3 weg systeem bouwen(type Countach).
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 weg systeem bouwen
Net zwart mdf gewogen, 10,1 kg voor een plaatje van 122x61cm. Kom ik bij 18mm op ca 750kg/m3 uit. Prima dus, al zegt het niets over de kwaliteit.
Re: 3 weg systeem bouwen
Ik heb gisteren en vandaag maar een de frees module gemaakt om cirkels te kunnen frezen, lijkt me wel goed gelukt te zijn, maar nog niet uitgetest. 
Re: 3 weg systeem bouwen
Waarom hout halen bij de Gamma,de houthandel heeft betere kwaliteit en is goedkoper......
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Die Brinta quote van mij is wel blijven hangen zo te horenpappaleo schreef:Ik heb eens een paar speakers van Gamma MDF buiten in de regen gezet. Toegegeven, het was Gamma MDF uit de jaren 80, dus waarschijnlijk had de degeneratie in het aanbod van deze bouwmarkt nog niet toegeslagen.
Na 3 dagen in de zeikregen was een sandwich verlijmde plaat van 44mm dikte 1mm in dikte toegenomen.
De kasten hebben daarvoor 30 jaar onafgewerkt overleefd zonder enige tekenen van scheuren of vervorming door werken van het MDF.
Maar nogmaals, het MDF van vroeger was ongetwijfeld beter van kwaliteit dan de klonterende brintaplaat van tegenwoordig.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Ja, je wordt bedankt. Na die quote kwamen de trauma herinneringen weer naar boven. Ik ruik de geur nu weer. Die dikke naar MDF smakende pap 
Re: 3 weg systeem bouwen
Maar wat vinden jullie van mij frees bakje?
Bloed zweet en tranen, en splinters.
Bloed zweet en tranen, en splinters.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Ziet er uit zoals het hoort 
Heb je er al een cirkel mee gefreesd? Gewoon om te kijken hoe het gaat?
Heb je er al een cirkel mee gefreesd? Gewoon om te kijken hoe het gaat?
Re: 3 weg systeem bouwen
Nee nog niet, aankomend weekend eens proberen. Frezen jullie meelopend of tegenlopend?pappaleo schreef:Ziet er uit zoals het hoort
Heb je er al een cirkel mee gefreesd? Gewoon om te kijken hoe het gaat?
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Tegenlopend. En een rond gat kan je op 2 manieren doen. Bij een enkele plaat kan je niet door en door frezen omdat je dan je centrering kwijt bent. Dus frees je die voor ¾ in, zaagt het middenstuk eruit met de decoupeerzaag en werkt de rand af met de kopieerfrees.
Je kan ook 2 platen op elkaar klemmen en dan de onderste plaat als centrering gebruiken. Je centerpin moet dan wel lang genoeg zijn, maar dat is bij jou geen probleem, zie ik.
Je kan ook 2 platen op elkaar klemmen en dan de onderste plaat als centrering gebruiken. Je centerpin moet dan wel lang genoeg zijn, maar dat is bij jou geen probleem, zie ik.
Re: 3 weg systeem bouwen
Ik zou met 2 platen van 18mm op elkaar gelijmd werken(in gedachten), en dacht om de buitenste rand dan te frezen tot aangegeven diepte en dan naar binnen te plaatsen om de grote diepte er uit te halen, maar dat kan maar tot een bepaalde diepte anders ben je centrering kwijt. en dan verder met de decoupeerzaag. Of bedoelde jij dat ook?pappaleo schreef:Tegenlopend. En een rond gat kan je op 2 manieren doen. Bij een enkele plaat kan je niet door en door frezen omdat je dan je centrering kwijt bent. Dus frees je die voor ¾ in, zaagt het middenstuk eruit met de decoupeerzaag en werkt de rand af met de kopieerfrees.
Je kan ook 2 platen op elkaar klemmen en dan de onderste plaat als centrering gebruiken. Je centerpin moet dan wel lang genoeg zijn, maar dat is bij jou geen probleem, zie ik.
Zag trouwens dat de diepte van de TT 13mm diep is en de rand 20 mm breed. volgens mij moet ik de frees dan nog verplaatsen, deze is dacht ik niet zo breed.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Dat risico zou ik niet nemen. Brinta heeft van nature een nogal losse structuur.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3 weg systeem bouwen
Als je een cirkel freest maakt volgens mij het niet uit, bij MDF sowieso niet. Dat moet vrij makkelijk lukken.peterl schreef:Nee nog niet, aankomend weekend eens proberen. Frezen jullie meelopend of tegenlopend?pappaleo schreef:Ziet er uit zoals het hoort
Heb je er al een cirkel mee gefreesd? Gewoon om te kijken hoe het gaat?
Ik draai meestal de plaat en houd de frees vast, anders zit je met de afsluigerslang etc.
Ik frees tot op een halve mm door, en daarna steek ik een bolle vijl er doorheen.
Heb even een filmpje voor je geupload:
https://www.youtube.com/watch?v=2QSFKCbcLXU
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
met cirkel uitfrezen zitten idd beide kanten van de frees te werken, altijd tegelijk mee en tegenlopend dus
ik heb een cirkelgeleider die ik met de copieerhuls gebruik, frees draait dan niet, dus zowel vasthouden als evt slang geen probleem (mdf frees ik altijd buiten, pl.. stof)
ik heb een cirkelgeleider die ik met de copieerhuls gebruik, frees draait dan niet, dus zowel vasthouden als evt slang geen probleem (mdf frees ik altijd buiten, pl.. stof)
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 12 mar 2021, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Tot welke diepte frezen jullie, in 1 keer? Als je bv een 18mm plaat wilt door frezen? (17.9mm dan
)
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
Eerst de diepte van de flens 5-7 mm, die nog een keer met een kleinere straal als het een brede flens is.
Dan met de straal behorend bij het gewenste gat (op een plaat van 18mm) ca 15mm (minus de zojuist gefreesde flensdiepte).
Dan houd ik 3mm over, dat doe ik met de decoupeerzaag en werk aan de achterzijde de zaagrand af met kantenfrees of afrondfrees (afhankelijk van de toepassing).
Dan met de straal behorend bij het gewenste gat (op een plaat van 18mm) ca 15mm (minus de zojuist gefreesde flensdiepte).
Dan houd ik 3mm over, dat doe ik met de decoupeerzaag en werk aan de achterzijde de zaagrand af met kantenfrees of afrondfrees (afhankelijk van de toepassing).
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
In 2x dus, tot je 3mm overhoudt, ok. En als je die laatste 3mm met de decoupeerzaag doorzaagt, 'hapt' de zaag niet dat niet in de uitgefreesde cirkel? Zou de zool vd decoupeerzaag iets verstek kunnen zetten, tenminste die van mij kan dat.
Re: 3 weg systeem bouwen
Ik frees in 2 stappen door een 18mm plaat heen, de 2e gang doe ik een stukje en dan check ik ff of ik er niet doorheen ben / er te veel blijft staan. Als je de plaat ondersteund kun je het zo dun doen dat je de cirkel er met de hand uit breekt of ff met een stanley mes uit snijdt, dan met een schuurpapiertje ff de cirkel schoon maken.
Re: 3 weg systeem bouwen
Dank jullie dat is duidelijk, ga dit weekend even een test doen op een stukje om te kijken wat haalbaar is, en hoe het er uit ziet natuurlijk.
Boren jullie eerst een gat langs de rand waar je de frees in steekt, of duw je hem langzaam steeds iets verder naar onderen?
Ik heb net de 16mm frees er ingezet maar ik kom niet dieper dan 12mm, zit hier een te korte as aan?
Anders moet ik kijken of er langere assen zijn voor deze frezen, as is 8mm, en de totale lengte van de frees met as is 50mm
Boren jullie eerst een gat langs de rand waar je de frees in steekt, of duw je hem langzaam steeds iets verder naar onderen?
Ik heb net de 16mm frees er ingezet maar ik kom niet dieper dan 12mm, zit hier een te korte as aan?
Anders moet ik kijken of er langere assen zijn voor deze frezen, as is 8mm, en de totale lengte van de frees met as is 50mm
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
ik doe meestal in wat meer gangen (5 à 6mm per keer), dan hoef je minder kracht te zetten om de frees rond te krijgen; extra tijd is er amper, t meeste werk zit 'm in t klaarzetten van alles.
en ik ga dus tot <½mm van de dikte zodat ik met t handje (bv mes) het er uit kan halen, en dan ff met de R=10 afrondfrees er overheen.
en ik ga dus tot <½mm van de dikte zodat ik met t handje (bv mes) het er uit kan halen, en dan ff met de R=10 afrondfrees er overheen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 weg systeem bouwen
alleen centreergat, de rest doet de frees. diepteaanslag instellen, frees aan, langzaam naar beneden en dan rondgaan.peterl schreef:Dank jullie dat is duidelijk, ga dit weekend even een test doen op een stukje om te kijken wat haalbaar is, en hoe het er uit ziet natuurlijk.
Boren jullie eerst een gat langs de rand waar je de frees in steekt, of duw je hem langzaam steeds iets verder naar onderen?
Ik heb net de 16mm frees er ingezet maar ik kom niet dieper dan 12mm, zit hier een te korte as aan?
Anders moet ik kijken of er langere assen zijn voor deze frezen, as is 8mm, en de totale lengte van de frees met as is 50mm
frees lengte is wel een ding, met wat dikker plaatmateriaal zit je al snel aan de grens wat de standaards freesjes kunnen. evt een langere frees kopen voor dit
Re: 3 weg systeem bouwen
Het freest erg eenvoudig, alleen om de frees naar beneden te krijgen is lastig, denk dat dat komt doordat deze frees geen goede verticale freesrichting heeft.
Krijg mooie zuivere cirkels, en heb nog even gekeken wat de kleinste is, met 16mm frees is dat 6cm.
Krijg mooie zuivere cirkels, en heb nog even gekeken wat de kleinste is, met 16mm frees is dat 6cm.
