
Ik heb geen idee van de kwaliteit.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Vandaag de 2 platen op maat aan het zagen geweest met de festtool. Over het algemeen goed gelukt, maar kwam in de hoogte van de binnenplaten 5mm tekort, gelukkig kan ik daar een randje van 5mm op verlijmen(al gedaan) en je ziet het gelukkig niet.
Wat een zooi geven die zwarte platen. Worden wel zware jongens, denk wel een kilo of 25 p/st.
Wat een zooi geven die zwarte platen. Worden wel zware jongens, denk wel een kilo of 25 p/st.
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Voor mij iig wel, denk trouwens dat ze met speakers wel 30kg worden, maar ja er zijn heel wat zwaardere.Shadow schreef:25kg zware jongens?
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Inderdaad, menig forumlid bouwt zwaardere kasten.Shadow schreef:25kg zware jongens?
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Ik denk ook echt dat ie er minstens 10kg naast zit...
Re: 3 weg systeem bouwen(type Countach).
Dat zit er dik in, maar was zwaar sjouwen.Ik denk ook echt dat ie er minstens 10kg naast zit...
Op welke plaats achter in de kast kan je het best het connector blok plaatsen, onderin, middenin, heeft dat een speciale plaats?
