3 weg systeem bouwen(type Countach).

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

Net zwart mdf gewogen, 10,1 kg voor een plaatje van 122x61cm. Kom ik bij 18mm op ca 750kg/m3 uit. Prima dus, al zegt het niets over de kwaliteit.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Mooi, ga morgen 2 platen ophalen, bedankt. :goedzo:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Ik heb gisteren en vandaag maar een de frees module gemaakt om cirkels te kunnen frezen, lijkt me wel goed gelukt te zijn, maar nog niet uitgetest. :wink:
Bijlagen
frees.png
frees.png onder.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door dre »

Waarom hout halen bij de Gamma,de houthandel heeft betere kwaliteit en is goedkoper......
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Mtraxx »

pappaleo schreef:
Ik heb eens een paar speakers van Gamma MDF buiten in de regen gezet. Toegegeven, het was Gamma MDF uit de jaren 80, dus waarschijnlijk had de degeneratie in het aanbod van deze bouwmarkt nog niet toegeslagen.

Na 3 dagen in de zeikregen was een sandwich verlijmde plaat van 44mm dikte 1mm in dikte toegenomen.

De kasten hebben daarvoor 30 jaar onafgewerkt overleefd zonder enige tekenen van scheuren of vervorming door werken van het MDF.

Maar nogmaals, het MDF van vroeger was ongetwijfeld beter van kwaliteit dan de klonterende brintaplaat van tegenwoordig.
Die Brinta quote van mij is wel blijven hangen zo te horen :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Ja, je wordt bedankt. Na die quote kwamen de trauma herinneringen weer naar boven. Ik ruik de geur nu weer. Die dikke naar MDF smakende pap :-&
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door dre »

In de bouwmarkt verkopen ze MDF light........
De befaamde Brinta. :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Maar wat vinden jullie van mij frees bakje?
Bloed zweet en tranen, en splinters. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Ziet er uit zoals het hoort :goedzo:

Heb je er al een cirkel mee gefreesd? Gewoon om te kijken hoe het gaat?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

pappaleo schreef:
Ziet er uit zoals het hoort :goedzo:

Heb je er al een cirkel mee gefreesd? Gewoon om te kijken hoe het gaat?
Nee nog niet, aankomend weekend eens proberen. Frezen jullie meelopend of tegenlopend?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Tegenlopend. En een rond gat kan je op 2 manieren doen. Bij een enkele plaat kan je niet door en door frezen omdat je dan je centrering kwijt bent. Dus frees je die voor ¾ in, zaagt het middenstuk eruit met de decoupeerzaag en werkt de rand af met de kopieerfrees.

Je kan ook 2 platen op elkaar klemmen en dan de onderste plaat als centrering gebruiken. Je centerpin moet dan wel lang genoeg zijn, maar dat is bij jou geen probleem, zie ik.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

pappaleo schreef:
Tegenlopend. En een rond gat kan je op 2 manieren doen. Bij een enkele plaat kan je niet door en door frezen omdat je dan je centrering kwijt bent. Dus frees je die voor ¾ in, zaagt het middenstuk eruit met de decoupeerzaag en werkt de rand af met de kopieerfrees.

Je kan ook 2 platen op elkaar klemmen en dan de onderste plaat als centrering gebruiken. Je centerpin moet dan wel lang genoeg zijn, maar dat is bij jou geen probleem, zie ik.
Ik zou met 2 platen van 18mm op elkaar gelijmd werken(in gedachten), en dacht om de buitenste rand dan te frezen tot aangegeven diepte en dan naar binnen te plaatsen om de grote diepte er uit te halen, maar dat kan maar tot een bepaalde diepte anders ben je centrering kwijt. en dan verder met de decoupeerzaag. Of bedoelde jij dat ook?
Zag trouwens dat de diepte van de TT 13mm diep is en de rand 20 mm breed. volgens mij moet ik de frees dan nog verplaatsen, deze is dacht ik niet zo breed.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Henkjan »

als je diepte instelling goed genoeg is, dan frees je 17.9mm weg :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Dat risico zou ik niet nemen. Brinta heeft van nature een nogal losse structuur.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door wouter »

peterl schreef:
pappaleo schreef:
Ziet er uit zoals het hoort :goedzo:

Heb je er al een cirkel mee gefreesd? Gewoon om te kijken hoe het gaat?
Nee nog niet, aankomend weekend eens proberen. Frezen jullie meelopend of tegenlopend?
Als je een cirkel freest maakt volgens mij het niet uit, bij MDF sowieso niet. Dat moet vrij makkelijk lukken.
Ik draai meestal de plaat en houd de frees vast, anders zit je met de afsluigerslang etc.

Ik frees tot op een halve mm door, en daarna steek ik een bolle vijl er doorheen.
Heb even een filmpje voor je geupload:

https://www.youtube.com/watch?v=2QSFKCbcLXU
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Henkjan »

met cirkel uitfrezen zitten idd beide kanten van de frees te werken, altijd tegelijk mee en tegenlopend dus

ik heb een cirkelgeleider die ik met de copieerhuls gebruik, frees draait dan niet, dus zowel vasthouden als evt slang geen probleem (mdf frees ik altijd buiten, pl.. stof)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 12 mar 2021, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Barry2001 »

Tot welke diepte frezen jullie, in 1 keer? Als je bv een 18mm plaat wilt door frezen? (17.9mm dan :mrgreen: )
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door pappaleo »

Eerst de diepte van de flens 5-7 mm, die nog een keer met een kleinere straal als het een brede flens is.

Dan met de straal behorend bij het gewenste gat (op een plaat van 18mm) ca 15mm (minus de zojuist gefreesde flensdiepte).
Dan houd ik 3mm over, dat doe ik met de decoupeerzaag en werk aan de achterzijde de zaagrand af met kantenfrees of afrondfrees (afhankelijk van de toepassing).
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Barry2001 »

In 2x dus, tot je 3mm overhoudt, ok. En als je die laatste 3mm met de decoupeerzaag doorzaagt, 'hapt' de zaag niet dat niet in de uitgefreesde cirkel? Zou de zool vd decoupeerzaag iets verstek kunnen zetten, tenminste die van mij kan dat.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Shadow »

Ik frees in 2 stappen door een 18mm plaat heen, de 2e gang doe ik een stukje en dan check ik ff of ik er niet doorheen ben / er te veel blijft staan. Als je de plaat ondersteund kun je het zo dun doen dat je de cirkel er met de hand uit breekt of ff met een stanley mes uit snijdt, dan met een schuurpapiertje ff de cirkel schoon maken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Dank jullie dat is duidelijk, ga dit weekend even een test doen op een stukje om te kijken wat haalbaar is, en hoe het er uit ziet natuurlijk.
Boren jullie eerst een gat langs de rand waar je de frees in steekt, of duw je hem langzaam steeds iets verder naar onderen?
Ik heb net de 16mm frees er ingezet maar ik kom niet dieper dan 12mm, zit hier een te korte as aan?
Anders moet ik kijken of er langere assen zijn voor deze frezen, as is 8mm, en de totale lengte van de frees met as is 50mm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Henkjan »

ik doe meestal in wat meer gangen (5 à 6mm per keer), dan hoef je minder kracht te zetten om de frees rond te krijgen; extra tijd is er amper, t meeste werk zit 'm in t klaarzetten van alles.
en ik ga dus tot <½mm van de dikte zodat ik met t handje (bv mes) het er uit kan halen, en dan ff met de R=10 afrondfrees er overheen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door Henkjan »

peterl schreef:
Dank jullie dat is duidelijk, ga dit weekend even een test doen op een stukje om te kijken wat haalbaar is, en hoe het er uit ziet natuurlijk.
Boren jullie eerst een gat langs de rand waar je de frees in steekt, of duw je hem langzaam steeds iets verder naar onderen?
Ik heb net de 16mm frees er ingezet maar ik kom niet dieper dan 12mm, zit hier een te korte as aan?
Anders moet ik kijken of er langere assen zijn voor deze frezen, as is 8mm, en de totale lengte van de frees met as is 50mm
alleen centreergat, de rest doet de frees. diepteaanslag instellen, frees aan, langzaam naar beneden en dan rondgaan.

frees lengte is wel een ding, met wat dikker plaatmateriaal zit je al snel aan de grens wat de standaards freesjes kunnen. evt een langere frees kopen voor dit
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3 weg systeem bouwen

Bericht door peterl »

Het freest erg eenvoudig, alleen om de frees naar beneden te krijgen is lastig, denk dat dat komt doordat deze frees geen goede verticale freesrichting heeft.
Krijg mooie zuivere cirkels, en heb nog even gekeken wat de kleinste is, met 16mm frees is dat 6cm.
Bijlagen
frezen.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”