Monacor SPH-165KEP & Seas H1212 Filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

diyBylie

Monacor SPH-165KEP & Seas H1212 Filter

Bericht door diyBylie »

Hoi,

Mijn luidsprekers beginnen eindelijk tot leven te komen. De kasten zijn beide bijna afgewerkt. Nu begint echter het moeilijke werk : een goed filter maken voor deze 2. Ik heb momenteel al een heel assortiment spoelen, condensatoren en weerstanden kunnen lenen van een vriend om al eens te testen maar zo op het gehoor testen is toch ook niet alles. Een forum zou een forum niet wezen als ik hier niet een paar vraagjes over had, "so here goes" :

- Heeft er iemand toevallig het schema van de PLS 6.5 CB http://www.plsaudio.nl/index.php?page=Hoofdluidsprekers, deze heeft namelijk al dezelfde woofer en zou me dus een goed idee geven. Letterlijk overnemen zal natuurlijk niet zomaar gaan.

- Ik heb al gemerkt dat de Monacor SPH-165KEP precies helemaal niet gefilterd wil worden? Momenteel heb ik een simpele spoel van 0.82mh in serie met de woofer zitten en dit gaf tot nu toe nog het beste resultaat.

- Ik heb een volledige versie van het programma audiotester. Zou dit in combinatie met een goede microfoon al voldoende zijn om luidsprekers te kunnen meten en dus filters te simuleren?

- Welke gratis software is goed om aan de slag te gaan met het simuleren van filters. In sommige posts hier herken ik precies een excel-programmaatje. Iemand hier een link naar en is deze betrouwbaar?

- Heeft er iemand hier misschien een meting van de Monacor SPH-165KEP zodat ik toch al enig materiaal heb om me op te baseren?

- Algemene tips of links ivm het meten en simuleren van filters zijn altijd welkom.

Zo dat is het voorlopig. Met filters prutsen is echt wel meer werk dan ik verwacht had :) maar het moet natuurlijk ook goed gedaan worden!
sietse

Bericht door sietse »

Hallo diyBylie,

Als ik het goed begrijp ben je met een tweeweg systeem bezig?
Zo ja, dan zit je met die spoel van 0,82 wel een beetje erg laag, ergens in de richting van zo'n 1500 a 2000 Hz. voor veel tweeters een beetje laag.
Als je 6dB wilt, probeer dan eens een spoel van bv 3,9 voor de bas met een c van 5,6 voor de tweeter. Zit je op ongeveer 3500 hz. Bij mij gaf 4500hz het beste resultaat.
sietse

Bericht door sietse »

Maar als ik er nog even op door denk, weet ik eigenlijk niet zo zeker of je wel voor 6dB moet gaan bij een tweeweg. Een hogere orde filter zou wel eens gunstiger kunnen uitpakken voor het laag. ( :-$ niet verder vertellen dat ik dit heb geschreven :roll: )
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Ik heb de Monacor SPH-165KEP inderdaad al eens gehoord met een 18db filter en dit klonk zeker niet verkeerd.

Enkel ben ik van plan om dit keer het probleem meer meettechnisch te benaderen ipv het gebruikelijke geëxperimenteer. Ik vraag me dus af of dit mogelijk is met een applicatie ala audiotester en een meetmicrofoontje. Of heb je hier toch nog meer materiaal voor nodig?
daniel

Bericht door daniel »

het kan bijvoorbeeld ook met Speaker Workshop. is ook gratis. Kan zowel meten als simuleren. Is echter wel redelijk gebruikersonvriendelijk. Ben er zelf ook mee bezig, maar zit op dit moment nogal vast met de meethardware (geluidskaart+'impedance jig', het lijkt erop dat mijn geluidskaart mijn 'jig' niet kan aansturen).

er zwerft op het net een 'unofficial speaker workshop manual' rond waarin alles ( calibratie, aansluiten, ontwerpproces, metingen en simulaties) uitgelegd wordt. daarnaast is de homepage van Claudio Negro een goede bron van info (voor beide effe googlen).

Als meetmicro ga ik een micro met het bekende panasonic kapsel gebruiken, in combinatie met een eenvoudige preamp. geheel tegen de diy-geest in, heb ik voor deze laatste een kitje gekocht, en wel vis 'Mad About Sound', adverteert o.a. op diyaudio.com
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat ik heb gehoord is dat je met audiotest in principe goed uit de voeten zou moeten kunnen, zeker als je de volledige versie hebt.

Wat je filter betreft, probeer eens een laagdoorlaat van 1.8 mH en 10uF. En voor de hoogdoorlaat 8.2 uF en 0.39 mH en dan met een L-pad het rendement van de tweeter omlaag brengen. Bv 2.2 ohm serie en 5.6 ohm parallel over de tweeter. Gokje van mij, ik heb geen meetdata van deze drivers, maar wellicht aardig om te proberen. Als de tweeter te zwak wordt, L-pad 1.5 ohm en 10 ohm bv. Een filter in deze richting werkt voor veel 6.5 midwoofers, crossover ca 2000 Hz. Tweeter wel in fase zetten, hoewel 2de orde wat anders zou suggereren (maar de drivers hebben zelf ook al fasedraaiing, de woofer loopt achter op de tweeter zelfs ongefilterd. Daarom tweeter dus toch maar in fase bij zo'n filter om een geweldige dip op het overnamepunt te voorkomen).
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Ik ben gisteren de hele avond bezig geweest met het uittesten van jeroen_d's filter. Ik moet zeggen dit klinkt totaal niet verkeerd. Stemmen klinken al goed in balans, het hoog is niet overdreven aanwezig alhoewel sommige popplaten nog altijd de neiging hebben om scherp te klinken maar ik begin stilaan te denken dat dit toch aan de mixing ligt ipv aan de luidsprekers of het filter omdat goed opgenomen albums zeer mooi klinken (2 meter sessies etc)
Er zijn nog een paar dingetjes te horen die me niet helemaal bevallen : Sommige stemmen (vooral van tv) kunnen nogal sissend klinken (s klanken dan) terwijl me dit op gewone cd's veel minder opvalt. De bas is ook soms nogal veel aanwezig terwijl dit met de andere filterprobeersels die ik had minder was.
Maar over het algemeen is dit al een goed begin.
Het filter dat ik nu gebruik :
1.8mH en 10µF voor de woofer en 8.2µF en 0.33mH met L-pad 6ohm en 3ohm.
Dit legt een kantelpunt op 2000 Hz, is dit eigenlijk niet erg laag of vormt dat geen probleem?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kantelpunt hoef je niet over in te zitten. Het hoog kan ik erg moeilijk over oordelen zo, ik ben zelf ook liefhebber van rustig hoog. Wel is het zo dat TV gauw scherp kan klinken, hangt af van de zender, hoe de microfoon hangt, hun mixing en ook hoe neutraal (of niet) je TV uitgang is. Soms wordt het hoog opgepept om te anticiperen op het beperkte hoog van de eigen TV luidsprekers.

Ik zou zeggen, laat het hoog even zo, maar we gaan wat meer midden erin brengen omdat je ook de bas te hard vindt.

2 opties:
1.5 mH en 12,2 uF (2,2 uF extra over de 10uF heen zetten).
1.2 mH en 12,2 uF maar dan in serie met die 12,2 uF nog een weerstand van 1 ohm.

Zeker met de laatste optie zou je echt niet teveel bas mogen hebben. Heb je een gesloten box of een basreflex ervan gemaakt?
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Doh Doh Doh

Ik heb in de late uurtjes een paar dagen geleden een foutje gemaakt zag ik gisteren. Ik had voor de woofer een spoel van 2.2mH zitten ipv 1.8mH.
Nu heb ik nog eens geprobeerd met de 1.8mH spoel maar toch zit er ergens iets niet juist volgens mij. Popalbums klinken gewoon te bright terwijl goede albums nog steeds goed klinken. (goed als in fijn om naar te luisteren maar niet noodzakelijik 100% neutraal)

Ik ga toch eens kijken of ik eens een goed meetmicrofoontje mag lenen van een vriend en dan verder testen want als je ziet wat een verandering gedaan heeft gaat het ontwerpen toch een stuk makkelijker lijkt me. Eventueel, als ik de tijd heb wil ik ook eens wat gaan proberen te simuleren met mijn meetgegevens.
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Gisteren nog eens wat bezig geweest en het rare is dat als je een tweede luidspreker bij aansluit, zodat je dus stereo krijgt, het scherpe geluid weg is. Het beeld trekt bij tv bijvoorbeeld volledig naar het midden (waar de tv ook staat :)) en klinkt gewoon normaal. Is dit wel normaal? Voorheen testte ik het filter namelijk slechts op 1 luidspreker. Maar blijkbaar is dit niet de goede manier dan om een goed idee te krijgen wat er in stereo gaat gebeuren?
Ik blijf voor verassingen staan met die filters ;).
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Hoi,

Gisteren een productief avondje gehad. Ik ben met mijn testfilter langsgeweest bij een vriend van me om dit eens te laten nameten. De metingen blijken nu al bijna volledig vlak te zijn, het enige waardat ik wat aan zou kunnen veranderen (naar eigen smaak) is de L-pad voor de tweeter.
Thuis is er momenteel relatief weinig demping in de kamer aanwezig. Ik heb namelijk parketvloer ("nog" zonder mat) en gyproc muren, momenteel weinig aankleding dus wat er volgens mij voor kan zorgen dat het hoog/midden ietsje feller is bij mij dan bij hem thuis. In ieder geval ben ik nu wel al tevreden over het geluidje. Nu nog eens afwachten wat ze in stereo doen.

Filter tot nog toe :
- 1,6 - 1.8mH (ben ik nog niet helemaal uit) voor en 12.2µF over de woofer
- 8.2µF voor, 0.33mH over en L-pad van 2,9 - 3,9 (naar smaak) en 6,8 ohm over de tweeter

Iedereen al bedankt voor de info!
Laatst gewijzigd door diyBylie op di 18 okt 2005, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Leuk he, filters. Heb je nog wat grafieken van je meting gisteravond?
diyBylie

Bericht door diyBylie »

De metingen heb ik afgeprint liggen eventueel kan ik ze wel eens inscannen.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

diyBylie schreef:
De metingen heb ik afgeprint liggen eventueel kan ik ze wel eens inscannen.
Altijd leuk. Ben wel benieuwd wat het doet.
diyBylie

Bericht door diyBylie »

De metingen volgen nog, de voorbije dagen niet echt veel tijd meer gehad. Ik zit echter nog met een paar vragen in verband met de filteronderdelen.

In hoeverre heeft het namelijk zin om voor dure componenten te gaan? Oftewel welke componenten hebben eigenlijk de beste prijs/performantie?

Is het ook waar dat de onderdelen in serie met de luidspreker het belangrijkste zijn voor de kwaliteit? ik Zou bijvoorbeeld een audyn cap plus voor de tweeter kunnen zetten en een gewone audyn cap over de woofer.

Hoe belangrijk is de weerstand van een spoel in het totale filterplaatje en wat voor effect heeft een verandering van deze weerstand?
ralf

Bericht door ralf »

je kan bv voor het laag een tritec spoel nemen
is laag ohmig en maakt net als een goede condensator op het hoog veel verschil
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

ralf schreef:
je kan bv voor het laag een tritec spoel nemen
is laag ohmig en maakt net als een goede condensator op het hoog veel verschil
Heb je dat wel eens geprobeerd?
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Het probleem is dat ik nu met een testfilter zit waarvan de 1.8mH spoel voor de woofer een combinatie is van een 1.2mH en een 0.5mH spoel met een gezamelijke weerstand van 1.2ohm. Ik heb op de website van speakerland gezien dat er spoelen (HQ-reeks) zijn die op 1.8mH bijvoobeeld maar een weerstand van 0.08ohm hebben en vroeg me dan ook af wat dit voor effect zou hebben.
Laatst gewijzigd door diyBylie op do 20 okt 2005, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Hierbij een scan van de metingen :

Afbeelding

De meting is gedaan op ongeveer 1m tussen woofer en tweeter in, er is wel geen rekening gehouden met de gevoeligheid.

EDIT : scan opnieuw gedaan en nu hopelijk beter leesbaar
Laatst gewijzigd door diyBylie op vr 21 okt 2005, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

diyBylie schreef:
Het probleem is dat ik nu met een testfilter zit waarvan de 1.8mH spoel voor de woofer een combinatie is van een 1.2mH en een 0.5mH spoel met een gezamelijke weerstand van 1.2ohm. Ik heb op de website van speakerland gezien dat er spoelen (HQ-reeks) zijn die op 1.8mH bijvoobeeld maar een weerstand van 0.08ohm hebben en vroeg me dan ook af wat dit voor effect zou hebben.
Vast wel, in die dubbele spoel gaat best nog wat energie zitten die beter in de woofer verstookt kan worden. Ook zal de controle van de versterker over het laag verbeteren, als het goed is klinkt het laag wat strakker met een goede laagohmige spoel.
Rudy

Bericht door Rudy »

Hoi,

Het verschil in spoelen zit hem grotendeels in het kernmateriaal, welke in ideaale omstandigheden lucht is, wanneer je overschakeld naar kernmateriaalen om je spoel compacter te maken en ook je Rdc te beperken dan moet je hierbij wel beseffen dat die kernmateriaalen niet liniear zijn ( maw, niet dezelfde waarde hebben op 100Hz dan op 10kHz ).

Hoe laag dat je je Rdc moet nemen tov je impedantie van je unit is vrij lastig, omdat deze de totale q van je kast beinvloed, wil je deze beinvloeding niet hebben dan word er als vuistregel aangenomen dat ie 1/10 tot 1/20 van je impedantie moet zijn om verwaarloosbaar te worden. Dit wil zeggen in jou geval ergens tussen de 0.4 en 0.8Ohm, op zich geen probleem want spoelen van 1 tot 1.8mH zijn nog goed betaalbaar met dergerlijke kleine Rdc. Lager hoefd niet en zal ook zeker geen winst meer bieden.

Verder hoef je je kwa strakheid van je bas in een tweeweg weinig zorgen te maken, of je kast zou verkeerd zijn gedimensioneerd, maar dit kan je testen zonder je filter. Enkel bij 3 wegs die een lage overnamepunt hebben kan je wel wat méér problemen verwachten, maar niet onoverkomelijk.

Groetjes
Rudy
diyBylie

Bericht door diyBylie »

@Rudy :

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Daarnet nog eens wat getest en toch heb ik de indruk dat ik thuis een dikkere L-pad nodig heb dan bij diegene waar ik de luidspreker heb laten nameten.
Ginds hadden we een L-pad van 3,3ohm - 6,8ohm terwijl ik hier al 4,7/5,6ohm - 6,8ohm nodig heb om alles rustig te laten klinken. Zou dit nu vooral aan de kamerinvloeden liggen of aan andere zaken zoals de versterker/cdspeler?
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Vorige avond nog eens bezig geweest met experimenteren en volgens mij ligt het schel/dun klinken helemaal niet aan de tweeter maar aan onvoldoende bafflestep compensatie. Ik heb momenteel eens een 2mH spoel in serie met woofer gezet ipv de 1,6/1,8 mH die ik voordien gebruikte. Dit klinkt al meer in balans! Ook heb ik nu de 2,2µF parallel over de woofer verwijderd zodat ik hier nu een 10µF heb staan.Hoe kan ik nu eigenlijk berekenen of mijn crossoverfrequentie nog steeds op 2000Hz ligt? Is dit nu eigenlijk de simpelste oplossing : gewoon de spoel verhogen en condensator verlagen totdat het geheel in balans is?
In de metingen zie je nu ook wel een beetje een verzwakking vanaf +- 500Hz naar het laag toe. (de bult van 100Hz buiten beschouwing gelaten die waarschijnlijk veroorzaakt is door de kamer)
ralf

Bericht door ralf »

heb snel even alles doorgelezen en ik kan nergens iets over de afstemming van je kast vinden, gesloten of basreflex en hoe groot deze is
ik heb zelf een tijdje geleden de sph165 kep met een vifa tweeter actief gefilterd op 2,6 khz en wat tooen ook opviel was het erg dun klinken vd woofer, een kast van 10 liter was toen de testkast, project is eigenlijk
aan de kant gezet en de twee woofers zijn in een center terecht gekomen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad, over de kast hebben we geen informatie. Ik heb mijn filterinformatie dan ook puur op de gok gedaan. Ik kan hier sowieso niet verder mee omdat het nu aardig lijkt te klinken en ik het zelf zou moeten horen om te weten hoe het verbeterd moet worden. Je bent nu op je eigen oren aangewezen!

Maar ik kan de ervaring van ralf onderstrepen. Ik heb deze woofer in een gesloten kast gehoord en vind dat niet optimaal voor deze woofer. De SPH-165C variant doet het veel mooier in een gesloten kast, vollere bas zonder overdreven te worden. Ik denk dat je eens moet proberen om er een basreflex van te maken als het dat al niet is.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 19 mei 2006, 1:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”